Aantekening werd een boete | NS Community
beantwoord

Aantekening werd een boete


MIjn zoon (16 jaar) reisde dit weekend met de trein naar Rotterdam.

Hij bleek in een eersteklas coupe te zitten, maar dat had hij zelf niet door.
Bij de controle door de conducteur werd hem gezegd dat er een aantekening gemaakt zou worden maar dat hij kon blijven zitten.

Dezelfde dag nog kreeg ik van NS een mail dat hij 20 euro boete hiervoor kreeg.

Best gek toch?

 

icon

Beste antwoord door Momo 8 March 2022, 22:28

Bekijk origineel

54 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Zo werkt NS Flex nu eenmaal. Als je niet bent ingecheckt of niet volgens de klasse waarin je reist, wordt dit geregistreerd en volgt een correctietarief. 

Ik mag aannemen dat iemand van 16 wel het verschil weet tussen een cijfer 1 of 2.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind het vooral best gek dat iemand van 16 niet doorheeft dat-ie in een eerste klas coupe zit.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat hij daar een volgende keer wel beter op zal letten.

 

Wel goed om te lezen dat er blijkbaar toch wordt gecontroleerd. 

 

Reputatie 7
Badge

Een enkeling heeft het mss echt niet door, maar ik hoor praktisch dagelijks zelf bedachte ‘legitieme’redenen die ‘stil’ overlegd worden waarom in de eerste klas zitten gewoon kan.

De aantekening is de verhoging van de ritprijs en aangezien je dan betaalt, kun je blijven zitten. Je betaalt immers voor het product dat je ‘afneemt’.

Conducteur zou een voorbeeld moeten zijn voor veel collega’s die niet controleren.

 

Reputatie 7
Badge +3

De aantekening betekent een correctietarief en dan mag je inderdaad 1e klas blijven zitten omdat je dan betaalt voor die 1e klas. Wel vind ik dat het door de conducteur duidelijk moet worden gezegd dat die aantekening/registratie betekent dat je dat correctietarief moet betalen. Door alleen te zeggen dat er een aantekening wordt gemaakt beseffen reizigers niet dat er een consequentie aan vast zit.

Badge +3

Bij het maken van die aantekening (registratie afwijking) kan een conducteur verder ‘graven’ in de backend of er sprake van een 1e klas abonnement is.

Of ze een Klassewissel kunnen zien weet ik niet, maar bij geen aantoonbaar 1e klas reisrecht volgt dus die registratie (die dan weer leidt tot een correctie, dat bepaalt het systeem later wel).

Bij Flex is de regel (handelperspectief?) dat een afwijking/registratie 1e klas gemeld wordt aan de reiziger (met mogelijke gevolgen zoals een correctietarief), en dat die dan inderdaad mag blijven zitten.

Een scheefrijder die alsnog kiest om te verhuizen naar 2e klas heeft dan geen zin, want de registratie is al gemaakt.

Bij een NS Business Card wordt de registratie stilzwijgend gedaan (daar gaan we de beste reiziger niet mee lastig vallen natuurlijk, het systeem zoekt het wel uit) en diegene mag dan natuurlijk ook blijven zitten.

Wellicht dat men bij Flex (uit onwetendheid, gemakzucht of ter voorkoming van agressie/discussie) er ook maar niets van zegt en dus simpelweg met één druk op een knop registreert, waarna het systeem wel bepaalt wat voor gevolgen het heeft?

Automatisme dan denk ik. Tikte bij de zelfscan bij een supermarkt ook wel eens op Betalen terwijl ik producten had gekocht die in de aanbieding waren. Tegenwoordig geven die apparaten dan (gelukkig) een melding daarover (Bonuskaart?) voordat je teveel betaalt. En bij ‘mijn’ AH hangt er gewoon zo’n Bonuskaart aan een touwtje (handig want ik spaar toch geen AirMiles of zo) :sweat_smile:

Reputatie 7
Badge +3

1e treinreis van de zoon?

Badge +3

1e treinreis van de zoon?

De kaarthouder (zoon) kan gewoon een Klassewissel doen, of Samenreiskorting als dat zinnig is.

Reishistorie inzien kan die ook (zelfs in de NS app).

Facturen inzien kan alleen de contracthouder.

Zoon reisde onterecht 1e klas en is daarvoor ‘beboet’ voor 20 euro. Lesje geleerd :disappointed_relieved:

Reputatie 7
Badge

Nou ja, zoonlief weet voortaan waar de eerste klasse is :joy:

Reputatie 7

Ik vind hier eigenlijk niets geks aan.

De conducteur heeft gezegd, dat er een ‘aantekening’ wordt gemaakt, maar dat de zoon mag blijven zitten in de (verkeerde en duurdere) klasse.

Waarom zou de zoon dan nog kunnen denken, dat dat geen extra centjes kost ?

Ik denk wel, dat deze conducteur tot een toelichting bereid zou zijn indien de zoon zou hebben doorgevraagd.

 

 

 

Reputatie 7

De eufemistische term "aantekening" mag anders, in het kader van heldere communicatie, maar verder goed te lezen dat er nog gecontroleerd werd en scheefrijders daarbij niet alleen maar vriendelijk worden verzocht om even te verhuizen. Of je dan 16 bent of 86 doet er niet toe.

Reputatie 7
Badge +3

1e treinreis van de zoon?

De kaarthouder (zoon) kan gewoon een Klassewissel doen, of Samenreiskorting als dat zinnig is.

Reishistorie inzien kan die ook (zelfs in de NS app).

Facturen inzien kan alleen de contracthouder.

Zoon reisde onterecht 1e klas en is daarvoor ‘beboet’ voor 20 euro. Lesje geleerd :disappointed_relieved:

Hij bleek in een eersteklas coupé te zitten, maar dat had hij zelf niet door…..

Vandaar mijn vraag of het zijn 1e treinreis was, want iemand die vaker met de trein reist, weet het verschil tussen 1e en 2e klas en komt daar niet toevallig in terecht.

Reputatie 7
Badge +3

Met het huidige controleniveau in de trein kan het tientallen reizen duren voordat iemand een keer wordt aangesproken op het wederrechtelijk plaatsnemen in de 1e klas.

Wat mij betreft stopt NS met controleren in de 2e klas op trajecten waar heel veel stations met poortjes zijn en wordt alle controlecapaciteit ingezet op het opsporen en beboeten van de reizigers die niet betaald hebben voor de 1e klas. Maar dan moet NS dat natuurlijk wel als strategisch doel formuleren, al het controlerend personeel instrueren en luid en duidelijk communiceren dat er echt gecontroleerd wordt in de 1e klas. Met de huidige wind die er waait bij NS zie ik het er helaas niet van komen.

Reputatie 7

De eufemistische term "aantekening" mag anders, in het kader van heldere communicatie, maar verder goed te lezen dat er nog gecontroleerd werd en scheefrijders daarbij niet alleen maar vriendelijk worden verzocht om even te verhuizen. Of je dan 16 bent of 86 doet er niet toe.

 

Tsja.

Elk volk heeft zo zijn eigen jargon. En bij de Nederlandse Spoorwegen zijn ze er helemaal gek op.

Een Belgische collega van mij ontmoette in Nederland ooit eens een boa die hem aanzegde te moeten handhaven. Zijn reactie: “Haaft gij maar fijn hand, vrind !”

Geen idee wat handhaven betekent. En boa's vinden wij alleen in de glazen bakken van het reptielenverblijf.

Toch zou ik wel vermoeden dat een aantekening in dit specifieke geval een probleem is. Anders zou die kaartjesknipper wel een bijzonder nijvere student zijn geweest.

 

Mocht u het zich afvragen: in België zitten de passagiers op de trein toch gelukkig wel in de trein. De treinbegeleider zit meestal ook binnen - die komt er niet achteraan rennen. En de conducteur zit zelfs vooraan, om de knopjes te bedienen.

Reputatie 6

Ik vind het vooral best gek dat iemand van 16 niet doorheeft dat-ie in een eerste klas coupe zit.

Ik ben een flink stuk ouder maar het is mij ook wel eens overkomen. Het was altijd laat in de avond als ik de trein nam. Instappen, linksom de 2de klasse in en half slaperig neerploffen. Vaste gewoonte. Een enkele keer vertrok de trein vanaf de andere kant van het perron. Instappen, linksom en neerploffen zoals altijd. De HC zag me regelmatig en die keer vroeg hij of ik op de luxe tour was….. Het duurde een tijdje en de HC begon steeds harder te lachen omdat ik niet snapte wat hij bedoelde. Uiteindelijk er samen om gelachen. Die keer zonder bijbetalen in de eerste klas gezeten…

 

Reputatie 7

 

Wat mij betreft stopt NS met controleren in de 2e klas op trajecten waar heel veel stations met poortjes zijn en wordt alle controlecapaciteit ingezet op het opsporen en beboeten van de reizigers die niet betaald hebben voor de 1e klas. 

 

Dan zal heel snel duidelijk worden dat de kosten hiervan bij lange na niet opwegen tegen de baten. Dat zal het definitieve einde van de mallotige en hinderlijke indeling in klassen betekenen. De inzet van de trein, als openbaar vervoer, zal vervolgens eindelijk kunnen worden geoptimaliseerd. Zou in de nabije toekomst weleens hard nodig kunnen zijn.

Badge +3

Dan zal heel snel duidelijk worden dat de kosten hiervan bij lange na niet opwegen tegen de baten.

Ik denk het tegenovergestelde, want een HC hoeft dan maar pakweg 20% van de zitplaatsen te controleren (dus kan dat vaker doen op een lang traject), plus het aantal ‘afwijkingen’ in de 1e klas is blijkbaar veel groter dan in de 2e klas. De kans dat je er iemand uit pikt is dus groter.

Een HC op Twitter vertelde dat ze er op één dag in het weekend 7 uitgeschreven/geregistreerd had, in een niet eens zo drukke trein.

Bij Flex is de ‘boete’ inderdaad wat lager, 20 euro i.p.v. 50 plus het verschil tussen 1e en 2e klas bijbetalen, maar de echte zwartrijders (die helemaal geen geldig vervoerbewijs hebben) zullen er niet voor schromen om ook 1e klas te gaan zitten, dus die pak je dan ook nog mee.

Totdat men weet dat er alleen controle is in de 1e klas en vervolgens 2e klas gaat zwartreizen. Dat zou je dan nog kunnen opvangen door boa teams af en toe een 100% controle in de 2e klas te laten doen, zoals men ook doet op het traject Gouda - Alphen a/d Rijn.

Reputatie 7
Badge +1

Mocht u het zich afvragen: in België zitten de passagiers op de trein toch gelukkig wel in de trein. De treinbegeleider zit meestal ook binnen - die komt er niet achteraan rennen. En de conducteur zit zelfs vooraan, om de knopjes te bedienen.

De NMBS gebruikt het woord "conducteur” niet. Reizigers soms wel, maar dan in de betekenis zoals in Nederland. De machinist heet bij de NMBS "treinbestuurder”. Reizigers gebruiken het NMBS’iaans amper.

Reputatie 7
Badge

Als NS haar verliezen wat wil terugschroeven kan ik wel een gratis tip geven. Controleer de eerste klas tussen Gouda en Rotterdam en nog wat intensiever vanaf Alexander in de middag. Kunnen met gemak 10+ boetes worden uitgeschreven voor grijsrijden, geen mondkapje en/of in een enkel geval voeten op de stoel.

Voor een enkele conducteur is dat niet te doen, maar ik denk dat Marjan van Rintel prioriteiten moet stellen en het bedrijf eens goed moet gaan leiden. Nu lijkt het soms meer op lijden. Dus zorg voor genoeg S&V teams Marjan of dubbele conducteur-bezetting en neem vooral ook een keer zelf de trein om te snappen hoe het er op de rijdende werkvloer aan toe gaat.

Voor corona was controle al mager, maar nu is het tijd voor controle 2.0, net zoals bij andere vervoerders en in de buurlanden. Het kan wel Marjan, ook in landen waar vakbonden een sterke invloed hebben wordt er gecontroleerd.

Badge +3

Ik herhaal nog maar eens mijn ‘anekdote’ van enkele jaren geleden over 1e klas plaats nemen tegenover een HC op vrijdagavond rond 22.00 in een trein van Woerden (het eerste station in Nederland met poortjes overigens) naar Utrecht.

Het was een ritje van een kwartier (want het was de sprinter). Ik vraag hem of hij niet moet controleren (mijzelf bijvoorbeeld) maar “welnee joh, ik pik ze er wel uit”. Hoe dan?

Hij staat op, loopt de 2e klas in en voordat iemand het wist stonden er 4 jongeren (zal ze voor het gemak maar bontkraagjes noemen) tegen hem te schelden/gebaren met middelvingers, en vervolgens op Vleuten of Terwijde of Leidsche Rijn tegen de trein te schoppen en te spugen. Hartstikke stoer natuurlijk, zal vast de nodige ‘kut NS’ reacties op social media gekregen hebben… :sweat_smile:

De boodschap die ze meekregen was “niet in mijn trein, ga eerst maar inchecken”. Klein applausje van sommige reizigers. HC gaat doodkalm weer zitten en zegt “zo doen we dat dus meneer”.

Het hele schouwspel heeft al met al geen cent aan boetes opgeleverd, en als het de intercity was (10 minuten tussen Woerden en Utrecht) zou hij geen eens tijd hebben om UvB’s uit te schrijven. Dan zou V&S opgetrommeld moeten worden om ze op het perron in Utrecht te ‘verwelkomen’.

Feit is dus wel dat poortjes op stations zoals Woerden (geen toezicht/personeel) bijzonder weinig doen tegen personen die er maling aan hebben. De reactie van @Raymond123 snap ik dus wel, over Gouda - Rotterdam.

Reputatie 7

Dat zal het definitieve einde van de mallotige en hinderlijke indeling in klassen betekenen. De inzet van de trein, als openbaar vervoer, zal vervolgens eindelijk kunnen worden geoptimaliseerd. Zou in de nabije toekomst weleens hard nodig kunnen zijn.

Dan zou Nederland het eerste land zijn waar geen klasseverschil in de trein meer te vinden is. 

Prima, als ze dan nog een rustige coupé (helemaal stil is nergens voor nodig, maar graag op normaal geluidsniveau zonder allerlei dreunende muziek, niet teveel gevraagd toch?) kunnen handhaven 😉 ben ik daar gelijk te vinden. Wat rustiger kunnen reizen, zeker op wat langere afstand, is voor de meesten dé reden om nog 1e klas te reizen momenteel. Het gaat helemaal niet om je beter voelen dan een ander, zoals nog weleens gedacht wordt.

 

 

Dat zal het definitieve einde van de mallotige en hinderlijke indeling in klassen betekenen. De inzet van de trein, als openbaar vervoer, zal vervolgens eindelijk kunnen worden geoptimaliseerd. Zou in de nabije toekomst weleens hard nodig kunnen zijn.

Dan zou Nederland het eerste land zijn waar geen klasseverschil in de trein meer te vinden is. 

Japanse treinen kennen op de Shinkansen en enkele Limited Express treinen na al 50 jaar geen eerste klas meer.

Verder kent een groot aantal landen geen eerste klas meer in het regionale vervoer.

 

Reputatie 7
Badge

Met het huidige controleniveau in de trein kan het tientallen reizen duren voordat iemand een keer wordt aangesproken op het wederrechtelijk plaatsnemen in de 1e klas.

Wat mij betreft stopt NS met controleren in de 2e klas op trajecten waar heel veel stations met poortjes zijn en wordt alle controlecapaciteit ingezet op het opsporen en beboeten van de reizigers die niet betaald hebben voor de 1e klas. Maar dan moet NS dat natuurlijk wel als strategisch doel formuleren, al het controlerend personeel instrueren en luid en duidelijk communiceren dat er echt gecontroleerd wordt in de 1e klas. Met de huidige wind die er waait bij NS zie ik het er helaas niet van komen.

Mag het prijsverschil tussen 1e en 2e klasse dan wel ook aanzienlijk groter? Ik heb al steeds meer bezwaar tegen het betalen van tarieven waarvan de kosten van het indienst hebben van personeel dat niets anders meer doet dan gratis meerijden betaald moeten worden. Als het ook nog eens beleid wordt dat die mensen hun werk niet doen in de 2e klasse, wil ik daar al helemaal niet meer aan mee betalen.

Reputatie 7
Badge

Dat zal het definitieve einde van de mallotige en hinderlijke indeling in klassen betekenen. De inzet van de trein, als openbaar vervoer, zal vervolgens eindelijk kunnen worden geoptimaliseerd. Zou in de nabije toekomst weleens hard nodig kunnen zijn.

Dan zou Nederland het eerste land zijn waar geen klasseverschil in de trein meer te vinden is. 

Prima, als ze dan nog een rustige coupé (helemaal stil is nergens voor nodig, maar graag op normaal geluidsniveau zonder allerlei dreunende muziek, niet teveel gevraagd toch?) kunnen handhaven 😉 ben ik daar gelijk te vinden. Wat rustiger kunnen reizen, zeker op wat langere afstand, is voor de meesten dé reden om nog 1e klas te reizen momenteel. Het gaat helemaal niet om je beter voelen dan een ander, zoals nog weleens gedacht wordt.

 

 

Volgens mij is dit conform de huisregels al in de hele trein de bedoeling, alleen handhaven doet NS niet meer aan en dan... tja.

Reputatie 7

Dat zal het definitieve einde van de mallotige en hinderlijke indeling in klassen betekenen. De inzet van de trein, als openbaar vervoer, zal vervolgens eindelijk kunnen worden geoptimaliseerd. Zou in de nabije toekomst weleens hard nodig kunnen zijn.

Dan zou Nederland het eerste land zijn waar geen klasseverschil in de trein meer te vinden is. 

 

Het treinvervoer in Nederland functioneert, in toenemende mate, als een metrosysteem. Wereldwijd is er geen metro meer te vinden die nog een klasse-indeling hanteert en dat is niet voor niets.

Reageer