Skip to main content

Hallo iedereen, hier komt een kort verhaaltje. Ik ben sinds mijn kindertijd al best wel vrij bang voor vacuümtoiletten in de trein, omdat ik gewend ben aan die dingen die zo ploep op het spoor vallen. En toen, omdat hier voornamelijk oud spul reed, reed en ja, op een dag kwam er een nieuwe sprinter en ik moest naar de wc, dus samen met papa naar de wc. Ik druk op die knop, nou en *pssstt* ik schrok al *en toen opeens een enorme knal van die vacuüm. Nou, ik rende jankend die trein door en ik heb begin dit jaar die angst overwonnen bij sommige treinen, omdat de nou en een tijdje terug ga ik in een trein naar de wc (eentje met een vacuüm dus) op Rotterdam Centraal en ik doe De deur dicht en precies tegelijk schakelt die trein in, waardoor alles even ermee kapt. Uit het niets maakt het ding een kabaal en de deur ook. Ik zal jullie de details besparen, maar sinds die dag mag ik het weer helemaal opnieuw doen. Daar komt ook nog bij dat ik ook wel een beetje claustrofobie heb, helemaal bij wc's. Ik kan ook niet tegen die autospoelers. Het is precies hetzelfde verhaal als met de trein. En ik ben een treinspotter. Ik reis veel met mijn weekendvrij, dus soms zit ik heel lang te zemelen omdat op de meeste stations de toiletten autospoel zijn. Bij de urinoirs voel ik me niet fijn. Daarom hierbij de vraag: heeft iemand tips? of ervaar je het zelf ook? kan je het dan zeggen? Dat zou ik echt supertof vinden. Dan heb ik net iets meer zelfvertrouwen 

MvG,

Lersie

(En ik hoop niet dat dit heel gek is ofzo maar ik hoop gewoon voor alternatieven of tips of mensen die het ook hebben en hun ervaring kunnen delen)

Heel naar die angsten. Toch zul je er overheen moeten. En zo gevaarlijk zijn die toiletten niet. Wel zijn ze vaak verdomd smerig en goor. 

Ik dacht eerder dat dit zou gaan over de smerigheid van de WC's in de trein, daar zou ik ook spontaan angst van krijgen 😁.

Je zou eventueel de deur open kunnen doen, doorspoelen, dan de deur weer super snel dicht doen (hoe snel hij zelf dicht wilt natuurlijk) en dan gewoon weg lopen. Tegen die tijd is of de deur al dicht of ben jij al op afstand en heb je er geen last meer van.

Aan claustrofobie kan je helaas niet zo veel doen behalve proberen om stapje voor stapje er van af te komen. Zelf heb ik Cleithrofobie wat precies hetzelfde is behalve dat ik alleen bang ben in kleine gesloten ruimtes die ik niet zo maar kan openen.

Dit is ontstaan toen ik een keer vast kwam te zitten in een WC en toen durfde ik nooit meer een WC op slot te doen. Totdat iemand zo de deur open trok, nu doe ik wel de wc op slot 😂, maar ben ik nog steeds bang voor gesloten ruimtes en schiet ik zo weer in de stress wanneer ik een deur niet open krijg.

Als kind was ik heel vroeger ook bang dat ik het slot van het toilet niet open kon krijgen. Daarom liet ik altijd iemand die bij mij was op wacht staan voor de deur.

Maar deze angst ben ik inmiddels overgegroeid. Nergens voor nodig, zo'n klein jeugdtrauma, in mijn geval. 😉

Ik dacht eerder dat dit zou gaan over de smerigheid van de WC's in de trein, daar zou ik ook spontaan angst van krijgen 😁.

Je zou eventueel de deur open kunnen doen, doorspoelen, dan de deur weer super snel dicht doen (hoe snel hij zelf dicht wilt natuurlijk) en dan gewoon weg lopen. Tegen die tijd is of de deur al dicht of ben jij al op afstand en heb je er geen last meer van.

Aan claustrofobie kan je helaas niet zo veel doen behalve proberen om stapje voor stapje er van af te komen. Zelf heb ik Cleithrofobie wat precies hetzelfde is behalve dat ik alleen bang ben in kleine gesloten ruimtes die ik niet zo maar kan openen.

Dit is ontstaan toen ik een keer vast kwam te zitten in een WC en toen durfde ik nooit meer een WC op slot te doen. Totdat iemand zo de deur open trok, nu doe ik wel de wc op slot 😂, maar ben ik nog steeds bang voor gesloten ruimtes en schiet ik zo weer in de stress wanneer ik een deur niet open krijg.

Ik ben er op het moment ook aan het werken maar dan moet het niet weer fout gaan

Waar ben je precies bang voor dan? Het geluid? Het gevoel dat er iets gevaarlijks kan gebeuren? 

Ik kan je wel vertellen dat in de gewone dienst zo'n toilet nooit uit zichzelf door zal spoelen, behalve als de wc tot de rand toe gevuld is voor langere tijd. Is de toiletpot leeg en jij doet gewoon je kleine of grote boodschap dan is er niets aan de hand. 

Terug omhoog komen zal ook nooit gebeuren , er zit een ‘tussenkamer’ onder het toilet waar de inhoud van het toilet eerst in beland waarna het in de grote opvangtank beland. Het kan nooit vanuit de opvangtank terug het toilet in omdat die tussenkamer ‘eenrichtingsverkeer’ is. 

Reageer