Skip to main content

Ik heb op 27 augustus niet ingecheckt 's ochtends, maar wel uitgecheckt. Traject Tilburg Reeshof - Etten leur. Ik maak gebruik van een abonnement NS-Flex

Ik maak gebruik van ditt traject minimaal 4 keer door de week.

Tot mijn verbazing heb ik het volgende mail gekregen: 

Aanhaling:“Op 27 augustus 2021 is met kaart **** **** **** **** van …..….. een treinreis gemaakt zonder geldig reisrecht. Het correctietarief van € 50,00 wordt op de eerstvolgende factuur in rekening gebracht.”

De conducteur heeft mij laten weten dat zij mij zou inchecken . Geen probleem, zij ze!! Zij heeft niet erover gehad dat ik een boete zou krijgen of moet betalen.

Vraag: Bestaat de mogelijkheid dat dit bedrag kan worden kwijtgescholden? Het is voor mij de eerste keer dat ik niet heb ingecheckt.

 

Bvb.

Zou het misschien kunnen dat een deel van de conducteurs niet op de hoogte is hoe Flex nou precies werkt? 

Daar geloof ik niets van. Zelfs de meeste reizigers weten dat dit niet kan. 


Dat de conducteur u zou inchecken is onzin dat kan helemaal niet. Zou daarnaast ook wel erg makkelijk zijn voor zwartrijders: je checkt niet in en wacht tot er wel/geen conducteur langs komt, komt hij wel dan checkt hij je in en komt hij niet dan reis je gratis.

Het correctietarief is in dit geval de normale procedure. Als het de eerste keer is kunt u de klantenservice bellen en vragen om coulance. Of u die krijgt is niet zeker, het is geen recht.


@Robert B

Op dat gele briefje zit achterop een qr-code waar je mee door het poortje kan.

Oh! I stand corrected dat wist ik niet.

Enige keer dat ik een UvB kreeg was omdat ik vergeten was een dagkaart op mijn ov-chipkaart te laden bij een automaat (en de poortjes in Eindhoven nog lang niet gesloten waren) :sweat_smile:

Enig idee of je daar altijd poortjes mee kunt openen? Een handgeschreven UvB heeft natuurlijk geen datum of stationsnaam in de code dus die code moet dan altijd geldig zijn?

Maar goed, mijn nieuwe Stationpassagepas voor Eindhoven heb ik binnen! (lukte me eerder niet wegens adres te ver weg van station)


Bij reizen op saldo krijg je een UvB van €50 + de ritkosten. Die UvB heeft meen ik een barcode/QR code om de poortjes te openen dus er gaat niet nogmaals €10 (of €20) af bij uitchecken bij een poortje met je niet ingescheckt kaart.

Helaas, een UvB is enkel een doorslag/afschrift (gele kopie) van iets dat een HC schrijft, met als uniek nummer L××××× (6 cijfers). Heerlijk antiek eigenlijk, maar poortjes kan je daar niet mee openen.

Doe mij maar een Flex correctie dus, en dan later even laten corrigeren voor gemiste incheck!

Edit: Dank Loes voor de aanvulling


@bahnrider dat is niet waar.

TS @GOLF35 had bij reizen op saldo (klassiek abonnement) net zo goed een UvB van €50 + reiskosten kunnen krijgen (plus 10 euro aan saldo bij uitchecken in Etten-Leur), maar bij NS Flex gaat dat dus via een correctie op je factuur.

Bij reizen op saldo krijg je een UvB van €50 + de ritkosten. Die UvB heeft meen ik een barcode/QR code om de poortjes te openen dus er gaat niet nogmaals €10 (of €20) af bij uitchecken bij een poortje met je niet ingescheckt kaart. Bij Flex heb je alleen die €50 correctietarief. Ik heb verder nog niet gehoord/gelezen dat er naast die €50 ook nog een correctietarief bij uitchecken wordt berekend. Er zal dan wel gezien worden dat er al €50 wegens geen geldig reisrecht is berekend zodat er niet nog een 2e correctietarief wordt berekend.

De boete is dus zeker niet hoger bij Flex, wel makkelijker voor de HC. Die is niet lang bezig een UvB te schrijven.

 


@bahnrider dat is niet waar.

TS @GOLF35 had bij reizen op saldo (klassiek abonnement) net zo goed een UvB van €50 + reiskosten kunnen krijgen (plus 10 euro aan saldo bij uitchecken in Etten-Leur), maar bij NS Flex gaat dat dus via een correctie op je factuur.

Dat is zeker geen kwestie van ‘snel verdiend’, maar wel veel sneller te doen door een HC.

Waarbij @Loes de registratie in voorkomende gevallen gewoon achterwege laat, terwijl andere conducteurs inderdaad niet verder kijken dan ‘registreren en dan is het verder niet mijn pakkie-an’ (waar ze overigens volkomen gelijk in hebben, want zo werkt het systeem nu eenmaal).

NS Flex is soortgelijk aan reizen op een NS Business Card. Het ‘handelperspectief’ bij controle daarvoor was dat afwijkingen gewoon geregistreerd werden (laat het systeem het maar uitzoeken) en de -zakelijke- reiziger daar verder niet mee lastig gevallen werd (correct me if I’m wrong…)

Bij NS Flex is dat dus wél wenselijk, informeren bij een registratie i.p.v. zeggen “het is goed verder”.


Beste mensen, gewoon nadenkend lijkt het mij het meest voor de hand liggen dat de HC geen enkel idee of benul heeft van de achterliggende administratieve burokratische streken die NS uithaalt bij FLEX als je iets misdoet. Want je kan op zoveel manieren wat misdoen. Een HC hoort met zijn personeelspas wel in/uit te sjekken, maar dat kan dus nooit misgaan qua boete. Evenmin zal de gemiddelde HC veel afweten van alles wat er zoal mis kan gaan en welke de normale correcties daarop zijn.

Ik krijg steeds meer een vermoeden dat dat FLEX en dan de waarschijnlijk geheel automatisch gegenereerde boetes-stukken hoger als bij de klassieke vorm van chippen- wel vooral bedacht lijkt om de reiziger zodra die ook maar iets vergeet/mis doet flink uit te kloppen.


Een conducteur ziet Reizen op Rekening en registreert een afwijking en daarmee ‘is het goed’ want het systeem zoekt wel uit wat je zou moeten betalen, zelfde bij 1e klas e.d.

Neemt niet weg dat daar wat meer uitleg bij gegeven mag worden “u krijgt (waarschijnlijk) een correctie wegens niet ingecheckt (geen geldig reisrecht), neem daarvoor contact op met de Klantenservice”.

Bij 4 keer per week hetzelfde traject zouden stations ‘automatisch ingevuld’ moeten worden, maar ik vermoed dat dat alleen werkt bij gemiste uitchecks.

Hoe dan ook, je zit met een gemiste incheck (hebt dus ‘zwart’ gereisd) en die kan je drie keer per jaar laten corrigeren via de Klantenservice. Voor een UvB (kaartje kopen in de trein met €50 toeslag) geldt één keer per jaar, tenzij er een aantekening gemaakt is wegens geen ID of agressie e.d.


Reageer