airco | NS Community

airco

  • 16 August 2022
  • 13 reacties
  • 488 Bekeken

Beste NS,

Buiten is er een hittegolf en in de trein doen we daar aan mee? De trein van Groningen richting Rotterdam centraal van 14:18 heeft geen airco. Het is niet vol te houden en buiten is het koeler dan binnen. Binnen is het 30 graden plus en dat is niet verstandig om daarmee lang in de trein te kunnen zitten. Denk aan de reizigers!

 

Groet, 


13 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Elke trein heeft airco. Helaas gaan de airco’s soms stuk of is er iets anders aan de hand. Soms kan het helpen om naar een ander rijtuig of, indien aanwezig, treinstel te verhuizen. 

Beste NS,

Buiten is er een hittegolf en in de trein doen we daar aan mee? De trein van Groningen richting Rotterdam centraal van 14:18 heeft geen airco. Het is niet vol te houden en buiten is het koeler dan binnen. Binnen is het 30 graden plus en dat is niet verstandig om daarmee lang in de trein te kunnen zitten. Denk aan de reizigers!

 

Groet, 

Voor de gemiddelde reiziger gaat dat prima. Vijftig jaar geleden reisde iedereen zo. Maar natuurlijk is een airco prettiger. 

Reputatie 6
Badge +1

Beste NS,

Buiten is er een hittegolf en in de trein doen we daar aan mee? De trein van Groningen richting Rotterdam centraal van 14:18 heeft geen airco. Het is niet vol te houden en buiten is het koeler dan binnen. Binnen is het 30 graden plus en dat is niet verstandig om daarmee lang in de trein te kunnen zitten. Denk aan de reizigers!

 

Groet, 

Voor de gemiddelde reiziger gaat dat prima. Vijftig jaar geleden reisde iedereen zo. Maar natuurlijk is een airco prettiger. 

50 jaar geleden konden er ook nog iets meer raampjes open voor een beetje frisse lucht. 

Ik ga letterlijk dood - vol train en geen airco. Buiten  is +29graden. Amsterdam-Den Bosch

Ik ga letterlijk dood - vol train en geen airco. Buiten  is +29graden. Amsterdam-Den Bosch

Treinen hebben ook geen airco, die hebben een klimaat installatie.  En ja, soms werken die niet en moet je een andere coupe opzoeken waar deze wel werkt. Techniek gaat wel eens stuk.

 

Als u een treinnummer had aangegeven en in welke coupé u zit dan konden de moderators of NS medewerkers er iets mee, met deze melding is helaas niets te doen.

Reputatie 7
Badge +3

Dit soort meldingen hier zullen er niet voor zorgen dat het warmteprobleem in de trein direct opgelost wordt. Zoals eerder gemeld: een trein bevat verschillende klimaatregeling, in de ene coupé kan het kouder zijn dan in de andere.

Een conducteur zoeken kan een snellere oplossing geven. Net als een andere coupé zoeken.

Ik ga letterlijk dood - vol train en geen airco. Buiten  is +29graden. Amsterdam-Den Bosch

Normaal gesproken werken ze goed, behalve bij warm weer.

Dit soort meldingen hier zullen er niet voor zorgen dat het warmteprobleem in de trein direct opgelost wordt. Zoals eerder gemeld: een trein bevat verschillende klimaatregeling, in de ene coupé kan het kouder zijn dan in de andere.

Een conducteur zoeken kan een snellere oplossing geven. Net als een andere coupé zoeken.

Ten eerste was de trein overvol met mensen - ze stonden in de gangpaden met koffers en rugzakken als sardientjes in een pot. Ten tweede was de conducteur onvindbaar.

Toen ik eindelijk mijn station bereikte, leek de temperatuur buiten 30 graden, net zo fris als een ijskoude decemberochtend. Zulke reizen kunnen echt levens kosten voor mensen met hartaandoeningen

Reputatie 7
Badge +3

Dit soort meldingen hier zullen er niet voor zorgen dat het warmteprobleem in de trein direct opgelost wordt. Zoals eerder gemeld: een trein bevat verschillende klimaatregeling, in de ene coupé kan het kouder zijn dan in de andere.

Een conducteur zoeken kan een snellere oplossing geven. Net als een andere coupé zoeken.

Ten eerste was de trein overvol met mensen - ze stonden in de gangpaden met koffers en rugzakken als sardientjes in een pot. Ten tweede was de conducteur onvindbaar.

Toen ik eindelijk mijn station bereikte, leek de temperatuur buiten 30 graden, net zo fris als een ijskoude decemberochtend. Zulke reizen kunnen echt levens kosten voor mensen met hartaandoeningen

Als het zo druk en warm is zou ik niet meer met die trein verder gaan. Maar dan moet ik niet ergens op tijd zijn en genoeg marge hebben.

Badge +3

Ik begreep dat als de klimaatinstallatie (al is het maar ventilatie) in een coupé niet werkt deze afgesloten wordt, of het hele stel gewoon niet mag rijden?

Of hooguit met de noodraampjes opengedraaid (net als vroeger of met SGM maar dan wel minder raampjes)?

Overigens is het vandaag nergens 30 graden geweest, dat komt morgen (zondag) weer… 

Maximumtemperatuur 24-06-2023

Het wordt wel steeds warmer… https://twitter.com/Sustainable2050/status/1672554472512397314 dus verplichte koeling of ontvochtiging in een (drukke) trein is geen luxe.

@Robert B  Vertel eens hoe je dan zo'n coupe afsluit?

Als het bekend is dat er in een coupe het klimaatsysteem niet werkt en het er erg warm is dan wil een Hc de mensen nog wel doorverwijzen naar een andere coupe maar de coupe afsluiten daar zijn niet echt mogelijkheden voor in de moderne treinen.

En voor een defecte klimaatinstallatie in 1 coupe wordt de trein niet uit de dienst gehaald.

En bij een hele volle trein dan is de capaciteit van het systeem gewoon niet voldoende.

Badge +3

@Robert B  Vertel eens hoe je dan zo'n coupe afsluit.

Dat weet ik ook niet maar NS webcare zei (op 17 juni):

Als de airco het niet doet rijdt de trein niet. Misschien merk je het minder goed omdat het druk is en de deuren steeds open gaan. Vaak helpt het om een andere coupé op te zoeken. ^OJ

https://twitter.com/NS_online/status/1670048528574365698

Lijkt me niet dat ^OJ in de veronderstelling is dat er geen ‘airco’ is als de trein stil staat, maar aangeeft dat de trein niet mag rijden bij een defect. 🤣

Resultaat:

Ze hebben gelijk. De eerste klasse is koel.

Dus gaan we daar zitten… 😅

Reputatie 7
Badge +2

@Robert B  Vertel eens hoe je dan zo'n coupe afsluit?

Ik ben RobertB niet, maar bij DB spannen ze in zo'n geval een roodwit lintje langs de stoelen. De coupé is dan fysiek nog wel toegankelijk, maar de bedoeling snap je gelijk als je het klimaat daar voelt.

Wat overigens voor het klimaat bij NS ook niet helpt zijn reizigers die kiezen op het hete balkon te gaan staan i.p.v. in het koele gangpad en dan constant de deur naar de coupe open doen (of hem de hele rit open houden). Dan is binnen de kortste keren de coupé ook niet koel meer.

Reageer