Skip to main content

Ik heb op 27 augustus niet ingecheckt 's ochtends, maar wel uitgecheckt. Traject Tilburg Reeshof - Etten leur. Ik maak gebruik van een abonnement NS-Flex

Ik maak gebruik van ditt traject minimaal 4 keer door de week.

Tot mijn verbazing heb ik het volgende mail gekregen: 

Aanhaling:“Op 27 augustus 2021 is met kaart **** **** **** **** van …..….. een treinreis gemaakt zonder geldig reisrecht. Het correctietarief van € 50,00 wordt op de eerstvolgende factuur in rekening gebracht.”

De conducteur heeft mij laten weten dat zij mij zou inchecken . Geen probleem, zij ze!! Zij heeft niet erover gehad dat ik een boete zou krijgen of moet betalen.

Vraag: Bestaat de mogelijkheid dat dit bedrag kan worden kwijtgescholden? Het is voor mij de eerste keer dat ik niet heb ingecheckt.

 

Bvb.

@Robert B 

Op dat gele briefje zit achterop een qr-code waar je mee door het poortje kan.


Ter info, wij kunnen Flex wel degelijk uitlezen welke abonnement erop staat. Dat zal wel moeten als men met een internationaal ticket reist en met de korting van hun abonnement willen reizen. Ik zie het niet direct, wel als ik ga swipen.

Ik heb laatst een aantal Flex reizigers gehad, die idd niet waren ingecheckt. Na controle bleken ze de gehele dag vrij reizen te hebben met hun abonnement, dus die ga ik niet registreren. Meldt wel altijd dat men hun account in de gaten moet houden voor eventuele correcties.


Er valt nog heel veel geld binnen te halen als ze zouden kunnen zorgen dat iedereen betaalt. Ook in Nederland. Dat zou grote prioriteit moeten hebben nu NS zo veel verlies lijdt. Maar niet. De controle is wel wat toegenomen (dacht ik) maar sinds ik afgelopen week twee retourritten Breda - Assen maakte, zonder ook maar één medewerker te zien, is mijn hoop alweer aan het vervliegen.

 


Ik had dit antwoord van Loes van een paar jaar geleden nog gevonden, met foto. Maar Loes was al sneller met een antwoord. :wink: 


Zodra die code gebruikt wordt, is ie geactiveerd en kan er beperkt gebruik van worden gemaakt.


Dan los je het probleem op door de mogelijkheid te creëren dat een HC de reiziger wel kan inchecken. 

Ha ha, jij bent zeker voorzitter van de Bond van Zwartrijders.

Hoe doen ze het dan in België @Tamzin?  

Met een zwartrijderspercentage van 25%


 

 

Wat is er moeilijk om als HC gewoon te melden dat er een correctietarief in rekening wordt gebracht?

Sommige "klanten" gaan dan zeuren, dreigen of fysiek geweld gebruiken. We moeten ook niet al te naïef doen.

Dan los je het probleem op door de mogelijkheid te creëren dat een HC de reiziger wel kan inchecken. En desnoods reken je 7 euro voor deze handeling. 3 euro voor de HC (bonus) en 4 voor de NS (administratiekosten???). Denk dat veel conducteurs extra zullen controleren, want als je per uur een stuk of 10 reizigers weet in te checken verdien je als conducteur toch even een leuk extra zakcentje. Wordt het beroep van HC meteen een stuk aantrekkelijker. 


 

Veel conducteurs weten niet dat er een boete volgt na hun aantekening.

Dat betwijfel ik. Wat een conducteur niet weet is of iemand per ongeluk een keer is vergeten in te checken of dat iemand "vergeten in te checken" regelmatig als smoes gebruikt.

De huidige methode werkt prima. Vergeet iemand het echt eenmalig dan kan hij om coulance vragen, maar "vergeet" hij regelmatig in te checken dan is het kassa.

Overigens mag NS ook bij eenmalig vergeten gewoon een boete opleggen.


Dat de conducteur u zou inchecken is onzin dat kan helemaal niet.

Dat kan inderdaad niet, maar er zijn al eerder topics geweest waarbij reiziger aangaven dat de HC dit gezegd zou hebben en niet dat er een correctietarief van €50 zou worden berekend. Waarom zegt een HC niet gewoon de waarheid?


De meeste reizigers weten dat een conducteur je niet alsnog kan inchecken?

Daar geloof ik dan weer niks van.


Zou het misschien kunnen dat een deel van de conducteurs niet op de hoogte is hoe Flex nou precies werkt? Misschien dat er in de werkinstructie wel staat dat ze een bepaalde actie moeten uitvoeren als iemand niet ingecheckt is, en dat ze denken daarmee de reiziger in te checken, terwijl er vervolgens een correctietarief berekend wordt.

In de begindagen van Flex kwamen er dagelijks meldingen over die correctietarieven, dat is inmiddels een stuk minder. Misschien dat er in het begin nog veel onduidelijkheid was, ook bij de conducteurs, en dit inmiddels een stuk beter gaat, maar een enkeling nog niet helemaal up-to-date is.


Ik wil jullie allemaal hartelijk bedanken voor de gegeven hulp. Ik heb de klantenservice gebeld. Zij waren heel vriendelijk en meegaand. Ze konden niet precies zeggen waarom ik de email heb gekregen.

Ze konden wel zien dat ik heb uitgecheckt en niet ingecheckt. In ieder geval is er een notitie gemaakt dat het bedrag niet in rekening wordt gebracht. Dit zal ik aan het einde van de maad waarnemen.

 

Nogmaals bedankt.


Precies hetzelfde gehad vorige week tussen Weert en Roermond. Vergeten in te checken, want de ns kan niet consistent op elk station poortjes plaatsen. conducteur geeft aan me in te checken met een lach, nadat ik zelf heb aangeboden uit te stappen en alsnog in te checke en op de volgende trein te wachten, 2 uur later een mail van een boete van 50 euro. Dit is geen eerlijk voorkomen.


Ik zou in uw reishistorie eens goed kijken wat er nu precies in rekening is gebracht. Misschien ook nog wel € 20 voor het uitchecken zonder incheck (bij poortjes) of voor inchecken zonder uitchecken (bij paaltjes; het paaltje denkt dan dat u in wil checken, omdat er nog niet ingecheckt is). Die € 20 kunt u ook terugvragen.

Bij NS Flex kan de conducteur niet zien of u een abonnement heeft. Vandaar dat u ‘gewoon' een boete krijgt. Heeft u een vrij reizen abonnement op uw traject? Dan zou ik dat zeker bij de klantenservice aangeven. Waarschijnlijk zijn ze dan wel coulant. Weigert de klantenservicemedewerker, dan is hier misschien wel een NS-medewerker die u verder helpt. Zonder abonnement is het iets moeilijker, maar als het de eerste keer is, wie weet.

 

Neem vooral contact op met de klantenservice inderdaad, zoals Tamzin zegt.

 


Kan dat artikel niet lezen zonder account. Maar wat dat artikel?

Het artikel zonder paywall… https://12ft.io/proxy?q=https%3A%2F%2Fwww.knack.be%2Fnieuws%2Feen-op-vier-treinreizigers-zonder-geldig-ticket-sinds-corona%2F


Dan los je het probleem op door de mogelijkheid te creëren dat een HC de reiziger wel kan inchecken. 

Ha ha, jij bent zeker voorzitter van de Bond van Zwartrijders.

Hoe doen ze het dan in België @Tamzin?  

Met een zwartrijderspercentage van 25%

Kan dat artikel niet lezen zonder account. Maar wat dat artikel?


 

 

 

 

Dan los je het probleem op door de mogelijkheid te creëren dat een HC de reiziger wel kan inchecken. 

Ha ha, jij bent zeker voorzitter van de Bond van Zwartrijders.

Hoe doen ze het dan in België @Tamzin?  


 

 

 

 

Dan los je het probleem op door de mogelijkheid te creëren dat een HC de reiziger wel kan inchecken. 

Ha ha, jij bent zeker voorzitter van de Bond van Zwartrijders.


 

 

Wat is er moeilijk om als HC gewoon te melden dat er een correctietarief in rekening wordt gebracht?

Sommige "klanten" gaan dan zeuren, dreigen of fysiek geweld gebruiken. We moeten ook niet al te naïef doen.

Dan los je het probleem op door de mogelijkheid te creëren dat een HC de reiziger wel kan inchecken. En desnoods reken je 7 euro voor deze handeling. 3 euro voor de HC (bonus) en 4 voor de NS (administratiekosten???). Denk dat veel conducteurs extra zullen controleren, want als je per uur een stuk of 10 reizigers weet in te checken verdien je als conducteur toch even een leuk extra zakcentje. Wordt het beroep van HC meteen een stuk aantrekkelijker. 

Ik denk dat voor een risico van €7 extra voor inchecken door conducteurs er meer zwartreizigers zullen komen.


Dat de conducteur u zou inchecken is onzin dat kan helemaal niet.

Dat kan inderdaad niet, maar er zijn al eerder topics geweest waarbij reiziger aangaven dat de HC dit gezegd zou hebben en niet dat er een correctietarief van €50 zou worden berekend. Waarom zegt een HC niet gewoon de waarheid?

Ik was er niet bij. Wat de een zegt en hoe een ander dat interpreteert wil nog wel eens verschillen. :neutral_face:


 

 

Wat is er moeilijk om als HC gewoon te melden dat er een correctietarief in rekening wordt gebracht?

Sommige "klanten" gaan dan zeuren, dreigen of fysiek geweld gebruiken. We moeten ook niet al te naïef doen.

Overigens is mijn ervaring dat conducteurs ook niet expliciet zeggen dat ze je inchecken maar iets als "ik corrigeer het wel even", " ik regel het wel even", "ik maak wel even een aantekening " of gewoon niets zeggen.

Een conducteur is overigens ook niet verplicht om in discussie te gaan. Hij controleert en dat is het. De afhandeling van wat hij constateert is bij Flex voor het backoffice. 

Poortjes geven trouwens ook geen melding als er een correctietarief in rekening wordt gebracht als je bijv. zonder incheck weer uitcheckt.


Precies hetzelfde gehad vorige week tussen Weert en Roermond. Vergeten in te checken, want de ns kan niet consistent op elk station poortjes plaatsen. conducteur geeft aan me in te checken met een lach, nadat ik zelf heb aangeboden uit te stappen en alsnog in te checke en op de volgende trein te wachten, 2 uur later een mail van een boete van 50 euro. Dit is geen eerlijk voorkomen.

Een conducteur kan niet iemand inchecken. Er wordt een aantekening gemaakt dat er geen incheck is en backoffice stuurt dan de boete.

Veel conducteurs weten niet dat er een boete volgt na hun aantekening.

Nou, daar gaan we weer. Met enige regelmaat lezen we dat conducteurs aangeven dat ze reizigers kunnen inchecken. Als je kunt aantonen dat dit werkelijk het geval is, dan loopt de conducteur glashard te liegen. (Dit staat los van het feit dat bpob natuurlijk gewoon een geldig vervoersbewijs had moeten overhandigen.) Liegend NS personeel dient natuurlijk direct op cursus gestuurd te worden en als ze over een BOA bevoegdheid beschikken, mag de sanctie wat mij betreft een stuk strenger zijn. Conducteurs die op deze wijze klanten behandelen maken het er voor andere medewerkers op de werkvloer niet makkelijker op. Wat is er moeilijk om als HC gewoon te melden dat er een correctietarief in rekening wordt gebracht?


Precies hetzelfde gehad vorige week tussen Weert en Roermond. Vergeten in te checken, want de ns kan niet consistent op elk station poortjes plaatsen. conducteur geeft aan me in te checken met een lach, nadat ik zelf heb aangeboden uit te stappen en alsnog in te checke en op de volgende trein te wachten, 2 uur later een mail van een boete van 50 euro. Dit is geen eerlijk voorkomen.

Een conducteur kan niet iemand inchecken. Er wordt een aantekening gemaakt dat er geen incheck is en backoffice stuurt dan de boete.

Veel conducteurs weten niet dat er een boete volgt na hun aantekening.


Zodra die code gebruikt wordt, is ie geactiveerd en kan er beperkt gebruik van worden gemaakt.

@Slidestops geeft aan dat de code op de achterkant van een UvB 8 keer te gebruiken is om poortjes te openen, maar dat heeft dus niets te maken met een correctietarief bij NS Flex

Je moet het maar weten, maar dus wel leuk om te weten!

Met een UvB (wegens gemiste incheck) moet je dus met die code op de achterkant van dat gele briefje het station verlaten! Zegt elke HC dat er wel bij?


Amazing, deze van Loes!

De poortpassage die wij ook kunnen uitgeven, staat als mogelijkheid op ons Uitstel van Betalingen boekje. Rechtsboven moet ik aangeven of het een vervoersbewijs is of een poortpassage. Laatst een poortpassage afgegeven en een collega had dat nog nooit eerder gezien

Tja, dan kan een andere collega natuurlijk ook gewoon registreren zonder te swipen bij NS Flex… :laughing:

Maar goed, voor @GOLF35 wordt het opgelost.


Reageer