Skip to main content

Gefaseerd zal de NS Intercity rijtuigen vervangen worden door ICNG. En afgevoerd worden. Zoals de Koninklijke NS Intercity rijtuig: 

https://youtu.be/6VAYAH7uurY?si=TQMHomcGoEdLeK-k

Moet de koninklijke familie bij (zeldzame) gelegenheid een NS trein huren als het wilt gebruiken voor Koningsdag? 

Hoeveel ICR zijn er nog? Vermoed dat de ICR t/m 2025 zoal nog op de HSL rijden. Het was de opzet dat het eind 2024 afgevoerd zou zijn. 

Ze kunnen de Benelux ICR doorschuiven voor binnenlandse verbindingen als NMBS hun I - 11 rijtuigen inzetten tussen Brussel - Breda/Rotterdam. 

Gefaseerd zal de NS Intercity rijtuigen vervangen worden door ICNG. En afgevoerd worden. Zoals de Koninklijke NS Intercity rijtuig: 

https://youtu.be/6VAYAH7uurY?si=TQMHomcGoEdLeK-k

Moet de koninklijke familie bij (zeldzame) gelegenheid een NS trein huren als het wilt gebruiken voor Koningsdag? 

Dat was volgens mij wel het idee, dat er dan een NS treinstel uit de roulatie gehaald zou worden om de koning te vervoeren.

Dat zal gezien het gering aantal ritten wat de koning met de trein maakt niet zo'n probleem zijn en lijkt mij een logische keuze.

Zie: https://nos.nl/artikel/2479070-koningshuis-de-reguliere-trein-in-koninklijk-rijtuig-na-160-jaar-met-pensioen


Ik zal intern eens navragen en laat het jullie weten mocht ik iets te horen krijgen.


Ik moet helaas mededelen dat ik geen antwoord heb kunnen achterhalen. Indien de koning ooit met de trein zal gaan zal het vast snel duidelijk worden. Ik zag wel een interne suggestie aan de koning voorbij komen dat hij dit via De Karel foundation kan regelen.


Moet de koninklijke familie bij (zeldzame) gelegenheid een NS trein huren als het wilt gebruiken voor Koningsdag? 

Dat was volgens mij wel het idee, dat er dan een NS treinstel uit de roulatie gehaald zou worden om de koning te vervoeren.

Hij kan inderdaad ook de Karel of de Dinner Train huren.😁

Koningin Elizabeth ging naar Sandringham v.v. altijd met een reguliere trein uit de dienstregeling en huurde dan een eerste klas rijtuig af. Maar dat werkt alleen als je niet hoeft over te stappen.

Komend jaar is Koningsdag in Doetinchem en aangezien er na Zevenaar geen bovenleiding is zal hij dan wel niet met de trein gaan. Ze gaan dan met een helicopter en stappen uit het zicht van camera's over in een auto zodat het net lijkt of ze met de auto uit Den Haag zijn gekomen


De NS Intercity rijtuigen zullen vanaf volgend jaar niet allemaal gesloopt worden: 

https://www.treinenweb.nl/nieuws/10829/leo-mobility-neemt-deel-van-icr-rijtuigen-over.html

Voordeel van getrokken rijtuigen. Zie dat bij afvoer van ICM-M en DDZ niet gebeuren. Die kunnen uitsluitend onder 1500 volt rijden. En hebben ook geen ERTMS. 


Aan de rijtuigen zal ook wat verbouwd moeten worden volgens mij: ze lusten niet allemaal de spanning die door buitenlandse locs wordt gevoed aan de rijtuigen. Of is die mogelijkheid erbij gekomen bij de ombouw voor de HSL?

Alles is ombouwbaar natuurlijk, maar met dubbeldekkers is het PVR in het buitenland het grootste probleem. Bij ICM de spanning, daarvan zijn technisch wel stellen die naar het Duitse grensstation mogen (nu alleen nog Bad Bentheim)


Reageer