boete onterecht | NS Community
beantwoord

boete onterecht

  • 6 February 2023
  • 35 reacties
  • 1155 Bekeken


Toon eerste bericht

35 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb in het verleden toen er nog geen OV-chipkaart was ook wel eens nog bij de kaartautomaat beneden gestaan om een kaartje te kopen terwijl ik de trein al hoorde aankomen en dat die net weg reed op het moment dat ik mijn kaartje had en naar de trap naar het perron snelde. Had ik de tijd die nodig was om een papieren kaartje te kopen (én mijn fiets op slot te zetten én naar het station fietsen) ook niet goed gepland. Kon ik mooi een half uur wachten. 

Er waren in die tijd ook mensen die van te voren ongedateerde kaartjes kochten die ze dan alleen nog voor vertrek hoefden af te stempelen in de stempelautomaat. Dat waren ervaren reizigers die wisten dat het druk kon zijn bij de automaten en loketten en wilden hun trein niet missen.

Reputatie 7
Badge

Voortaan op tijd van huis en zorgen dat je een plaatsbewijs hebt voordat je instapt. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat is sinds vorige week al een stuk eenvoudiger geworden nu je met je bankpas kunt in- en uitchecken. Er is nu helemaal geen excuus meer voor het zonder vervoerbewijs instappen.

Reputatie 7

ik erger me ook dat je in de trein geen kaartjes kan kopen, was vroeger heel gebruikelijk en ook met moderne techniek best mogelijk om die handscanners een pay functie te geven. 

Vroeger gebruikelijk. Toen je nog iedere rit een kaartjes knippende en abonnement inspecterende conducteur tegenkwam. Als je in deze tijd die mogelijkheid zou geven, zou er volop geprofiteerd worden van de afwezigheid van personeel en er nog veel meer dan nu zwartgereden worden.

Reputatie 7
Badge +3

Het waren andere tijden. In iedere trein hingen toen stickers dat wanneer je zonder vervoerbewijs was ingestapt je dat ogenblikkelijk moest melden bij de conducteur. Bij de conducteur kon je dan een kaartje kopen met NLG 3,50 verhoging. Bij niet-melden na instappen kon je kaartje kopen met een veel hogere toeslag of kreeg je een uitstel van betaling van de Hc. Het was vaak een hoop gezeur in de trein met zwartrijders. 

Reputatie 7
Badge

Dat waren tijden dat je kaartjes vaak alleen aan het loket kon krijgen. Kaartautomaten had je nog niet overal. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb in het verleden toen er nog geen OV-chipkaart was ook wel eens nog bij de kaartautomaat beneden gestaan om een kaartje te kopen terwijl ik de trein al hoorde aankomen en dat die net weg reed op het moment dat ik mijn kaartje had en naar de trap naar het perron snelde. Had ik de tijd die nodig was om een papieren kaartje te kopen (én mijn fiets op slot te zetten én naar het station fietsen) ook niet goed gepland. Kon ik mooi een half uur wachten. 

Er waren in die tijd ook mensen die van te voren ongedateerde kaartjes kochten die ze dan alleen nog voor vertrek hoefden af te stempelen in de stempelautomaat. Dat waren ervaren reizigers die wisten dat het druk kon zijn bij de automaten en loketten en wilden hun trein niet missen.

Ja, die ongedateerde kaartjes waren te koop, maar ik ging echt maar zelden met de trein en daar ging ik niet van tevoren zo'n ongedateerd kaartje voor halen. Mijn “probleem” was meer dat ik niet genoeg tijd nam tussen van huis gaan en de vertrektijd. Ik woonde dicht bij het station (nu woon ik zelfs nog iets dichterbij), lopend was het iets van 7 a 8 minuten maar ik ging meestal op de fiets, dan was het misschien maar 2 minuten. Plus de tijd om mijn fiets uit de schuur te halen, plus de tijd om die fiets in de stalling op slot te zetten, liefst met 2 sloten, en dan nog dat kaartje kopen. En als je niet genoeg tijd daarvoor incalculeert of net voor je vertrekt toch nog even kijkt of je alles wel bij je hebt, dan haal je het soms net niet. Wat dat betreft was ik toen veel te makkelijk in dat soort dingen, maakte verder ook niet echt veel uit, het was niet dat ik echt ergens op tijd moest zijn, ging ik ik gewoon een half uur later winkelen in Den Haag. Maar nu “moet” men toch die trein hebben waarvoor ze eigenlijk te laat zijn en stappen in terwijl ze geen geldig kaartje hebben. Ik had misschien in het verleden ook de trein nog kunnen halen als ik zonder kaartje te kopen was ingestapt, maar ja dat deed ik niet. 

Reputatie 7
Badge +3

Het waren andere tijden. In iedere trein hingen toen stickers dat wanneer je zonder vervoerbewijs was ingestapt je dat ogenblikkelijk moest melden bij de conducteur. Bij de conducteur kon je dan een kaartje kopen met NLG 3,50 verhoging. Bij niet-melden na instappen kon je kaartje kopen met een veel hogere toeslag of kreeg je een uitstel van betaling van de Hc. Het was vaak een hoop gezeur in de trein met zwartrijders. 

Die stickers kan ik me niet meer herinneren, wel dat begin jaren 90 op mijn station (De Vink) het loket in het weekend gesloten was en er nog geen kaartautomaat was. Als ik dan op een zaterdagmiddag naar Den Haag ging kon ik dus voor ik de trein instapte geen kaartje kopen. Ik ben nooit op zoek gegaan naar de conducteur om dat te melden en in mijn herrinnering kwam die op het stukje naar Den Haag ook nooit langs. Ik kocht dan wel op Den Haag Centraal een kaartje voor de terugreis. Vanaf het moment dat er een kaartautomaat kwam, die stond op het perron zelf op de plek waar nu meen ik de infozuil staat, kocht ik wel een retourkaartje. 

Badge +3

Reisde eind jaren 80 regelmatig zonder kaartje (meestal Eindhoven - Amsterdam) en toen kocht je inderdaad in de trein een kaartje voor ƒ 2,50 en later ƒ 3,50 extra.

Had toen nog een stamkaart die recht gaf op 40% korting, maar die toeslag kwam er dus altijd bovenop. Je betaalde toen contant aan de conducteur, en die had gewoon wisselgeld.

Maar goed, toen was het dus ook al kat-en-muis. Meestal werd je tussen Eindhoven - Den Bosch - Utrecht - Amsterdam toch wel een keer of 3 gecontoleerd, en een enkeltje met 40% korting was dan goedkoper dan de toeslag in de trein erbij.

Die toeslag voor een kaartje kopen in de trein (of tegenwoordig een correctie op je Flex factuur) is in feite nog hetzelfde, alleen is de prijs daarvoor in de loop van de tijd flink opgelopen, en nu dus 50 euro.

Het is in feite géén boete (maar blijkbaar wél een wettelijke verhoging)?

Reputatie 7

Tuurlijk Robert. Zoals Slidestops ook altijd zei: je kan nog steeds een kaartje kopen in de trein. Het is alleen ‘een beetje’ duurder.

Reageer