Binnenlandse reiziger niet meer welkom in IC Berlijn



Toon eerste bericht

58 reacties

Fijn dat Prorail in de vakantiemaand de boel op de Veluwe ook nog even platlegt. 

 

Ik doelde eigenlijk hier ook meer op de vele binnenlandse reizigers die naar de Veluwe reizen. De Veluwe is zeer populair en door dit soort werkzaamheden dus niet bereikbaar. Ik snap dus juist absoluut niet dat ze deze werkzaamheden in deze periode plannen.

Op schooldagen zijn er veel meer reizigers dan in de zomervakantie, het verschil is zo'n 25-30%. Je hebt buiten de vakantie dus veel meer bussen nodig waaraan toch al een chronisch tekort is.

De vraag is meer waarom bij ieder wissewasje hele baanvakken plat gelegd moeten worden en of je dat niet anders kunt organiseren zoals vroeger gebeurde.

Reputatie 7
Badge +2

Fijn dat Prorail in de vakantiemaand de boel op de Veluwe ook nog even platlegt. 

Als alternatief wordt de ICE naar Frankfurt of de ICE naar Basel gegeven, met overstap in Duisburg naar Berlijn. Wel prijzig mocht je nu nog willen boeken.

Handig, wordt die al zowat onder de druk bezwijkende ICE nog drukker…

We gaan het meemaken... Heb op de 23e een reservering Düsseldorf - Utrecht in de ICE, maar zag toen ik die eind mei boekte nog weinig treinen die reeds vol zaten.

Reputatie 5

 

We gaan het meemaken... Heb op de 23e een reservering Düsseldorf - Utrecht in de ICE, maar zag toen ik die eind mei boekte nog weinig treinen die reeds vol zaten.

Same here (op 15 juli naar Dusseldorf e.v. ). Met de verplichte zitplaatsreserveringen zou het dit jaar natuurlijk goed moeten gaan 🙄 .. maar dit soort verhalen zijn wenig geruststellend. De stakingsdreiging die deze zomer bij DB boven het maaiveld hangt trouwens ook niet….. 

Reputatie 7
Badge +3

De vraag is meer waarom bij ieder wissewasje hele baanvakken plat gelegd moeten worden en of je dat niet anders kunt organiseren zoals vroeger gebeurde.

Het is vragen naar de bekende weg. Terug naar vroeger? Er kwamen toen jaarlijks baanwerkers om het leven bij werkzaamheden aan het spoor. Dat is niet meer acceptabel. Dan nog rest de vraag hoe werkzaamheden tussen Amersfoort en Apeldoorn anders uitgevoerd zouden kunnen worden.

Overigens is de opening van de Hanzelijn natuurlijk een enorme verbetering geweest als omleidingsroute voor de IC Berlijn. Wel heel lastig natuurlijk dat dit gelijktijdig valt met de werkzaamheden bij Rheine. In het verleden was er een afspraak dat een internationaal traject niet gelijktijdig door meerdere werkzaamheden getroffen mocht worden. 

Reputatie 7

Las net op nieuws.ns.nl dat de internationale trein deze zomer tussen 1 juni en 31 aug nog populairder is dan vorig jaar. Er zijn t.o.v. 2022 veel meer tickets verkocht (19%) door NS International. 

Werkzaamheden buiten vakanties zijn vervelend maar naar werk of school heb je meestal gelukkig niet veel bagage. Bij vakantietrips wel natuurlijk, wat veel gesjouw/stress kan opleveren bij overstappen, zeker bij onervaren treinreiziger. 

Ik denk ook nog even terug aan vorige zomer, toen ik over een berg aan koffers en bagage moest klimmen in een overvolle ICE Basel. Relaxed reizen.... nee...

Ik reis eind juli naar Oostenrijk, maar start vanuit Duitsland (eerst goedkope overnachting bij station) om rechtstreeks zonder overstap te kunnen reizen en eind van de middag aan te kunnen komen in Oostenrijk. Nog geen 40 euro van Düsseldorf naar Klagenfurt ( in februari al geboekt bij DB). Als ik nu kijk hoeveel deze rit kost voor zaterdag 22 juli, de rechtstreekse EC115, geeft de DB-planner aan: vanaf 181,20 euro. 

Voor de terugreis al wel een mail van DB gehad: door werkzaamheden kan de reis niet zoals geboekt uitgevoerd worden...... wat ruim een uur extra reistijd betekent (als er geen beruchte Duitse vertraging is, dan wordt het nog veel meer) en 2x extra overstappen. 

 

 

Reputatie 6

Fijn dat Prorail in de vakantiemaand de boel op de Veluwe ook nog even platlegt. 

 

Ik doelde eigenlijk hier ook meer op de vele binnenlandse reizigers die naar de Veluwe reizen. De Veluwe is zeer populair en door dit soort werkzaamheden dus niet bereikbaar. Ik snap dus juist absoluut niet dat ze deze werkzaamheden in deze periode plannen.

Op schooldagen zijn er veel meer reizigers dan in de zomervakantie, het verschil is zo'n 25-30%. Je hebt buiten de vakantie dus veel meer bussen nodig waaraan toch al een chronisch tekort is.

De vraag is meer waarom bij ieder wissewasje hele baanvakken plat gelegd moeten worden en of je dat niet anders kunt organiseren zoals vroeger gebeurde.

dat dus. 

Zeer interessant vond ik wel om te lezen dat Prorail dat juist voor elkaar probeerde te krijgen. Maar het ongeluk bij Voorschoten zal wel niet helpen tegen de veiligheidsradicalisten... 

Badge +3

Gerelateerd… https://twitter.com/i/web/status/1674487482098786308

18 maanden geleden vroeg ik samen met @lientje1967: kan de trein naar Berlijn en Praag ook in Hengelo of Deventer stoppen? We spraken ook met de operator. Vandaag kun je dus de rechtstreekse trein van Deventer naar Praag nemen.

In de eerste reacties…

laten we nog een aantal haltes toevoegen, de stoptrein naar praag!

Het artikel van januari 2022: https://www.rtvoost.nl/amp/nieuws/2050318/omtzigt-en-van-der-plas-willen-dat-nachttrein-naar-praag-ook-stopt-in-hengelo

Reputatie 7

Ja, de Greencitytrip trein naar Praag. Stopt ook in Amersfoort en Deventer. Ik zou eventueel Amersfoort eruit gooien😉, mensen die daar opstappen kunnen ook in Amsterdam opstappen of met de binnenlandse intercity naar Deventer vooruit reizen. Deventer is een vlot te bereiken overstappunt vanuit heel Oost/Noord-Nederland en de regio Arnhem-Nijmegen, dus goede keus.

Enkele weken terug zag ik de Greencitytrip trein (ouwe meuk) in Deventer binnenkomen richting Praag; het verbaasde me eerlijk gezegd nog hoeveel mensen er stonden te wachten; ik schat een stuk of 30 - 40.

 

Reageer