Al zijn het mooie suggesties, velen zijn niet reeël.
Abonnementen die voor alle vormen van OV gelden is een hoop gedoe en een duur grapje voor de vervoerders. Ze moeten het bijvoorbeeld eens worden over prijsverdeling, hoe bepaal je wie wat krijgt? Daarnaast maakt het reizen met de OV wel extreem goedkoop en dat is het met abonnement eigenlijk al, alleen heb je nu meerdere abonnementen nodig voor verschillende OV.
Een persoon gratis met je mee laten reizen zorgt ook voor een hoop gedoe en is een duur grapje, NS loopt groot geld mis.
En stoppen met alles duurder maken gaat ook niet lukken als alles in het leven duurder wordt, je zou de hele economie moeten veranderen wil je dat alles goedkoop blijft.
Meer menselijkheid is natuurlijk wel reeël, en mag ook zeker snel gebeuren...
Ik denk dat we het allemaal eens zijn dat het in het maatschappelijk interesse is om meer mensen uit auto’s in de trein te lokken (minder ongelukken, OV kan uitbreiden, minder weg onderhoudskosten, en ga zo maar door) en ik ben fors bezig om deze wetenschap te verspreiden!
Hmm, welke wetenschap? Ja, met treinen gebeuren veel minder ongelukken dan ‘op de weg’ (verwende kids op fatbikes en zo).
En vliegen is nog enorm veel veiliger! Elke 5 seconden stijgt er wel ergens een (lijn)vliegtuig op en hoeveel storten er nou eigenlijk neer (met slechte afloop)?
Over het verschil tussen een treinreis of vliegreis naar bijv. Italië heb ik het niet eens, dat is qua kosten een no-brainer, en qua tijd ook. Of alleen maar naar Londen met de trein? Nee laat maar, neem wel een EasyJet of RyanAir vluchtje (woon toevallig niet ver van Eindhoven Airport en daar stap je zo in, zonder 2 uur wachten of zo).
Naar Berlijn of Parijs valt het nog te overwegen om met een trein te gaan. Bij iets simpels als een weekendje Barcelona met als ‘reiskosten’ 50 euro houdt het al snel op. https://www.liveatc.net/search/?icao=eheh here we come
En ja, ov is ‘duur’ zolang het niet gesubsidieerd (Luxemburg gratis) wordt met belastingcenten, en wie betaalt die? De gemiddelde burger, tenzij jij geen belasting betaalt en dus ‘je handje op kan houden’ voor gratis geld of toeslagen.
Gaat dus nergens over, wel leuk bedacht/geredeneerd hoor.
Dat maakt de weg zo veel veiliger en hoef ik niet zo bang te zijn voor toekomstige ongelukken.
Dit klinkt alsof je een ongeluk meegemaakt hebt, en bang bent voor herhaling/toekomstig.
Dat is prima verder (kan iedereen overkomen), maar denk je dat dat zoiets voorkomen had kunnen worden als sommige weggebruikers (incl. de meestal jeugdige fatbike ‘piloten’ en maaltijd-cowboys en zo) voor het ov zouden kiezen, zelfs als het allemaal gratis was
Oh,
1e klas stoelen: Dit is misschien verschillend per regio/lijn, maar ik zie hier nooit iemand zitten... Is de scheiding der klassen nog wel iets van deze tijd?
De mensen die daar zitten betalen daar extra voor, en hebben er geld voor over (of de baas betaalt ze) om rustig te kunnen werken of desnoods te kunnen slapen op een wat langere reis.
Zonder die mensen mag de 1e klas soms ‘leeg’ lijken… er wordt wel voor betaald door de abbonementhouders, anders was de 1e klas al lang overal ‘opgeheven’.
Als iemand nog meer punten heeft hoor ik ze graag want ik wil ze binnenkort naar het provincie bestuur verzenden.
Graag wil ik dat er champagne en kaviaar word uitgedeeld in de 1e klas.
Dat je fiets in de spits niet in de trein mag blijven heeft m.i. weinig met menselijkheid te maken. De gemiddelde reiziger in de spits is helaas al jaren helemaal klaar met fietsen die in de weg staan in toch al drukke treinen. Overweeg eens een ov-fiers te huren op je aankomststation in plaats van je eigen fiers mee te sleuren.
Over meereizigers: die gratis toelaten betekent effectief natuurlijk gewoon dat iedereen die een kaartje koopt voor meer dan één persoon betaalt, terwijl er heel veel reizigers wel alleen zijn. Waarom zou ik mee moeten betalen aan het vervoer van jou medereizigers? Dat dit met auto's anders ligt, komt natuurlijk doorsat je geen 80% van je vijfpersoons auto thuis kunt laten als je alleen op pad gaat. Je betaalt dan dus eigenlijk altijd voor vijf man, en in de trein slechts voor het aantal personen waar je daadwerkelijk mee reist.
@Dynamo2000
Meer voorzieningen en veel minder betalen. Tja, voor niets gaat de zon op.
En vliegen is nog enorm veel veiliger! Elke 5 seconden stijgt er wel ergens een (lijn)vliegtuig op en hoeveel storten er nou eigenlijk neer (met slechte afloop)?
Ik heb het voornamelijk over het streekvervoer (binnenlands). Voor naar school had ik gelukkig geen vliegtuig nodig. :P
Dit klinkt alsof je een ongeluk meegemaakt hebt, en bang bent voor herhaling/toekomstig.
Klopt helaas maar was ook niet de eerste keer. 7 jaar lang op de weg is het goed gegaan maar sinds 2019 wordt het problematisch. Het probleem is dat veel auto bestuurders in druk verkeer ongeduldig worden en bizarre dingen gaan doen als zichzelf gaan wurgen tussen andere auto's en deze acties gaan ten kosten aan veiligheid voor andere weggebruikers (met name en ). Sinds 2021 ligt het aantal fietsers dat om het leven komt hoger dan het aantal automobilisten (via CBS)
En ik ben niet alleen, hier zijn nog meer ontrustende nummers: Verlaag de snelheid en het aantal fietsdoden - Fietsersbond
Ik hoop dat het nu logisch is voor mijn motivatie om meer mensen naar OV te krijgen en waarom ik zo hard bezig ben daarvoor; maar het gaat zo moeilijk om mensen over te halen want telkens als ik dat probeer hoor je 'nee, te duur en ingewikkeld’ en dat is jammer.
Dat je fiets in de spits niet in de trein mag blijven heeft m.i. weinig met menselijkheid te maken. De gemiddelde reiziger in de spits is helaas al jaren helemaal klaar met fietsen die in de weg staan in toch al drukke treinen.
Het aantal fietsen in de trein heeft waarschijnlijk correlatie met het feit dat fietsers de weg niet meer vertrouwen Overigens mijn zorg was dat als je betaald hebt voor een reis zou je niet eruit worden mogen gezet worden als je er niks aan kon doen, het was nota bene ook nog eens gewoon rustig.
Meer voorzieningen en veel minder betalen. Tja, voor niets gaat de zon op.
Kerkrade - Heerlen is na 8 uur vaak volledig leeg (zie video boven), als je met tariefverlagingen meer autorijders naar deze trein lokt heb je meer inkomsten dan… nul. Ik snap dat dit misschien een 'probleemlijn’ is maar doe er dan in hemelsnaam iets aan, het gaat door drukke straten en snelwegen notabene.
Sinds 2021 ligt het aantal fietsers dat om het leven komt hoger dan het aantal automobilisten (via CBS)
Dat klopt maar dat komt vooral door de sterk gestegen verkoop van elektrische fietsen, speedpedelecs, racefietsen en (opgevoerde) fatbikes. Toen er nog voornamelijk niet-electrische stadsfietsen waren lag de gemiddelde snelheid van de fiets veel lager.
Gisteren was er in Brabant nog een protestactie bij de opening van een nieuwe snelfietsroute, omwonenden klagen over het racen op dergelijke fietspaden. En in Eindhoven moet het Stratumseind verbouwd worden vanwege de enorme overlast van fietsers die zich als kamikazepiloten gedragen
Het aantal fietsen in de trein heeft waarschijnlijk correlatie met het feit dat fietsers de weg niet meer vertrouwen Overigens mijn zorg was dat als je betaald hebt voor een reis zou je niet eruit worden mogen gezet worden als je er niks aan kon doen, het was nota bene ook nog eens gewoon rustig.
Of het rustig was doet natuurlijk niet ter zake. Er zijn tijdregels en die kun je niet overal gaan aanpassen als het een keer drukker of minder druk is.
Sorry, maar ook ik heb het langzamerhand wel een beetje gehad met de overlast van fietsen in de trein, mede omdat veel fietseigenaren de regels aan hun laars lappen.
Kerkrade - Heerlen is na 8 uur vaak volledig leeg (zie video boven), als je met tariefverlagingen meer autorijders naar deze trein lokt heb je meer inkomsten dan… nul. Ik snap dat dit misschien een 'probleemlijn’ is maar doe er dan in hemelsnaam iets aan, het gaat door drukke straten en snelwegen notabene.
Als er op stille uren weinig reizigers zijn moeten de reizigers die er wel zijn gratis kunnen reizen? Vreemde redenering.
Overigens zijn de meeste straten in Nederland na acht uur 's avonds ook uitgestorven dus kunt u dan ook prima fietsen.
Dat klopt maar dat komt vooral door de sterk gestegen verkoop van elektrische fietsen, speedpedelecs, racefietsen en (opgevoerde) fatbikes.
Dat heeft zeker invloed, zelf heb ik gewoon standaard fietsen maar wel gewoon nog 2 aanrijdingen achter de rug, allebei afgelopen jaren. En die waren niet veroorzaakt door een kamikaze fietspilot, maar een automobilist die opgefokt was door de verkeersdrukte.
Of het rustig was doet natuurlijk niet ter zake. Er zijn tijdregels en die kun je niet overal gaan aanpassen als het een keer drukker of minder druk is.
Als de trein rustig is zou het prima kunnen, dit soort bureaucratie is juist grotendeels waarom mensen de auto over de trein kiezen.
Als er op stille uren weinig reizigers zijn moeten de reizigers die er wel zijn gratis kunnen reizen? Vreemde redenering.
Ik had het over tariefverlagingen, niet gratis. Wat ik voorstelde gratis was om één persoon met je mee te laten reizen, om OV iets meer aantrekkelijk te maken tegen de auto waar je 4 gratis meeneemt.
Als 2 personen die elke dag samen een autorit maken dat nu met het OV gaan doen, is uiteindelijk toch extra €€€
Overigens zijn de meeste straten in Nederland na acht uur 's avonds ook uitgestorven dus kunt u dan ook prima fietsen.
Niet hier in Kerkrade en Landgraaf tenzij je diep tegen de nacht aanzit. Deze automobilisten kunnen potentiële OV-gebruikers zijn maar kiezen toch voor de auto mede i.v.m. de redenen aangegeven hierboven.
Vroeger reisde ik af en toe met de fiets in de trein. De trein liep flink vertraging op, waardoor ik midden in de reis eruit moest omdat de spits begon (en dus 2 uur moest wachten)
Waar is de menselijkheid? Hier kan de reiziger toch niks aan doen?
Dat hoeft ook niet. Zie artikel 1.3 van de Voorwaarden Fiets mee in de trein:
Je mag je fiets alleen meenemen in de trein in de daluren, d.w.z. op doordeweekse dagen tot 6.30 uur, tussen 9.00 en 16.00 uur en na 18.30 uur. Je fiets mag dus niet mee tijdens de spits, ook niet wanneer de reis vóór de spits is begonnen, tenzij je de betreffende reis niet in de daluren hebt kunnen afmaken door een vertraging van de betreffende trein. In het weekend, op feestdagen (m.u.v. Koningsdag) en in de maanden juli en augustus mag je fiets de gehele dag mee, dus ook tijdens de spitsuren.
En vliegen is nog enorm veel veiliger! Elke 5 seconden stijgt er wel ergens een (lijn)vliegtuig op en hoeveel storten er nou eigenlijk neer (met slechte afloop)?
Vliegen is veiliger maar niet heel erg logisch in een klein kikkerlandje zoals Nederland en nou ook niet erg klimaatneutraal (want daar gaat het tegenwoordig vooral om).
Zolang veel internationale treinverbindingen ruk zijn blijft vliegen nog wel populair.
Beste mensen, verder heb ik dan nog deze vraag…
Behalve de onderwerpen die ik heb voorgesteld, heeft iemand meer ideeën dat mensen laat overstappen van auto op OV, dat naar jullie mening wel rendabel is? Wat kunnen we doen om legen treinen naast drukke wegen te vullen?
Alles wat ik naar voren breng, met de beste intentie voor vervoerder/reiziger/verkeersdeelnemer, heeft helaas tegenzin, maar ik hoor geen oplossingen van anderen en dat is jammer. Ik zou ze graag meenemen.
Ik moet toekennen, ik voel me nogal machteloos. 2 ongelukken door auto’s gehad en ik ben altijd de klos. Ik sta niet te popelen om elk 2 jaar een bot te breken i.v.m. hectisch verkeer. Ik vind dat we soms als maatschappij de weg kwijt zijn; nou ja... nu ik erover nadenk, de weg zijn we juist niet kwijt…
Voor de duidelijkheid, het gaat hier om autoverkeer; ik heb opgezocht wat speedpedelecs en fatbikes zijn maar ik kan me niet herinneren deze hier te zien, wel scooters en brommers uiteraard.
Alle ideeën zijn welkom, dit kan zo niet langer en mijn missie zal hier niet stoppen
Je fiets mag dus niet mee tijdens de spits, ook niet wanneer de reis vóór de spits is begonnen, tenzij je de betreffende reis niet in de daluren hebt kunnen afmaken door een vertraging van de betreffende trein.
Das al mooi om te horen! Waarom ik gevraagd werd de trein te verlaten weet ik dan niet (oud beleid of fout conducteur?).
Uw suggesties zijn mooi maar kosten ook geld. En het aanstaande kabinet ziet OV niet als prioriteit.
Gisteren was er in Brabant nog een protestactie bij de opening van een nieuwe snelfietsroute, omwonenden klagen over het racen op dergelijke fietspaden.
Ah, de snelfietsroute Eindhoven - Helmond (die grotendeels langs het spoor loopt) is inderdaad eindelijk open! Dat zou 31 december 2023 zijn volgens de borden langs de weg.
Toevallig vandaag rond 7:15 en 17:30 voor een gesloten overweg tussen Nuenen en Geldrop gestaan. Er kwamen lange goederentreinen voorbij en daarna nog een sprinter/ic in de andere richting, dus minutenlang de tijd gehad om ‘(snel)fietsers te spotten’ maar heb er geen enkele gezien. En het was best lekker weer!
Gezien de (ochtendspits)drukte op de A270 zou zo’n fietsroute iets kunnen toevoegen, maar mijn gevoel zegt dat het weggegooid geld is (10,4 miljoen).
Volgens mij is het fietspad ook zichtbaar op https://railcam.nl (aan de overkant van de overgang zeg maar).
Uw suggesties zijn mooi maar kosten ook geld. En het aanstaande kabinet ziet OV niet als prioriteit.
Tja wat kost geen geld he. Ze laten het land en de steden liever dichtslibben met auto's, terwijl men weet dat de komende decennia de bevolking flink gaat groeien - en waar moeten al die auto's naartoe als er nu al nauwelijks plek is in de steden en dorpen. Ik zag laatst een docu over het vervoerssysteem in Tokio, zo groot als de hele Randstad om het maar zo te zeggen. Massaal, naadloos, frequent, stipt, soepel. Wat steekt het hier dan flets af. Je kan niet helemaal vergelijken natuurlijk, maar we kunnen er wel bepaalde dingen van leren.
Mee eens. Maar diegenen die erover beslissen denken daar helaas anders over.
Vroeger reisde ik af en toe met de fiets in de trein. De trein liep flink vertraging op, waardoor ik midden in de reis eruit moest omdat de spits begon (en dus 2 uur moest wachten)
Waar is de menselijkheid? Hier kan de reiziger toch niks aan doen?
Dat hoeft ook niet. Zie artikel 1.3 van de Voorwaarden Fiets mee in de trein:
Je mag je fiets alleen meenemen in de trein in de daluren, d.w.z. op doordeweekse dagen tot 6.30 uur, tussen 9.00 en 16.00 uur en na 18.30 uur. Je fiets mag dus niet mee tijdens de spits, ook niet wanneer de reis vóór de spits is begonnen, tenzij je de betreffende reis niet in de daluren hebt kunnen afmaken door een vertraging van de betreffende trein. In het weekend, op feestdagen (m.u.v. Koningsdag) en in de maanden juli en augustus mag je fiets de gehele dag mee, dus ook tijdens de spitsuren.
Vanaf 1 juli mag de conducteur ten alle tijden een reiziger met fiets weigeren als de conducteur vind dat de veiligheid in t geding komt. Ik kan niet beloven dat ik mensen mee ga nemen met fiets als hun reis voor de spits begonnen is en de trein heel druk is. Dan is de kans reëel dat ik je toch de opdracht ga geven om de trein te verlaten. Veiligheid is voor mij belangrijker.
Overigens zie ik wel wat voor een dagkaart dal. We hebben nu natuurlijk een dagkaart, maar ik zie een dagkaart dal voor bijvoorbeeld 35/40 euro ook als een mooi alternatief voor mensen die weinig reizen maar eens een dagje weg willen met de trein.
Mee eens. Maar diegenen die erover beslissen denken daar helaas anders over.
Het rare is dat die partijen en mensen gekozen zijn door het volk. Datzelfde volk dat ik altijd hoor klagen hoe slecht het ov is, dat het helaas geen alternatief voor hen is, zeker buiten de Randstad. En dat de bus door hun wijk moet blijven, hoewel ze hem niet of nauwelijks gebruiken.