Bij Keolis kan het wel!

  • 10 September 2022
  • 10 reacties
  • 325 Bekeken

Reputatie 5

Ik heb tegenwoordig de luxe dat ik kan kiezen tussen reizen met NS of Keolis. Omdat mijn ervaringen met NS niet zo heel goed zijn, mild uitgedrukt, kies ik liever voor Keolis, ook als ik dan langer moet wachten.Ik vind het een heel aangename ervaring: de treinen rijden, zijn ook niet structureel te kort dus plaats genoeg,en meestal op tijd, er is regelmatig controle en zelfs worden reizigers aangesproken op hun gedrag in de stiltecoupe. Er zijn standaardomroepberichten dus niet zoals bij NS de ene keer niets en de andere keer een eindeloos jolig grappen en grollen verhaal. Gewoon professioneel dus. Wat een verademing! Waarom kan dit niet bij NS?

 


10 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Arbeiders-zelfbestuur. Stel je toch voor dat een volwassen NLer door een zich als hoger geplaatste (dat alleen al is reden voor verzet) zou laten instrueren hoe ´ut mot´

Keo (vandaag zat ik nog in een bus die door hun wordt uitgebaat op kosten van de Stockholmse skatte-betaler, is Frans-in de verte in feite ook al weer van de franse staat, maar heeft wereldwijd transport-opdrachten.

Al zijn er ook bepaald wel bepaalde gebieden waar dat Keo ook uitbaat en die nou bepaald niet als veel beter omschreven zouden kunnen worden.

Reputatie 7
Badge +3

Het staat of valt met de opdrachtgever die het vervoer aanbesteedt. Mijn indruk is dat de provincie Overijssel dat heel behoorlijk heeft gedaan bij de aanbestedingen van het treinvervoer.

 

Waarom kan dit niet bij NS?

Het is de cultuur van de organisatie. NS is niet echt een bedrijf maar meer een anarchistische organisatie waar personeel en vakbonden in de praktijk de dienst uit maken en de directie alleen wat coördinerende taken heeft. Dat is heel iets anders dan bij een bedrijf waar de directie de lijnen uitzet en operationeel leiding geeft.

De situatie bij NS is mede de schuld van de politiek die NS een monopolie heeft gegeven zonder daarbij duidelijke prestatie eisen te stellen. In feite heeft NS een carte blanche gekregen.

Reputatie 7
Badge +1

Er zijn standaardomroepberichten dus niet zoals bij NS de ene keer niets en de andere keer een eindeloos jolig grappen en grollen verhaal.

Wat mij betreft mogen omroepen in alle NS treinen automatisch worden. Hoewel ik de persoonlijke berichten van conducteurs altijd wel kan waarderen is het toch te vaak slecht te verstaan. Dat is bij de automatische omroepen eigenlijk nooit het geval.

Reputatie 7

 Waarom kan dit niet bij NS?

 

Het management van NS heeft, voornamelijk vanwege de politieke invloed, nagenoeg geen speelruimte om iets te ondernemen. Daarbij mist het, vanwege het gebrek aan concurrentie, broodnodige signalen. Kortom: het management van NS bevindt zich in een miserabele positie.

Reputatie 7
Badge +3

Het was van het begin af aan een slecht idee om NS te verzelfstandigen terwijl alle aandelen in handen van de Staat bleven. Hierdoor zijn allerlei conflicterende belangen ontstaan. Bij aanbesteden van de provinciale spoorlijnen zijn die verschillende belangen er niet en zijn de verhoudingen tussen opdrachtgever en uitvoerder veel duidelijker. Ook de positie van NS Stations als exploitant is op zijn zachtst gezegd merkwaardig. Daar is heel slecht over nagedacht toen NS verzelfstandigd werd.

Het onderhands aanbesteden van het hoofdrailnet aan NS is zo ongeveer het slechtst denkbare model van aanbesteden. Helaas zitten we nu waarschijnlijk weer een periode van 10 jaar opgescheept met een zeer zwak opererende NS als vervoerder, dus tot 2035.

De bodemprocedure van de regionale vervoerders (verenigd in de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland) tegen de Staat tegen de onderhandse gunning aan NS is interessant maar zal waarschijnlijk niets opleveren. Zie bijvoorbeeld https://www.aanbestedingscafe.nl/bodemprocedure-gestart-om-open-aanbesteding-hoofdrailnet/

 

Er zijn standaardomroepberichten dus niet zoals bij NS de ene keer niets en de andere keer een eindeloos jolig grappen en grollen verhaal.

Wat mij betreft mogen omroepen in alle NS treinen automatisch worden. Hoewel ik de persoonlijke berichten van conducteurs altijd wel kan waarderen is het toch te vaak slecht te verstaan. Dat is bij de automatische omroepen eigenlijk nooit het geval.

Dat komt heel simpel doordat de regionale vervoerders nieuwere treinen hebben dan de NS, nu er steeds meer nieuw materieel instroomt welke het oude vervangt komen er steeds meer automatische omropeen. Al hebben die automatische omroepen ook nog wel eens problemen waardoor ze het niet doen.

Het cirkeltje is daarmee weer rond aan het gaan: NS heeft bewust gekozen om, na modernisatie van allerlei IC-materieel, de mogelijkheid tot automatisch omroepen uit te schakelen of het laatste stukje niet te implementeren. Het zou relatief eenvoudig te organiseren zijn, als men wil, maar de organisatie heeft allerlei andere redenen tegen.

Het was Keolis Blauwnet dat op een gegeven moment op het idee kwam dat ze de automatische omroep ook konden gebruiken voor reclameberichten. Zucht. 

 

En Keolis slaagt er in om van de busconcessie Provincie Utrecht een grote puinhoop te maken (laatste zes ritten vallen onaangekondigd uit door personeelstekort enzo). 

 

Het is dus niet per se een verschil in bedrijfscultuur. Maar de NS weet dat ze nauwelijks last hebben van concurrentie.

Reputatie 7
Badge +1

Dat komt heel simpel doordat de regionale vervoerders nieuwere treinen hebben dan de NS, nu er steeds meer nieuw materieel instroomt welke het oude vervangt komen er steeds meer automatische omropeen. Al hebben die automatische omroepen ook nog wel eens problemen waardoor ze het niet doen.

Ik snap best dat NS niet in oude treinen allerlei techniek gaat inbouwen, maar bij de grote revisies van treinen had dat volgens mij best gekund. OBIS is er immers ook achteraf pas ingekomen.

Maar met de techniek erachter (OBIS etc.) zou het toch ook in de huidige treinen al mogelijk moeten zijn? Ik meen zelfs te herinneren dat er ooit eens mee is getest in de ICM's.

Reageer