6-pers coupé als privé werkplek voor conducteur? | NS Community
beantwoord

6-pers coupé als privé werkplek voor conducteur?

  • 6 September 2022
  • 66 reacties
  • 4318 Bekeken

Vandaag stapte ik om 17:38 op Schiphol  in de IC direct van Adam CS naar Rdam CS. Een van de 6-persoonscoupé’s van de 1e klas was op slot. Na vertrek ontgrendelde de dienstdoende conducteur de deur en ging naar binnen. Toen ik ook wilde gaan zitten blokkeerde de man mij de toegang met de mededeling dat dit zijn privé werkplek was. Toen ik daar vraagtekens bij stelde werd hij direct heel boos, ging bijna tegen me aan staan en begon met wijzende vinger vlak voor mijn gezicht te dreigen met aangifte doen, omdat ik niet direct doorliep.

Het kan toch niet waar zijn dat het claimen van een coupé door NS personeel is toegestaan met dit als reden?

icon

Beste antwoord door Anonymous 6 September 2022, 19:22

Bekijk origineel

66 reacties

Badge +3

Heeft NS treinen waarin de deur naar de eerste klasse op slot kan?

Jazeker. Zo'n 6-persoonscoupé. Volgens mij met een vierkants- of zeskantsleutel. 

Ik denk, dat ik ook zo'n sleutel ga regelen. @Thom ook eentje ? Geen gedonder meer met grijsrijders in de eersteklasse in onze privécollectie.

Ik snap je onvrede, maar misbruik en ongeoorloofd gebruik van sloten is niet toegestaan. 

Handhaven dan maar? Ongeoorloofd gebruik van een (1e klas, stilte) reizigerscoupé door treinpersoneel…⁉ Dat mag dus niet…

Reputatie 3

Ik heb het ook een keer meegemaakt en hier ook gemeld, maar dat topic is nu niet meer te vinden. Het was de internationale trein uit Brussel en het betrof twee Belgische conducteurs, die de coupé afsloten als ze moesten fluiten. Later kwam ik er bij zitten. Ze zaten onophoudelijk te praten ondanks dat het een stiltecoupé was. Toen ze weer moesten fluiten kreeg ik toegebeten dat ik van hun spullen moest afblijven.

Reputatie 2

Topic is al wat ouder zie ik, maar de laatste weken dat ik reis gebeurt het echt continue dat de coupés bezet zijn door NS personeel of alleen hun spullen er liggen en de coupé op slot is gedraaid. Natuurlijk zijn er doorgaans genoeg andere zitplekken in de eerste klas maar het principe dat de betalende reiziger dan moet wijken voor personeel vind ik toch wat gek. Bovendien is dat de enige stilte optie eerste klas. Er zijn ergere dingen, maar ik vind het wel een bepaalde houding hebben zo van ‘wij verstoppen ons hier en jij mag hier niet zitten’ 

Badge +3

Next… https://twitter.com/x_boris1/status/1696965278393897409

Beste NS, voor de zoveelste keer de eerste klas stiltecoupé verlaten omdat twee conducteurs de coupé ernaast als ontmoetingsruimte gebruiken. Doen of hun neus bloedt, ben er compleet klaar mee. IC1879 Schiphol- Amsterdam CS.

Badge +3

De volgende… ditmaal in de https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2023-02-21/1058 (mét stuurstand zo te zien):

Hoi. Ik wordt zojuist weer door NS-personeel uit een 6 persoons stiltecoupé gegooid (IC Direct 18:10 van Schiphol naar Rdam). Uiteraard heb ik een geldig vervoersbewijs. Is niet de eerste keer en ook niet de eerste melding hierover. Wanneer wordt hier nu eens iets aan gedaan?

Bron: https://twitter.com/serviceklant/status/1628082235013312535

Reputatie 7
Badge +1

Nu snap ik wel waarom men zulke grote tafels wil in de trein. Anders passen die 2 laptops er niet op 🤣

Badge +3

Een groepsticket in de eerste klas? ;-)

Oh wacht.. nee dat dan weer niet. Einde ‘werkplek’ in dat geval (en de foto is natuurlijk niet van mij) 🤣

Reputatie 7
Badge +4

Een groepsticket in de eerste klas? ;-)

Badge +3

Sowieso heb je er alleen in ICR last van, want in ICM kunnen de hokjes niet op slot.

Gouwe ouwe… met een ‘afgekocht’ Groepsticket voor 6 personen van A naar B (ik ben de hoofdreiziger en de rest stapt later in) zou je er misschien nog mee weg kunnen komen… 🤣

Reizigers op 1,2,3… een HC mag er iets van zeggen maar ik zie vrije zitplaatsen en de tas kan weg. Dus wat is het probleem?

 

Reputatie 7
Badge +1

Het laatste materieel met hokjes, ICR en ICM, is over een paar jaar uit dienst. 

Sowieso heb je er alleen in ICR last van, want in ICM kunnen de hokjes niet op slot.

Reputatie 7
Badge +4

Ha ha, het personeel op 1,2,3,4,5 en 6, precies zoals Wouter Koolmees het graag ziet.

Misschien die losse hokjes maar opdoeken.

Wel humor maar de betalende reiziger moet op 1, 2 en 3. Veel mensen die wel reizen zijn geen echte klanten. En ik vraag me ook wel eens af hoeveel echte conducteurs we nog hebben.

Gezien het tekort aan conducteurs hebben een aantal met hun voeten gestemd en voor nieuwe conducteurs is een opleiding omgaan met agressieve idioten wel gewenst. ;)

 

Het verdwijnen van de Koploper vind ik trouwens een ramp, heerlijke trein die gelukkig nog vaak naar het noorden rijdt, ;-)

Reputatie 2

Het personeel op 1,2,3,4,5 en 6, precies zoals Wouter Koolmees het graag ziet.

Misschien die losse hokjes maar opdoeken.

Het laatste materieel met hokjes, ICR en ICM, is over een paar jaar uit dienst. 

Ha ha, het personeel op 1,2,3,4,5 en 6, precies zoals Wouter Koolmees het graag ziet.

Misschien die losse hokjes maar opdoeken.

Reputatie 2

IC1161 eergisteren: een reiziger verlaat op Rtd een van de hokjes in het voorste eersteklas rijtuig. De twee hc's, die op het balkon op klapzittingen zaten, merkten dat het vrij kwam en als een bok op een haverkist wordt het hokje geannexeerd. Betalende reizigers vanaf Rotterdam waren veroordeeld tot een plek in de open afdeling.

Reputatie 2

Vandaag stapte ik om 17:38 op Schiphol  in de IC direct van Adam CS naar Rdam CS. Een van de 6-persoonscoupé’s van de 1e klas was op slot. Na vertrek ontgrendelde de dienstdoende conducteur de deur en ging naar binnen. Toen ik ook wilde gaan zitten blokkeerde de man mij de toegang met de mededeling dat dit zijn privé werkplek was. Toen ik daar vraagtekens bij stelde werd hij direct heel boos, ging bijna tegen me aan staan en begon met wijzende vinger vlak voor mijn gezicht te dreigen met aangifte doen, omdat ik niet direct doorliep.

Het kan toch niet waar zijn dat het claimen van een coupé door NS personeel is toegestaan met dit als reden?

Vandaag stapte ik om 17:38 op Schiphol  in de IC direct van Adam CS naar Rdam CS. Een van de 6-persoonscoupé’s van de 1e klas was op slot. Na vertrek ontgrendelde de dienstdoende conducteur de deur en ging naar binnen. Toen ik ook wilde gaan zitten blokkeerde de man mij de toegang met de mededeling dat dit zijn privé werkplek was. Toen ik daar vraagtekens bij stelde werd hij direct heel boos, ging bijna tegen me aan staan en begon met wijzende vinger vlak voor mijn gezicht te dreigen met aangifte doen, omdat ik niet direct doorliep.

Het kan toch niet waar zijn dat het claimen van een coupé door NS personeel is toegestaan met dit als reden?

Het blijft schering en inslag. Vanmiddag vertrek uit Den Haag CS 15:48.  Conducteur vond het weer nodig om in zijn eentje eerste klas stilte coupe op te eisen. Op alle volgende stations betalende reizigers trekken aan de deur. Het is gewoon gênant. Prijzen eerste klas fors verhogen omdat je “minder gewone passagiers wil” en deze hard werkende medewerker neemt zes gewilde rustige plekken in beslag. Op Rotterdam CS heb ik in bijzijn van andere collega’s hem aangesproken op zijn gedrag “het is niet de bedoeling om coupes af te sluiten. Meneer wilde uitleggen dat het allemaal wel kan en gaf aan dat zijn leidinggevende erbij was. Ik ben weggelopen, ben wel klaar met deze flauwekul. Als je als restauranthouder dit gedrag vertoont, heb je na 1 dag geen gasten meer. Geef de consessie maar weer aan de NS, is goed voor reiziger.  

Reputatie 2

Dan moet men dat bij NS aankaarten, en de slotenconstructie aanpassen. Maar dit is ook geen oplossing zo, en dit hokje is ook door iedere lullo met een Gamma vierkantsleutel te openen.

Dat dus.

Als dit het probleem is, had dit al lang door NS aangepakt moeten worden. Het is niet alsof deze treinen nog maar kort op het spoor rijden. En naast het slot van het HC hok aanpassen had er ook een goed afsluitbare kast of kluisje in dat HC hok geplaatst kunnen worden, als dit echt de reden is waarom zoveel HC's deze 6 persoons coupé claimen en afsluiten. Maar als die tas dan toch veilig in die coupé ligt is het wel zo fijn om daar als HC zelf ook bij te gaan zitten, zal comfortabeler zijn dan in het HC hok.

O, maar dat laatste gebeurt ook, hoor. Zoals gisteren in IC1164: drie hc's, waarvan er twee voor elke stop uitrukten voor de treinafhandeling en de derde bewaakte het hokje. En natuurlijk zaten ze tussendoor gezellig te keuvelen in plaats van hun werk te doen!

Reputatie 7
Badge +3

Dan moet men dat bij NS aankaarten, en de slotenconstructie aanpassen. Maar dit is ook geen oplossing zo, en dit hokje is ook door iedere lullo met een Gamma vierkantsleutel te openen.

Dat dus.

Als dit het probleem is, had dit al lang door NS aangepakt moeten worden. Het is niet alsof deze treinen nog maar kort op het spoor rijden. En naast het slot van het HC hok aanpassen had er ook een goed afsluitbare kast of kluisje in dat HC hok geplaatst kunnen worden, als dit echt de reden is waarom zoveel HC's deze 6 persoons coupé claimen en afsluiten. Maar als die tas dan toch veilig in die coupé ligt is het wel zo fijn om daar als HC zelf ook bij te gaan zitten, zal comfortabeler zijn dan in het HC hok.

Edit, wat @Henk_NL zegt. Met een bierviltje is wel een uitdaging.

Er zit wel een kern van waarheid in, maar dat hier bespreken lijkt me niet correct. Die angst kan deels door mij aangewakkerd zijn zelfs, lol. Maar dat is echt een interne zaak die NS moet oplossen. Er zijn meer kasten en luiken in de trein, en anders wel te voorzien.

Badge +3

Alsof die ‘sleutel’ het probleem is 🤣 Een zeszitje heeft geen DOM slot, en een HC hokje dus ook niet?

Edit, wat @Henk_NL zegt. Met een bierviltje is wel een uitdaging.

Off-topic, iemand vond dat alle raampjes in een trein maar altijd open moesten omdat er al een paar keer mensen die bij drukte moesten staan flauw zijn gevallen… dat komt dus door gebrek aan zuurstof NS!

Dan moet men dat bij NS aankaarten, en de slotenconstructie aanpassen. Maar dit is ook geen oplossing zo, en dit hokje is ook door iedere lullo met een Gamma vierkantsleutel te openen.

Reputatie 7
Badge +3

Mij werd verteld dat ze geen eigen hokje meer hebben sinds er fietsenplekken zijn gemaakt. En ze moeten ergens hun tas kwijt…….

Het ICR op de IC direct heeft juist een enorm HC hok in het rijtuig met fietsplekken. En bij de stammen met stuurstand zelfs een HC hok én een nooit gebruikte cabine (want daar zit een loc voor).

Ergens verderop in de Twitter discussie geeft deze HC dit aan

In het HC hok zou een HC zijn of haar tas daarom niet veilig kunnen achterlaten. 

Nu heb ik zelf niet vaak met deze treinen gereisd maar in die keren nog nooit meegemaakt dat reizigers dit hokje open maakten. Geen idee dus of dit slot zo veel makkelijker open te maken dan het slot van 6 persoons coupé, maar als dat wel is dan is het zaak dat NS daar iets aan doen. Al is het nu misschien rijkelijk laat nu deze treinen op korte termijn vervangen wordt door de ICNG. Met de nieuwe trein is het probleem ook opgelost aangezien deze geen afsluitbare coupé heeft. 

Vanuit NS is er vaak de wens uitgesproken om aan beide kanten van een HSL-trein een personeelslid te hebben, zodat deze zich bij een calamiteit niet door de hele trein hoeft te bewegen. Eentje een eind voorin, eentje een eind achterin. En daar valt an sich wat voor te zeggen, kunnen we over discussieren.

 

Wat ik ook niet begrijp is waarom er dan maar een 6-persoons coupe moet worden geclaimed. Er zijn genoeg minder ingrijpende manieren te bedenken om dit toch voor elkaar te krijgen.

Reputatie 7
Badge +1

Mij werd verteld dat ze geen eigen hokje meer hebben sinds er fietsenplekken zijn gemaakt. En ze moeten ergens hun tas kwijt…….

Het ICR op de IC direct heeft juist een enorm HC hok in het rijtuig met fietsplekken. En bij de stammen met stuurstand zelfs een HC hok én een nooit gebruikte cabine (want daar zit een loc voor).

Reputatie 7

Deze reactie van HCGerard vind ik ook apart. Ik heb het afsluiten van de 1e klas stiltecoupé ook meerdere keren meegemaakt in de IC-Brussel. 

 

 

Zegt deze conducteur nou dat het in de rest van de trein (met reizigers) niet veilig was? Dat lijkt me het moment om op te treden als VERANTWOORDELIJKE voor die veiligheid, in plaats van te vluchten...

Reputatie 7
Badge

Een maand of twee terug heb ik conducteurs op hun gedrag aangesproken omdat ze een stiltehokje bezet hielden en zoveel lawaai maakten dat het in de normale eerste klas nog te volgen was.

Mij werd verteld dat ze geen eigen hokje meer hebben sinds er fietsenplekken zijn gemaakt. En ze moeten ergens hun tas kwijt…….

Mijn vraag waarom het altijd zo luid moet werd ontweken…..

Blijf het belachelijk vinden, dat barricaderen van een reizigersplek om daar vervolgens 41 minuten zelf in luidruchtig te gaan chillen met een collega, vooral omdat het net iets te vaak (nog net niet: standaard) gebeurt. Mijn begrip van stilte is toch echt anders, ook van werkvlijt btw.

Reageer