bredere bagagerekken a.u.b | NS Community
beantwoord

bredere bagagerekken a.u.b

  • 15 October 2021
  • 21 reacties
  • 550 Bekeken

Reputatie 4

Vandaag vanuit Schiphol naar Zandvoort viel het mij op hoe smal de bagagerekken zijn van de SNG. In vergelijking met de SLT zijn de rekken zo smal dat een gemiddeld stuk handbagage niet erg veilig boven de hoofden van passagiers gestald kan worden. Als de rekken in de SNG 10 cm breder worden zal dat we hoop schelen en acht ik de kans klein dat er bagage uit de rekken valt. Zie foto’s ter vergelijking tussen de SLT en de SNG. 
 

Wil NS hier eens naar kijken, met het oog op vervoersveiligheid?

 

icon

Beste antwoord door Anonymous 15 October 2021, 17:22

Bekijk origineel

21 reacties

Daar zijn de treinen wel op gestest voor afname, een groter gevaar van bagage rekken is dat mensen daar hun hoofd tegen stoten en dat risico is ook veel hoger dan dat er een koffertje uit zal vallen.

Reputatie 4

Dit lijkt mij niet het beste antwoord. Met 70 inches / 182 cm stoot ik in ieder geval niet mijn hoofd. Dat is ongeveer de gemiddelde Nederlandse persoonslengte.

Natuurlijk bestaat het risico dat langere mensen hun hoofd stoten, maar daar denk ik dat deze mensen zich daar wel bewust van.

Die test resultaten wil ik nog wel eens zien. Ik vermoed dat mensen de rekken niet gebruiken waardoor bagage op andere plekken beland: in het gangpad, op stoelen. 

Reputatie 7
Badge +1

Op vrijwel alle treinen naar die airport van Schiphol is dat dus het geval, mede versterkt omdat het daarbij vaak om anders nooit met die trein reizenden gaat. Zeker in de dubbeldeks IC.

Reputatie 7
Badge

Zeker in de dubbeldekkers kun je koffers niet in het rek plaatsen. We worden aangemoedigd om met de trein naar de luchthaven te gaan maar de treinen zijn niet berekend op de vele bagage die we meenemen!

Daar zijn de treinen wel op gestest voor afname, een groter gevaar van bagage rekken is dat mensen daar hun hoofd tegen stoten en dat risico is ook veel hoger dan dat er een koffertje uit zal vallen.

Wat een zwak antwoord zeg, sorry.

Bijna iedereen heeft in de Sprinter van Schiphol naar Amsterdam even zijn/haar (handbagage) koffer in het bagagerek gezet, en stuk voor stuk uit angst er weer afgehaald. Het was een lachertje om naar te kijken. Dat hele rek bleef de ganse reis leeg. De waardeloze Industrieel ontwerpers die deze flut bagagerekken hebben bedacht hebben juist álle passagiers tegen het hoofd gestoten. Je kunt net zo goed al die bagagerekken gewoon weghalen nu.. … Moet gezegd: Leuk blauw licht, dat wel...

En als niemand het vertrouwd kun je ook niet zien dat het werkt.

Reputatie 7
Badge +3

En als niemand het vertrouwd kun je ook niet zien dat het werkt.

Schipholtreinen staan er bekend om dat er veel wordt gestolen.

Reputatie 7
Badge

Ik geloof dat de toekomstige Schiphol Airport Shuttle treinen (SNG) extra bagageruimte hebben.

En als niemand het vertrouwd kun je ook niet zien dat het werkt.

Schipholtreinen staan er bekend om dat er veel wordt gestolen.

Niet alleen Schiphol treinen, je moet zo en zo goed op je bagage letten in de trein. Om die reden hebben centrale bagagevakken ook geen zin tenzij je van je bagage af wilt.

En je standaard formaat handtrolley die van de airlines ook in het vliegtuig mee mag kun je gewoon veilig in het rek leggen, die vallen er niet spontaan uit tijdens het rijden weet ik uit ervaring.

 

Reputatie 7
Badge

In vergelijking met de SLT zijn de rekken zo smal dat een gemiddeld stuk handbagage niet erg veilig boven de hoofden van passagiers gestald kan worden. Als de rekken in de SNG 10 cm breder worden zal dat we hoop schelen en acht ik de kans klein dat er bagage uit de rekken valt. Zie foto’s ter vergelijking tussen de SLT en de SNG. 

NS vervoert primair reizigers en geen bagage. Je bagage mag geen overlast verzorgen dus als die niet kan staan zonder het pad of een stoel te blokkeren en niet veilig in het bagagerek kan liggen mag hij niet mee.

Reputatie 7
Badge +3

In vergelijking met de SLT zijn de rekken zo smal dat een gemiddeld stuk handbagage niet erg veilig boven de hoofden van passagiers gestald kan worden. Als de rekken in de SNG 10 cm breder worden zal dat we hoop schelen en acht ik de kans klein dat er bagage uit de rekken valt. Zie foto’s ter vergelijking tussen de SLT en de SNG. 

NS vervoert primair reizigers en geen bagage. Je bagage mag geen overlast verzorgen dus als die niet kan staan zonder het pad of een stoel te blokkeren en niet veilig in het bagagerek kan liggen mag hij niet mee.

Maar een vouwfiets mag wel de doorloop blokkeren? Daar kon ik met mijn rolkoffer niet langs.

 

@MoDe  Nee en dat weet jezelf ook wel.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe  Nee en dat weet jezelf ook wel.

Ik weet het maar heel mensen blijkbaar niet. Overigens gisteren in 2 treinen gezeten en geen conducteur gezien.

In vergelijking met de SLT zijn de rekken zo smal dat een gemiddeld stuk handbagage niet erg veilig boven de hoofden van passagiers gestald kan worden. Als de rekken in de SNG 10 cm breder worden zal dat we hoop schelen en acht ik de kans klein dat er bagage uit de rekken valt. Zie foto’s ter vergelijking tussen de SLT en de SNG. 

NS vervoert primair reizigers en geen bagage. Je bagage mag geen overlast verzorgen dus als die niet kan staan zonder het pad of een stoel te blokkeren en niet veilig in het bagagerek kan liggen mag hij niet mee.

Maar dat kun je pas zien als je in de trein zit. En algemene voorwaarden en huisregels gelden nooit absoluut, zoals wetten ook niet absoluut gelden. De NS moet gewoon zorgen voor voldoende bagageruimte. 

NS vervoert primair reizigers en geen bagage. Je bagage mag geen overlast verzorgen dus als die niet kan staan zonder het pad of een stoel te blokkeren en niet veilig in het bagagerek kan liggen mag hij niet mee.

Maar dat kun je pas zien als je in de trein zit. En algemene voorwaarden en huisregels gelden nooit absoluut, zoals wetten ook niet absoluut gelden. De NS moet gewoon zorgen voor voldoende bagageruimte. 

En van waaruit kom jij tot die conclusie, staat dat ergens dat het een verplichting is voor een OV vervoerder ?

 

Of is dat iets wat JIJ vindt? Dan gaat het ml. slechts om een mening en zoveel mensen zoveel meningen.

Er bestaat ook nog zoiets als 'redelijkerwijs mogen verwachten'. Je hebt X maanden garantie, maar als er vlak na de garantietermijn iets gebeurt, betekent dat niet dat de leverancier kan zeggen dat de garantie is verlopen en dat het jouw probleem is. Ik wil gerust een cursus geven over het fenomeen 'wanprestatie', maar iets als 'De NS vervoert primair reizigers en geen bagage' is echt te kort door de bocht. Op de site wordt gesuggereerd dat bagage kleiner dan 85x85x85 is toegestaan. Ik ben benieuwd wat er gebeurt als de NS in een niet overvolle, maar wel meer dan zitvolle trein mensen met bagage gaat weigeren, die dan hun vlucht op Schiphol missen, louter omdat stoelen niet bezeten kan worden. Veiligheidsredenen oké, maar als het om het bezetten van zitplaatsen gaat, kon een geschillencommissie weleens in het nadeel van NS besluiten.

Het gebeurt wel eens dat mensen geweigerd worden omdat een trein te vol is, dat is iets om rekening mee te houden als je met het OV reist.

En als je door 1 trein te missen je vlucht vanaf Schiphol mist dan plan je totaal verkeerd, zelf vlieg ik zeer regelmatig intercontinentaal en dan wordt gevraagd er 3 uur van tevoren al te zijn, wij houden dan altijd rekening met 4 uur van tevoren zodat we als er iets niet goed gaat tijdens de reis nog extra tijd hebben.

Of we nu met de trein reizen of met de auto maakt voor ons geen verschil, ik heb gewoon geen zin in gestress als ik op reis ben en die tijd kom ik op de luchthaven wel door.

Maar iets “redelijkerwijs” te mogen verwachten daar kun je geen beroep op doen, de trein is niet ingericht om hele grote groepen mensen met veel bagaeg te vervoeren. Daar zul je als reiziger dan ook rekening mee moeten houden.

En veelal reizen mensen niet met maar 1 koffer, vaak gaat het om 2 koffers en soms nog wel veel meer.

Reputatie 6

En als niemand het vertrouwd kun je ook niet zien dat het werkt.

Schipholtreinen staan er bekend om dat er veel wordt gestolen.

Niet alleen Schiphol treinen, je moet zo en zo goed op je bagage letten in de trein. Om die reden hebben centrale bagagevakken ook geen zin tenzij je van je bagage af wilt.

 

ik ken treinen die bagageruimte met sloten hebben. Misschien ook een goed idee voor treinen in Nederland. 

 

Over het algemeen rijden zulke treinen naar vliegvelden toe. Ik vraag me af of het tegen NS beleid aanstoot om treinen trajectspecifiek te maken. 

In practisch elke intercity in het buitenland is ruimte voor bagage en koffers. Of boven de zetels of op het balkon. Lijkt me toch niet zo heel moeilijk om af te kijken bij de volgende generatie treinen.

Bij de NS past er misschien net een rugzakje of attaché koffertje op de rekken. 

ik ken treinen die bagageruimte met sloten hebben. Misschien ook een goed idee voor treinen in Nederland. 

 

Over het algemeen rijden zulke treinen naar vliegvelden toe. Ik vraag me af of het tegen NS beleid aanstoot om treinen trajectspecifiek te maken. 

Treinen zijn juist niet traject specifiek omdat de planning nog al eens overhoop gaat bij verstoringen, juist door een standaard te hanteren zijn treinen overal in te zetten. Treinstellen rouleren over de trajecten door heel NL.

En wellicht is er bewust gekozen om geen bagage vakken te maken omdat er gewoon veel te veel gestolen wordt uit dat soort vakken. Ik zou in ieder geval nooit mijn koffer daar in zetten zonder dat ik het continu in de gaten kan houden. Het voorkomt in ieder geval veel klachten omtrent diefstal van koffers uit de bagage vakken.

 

 

Reputatie 6

zijn we toch weer terug bij het rondje om de kerk ;) 

Reageer