beantwoord

Buitendienststelling


Wij gaan op 10 juni zingen in Rotterdam, we vertrekken met ongeveer 40 personen uit Vlissingen. Er rijden dan geen treinen tot Bergen op Zoom. Is er een mogelijkheid dat wij met 40 personen in een bus stappen en dan gelijk naar Bergen op Zoom worden gebracht. Het is dan overbodig om via Middelburg en Goes te rijden. Voordat ik met pensioen ging heb ik jaren het busvervoer geregeld bij Connexxion, de capaciteit bij een geplande trein stremming is altijd ruim voldoende vandaar mijn vraag.

m.vGr Charles Tournoij

icon

Beste antwoord door MoDe 14 April 2023, 10:02

Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 3

Dit zijn tricky vragen op een forum. Niemand kan dat met zekerheid zeggen.

Reputatie 7
Badge +3

Als je met 40 mensen in een bus wilt, dan kun je het beste zelf een bus huren. Je kunt niet verwachten dat jullie met zijn allen in dezelfde bus kunnen. Wat doe je als door mensen die al langer wachten jullie niet in 1 bus kunnen? Vraag je dan of die andere mensen een bus later willen nemen?

Reputatie 7
Badge

Met 40 man mijn God. Ik vind dat je zelf wel een bus mag regelen eigenlijk. Als je met 40 mensen op stap gaat. Kan je de kosten van een gehuurde bus mooi verdelen maal 40. En dan is het niet eens duur

Ben je geholpen met dit antwoord beste Charles Tournoij? 

Ik zou zeggen je gaat of met prive vervoer of met openbaar vervoer. Als je prive vervoer kiest moet je zelf een bus huren, als je voor openbaar vervoer kiest moet je je aanpassen aan de voor iedereen geldende regeling en geen voorkeursbehandeling vragen.

Reputatie 7
Badge

Ik zou zeggen je gaat of met prive vervoer of met openbaar vervoer. Als je prive vervoer kiest moet je zelf een bus huren, als je voor openbaar vervoer kiest moet je je aanpassen aan de voor iedereen geldende regeling en geen voorkeursbehandeling vragen.

 

Ja zo is dat. Prive OF met het openbaar vervoer. En mocht Charles toch kiezen voor het openbaar vervoer dan geld ook voor hem plus de andere 40 man de regels conform reizen met het openbaar vervoer. Zonder extra gratis privileges.

Maar eerlijk gezegd raad ik Charles aan om voor prive vervoer te kiezen. Dat zou voor iedereen pretiger zijn. Zowel voor hem plus zijn grote groep reisgenoten. Als ook voor de overige reizigers die op die dag gebruik willen maken van datzelfde openbaar vervoer. Maar dat is een beslissing die Charles zelf moet maken. Als ik zelf met zo'n grote groep mensen uit zou gaan en reizen dan zou ik het wel geweten hebben wat het beste is om te doen hoor.

Reputatie 6

Een half uur of 3 kwartier voor vertrek aanwezig zijn, dan zou iedereen vast wel in de zelfde bus kunnen. Een bus voor prive vervoer huren zal al snel minstens 250 euro duurder zijn dan de reis Vlissingen - Rotterdam per trein. Maar dat zal je wel weten. Via Google zijn er wel wat touringcar vergelijk sites te vinden waar je een prijsopgave kan krijgen

Reputatie 3

250 euro is circa 6 euro per persoon. Dat klinkt al veel minder.

En je wordt in Rotterdam voor de deur afgezet en opgehaald en het is ook veel gezelliger.

Reputatie 7
Badge +3

Zelfs als het persoon iets duurder is, zou ik kiezen voor het huren van een touringcar. Knelpunt is mogelijk de beschikbaarheid van touringcars omdat die al besteld zijn voor treinvervangend vervoer.

Reputatie 7
Badge +3

Voordat ik met pensioen ging heb ik jaren het busvervoer geregeld bij Connexxion, de capaciteit bij een geplande trein stremming is altijd ruim voldoende vandaar mijn vraag.

De situatie nu is wel anders dan jaren geleden. Nu is het regelmatig zo dat de beschikbaarheid aan bussen (of vooral buschauffeurs ) beperkt is vanwege het personeelstekort. Wanneer NS bussen inzet zullen die gewoon de route volgen van de trein en op de tussengelegen stations stoppen. 

 

Reputatie 7
Badge

De trein-vervangende bussen zijn tegenwoordig een drama. En je moet je afvragen of die 40 man wel allemaal een zitplaats kunnen vinden in de trein. Ik sluit me aan bij het advies om een eigen bus te huren. Is wel zo comfortabel, van deur tot deur.

Reputatie 3

Het wordt tijd dat @Isastan weer eens iets laat horen. 

Wellicht kiezen ze er voor om met 10 auto’s te gaan.

Reputatie 7
Badge

Het wordt tijd dat @Isastan weer eens iets laat horen. 

Wellicht kiezen ze er voor om met 10 auto’s te gaan.

Het doet er verder niet echt toe eigenlijk. Dat is iets wat Charles zelf maar moet beslissen. Dat zijn verder niet onze zaken. Wij hebben hem van informatie en advies voorzien. En nu word hij geacht daarmee de (voor hem) juiste keuze's te maken. En dat is helemaal aan hem verder. 😌

Reputatie 6

ook grotere groepen wordt al ontraden om met het OV te reizen. Er blijven niet veel doelgroepen meer over die nog wel bediend worden door de spoorsector. 

ook grotere groepen wordt al ontraden om met het OV te reizen. Er blijven niet veel doelgroepen meer over die nog wel bediend worden door de spoorsector. 

Tja, als vrijwel permanent de helft van de infrastructuur niet beschikbaar is houdt het een beetje op.

Reputatie 7
Badge +3

ook grotere groepen wordt al ontraden om met het OV te reizen. Er blijven niet veel doelgroepen meer over die nog wel bediend worden door de spoorsector. 

Wat bedoel je? Deze groep wil een NS bus voor zichzelf, die rechtreeks zonder stoppen naar eindstation gaat.

Reputatie 6

de tendens hier lijkt een beetje dat het überhaupt onverstandig is voor zo'n grote groep om met de trein te reizen. Het is voor mij een signaal hoe kapot het systeem is. 

Het is vooral een probleem bij lijnen waar normaal vrij weinig reizigers zijn en dus klein materieel ingezet wordt. Bij een intercity zal het geen probleem zijn, mits de groep zich verspreid en niet iedereen bij dezelfde deur wil in- en uitstappen. Maar bij sommige rustige stoptreinen zou de groep bijna de helft van de capaciteit innemen, en bij een bus zelfs de volledige capaciteit.

Reputatie 7
Badge

de tendens hier lijkt een beetje dat het überhaupt onverstandig is voor zo'n grote groep om met de trein te reizen. Het is voor mij een signaal hoe kapot het systeem is. 

 

Dat is oud nieuws. Maar als ik in een kleine trein zit met 40 mensen die elkaar kennen en luidruchtig zijn dan wordt mijn reis alleen nog maar extra sh*t. Zeker als ik geen kant op kan en mezelf naar een rustige plaats kan begeven (wat in een bus sowieso al niet kan). Is dat hun schuldt van Charles en zijn 40 reisgenoten? Nee! Het is absoluut de schuldt van NS die totaal geen capaciteit heeft. 

Maar aan de andere kant als je met 40 man bent kan je prima de kosten verdelen maal 40 en dan is het helemaal niet eens duur. Dus waarom zou je dan uberboupt voor het openbaar vervoer kiezen in zo'n situatie? Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? 

Reputatie 7
Badge

Het is vooral een probleem bij lijnen waar normaal vrij weinig reizigers zijn en dus klein materieel ingezet wordt. Bij een intercity zal het geen probleem zijn, mits de groep zich verspreid en niet iedereen bij dezelfde deur wil in- en uitstappen. Maar bij sommige rustige stoptreinen zou de groep bijna de helft van de capaciteit innemen, en bij een bus zelfs de volledige capaciteit.

Nederland is vol. Overal zijn reizigers. Ook in Zeeland. Dus dat is ook niet bepaald een excuus om klein materieel neer te zetten.

Hoe dan ook.. in het weekend is het sowieso altijd een drama met de hoeveelheid werkzaamheden die aan de gang zijn op (te) veel plaatsen. Je kan geen kant op. Ja met een bus. Maar dat is gewoon onaangenaam. 

Reputatie 6

de tendens hier lijkt een beetje dat het überhaupt onverstandig is voor zo'n grote groep om met de trein te reizen. Het is voor mij een signaal hoe kapot het systeem is. 

 

Dat is oud nieuws. Maar als ik in een kleine trein zit met 40 mensen die elkaar kennen en luidruchtig zijn dan wordt mijn reis alleen nog maar extra sh*t. Zeker als ik geen kant op kan en mezelf naar een rustige plaats kan begeven (wat in een bus sowieso al niet kan). Is dat hun schuldt van Charles en zijn 40 reisgenoten? Nee! Het is absoluut de schuldt van NS die totaal geen capaciteit heeft. 

Maar aan de andere kant als je met 40 man bent kan je prima de kosten verdelen maal 40 en dan is het helemaal niet eens duur. Dus waarom zou je dan uberboupt voor het openbaar vervoer kiezen in zo'n situatie? Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? 

Wat mij betreft is dat een afweging die iedereen zelf mag maken. 

Reputatie 7
Badge +1

Ik snap je punt Tonny, een groep van 40 zou in principe gewoon met de trein moeten kunnen gaan. Het probleem hier is echter dat TS wil dat ze deze NS-bus “afhuren” en willen dat deze bus speciaal voor hen alle overige stations overslaat en rechtstreeks naar het eindstation rijdt.

Dat is natuurlijk niet hoe het werkt, dat gaat met de trein immers ook niet.

Reputatie 7
Badge

de tendens hier lijkt een beetje dat het überhaupt onverstandig is voor zo'n grote groep om met de trein te reizen. Het is voor mij een signaal hoe kapot het systeem is. 

 

Wat mij betreft is dat een afweging die iedereen zelf mag maken. 

 

Dat zei ik dus zelf ook al. Charles moet dat zelf beslissen. MAAR hij kan niet verwachten dat de bus speciaal voor hem en zijn gezelschap gaat rijden met extra privileges. Die privileges zou Charles wel genieten als hij zou kiezen voor prive vervoer. En het zal niet duur voor hem en zijn reisgenoten zijn want ze zijn met 40 man. 

Reputatie 6

eens :) 

Reageer