Ik wil graag mijn frustratie uiten over de vervangende treinbus van Hilversum naar Weesp. Om 16:15 stapte ik in de bus, en volgens de NS-app zou de reis 36 minuten duren. Tot mijn verbazing maakte de buschauffeur minstens drie verkeerde afslagen, waardoor de reis uiteindelijk 1 uur en 20 minuten duurde. De passagiers in de bus moesten de chauffeur zelfs aanwijzingen geven.
Hierdoor heb ik twee treinen gemist en als ik nog een trein zou missen, zou ik een taxi moeten nemen om op tijd op Schiphol te komen.
Ik had deze boodschap misschien niet geschreven als mijn partner vanochtend niet hetzelfde had meegemaakt. Ook toen duurde de reis te lang en maakte de chauffeur verkeerde afslagen.
Hoe kan dit gebeuren?
Bladzijde 1 / 1
Is helaas realiteit bij het TVV in Nederland. Weinig bussen, weinig chauffeurs. En vaak ook chauffeurs die de weg niet weten. Ik mijd het TVV om die reden.
Er zijn ook vaak chauffeurs en bussen uit het buitenland. Behalve dat chauffeurs wel eens de weg niet weten krijgen ze blijkbaar ook geen goede routebeschrijving of navigatie.
Jaren geleden was dat wel beter, ik moest eens met zo'n NS bus van Delft naar Centraal Centraal, na Rijswijk vroeg de chauffeur of er nog mensen moesten uitstappen op Moerwijk, zo niet dan reed hij direct door naar Centraal omdat er vlak achter hem nog een bus reed (die konden we ook zien door de achterruit) die wel bij station Moerwijk zou stoppen, waren we toch iets sneller op Centraal want meneer wist de weg wel.
Ik snap ook eerlijk gezegd niet waarom buschauffeurs niet standaard een navigatie-app erbij pakken als ze een voor hun onbekende route moeten afleggen.
Het moet kennelijk zo goedkoop mogelijk, in principe betaalt NS zo slecht nog niet. De buschauffeurs/eigenaar van een van de maatschappijen waarin ik zat kreeg er dollartekens van in zijn ogen. Wel met minimale service naar de passagiers.
Het kan wel goed gaan. Gouda-Woerden ligt er wel vaker uit en dat functioneert prima, net als Zwolle Meppel indertijd.
Navigatie via een app is riskant, want bussen mogen soms niet over bepaalde wegen.
Hoe het inderdaad wel goed kan toont Eindhoven aan, met goede bewegwijzering (gele borden voor de NS bussen langs de weg), een bufferzone (parkeerterrein buiten het centrum) en een eigen ‘busstation’ (al is dat 300 meter lopen vanaf het station, er zijn pendelbusjes voor minder mobiele reizigers).
Voor Hilversum - Weesp nogal overbodig denk ik, want dat is gewoon via de N524 en N236, snap niet goed hoe je daar drie keer verkeerd kan rijden.
Ik had overigens eerder begrepen dat de bussen een vaste route moeten rijden. Ik ken de omgeving van Gouda uitstekend en heb het wel meegemaakt dat de route onnodig druk maar ook onnodig lang was..
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.