Bedelaars in de trein


Beste ns,

Ik word helemaal gek van de bedelaars in de trein. Elke dag wordt er wel een slecht vertaald briefje door één of andere drugsverslaafde in m'n handen geduwd. Heel irritant. Kunnen jullie deze gasten niet een keer oppakken? Het zijn toch elke dag dezelfde.

M.v.g. Bart

105 reacties

Treinstel 9557 richting hoorn. Heb ns gebeld maar kreeg daar te horen dat zij de conducteur niet kunnen informeren.
Treinstel 9557 richting hoorn. Heb ns gebeld maar kreeg daar te horen dat zij de conducteur niet kunnen informeren.
Had er vandaag ook al eentje in Amf ri. Enkhuizen. Al heeft die Amsterdam niet gehaald uiteindelijk :8 :8 :8

Of het via de verschillende kanalen, waaronder Twitter, snel opgepakt wordt is erg variabel. Soms lijkt men adequaat te reageren, sommigen treuzelen net zo lang totdat die bedelaar al lang en breed de buit binnen heeft.

Niet kunnen zoeken op trein- en materieelnummer is ook zo'n leuke. Sorry, maar als u dat niet kunt (en dat kunt u wel), bel mij even, in een avondje staat er een interface zodat u het wel kunt. Kost niks, behalve een paar uurtjes tijd.

Ik ga weer even met mijn hoofd tegen de muur staan bonken.
Reputatie 1
Het is allemaal tuig uit het Oostblok en de oplossing is 112 bellen vanuit de trein en foto's maken van de personen.
Wanneer je 112 bel moet je wel overdrijven gewoon zeggen dat je wordt bedreigd.
Wanneer je elke dag met de trein gaat dan is er ook een whatsapp groep dit is een groep van NS klanten en personeel want samen kun je er wat aan doen.
De whatsapp groep is niet officieel van NS maar werkt wel.
Wat ook erg belangrijk is GEEN GELD GEVEN wanneer je ziet dat mensen dit doen ze daar op aanspreken.
De man met pet is door mij overgedragen aan NS personeel en kreeg een boete van 50 euro en verder is deze man door de politie aangehouden om dat hij nog 120 dagen cel open had staan.
Door dit soort mensen voel ik mij niet veilig in de trein regel matig wordt je als meisje lastig gevallen door mannen.
vroeger was de metro rotterdam onveilig maar nu zijn het de ns treinen.
als je een probleem heb in de trein kun je vaak geen personeel vinden die je helpen of het zijn watjes die niks kunnen.
ik snap als kind niet waarom de ns er helemaal niks aan doet.
Reputatie 4
Vanmiddag kon een HC dankzij een foto, in trein 2065, van mij een bedelaar in de kraag grijpen. Later vroeg hij me om te kunnen getuigen dat de dame inderdaad degene was die hij had betrapt. Uiteraard ontkende zij in alle toonaarden, maar ze was door hem gisteren al op de bon geslingerd nadat hij haar in Leiden op heterdaad had betrapt bij het bedelen. Zij werd een p-v gegeven voor het reizen zonder vervoerbewijs en het aanzetten tot bedelen. Tevens werd S&V om hulp gevraagd de vrouw te verwijderen. Om een lang verhaal kort te maken: het personeel is dit gedrag dus spuugzat!
Ik ga het even na bij collega's. Laat het weten. Voor een dienstdoende HC die ook doorpakt is het handig, het geeft een stuk extra als bewijs.
@Sleurhutje

Sorry voor mijn late reactie wat betreft foto's. Wat betreft privacy mogen wij niet zomaar foto's plaatsen van deze mensen hoe graag we dat ook zouden willen. Ook ik hoop dat we binnenkort er meer mee kunnen, maar ik denk dat een dienstdoende HC of VenS er graag de foto's wel ziet van deze mensen om een beeld te hebben over wie we het hebben.
Ik zou soms willen dat ik de wet kon veranderen in deze.
Reputatie 4
@Sleurhutje

Sorry voor mijn late reactie wat betreft foto's. Wat betreft privacy mogen wij niet zomaar foto's plaatsen van deze mensen hoe graag we dat ook zouden willen.

Het kan zelfs straf verminderend werken met de huidige wetgeving.
Ik ben ze gelukkig al een tijdje niet meer tegen gekomen. De laatste keer was tussen Goes en Arnemuiden.
1x heb ik er een kunnen pakken samen met de HC (Utrecht->Amersfoort).
@mbo405 zeer goed gehandeld in combinatie met het NS personeel 😳
Helaas slecht bericht, ondanks mijn 1,5 uur aan tijd is de zaak geseponeerd, vanwege onvoldoende bewijs.. Ik hoop maar dat de bedelaar in ieder geval een avond binnen heeft gezeten, want de enige straf is zorgen dat die niks verdiend...

Jammer mbo405, maar goed dat je het er niet bij hebt laten zitten. Steeds meer mensen zijn zich bewust van het probleem en ik heb gelukkig al een paar verhalen gelezen waarin de bedelaar op heterdaad is betrapt door het treinpersoneel of S&V.
Ik heb zelf nog nooit zwervers en bedelaars in de trein gezien maar ik reis dan ook op een traject buiten de randstad. Het lijkt erop dat men favoriete lijnen uit kiest.
Als je wilt gaan bedelen in de trein, kies je natuurlijk geen traject als Utrecht-Zwolle waar de kans extra groot is dat de trein niet komt of grote vertraging heeft.
Die bedelaars hebben geen kaartje nee, soms grossieren ze in UVB. Toch blijft men reizen met de trein en idd vaak maar 1 halte om niet gepakt te worden.
Reputatie 4
Die bedelaars hebben geen kaartje nee, soms grossieren ze in UVB. Toch blijft men reizen met de trein en idd vaak maar 1 halte om niet gepakt te worden. en net zoals Service en Veiligheid reizen ze vaak in teams/groepen. 1x zelf meegemaakt tussen Den Haag Centraal en Den Haag Holland Spoor met een Nederlandse zwerver. Gemeld bij de conducteur en die ging erachter aan.
Die bedelaars hebben geen kaartje nee, soms grossieren ze in UVB. Toch blijft men reizen met de trein en idd vaak maar 1 halte om niet gepakt te worden.

De oplossing is dan toch weer de poortjes op de stations op slot.
Zwartrijders en zwervers worden dan geweerd.
Misschien niet 100% waterdicht maar het helpt wel.

Ik vraag me toch af waarom de NS er zo lang over doet om overal poortjes neer te zetten.
Zo moeilijk is dat toch niet?
Zelfs een klein station als Ermelo hier is goed af te sluiten.
Die bedelaars hebben geen kaartje nee, soms grossieren ze in UVB. Toch blijft men reizen met de trein en idd vaak maar 1 halte om niet gepakt te worden.

De oplossing is dan toch weer de poortjes op de stations op slot.
Zwartrijders en zwervers worden dan geweerd.
Misschien niet 100% waterdicht maar het helpt wel.

Ik vraag me toch af waarom de NS er zo lang over doet om overal poortjes neer te zetten.
Zo moeilijk is dat toch niet?
Zelfs een klein station als Ermelo hier is goed af te sluiten.
@Hoppy op het Amstelstation en Utrecht Centraal zijn er helemaal geen poortjes. Wel in en uitcheckpalen zodat het hele schorem hun slaatje kunnen uitslaan zeker als er vaak nooit gecontroleerd word.
Juist Utrecht Centraal wordt massaal verbouwd men is al heel ver.
Het verbaasd me dan ook dat hier nog steeds geen poortjes staan.
Hier valt meteen winst te behalen want het is een belangrijk en groot knooppunt.
Reputatie 6
Badge +2
Juist Utrecht Centraal wordt massaal verbouwd men is al heel ver.
Het verbaasd me dan ook dat hier nog steeds geen poortjes staan.
Hier valt meteen winst te behalen want het is een belangrijk en groot knooppunt.

De poortvrije passage (aan de noordzijde) is nog niet klaar.
Reputatie 1
Badge
@HOppy: en wie gaat dat betalen? De kosten van tot heden verbouwen want dan moet dus het hele perron et hekken etc worden afgesloten) zijn nu al gierend uit de klauwen gelopen. Ik woon zelf bij zo'n station dat al zo'n 6 jaar terug grootscheeps is aangepakt. Nee, die kosten worden bij lange na niet goedgemaakt door wat hogere kaartverkoop.
@S.Alam: er zijn WEL poorten op Asmtel-beneden, bij de palen op het perron staat juist OVERduidelijk dat je die NIET moet gebruiken om alvast uit te sjekken. Maar vrees niet: ookdat gaat nog heel wat reacties van verkeerd gedaan op dit froum oplveren als ze eenmaal allemaal dicht zijn.
@ problem: was gisteren in BElgie en BRUssel en daar is dit problem nog veel groter. Daar zullen dus die 2talige bedelbriefjes wel vandaan komen. Heb zelf al heel wat metro's in vele, vele steden bezocht en in veel ervan is dit een bekend fenomeen, al zijn er ook soms heel wat creatievere lui. Het is verder overbekend dat ze ook vaak signalen doorgeven aan meer criminele types die op waardevollere spullen uitzijn, zoals die laptop half uit het zicht. En ja, 99% ervan is Roemeens-of Bulgaars.
Overigens is het doodsimpel-zoals ik al zo vaak heb verteld hier, om met 1 kaarje van die dag onbeperkt in+uit te sjekken, en als je eenmaal binnen bent dan blijf je net zo lng binnen tot de achterliggende bende je weer verlost. Want al die metro's zijn toch ook bepoort??
Het zijn vaak Oost- Europese bendes, in de grote steden in Zuid Europa zie je ze overal, OV, op straat. Nu komen ze dankzij het vrije verkeer ook steeds meer hier, over een paar jaar zitten ze op straat te bedelen met kleine kinderen bij zich.

In de trein kan je het alleen oplossen door veel meer controles uit te voeren, NS krijgt genoeg signalen op welke lijnen ze zich bevinden. Laat de conducteur dan een rondje lopen tussen elk station, zonder te controleren op kaartjes maar op deze individuen.
Badge +3
@S.Alam: er zijn WEL poorten op Asmtel-beneden, bij de palen op het perron staat juist OVERduidelijk dat je die NIET moet gebruiken om alvast uit te sjekken. Maar vrees niet: ookdat gaat nog heel wat reacties van verkeerd gedaan op dit froum oplveren als ze eenmaal allemaal dicht zijn.
Ik zou niet weten waarom. Iemand die op het perron al uitcheckt bij NS en bij een poortje opnieuw zijn OV-chipkaart aanbiedt aan de uitcheckzijde, kan het poortje immers openen zonder dat extra saldo wordt afgeschreven.
Kan je het poortje überhaupt wel openen na het uitchecken bij een paaltje ? Mijn zus checkte uit op het perron bij Rotterdam CS en kon daarna niet meer door de poortjes met de mededeling U bent al uitgecheckt.
Badge +3
Volgens pagina 9 van dit document moet dat wel kunnen.
Kan je het poortje überhaupt wel openen na het uitchecken bij een paaltje ? Mijn zus checkte uit op het perron bij Rotterdam CS en kon daarna niet meer door de poortjes met de mededeling U bent al uitgecheckt.

De mededeling klopt: "Scherm bij de poort: Uitchecken Als u een van deze schermen ziet bij de poort, is het uitchecken bij de vorige keer aanbieden al gelukt." (zie pagina 10 van de demo)

Poortje zou gewoon moeten opengaan na een dubbele check uit.

www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/pdf/webdemopalenenpoorten.pdf

Nou het poortje ging dus niet open in de praktijk.
Kan je het poortje überhaupt wel openen na het uitchecken bij een paaltje ? Mijn zus checkte uit op het perron bij Rotterdam CS en kon daarna niet meer door de poortjes met de mededeling U bent al uitgecheckt.
Was je er zelf bij?
En heb je dit experiment nog eens herhaald?
Nee mijn zus beleefde dit, een medewerker van NS heeft haar uiteindelijk door de poortjes gekregen.

Ze checkte uit op het perron en ging daarna naar de metro, maar ze kwam dus niet meer door de poortjes (van NS uiteraard)

Reageer