Bestaat de stiltecoupé niet meer? | NS Community
beantwoord

Bestaat de stiltecoupé niet meer?

  • 28 January 2023
  • 29 reacties
  • 1620 Bekeken

Het valt mij op dat in verschillende treinen waar ik de afgelopen weken bij mee ben geweest de stickers 'stiltecoupé' verwijderd zijn uit de ruimtes die hier eerder voor bestemd waren. Is dit toevallig bij een aantal treinen het geval of verdwijnt het hele concept?

icon

Beste antwoord door Stijn NS 28 January 2023, 13:57

Bekijk origineel

29 reacties

Reputatie 7
Badge

Geen idee. Maar er schijnt onduidelijkheid te zijn over de logo's. 

Reputatie 3

Het valt mij op dat in verschillende treinen waar ik de afgelopen weken bij mee ben geweest de stickers 'stiltecoupé' verwijderd zijn uit de ruimtes die hier eerder voor bestemd waren. Is dit toevallig bij een aantal treinen het geval of verdwijnt het hele concept?

Voor zover ik het zie is er in elke Intercity aan beiden kanten altijd wel een stiltecoupé te vinden, alhoewel ik dan altijd in de 1e zit. Bij de dubbeldekkers vind je ook weleens van die werkcoupé’s, gok zo maar dat daar de nadruk meer op rust dan op stilte is. 
 

Mag ik vragen welk traject of trein je meestal neemt?

Goedemiddag Willemina93. Wij hebben niets bekend over het afschaffen van de stiltecoupé, maar ik moet bekennen dat ik jouw constatering wel herken. Dit zal eerder worden veroorzaakt doordat er tegenwoordig verschillende zones zijn met elk hun eigen doel. Waar je wellicht voorheen een stiltecoupé had verwacht, kun je nu ook een ‘Werken en rustzone’ of ‘Meet & greet zone’ tegen komen. Zie ook onze voorzieningenpagina.

Reputatie 7
Badge +2

Die verschillende zones heb je alleen in DDZ, dat heet niet voor niks DubbelDekkerZones voluit. In het overige IC-materieel niet.

Vorig weekend heb ik overigens nog gewoon stiltecoupés gezien in ICs en ook DDZ heeft die nog wel in de zone die de stiltecoupé is. Het zou kunnen dat vandalen de stickers er af getrokken hebben, want in sommig materieel zitten die aan de binnenkant. Bij latere renovaties zijn ze die stickers om deze reden aan de buitenkant van de ramen gaan plakken.

Wellicht dat ze er dan af slijten bij een grondige reiniging ofzo?

Reputatie 7
Badge +3

Het is mij overigens nog steeds niet duidelijk waarom we Greet zouden moeten meten.

Reputatie 7
Badge +3

Die verschillende zones heb je alleen in DDZ, dat heet niet voor niks DubbelDekkerZones voluit. In het overige IC-materieel niet.

 

Volgens mij hebben ook de gemoderniseerde VIRM's dit soort zones. 

Klopt inderdaad, uitgaande van dit voorzieningenoverzicht. Enkeldeks treinen hebben alleen stiltezones, dubbeldekkers (DDZ en gemoderniseerde VIRM) hebben ook de andere twee.

Mijn ervaring is met name geweest met de dubbeldekkers, ik had ook moeite om daarbij een stiltezone te vinden gisteren. 😅

Het gaat om Roosendaal - Den Haag en het was een twee keer dubbeldekker die nog niet gerenoveerd is, met blauwe stoffen stoelen. Treinnamen ben ik niet bekend mee verder, maar het viel mij wel op dat in deze treinen de stickers weg waren. Maar misschien is het toevallig twee keer dezelfde trein geweest waar de stickers verwijderd zijn?

Reputatie 7
Badge +3

Stiltecoupé bestaat nog wel, ik zit er nu in. Al word je gestresst genoemd als je een groep er op attendeert dat ze in een stiltecoupé zijn.

 

Die verschillende zones heb je alleen in DDZ, dat heet niet voor niks DubbelDekkerZones voluit. In het overige IC-materieel niet.

 

Het is DubbelDekker Zonering, even een weet voor de volgende keer 😉

Reputatie 3

Stiltecoupé bestaat nog wel, ik zit er nu in. Al wordt je gestresst genoemd als je een groep er op attendeert dat ze in een stiltecoupé zijn.

 


Vorige keer had ik een melding gemaakt via het 13181318 nummer van ze, omdat er een groep jochies overlast gaven en dat ook nog eens in de 1e.

 

Kreeg alleen te horen “dit nummer is alleen voor onveilige situaties” en bedankt. Tegenwoordig spreek ik ze er allemaal gewoon op aan. Duimen dat er geen ziekenhuiskosten bij gaan komen met mn dure abbonee’tje :’)

Reputatie 7
Badge +3

Stiltecoupé bestaat nog wel, ik zit er nu in. Al wordt je gestresst genoemd als je een groep er op attendeert dat ze in een stiltecoupé zijn.

 


Vorige keer had ik een melding gemaakt via het 13181318 nummer van ze, omdat er een groep jochies overlast gaven en dat ook nog eens in de 1e.

 

Kreeg alleen te horen “dit nummer is alleen voor onveilige situaties” en bedankt. Tegenwoordig spreek ik ze er allemaal gewoon op aan. Duimen dat er geen ziekenhuiskosten bij gaan komen met mn dure abbonee’tje :’)

Trein was nog niet druk, plaats genoeg elders, ze gingen rustig weg, alleen eentje moest nog even snel de opmerking maken.

Reputatie 7

Vorige keer had ik een melding gemaakt via het 13181318 nummer van ze, omdat er een groep jochies overlast gaven en dat ook nog eens in de 1e. Kreeg alleen te horen “dit nummer is alleen voor onveilige situaties” en bedankt. Tegenwoordig spreek ik ze er allemaal gewoon op aan. Duimen dat er geen ziekenhuiskosten bij gaan komen met mn dure abbonee’tje :’)

Dus bij overlast word je geacht dit zelf op te lossen of maar zelf op zoek te gaan naar treinpersoneel. 

Vorig jaar een keer stapte ik in Den Bosch in de trein richting Amsterdam en ging naar de 1e klas, viel daar midden in een ruzie tussen drie passagiers. Een ervan stond hard voor zich uit te schreeuwen (wartaal) en wiet te roken (!) en werd hierop stevig aangesproken. Er werden vuisten gebald en een oudere man stond te trillen van woede, zijn vrouw probeerde hem tot rust te manen. Het kwam gelukkig niet tot fysiek geweld. De rokende passagier stapte nog net op tijd uit in Den Bosch voor de trein verder ging. Hij leek nogal erg van het padje. Er is geen conducteur aan te pas gekomen. Toen de trein wegreed gaven meerdere reizigers hun steun aan de twee mannen die de overlastgever aangesproken hadden, ze durfden zelf niet te handelen uit angst. Ik denk niet dat het Whatsappnummer gebruikt is, er kwam ook het hele stuk tot Utrecht geen personeel langs.

Reputatie 7
Badge

Vorige keer had ik een melding gemaakt via het 13181318 nummer van ze, omdat er een groep jochies overlast gaven en dat ook nog eens in de 1e.

 

Kreeg alleen te horen “dit nummer is alleen voor onveilige situaties” en bedankt. 

Dat is toch gewoon volkomen onzin? Op https://www.ns.nl/reisinformatie/voorzieningen/veiligheid-in-de-trein-en-op-het-station.html staat duidelijk: "Daarom is er een telefoonnummer beschikbaar waar je als treinreiziger via WhatsApp of sms een melding kunt doen als je je onveilig voelt of overlast in de trein of op het station ervaart."

Reputatie 3

Vorige keer had ik een melding gemaakt via het 13181318 nummer van ze, omdat er een groep jochies overlast gaven en dat ook nog eens in de 1e.

 

Kreeg alleen te horen “dit nummer is alleen voor onveilige situaties” en bedankt. 

Dat is toch gewoon volkomen onzin? Op https://www.ns.nl/reisinformatie/voorzieningen/veiligheid-in-de-trein-en-op-het-station.html staat duidelijk: "Daarom is er een telefoonnummer beschikbaar waar je als treinreiziger via WhatsApp of sms een melding kunt doen als je je onveilig voelt of overlast in de trein of op het station ervaart."

 

Het is toch niet gek dat een meldkamer zo reageert op een melding van DRUKTE, want dat is wat u meldt. U meldt helemaal geen overlast, u heeft het over een drukke trein waarbij u zelf in de stiltecoupe bent.

🤣😂

Reputatie 7
Badge +3

Ik stel voor om een nieuw topic te starten waarin we uitgebreid gaan discussiëren over de definitie van het begrip overlast.

Reputatie 7
Badge +3

Het is toch niet gek dat een meldkamer zo reageert op een melding van DRUKTE, want dat is wat u meldt. U meldt helemaal geen overlast, u heeft het over een drukke trein waarbij u zelf in de stiltecoupe bent.

🤣😂

Drukte kan ook lawaai zijn.

Reputatie 3

Het is toch niet gek dat een meldkamer zo reageert op een melding van DRUKTE, want dat is wat u meldt. U meldt helemaal geen overlast, u heeft het over een drukke trein waarbij u zelf in de stiltecoupe bent.

🤣😂

Mijn eerste bericht bevat overlast stiltecoupé.

 

Overigens reageert de meldkamer zelf met “overlast valt hier niet onder” 

Het is toch niet gek dat een meldkamer zo reageert op een melding van DRUKTE, want dat is wat u meldt. U meldt helemaal geen overlast, u heeft het over een drukke trein waarbij u zelf in de stiltecoupe bent.

🤣😂

Mijn eerste bericht bevat overlast stiltecoupé.

 

Overigens reageert de meldkamer zelf met “overlast valt hier niet onder” 

Om vervolgens aan te geven dat de overlast bestaat uit drukte, zo komt uw reactie naar de meldkamer NS in ieder geval over.  U vermeld niet dat er sprake is van sociale onveiligheid waarvoor de app bedoeld is en die was er ook niet want dat het niet stil was in de stiltecoupe is geen sociale onveiligheid.

Reputatie 7
Badge +3

Het is toch niet gek dat een meldkamer zo reageert op een melding van DRUKTE, want dat is wat u meldt. U meldt helemaal geen overlast, u heeft het over een drukke trein waarbij u zelf in de stiltecoupe bent.

🤣😂

Mijn eerste bericht bevat overlast stiltecoupé.

 

Overigens reageert de meldkamer zelf met “overlast valt hier niet onder” 

Om vervolgens aan te geven dat de overlast bestaat uit drukte, zo komt uw reactie naar de meldkamer NS in ieder geval over.  U vermeld niet dat er sprake is van sociale onveiligheid waarvoor de app bedoeld is en die was er ook niet want dat het niet stil was in de stiltecoupe is geen sociale onveiligheid.

Sociale onveiligheid wordt ook aan alle kanten uitgelegd. 1x die whatsapp gebruikt voor een superspreader Covid zonder mondkapje tijdens mondkapjesplicht + zonder 1e klaskaartje in 1e klas. Viel er niet onder. Want bedreiging gezondheid is geen sociale onveiligheid.

Reputatie 7
Badge +3

Sociale onveiligheid wordt ook aan alle kanten uitgelegd. 1x die whatsapp gebruikt voor een superspreader Covid zonder mondkapje tijdens mondkapjesplicht + zonder 1e klaskaartje in 1e klas. Viel er niet onder. Want bedreiging gezondheid is geen sociale onveiligheid.

En jij had natuurlijk bewijs dat die persoon én geen 1e klas kaartje had én een Covid superspreader was omdat je altijd reist met controle/test apparatuur voor beide zaken. 

Reputatie 7
Badge +3

Sociale onveiligheid wordt ook aan alle kanten uitgelegd. 1x die whatsapp gebruikt voor een superspreader Covid zonder mondkapje tijdens mondkapjesplicht + zonder 1e klaskaartje in 1e klas. Viel er niet onder. Want bedreiging gezondheid is geen sociale onveiligheid.

En jij had natuurlijk bewijs dat die persoon én geen 1e klas kaartje had én een Covid superspreader was omdat je altijd reist met controle/test apparatuur voor beide zaken. 

Persoon was duidelijk ziek, met covid-achtige klachten. En nee, kwam voor de stroom, die was er niet in 2e klas. Lag daar hoestend en snotterend op 2 stoelen te wachten tot de laptop en telefoon waren opgeladen. Meerdere mensen zijn de coupé uit gegaan, hij weigerde mondkapje. 

Reputatie 7
Badge +3

Covid-achtige klachten misschien, maar geen bewijs dat die persoon daadwerkelijk Covid had en ook nog een superspreader was, ik zou dan liever woorden als vermoedelijk of mogelijk gebruiken. Een groot deel van de Covid tijd (zeg tot december 2021) was het percentage van mensen die zich met covid-achtige klachten bij de GGD liet testen onder de 20% of zelf 10% en werden mensen ook nog gewoon verkouden. Ik kan me wel voorstellen dat andere mensen niet bij zo'n iemand in de buurt willen zitten, maar om zo stellig te beweren dat die persoon een een Covid superspreader was, is gewoon niet juist.

Badge +3

Om een superspreader (dat gaat om een evenement of bijeenkomst, niet om een persoon) te vormen waren er nogal wat randvoorwaarden, bijv. een zangkoor in een slecht geventileerde (oefen)ruimte of een après-ski bar met besmet personeel achter de bar (die voornamelijk elkaar besmetten en niet eens de klanten), of desnoods een bridge-clubje waar meerdere personen aan één tafel besmet raakten.

De ventilatie in een trein is (naar zeggen van NS) afdoende, dus een besmet iemand zal niet gauw meerdere personen in dezelfde coupé besmetten (het R-getal). Dat heeft eigenlijk nooit boven de 2 gelegen: 

Waarbij het overgrote deel van de besmettingen plaatsvond in huiselijke kring of op het werk, niet in een winkel of trein. Zelf een (FFP) maskertje dragen maakte die kans nog veel kleiner.

De mondkapjes, ontsmetten van winkelwagentjes/mandjes, etc. zal ongetwijfeld een boel besmettingen hebben voorkomen, maar achteraf was dat allemaal nogal ‘overdreven’. Het effect van vaccinaties trouwens ook, want er zijn genoeg gevaccineerde mensen besmet geraakt (alleen niet of minder ziek van geworden).

Reageer