beantwoord

bezwaar indienen van een boete

  • 6 November 2023
  • 16 reacties
  • 742 Bekeken

Goedenavond, 

Ik wil graag weten waarom ik mijn boete die ik op 9 oktober niet kwijt kon schelden, aangezien ik de week nadat het gebeurde had gebeld met de klantenservice en toen kreeg ik te horen dat zij het raar vinden waarom ik mijn boete niet kwijt kon schelden. Ik had namelijk mijn kaartje op tijd gekocht en toen ik mijn kaartje ging openen in de NS app stond er dat er een fout was opgetreden waardoor ik een minuut later moest wachten. Dit vond hij denk ik iets te lang waardoor hij meteen al naar mijn identiteitsbewijs vroeg die ik ook daadwerkelijk meteen aan hem heb gegeven. Zelf is dit voor mij de eerste keer in mijn leven dat ik zo behandeld ben door een conducteur en dat ik een boete heb gekregen terwijl ik soms wel dagelijks reis met ns. Graag hoor ik een mail hierop terug.

Betalingskenmerk 71301647

Nummer van de boete G301647

 

Met vriendelijke groet,

Sami

 

icon

Beste antwoord door Tamzin 6 November 2023, 05:57

Bekijk origineel

16 reacties

De conducteur heeft correct gehandeld.

U mag pas op reis zodra u uw ticket hebt ontvangen, niet zodra uw het hebt besteld. Dit om fraude te voorkomen waarbij mensen pas een ticket bestellen zodra ze de conducteur zien aankomen.

Als de conducteur u in de trein aantreft terwijl u het ticket (nog) niet kan tonen of als hij aan de hand van het vermelde tijdstip constateert dat u het ticket pas hebt besteld terwijl u al in de trein zat kan hij u dus een boete geven.

Omdat u zelf al aangeeft dat u het ticket bij de controle niet kon tonen heeft het weinig zin om een bezwaar in te dienen.

Overigens is dit een forum van medereizigers en wij kunnen u sowieso niet helpen. Daarvoor moet u bij de Klantenservice zijn.

Reputatie 7
Badge

Aan de andere kant is het beleid van NS via de klantenservice normaal in principe om een eerste boete voor het niet hebben van een geldig vervoersbewijs, tenzij de conducteur heeft aangetekekend dat een reiziger agressief was of iets dergelijks, toch?

Aan de andere kant is het beleid van NS via de klantenservice normaal in principe om een eerste boete voor het niet hebben van een geldig vervoersbewijs, tenzij de conducteur heeft aangetekekend dat een reiziger agressief was of iets dergelijks, toch?

Dat geldt voor bepaalde situaties zoals bijv. vergeten in te checken op een station zonder poortjes. Maar niet in situaties zoals een eticket pas in de trein kopen, illegaal door de poortjes gaan, helemaal geen ticket hebben, etc.

De coulanceregeling is geen vrijbrief om eens in de zoveel tijd een keer zwart te mogen reizen.

Reputatie 7
Badge

Dat geldt voor bepaalde situaties zoals bijv. vergeten in te checken op een station zonder poortjes. Maar niet in situaties zoals een eticket pas in de trein kopen, illegaal door de poortjes gaan, helemaal geen ticket hebben, etc.

Maar TS gaf aan op tijd een kaartje te hebbdn gekocht en had dat hooguit nog niet in de app geladen.

Dat geldt voor bepaalde situaties zoals bijv. vergeten in te checken op een station zonder poortjes. Maar niet in situaties zoals een eticket pas in de trein kopen, illegaal door de poortjes gaan, helemaal geen ticket hebben, etc.

Maar TS gaf aan op tijd een kaartje te hebbdn gekocht en had dat hooguit nog niet in de app geladen.

Als het ticket nog niet in de app stond op het moment dat hij instapte had hij het dus niet op tijd aangeschaft ook al beweert hij het tegendeel.

Sterker nog, toen hij uiteindelijk in de trein gecontroleerd werd stond het ticket nog niet in de app. 

Reputatie 7
Badge +3

Een 1e boete laten wegschelden is coulance en geen recht.

Op tijd een kaartje kopen is een kaartje hebben op het moment dat je het station betreedt.

Van de overstap van een arriva naar een ns was de tijd te kort om in en uit te checken. De conducteur geeft aan dat ik mag instappen zonder dit te doen dacht ik. Hij knikte was aardig glimlachde en knipoogde zelfs. Eenmaal.binnen scant hij mij ov kaart en doet alsof alles goed komt. Thuis aangekomen krijg ik een email met een boete van 50 euro. Schandalig stom bedrijf je krijgt zomaar 50 euro aan je broek geslingerd.. het is nog erger dan de politie deze mensen van ns. Dit is gebeurd in arnhem. Ik reiste eerst om 17.26 van kesteren naar Arnhem centrum. En eenmaal aangekomen op het station in arnhem centrum kun je naar de trein op het ander spoor richting Zutphen overstappen maar dat is dan een ns trein ipv arriva. Ik stap dan uit op arnhem velperpoort. 50 euro. Schijt volk die conducteurs ik.vind openbaar vervoer maar niets.. Gatverdamme je krijgt gewoon via je email binnen dat je een boete krijgt. Kut conducteur

Reputatie 7
Badge +1

De conducteur heeft correct gehandeld.

U mag pas op reis zodra u uw ticket hebt ontvangen, niet zodra uw het hebt besteld. Dit om fraude te voorkomen waarbij mensen pas een ticket bestellen zodra ze de conducteur zien aankomen.

Als de conducteur u in de trein aantreft terwijl u het ticket (nog) niet kan tonen of als hij aan de hand van het vermelde tijdstip constateert dat u het ticket pas hebt besteld terwijl u al in de trein zat kan hij u dus een boete geven.

Omdat u zelf al aangeeft dat u het ticket bij de controle niet kon tonen heeft het weinig zin om een bezwaar in te dienen.

De conducteur heeft misschien correct gehandeld maar de klantenservice kan eenvoudig vaststellen op welk tijdstip het kaartje was gekocht.

Als dat voor vertrektijd was, en NS wil niet toegeven, dan zou ik naar het Klachtenloket OV gaan.

Voor conclusies, zoals dat het weinig zin zou hebben om bezwaar in te dienen, hebben we niet genoeg gegevens.

Reputatie 7
Badge +3

Van de overstap van een arriva naar een ns was de tijd te kort om in en uit te checken. De conducteur geeft aan dat ik mag instappen zonder dit te doen dacht ik. Hij knikte was aardig glimlachde en knipoogde zelfs. Eenmaal.binnen scant hij mij ov kaart en doet alsof alles goed komt. Thuis aangekomen krijg ik een email met een boete van 50 euro. Schandalig stom bedrijf je krijgt zomaar 50 euro aan je broek geslingerd.. het is nog erger dan de politie deze mensen van ns. Dit is gebeurd in arnhem. Ik reiste eerst om 17.26 van kesteren naar Arnhem centrum. En eenmaal aangekomen op het station in arnhem centrum kun je naar de trein op het ander spoor richting Zutphen overstappen maar dat is dan een ns trein ipv arriva. Ik stap dan uit op arnhem velperpoort. 50 euro. Schijt volk die conducteurs ik.vind openbaar vervoer maar niets.. Gatverdamme je krijgt gewoon via je email binnen dat je een boete krijgt. Kut conducteur

Hoi Lena123423,

Je kunt het beste even contact opnemen met de klanteNService per telefoon (030-7515155), chat, Facebook of X. Ze willen nog wel eens coulant zijn en een (eerste) boete kwijtschelden.

Over het stiekeme gedoe van de conducteurs lopen hier al vele discussies. Ik vind dit net als jij eigenlijk niet kunnen. Anderen denken weer daar anders over.

Je taalgebruik mag wel iets netter, al snap ik je boosheid.

Reputatie 7
Badge +3

Van de overstap van een arriva naar een ns was de tijd te kort om in en uit te checken. De conducteur geeft aan dat ik mag instappen zonder dit te doen dacht ik. Hij knikte was aardig glimlachde en knipoogde zelfs. Eenmaal.binnen scant hij mij ov kaart en doet alsof alles goed komt. Thuis aangekomen krijg ik een email met een boete van 50 euro. Schandalig stom bedrijf je krijgt zomaar 50 euro aan je broek geslingerd.. het is nog erger dan de politie deze mensen van ns. Dit is gebeurd in arnhem. Ik reiste eerst om 17.26 van kesteren naar Arnhem centrum. En eenmaal aangekomen op het station in arnhem centrum kun je naar de trein op het ander spoor richting Zutphen overstappen maar dat is dan een ns trein ipv arriva. Ik stap dan uit op arnhem velperpoort. 50 euro. Schijt volk die conducteurs ik.vind openbaar vervoer maar niets.. Gatverdamme je krijgt gewoon via je email binnen dat je een boete krijgt. Kut conducteur

Je was niet ingecheckt bij NS, dan mag de conducteur dit aangeven bij het controleren van jouw kaart en krijg je een correctietarief. De conducteur hoeft dit niet te zeggen en gezien jouw taalgebruik hier was dat op een (vervelende) discussie uitgelopen, reden waarom het vaak niet gezegd wordt.

Kijk jouw reisgegevens even na, want je zult nog een missende uitcheck hebben van de reis daarvoor.

Uit coulance kan die €50 gecorrigeerd worden naar de normale ritprijs. Daarvoor kun je telefonisch, via Facebook, X of chat contact opnemen met NS klantenservice.

Hij kan het aangeven voordat ik de trein instap. Het is niet dat ik zwart wil rijden. Een boete moet wel gegrond zijn op mensen die zwart rijden. Door tijd tekort is dit gekomen. Dus dat jij aangeeft dat hij het niet heeft gezegd omdat ik zogenaamd boos wordt is onzin. Hij laat mij binnen  in de trein en wilt gewoon een boete uitschrijven. Wat voor dom persoon ben jij.. snap je dat echt niet?? Jullie zijn allemaal schijnheilige personen bij de NS bewijst het wel.. vieze mensen

Reputatie 7
Badge +3

Hij kan het aangeven voordat ik de trein instap. Het is niet dat ik zwart wil rijden. Een boete moet wel gegrond zijn op mensen die zwart rijden. Door tijd tekort is dit gekomen. Dus dat jij aangeeft dat hij het niet heeft gezegd omdat ik zogenaamd boos wordt is onzin. Hij laat mij binnen  in de trein en wilt gewoon een boete uitschrijven. Wat voor dom persoon ben jij.. snap je dat echt niet?? Jullie zijn allemaal schijnheilige personen bij de NS bewijst het wel.. vieze mensen

Nogmaals je had bij het betreden van het station al een geldig vervoersbewijs moeten hebben. Dat had je niet. Door niet in te checken was je een zwartreiziger en nam je het risico op een boete. De boete is gegrond want je had geen geldig vervoersbewijs. Er kan lang en breed over gediscuseerd worden, maar als er iemand iets niet snapt ben jij dat.

Reputatie 7
Badge

Jullie zijn allemaal schijnheilige personen bij de NS bewijst het wel.. vieze mensen

 

De meesten hier werken niet bij NS maar zijn gewoon reizigers die adviezen geven. 

De laatste twee woorden zal ik maar negeren.

Volgens mij snap jij het niet.. ik was ingecheckt.. als ik jou was zou ik het verhaal nog een keer lezen. Want nu praat je helemaal onzin. Maar jullie zijn gewoon mensen niet van de ns.. dus heb weinig aan deze discussie.. schandalig ns blegh ze moeten het afschaffen twee treinen van verschillende maatschappijen bij elkaar. En ze moeten conducteurs al helemaal afschaffen.. 

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij snap jij het niet.. ik was ingecheckt.. als ik jou was zou ik het verhaal nog een keer lezen. Want nu praat je helemaal onzin. Maar jullie zijn gewoon mensen niet van de ns.. dus heb weinig aan deze discussie.. schandalig ns blegh ze moeten het afschaffen twee treinen van verschillende maatschappijen bij elkaar. En ze moeten conducteurs al helemaal afschaffen.. 

Ik heb jouw verhaal gelezen: je was ingecheckt bij Arriva, maar stapte in een NS trein waarvoor je niet ingecheckt was. Met andere woorden, je had geen geldig vervoersbewijs om met NS te reizen. Dan kun je wel zeggen dat wij het niet snappen en roepen dat conducteurs afgeschaft moeten worden, maar volgens mij snap jij het zelf niet. Je hebt pas een geldig vervoersbewijs als je bij de juiste vervoerder bent ingecheckt.

Badge +3

Als de NS conducteur het (goedlachs) prima vond dat je instapte met een Arriva incheck wist die blijkbaar niet dat bij kaartcontrole en NS Flex ‘automatisch’ een correctietarief van 50 euro volgt, terwijl ze zelf denken/zeggen “het is goed zo” (alsof ze je ter plekke ingecheckt hebben, wat helemaal niet kan).

Bij reizen op saldo zou je dan een handgeschreven UvB (uitstel van betaling) krijgen voor de ritprijs + 50 euro.

Een conducteur kan in zo’n geval besluiten een ‘kosteloos’ UvB uit te schrijven (dus alleen de ritprijs), dus ik neem aan dat hij dacht je op die manier tegemoet te kunnen komen (misschien dacht hij dat je student was, dan is het geen probleem en reis je meestal toch vrij).

Helaas niet dus, want je hebt NS Flex en dan bepaalt niet de conducteur maar het systeem de kosten.

Schelden op conducteurs is dus nergens voor nodig. Neem gewoon contact op met de Klantenservice om die 50 euro gecorrigeerd te krijgen naar de werkelijke prijs van je reis, en neem dan meteen die Arriva incheck zonder uitcheck mee (dat kan je ook zelf regelen via www.uitcheckgemist.nl).

Reageer