De boete is terecht. U kunt niet met andermans persoonlijke plaatsbewijs reizen.
Als u kwijtschelding wilt vragen moet dat via Klantenservice, 030 7515155. De conducteur controleert of u een geldig vervoersbewijs had en dat is een kaart van uw zoon natuurlijk niet. Stond daar een abonnement op? Strikt genomen had het pasje van uw zoon ingenomen moeten worden, zeker als er een abonnement op staat, en had u een boete van 50 euro gekregen moeten hebben.. Dat was correct geweest.
Conducteurs geven in principe geen waarschuwing af. U kunt de kwijtschelding van een boete hooguit als een waarschuwing beschouwen. Of het lukt om de boete kwijtgescholden te krijgen vraag ik me af. U bent er al genadig van afgekomen omdat het pasje van uw zoon niet is ingenomen. Dat had gemoeten.
Je hoort zelf te zorgen voor een geldig vervoersbewijs. Een incheck met pasje van iemand anders is geen geldig vervoersbewijs. Op de ov-chipkaart staat een naam, je had zelf kunnen zien dat het niet jouw kaart was.
Een conducteur heeft niets aan ‘ik wist het niet’ dat hoort hij al te veel. De boete is terecht. Bij een1e boete kun je via de klantenservice om kwijtschelding vragen. Als je dat krijgt is dat coulance.
Weer een voorbeeld van een conducteur die blijkbaar niet weet wat de gevolgen van haar actie zijn. Dat ze niks zeggen vind ik al niet kunnen, maar goed, daar lopen al genoeg discussies over. Maar zeggen dat je een waarschuwing krijgt en vervolgens alsnog gewoon een correctietarief uitschrijven is natuurlijk helemaal uit den boze.