Skip to main content

Zie je dat achtdelige POP Coradia Stream 600 zitplaatsen heeft. De achtdelige ICNG heeft 417 zitplaatsen: 

https://www.treinenweb.nl/nieuws/10780/eerste-nieuwe-pop-2-0-voor-trenitalia-verlaat-bijna-de-fabriek.html

Coradia Stream 2.0 zal veel op de NS Coradia Stream lijken. Ga gemakshalve vanuit dat de afmetingen ongeveer hetzelfde zijn als van NS Coradia Stream. Ken niet alle details. 

Maar het is dan wel opmerkelijk dat er zo'n verschil in aantal zitplaatsen is. De specificaties van NS zijn natuurlijk anders dan die regionale trein in Italië. De NS Coradia Stream is gemaakt voor inzet op HSL en klassieke spoornet en inzet in België/Duitsland. Er is ook relatief véél beenruimte en ruimte voor koffers/bagage. 

Hoe kan er een verschil van 183 zitplaatsen zijn? Tenzij deze Italiaanse regiotrein vrijwel alleen tweede klas heeft. Er kan soms afhankelijk van de specificaties grote verschillen in aantal zitplaatsen zijn per type trein van hetzelfde platform. 

Zie DDZ die ontzettend veel zitplaatsen heeft. Niet de trein met de prettigste stoelen. En alle Flirt, Civity, Coradia e.a. zijn niet op dezelfde manier ingericht. 

Genoeg onderwerpen hierover nou. We snappen het.


Overigens staat nergens aangegeven hoe lang dit achtdelige treinstel gaat worden, of hoeveel ruimte er in gebruik zal zijn voor de inefficiënte XL-toegankelijke toiletten, of dat er sprake zal zijn van loungeplekken, of dat de 1e en 2e klas überhaupt zoveel beenruimte krijgen als bij NS, en wellicht zitten er ook geen grote werktafels in. Alles samen overbrugt dit verschil in capaciteit echt wel.


Zie je dat achtdelige POP Coradia Stream 600 zitplaatsen heeft. De achtdelige ICNG heeft 417 zitplaatsen: 

https://www.treinenweb.nl/nieuws/10780/eerste-nieuwe-pop-2-0-voor-trenitalia-verlaat-bijna-de-fabriek.html hier lees meer Coradia Stream 2.0 zal veel op de NS Coradia Stream lijken. Ga gemakshalve vanuit dat de afmetingen ongeveer hetzelfde zijn als van NS Coradia Stream. Ken niet alle details. 

Maar het is dan wel opmerkelijk dat er zo'n verschil in aantal zitplaatsen is. De specificaties van NS zijn natuurlijk anders dan die regionale trein in Italië. De NS Coradia Stream is gemaakt voor inzet op HSL en klassieke spoornet en inzet in België/Duitsland. Er is ook relatief véél beenruimte en ruimte voor koffers/bagage. 

Hoe kan er een verschil van 183 zitplaatsen zijn? Tenzij deze Italiaanse regiotrein vrijwel alleen tweede klas heeft. Er kan soms afhankelijk van de specificaties grote verschillen in aantal zitplaatsen zijn per type trein van hetzelfde platform. 

Zie DDZ die ontzettend veel zitplaatsen heeft. Niet de trein met de prettigste stoelen. En alle Flirt, Civity, Coradia e.a. zijn niet op dezelfde manier ingericht. 

 Regionale treinen mikken vaak op meer passagiers en minder ruimte voor bagage of comfort. Ik denk dat als in de Italiaanse versie bijna de hele trein uit de tweede klas bestaat, dit het verschil gemakkelijk verklaart. 


Zie je dat achtdelige POP Coradia Stream 600 zitplaatsen heeft. De achtdelige ICNG heeft 417 zitplaatsen: 

https://www.treinenweb.nl/nieuws/10780/eerste-nieuwe-pop-2-0-voor-trenitalia-verlaat-bijna-de-fabriek.html hier lees meer Coradia Stream 2.0 zal veel op de NS Coradia Stream lijken. Ga gemakshalve vanuit dat de afmetingen ongeveer hetzelfde zijn als van NS Coradia Stream. Ken niet alle details. 

Maar het is dan wel opmerkelijk dat er zo'n verschil in aantal zitplaatsen is. De specificaties van NS zijn natuurlijk anders dan die regionale trein in Italië. De NS Coradia Stream is gemaakt voor inzet op HSL en klassieke spoornet en inzet in België/Duitsland. Er is ook relatief véél beenruimte en ruimte voor koffers/bagage. 

Hoe kan er een verschil van 183 zitplaatsen zijn? Tenzij deze Italiaanse regiotrein vrijwel alleen tweede klas heeft. Er kan soms afhankelijk van de specificaties grote verschillen in aantal zitplaatsen zijn per type trein van hetzelfde platform. 

Zie DDZ die ontzettend veel zitplaatsen heeft. Niet de trein met de prettigste stoelen. En alle Flirt, Civity, Coradia e.a. zijn niet op dezelfde manier ingericht. 

 Regionale treinen mikken vaak op meer passagiers en minder ruimte voor bagage of comfort. Ik denk dat als in de Italiaanse versie bijna de hele trein uit de tweede klas bestaat, dit het verschil gemakkelijk verklaart. 

Zie je ook met DDZ en iets minder V-IRM -M. Afgezien dat het ook dubbeldekstreinen zijn. 

ICNG heeft qua indeling van interieur meer weg van ICM-M in combinatie met ICR. 


Overigens staat nergens aangegeven hoe lang dit achtdelige treinstel gaat worden, of hoeveel ruimte er in gebruik zal zijn voor de inefficiënte XL-toegankelijke toiletten, of dat er sprake zal zijn van loungeplekken, of dat de 1e en 2e klas überhaupt zoveel beenruimte krijgen als bij NS, en wellicht zitten er ook geen grote werktafels in. Alles samen overbrugt dit verschil in capaciteit echt wel.

Het zijn combinaties van twee vierdelige stammen, de acht bakken samen komen op 168 m. Dat is een paar meter meer dan een ICNG8, dat verschil zal ziiten in de twee extra cabines en de onderlinge koppeling. Breder zullen ze niet zijn.

Het enorme verschil in zitplaatsen moet dus in de inrichting zitten. Wellicht wat minder of kleinere algemene ruimtes, minder of geen eerste klas, ander type (= dunnere) stoelen, stoelen wat korter op elkaar, etc 

Desondanks is het verschil wel erg groot, maar dat de ICNG nogal inefficiënt is ingericht wisten we natuurlijk al lang.


Het enorme verschil in zitplaatsen moet dus in de inrichting zitten. Wellicht wat minder of kleinere algemene ruimtes, minder of geen eerste klas, ander type (dunnere) stoelen, stoelen wat korter op elkaar, etc 

Een enkeldekstrein dat net iets langer dan een DDZ is en net wat minder zitplaatsen heeft. Dat is optimaal de ruimte benutten voor zitplaatsen. 

Ben er vrij zeker van dat de beenruimte bij de Italiaanse POP 2 zoal minder dan bij ICNG. 


Eerste klas een 2+2 indeling en geen bagagerekken levert je al snel 10% meer zitplaatsen op. Laat het extra toilet vervallen en laat de multifunctionele (fiets)balkons op één na weg en je krijgt weer bijna 10% extra zitplaatsen. Dus ja, er is een hoop speelruimte qua inrichting van een trein.


Ben er vrij zeker van dat de beenruimte bij de Italiaanse POP 2 zoal minder dan bij ICNG. 

Dat kan, zeker met wat dunnere stoelen zoals die in de luchtvaart tegenwoordig gebruikt worden.


Uiteraard gaat dit alles ten koste van het comfort en gemak voor de reiziger, dus de keuzes die door NS zijn gemaakt zijn beslist de juiste. In Italië wordt er anders gereisd en is de markt voor sneltreinen en reguliere intercity's nogal beperkt, daarom is de meeste luxe voorbehouden aan echte hogesnelheidstreinen. Toch ben ik benieuwd of de achtdelige POP hiermee een beter product zal worden dan de reguliere POP, of dat de inrichting vrijwel 1-op-1 gekopieerd wordt. 


Reageer