Skip to main content

Vanmorgen na de staking was het natuulijk extra druk in de sprinter dus genoodzaakt om bij de deuren tegen een zitkussen te staan. Blijkbaar leunde ik met mijn schouder of elleboog tegen de SOS knop (NIET de noodrem) en ging er een alarm af. Ik had geen idee wat er gebeurde maar blijbaar vind het personeel het nodig om direct via de interkom mij belachelijk te maken? Op dit moment had ik nog steeds niet door wat er gebeurde omdat er geen uit knop is voor de SOS knop. Alsof ik dit in de spits zomaar expres zou doen? 

Er werd letterlijk gezegd "je hoeft niet zo dom te lachen en op je telfoon te kijken we kunnen het allemaal zien” wat de hele coupé kon horen. Natuurlijk kijk ik verbaasd om mij heen als ik niet door heb dat dit gebeurd en geen idee heb wat ik moet doen?? dus reageerde ook met "sorry ik leunde er perongeluk tegen aan het was een foutje”.

Als ze met de camera alles kunnen zien kunnen ze toch ook zien dat dit niet de bedoeling was? Graag uitleg waarom er zo overdreven wordt gereageerd. 

Hi anoniem98 en welkom bij de NS Community!

Helaas komt het voor dat er “voor de lol” op de SOS knop wordt gedrukt. Het lijkt erop dat het in dit geval ook gedacht werd. Ik ga er dan ook vanuit dat ze niet gezien hebben dat je hier per ongeluk tegenaan gekomen bent. Ik snap wel dat het geen fijn gevoel geeft hoe de situatie is aangepakt en excuses daarvoor! Het kan gebeuren. Mocht het voorkomen dat het weer zo druk is, kun je altijd even kijken waar de SOS-knoppen zitten zodat je het kunt voorkomen.


@Lorena NS ik zie dit met die nieuwe SOS-knoppen minstens wekelijks gebeuren tegenwoordig. Dat lijkt me duidelijk een ontwerpfout en geen reden om klanten iets verwijten of zelfs belachelijk te maken.


Klopt die SOS knoppen zijn een vreselijke uitvinding. Heb in al die jaren nog nooit een terechte melding gehad, het is altijd per ongeluk en kinderen die erop aan het drukken zijn of iets dergelijks. Zelf kijk ik even via de camera of er iets aan de hand is en zoniet druk ik de melding daarna gewoon weg. Wat mij betreft eruit met die rommel 😅


@West of beter uitvoeren met een stootkapje of zoals een noodremhendel ofzo? Op zich vind ik het wel een prettig idee om bij nood iemand te kunnen bereiken aan boord en dan sneller dan helemaal via een meldkamer ergens.


@Lorena NS ik zie dit met die nieuwe SOS-knoppen minstens wekelijks gebeuren tegenwoordig. Dat lijkt me duidelijk een ontwerpfout en geen reden om klanten iets verwijten of zelfs belachelijk te maken.

Ah dankjewel, aan de reacties te zien ben ik dus niet compleet gek haha. De knop zit net iets naast dat zit-kussentje in de nieuwste sprinters naast de deuren...inderdaad onhandige plek.


@West of beter uitvoeren met een stootkapje of zoals een noodremhendel ofzo? Op zich vind ik het wel een prettig idee om bij nood iemand te kunnen bereiken aan boord en dan sneller dan helemaal via een meldkamer ergens.

Dit. Stukken beter dan een meldkamer op afstand die 9/10 keer niet eens iets meld bij het treinpersoneel zelf.


Weet een machinist eigenlijk ook hoe irritant het geluid in de coupe nadat zo'n knop is ingedrukt is? In trein 4671 gaat hij al minutenlang af op het moment. Er is vast gezien dat er niet echt iets aan de hand is en misschien is het de tiende keer voor deze machinist vandaag, maar mag die herrie uit?


Weet een machinist eigenlijk ook hoe irritant het geluid in de coupe nadat zo'n knop is ingedrukt is? In trein 4671 gaat hij al minutenlang af op het moment. Er is vast gezien dat er niet echt iets aan de hand is en misschien is het de tiende keer voor deze machinist vandaag, maar mag die herrie uit?

Als het systeem werkt zoals het zou moeten werken is die herrie bij de machinist minstens zo irritant. Kan me niet indenken waarom een collega het bewust aan zou laten staan in elk geval...


Dan ben ik bang dat er wat stuk is in treinstel 2731


Dan zet ik een melding voor je door! 


Dank @Daniël NS Het alarm is in de 40 minuten dat ik er in zat niet meer uit gegaan.


Reageer