beantwoord

Complimenten aan de hc's van de laatste trein richting Maastricht

  • 23 October 2023
  • 7 reacties
  • 243 Bekeken

Reputatie 3

Ik dacht er aan om te bellen maar ik zie eigenlijk geen optie om een compliment achter te laten dus dit lijkt me dan de beste optie. Ik was laatst (Woensdag 11 oktober) in de laatste IC Maastricht vetrokken richting Heerlen, de NS reisplanner zei dat ik het kon halen met een overstap op de laatste Arriva in Sittard richting Heerlen om 00:48. Als ik dan in Heerlen zou zijn, kan ik de ov-fiets pakken en van daaruit naar mijn partner in Landgraaf fietsen, was mijn idee.

Helaas had de trein iets meer dan 30 minuten vertraging, dus hij kwam pas aan om 00:29 (en dat terwijl ik al om 23:33 had ingecheckt). Nu ik erover nadenk was dit omdat de trein via Tilburg moest via een defecte bovenleiding in Den Bosch, dus ik had het kunnen weten eigenlijk. Maar de trein daarvoor was ook al niet gegaan zag ik, dus ik had er eigenlijk niet veel aan kunnen doen. Nou ja dacht ik, dan maar met de ov fiets vanuit Sittard (ik heb dit een aantal keren al gedaan dus ik ken de route een beetje, maar niet echt geweldig natuurlijk). Ik had nu ook geen blikje monster om me energie te geven, dus het zou wel eens lastig kunnen worden dacht ik.

Onderweg hadden we ook nog een beetje vertraging waardoor we nog later zouden aankomen. Ik wist vrijwel zeker dat arriva geen extra rit in zou gaan zetten voor deze laatste trein (die overigens bijzonder rustig was voor de omstandigheden), dus ik had me al bij mijn lot neergelegd. In de trein heb ik wat huiswerk gedaan en wat gebeld met mijn partner. Opeens hoorde ik de hc’s over de speakers: ‘Wie een connectie heeft weet ons te vinden in de 1e klasse.’ Ik dacht dat ze een grapje maakten en bleef maar op mijn plek zitten, maar mijn partner had het op de een of andere manier ook gehoord en zij dat ik moest gaan.

Uiteindelijk heb ik dat gedaan en hadden de twee heel aardige hoofdconducteurs voor mij geregeld dat er een taxi voor mij klaar zou staan achter station Sittard. op kosten van de NS nog wel, daar hadden ze mij een bepaald nummer voor gegeven. Ik dacht dat deze mij “slechts” naar Heerlen brengen (zelfs dat was goed geweest, 1 uur lopen ipv 2 uur fietsen), maar helemaal naar het huis van mijn partner in Landgraaf, een connectie die ik niet eens zou kunnen halen (de laatste bus vertrekt geloof ik rond 11 uur en de laatste trein rond 12 uur). Ze hadden met mij meegedacht en herinnerden mij eraan dat de fietsenstalling met OV fietsen dicht was. Toen ik bijna in Sittard aankwam kreeg ik een belletje van de taxichauffeur via een prive nummer om te vragen of ik al in Sittard was. Toen ik daar aankwam, heb ik de hc’s bedankt en uitgezwaaid.

Mijn taxi was er nog niet na 15 minuten, wat mij een beetje paniek veroorzaakte (ik kon de taxichauffeur immers niet bellen), dus had ik na overleg met mijn partner alvast een ov fiets uit de stalling gehaald voor het geval dat hij niet kwam opdagen. Precies toen ik naar boven kwam zag ik zijn auto arriveren en toen belde de taxichauffeur mij weer dus toen ben ik snel weer naar beneden gerend in de hoop dat hij het niet zag. Uiteindelijk was het allemaal goed gekomen dankzij de helden van de laatste IC naar Maastricht!😊

icon

Beste antwoord door Tochjo 23 October 2023, 23:21

Bekijk origineel

7 reacties

Badge +3

NS is verplicht om reizigers die stranden (bijvoorbeeld door vertraging of uitval van de laatste trein) met vervangend vervoer naar hun eindbestemming in Nederland te brengen (tot de deur). Dat geldt ook als door vertraging de aansluiting op een laatste trein of bus van een andere vervoerder gemist wordt.

Neemt niet weg dat het zeker erg fijn is dat deze conducteurs hun reizigers hierover proactief informeerden.

Badge +3

En als je een OV-fiets binnen 15 minuten ‘terugbrengt’ (hiep hoi de taxi is er toch) kost dat ook niets.

Mooi verhaal!

Reputatie 3

NS is verplicht om reizigers die stranden (bijvoorbeeld door vertraging of uitval van de laatste trein) met vervangend vervoer naar hun eindbestemming in Nederland te brengen (tot de deur). Dat geldt ook als door vertraging de aansluiting op een laatste trein of bus van een andere vervoerder gemist wordt.

Neemt niet weg dat het zeker erg fijn is dat deze conducteurs hun reizigers hierover proactief informeerden.

Ik waardeerde het in elk geval heel erg, was me niet bewust dat NS deze verplichting had gezien het eerder wel eens fout is gegaan (laatste trein naar Eindhoven CS kwam opeens niet meer aan in Susteren, zonder gegeven reden), ze konden niks regelen maar er was gelukkig wel een bus naar Sittard aangezien er toen op het stuk Susteren - Sittard geen treinen konden rijden. Maar eenmaal aangekomen in Sittard was de laatste trein al weg (de buschauffeur bleef erg lang wachten voordat ze vertrok en de route was ook niet echt ideaal), maar gelukkig hebben we de OV fiets dus zat ik daar niet vast.

Reputatie 3

En als je een OV-fiets binnen 15 minuten ‘terugbrengt’ (hiep hoi de taxi is er toch) kost dat ook niets.

Mooi verhaal!

Haha, ja dat was nog de kers op de taart voor mij. De taxichauffeur belde ook echt precies toen ik net naar boven kwam, dus het was echt amper 1-2 minuten dat ik de OV-fiets had geleend. Ik had er technisch gezien eigenlijk twee geleend, want op de eerste deed de voorlamp het niet, dus die heb ik toen snel weer ingeleverd (het leek me geen goed plan om op de slecht verlichte route van Sittard naar Heerlen s’nachts te gaan fietsen zonder voorverlichting, ook al zouden er waarschijnlijk maar weinig mensen op de weg zijn).

Badge +3

Sowieso een slecht idee om met een OV-fiets van Sittard naar Heerlen (of Landgraaf) te gaan als je die niet binnen 24 uur weer kunt inleveren in Sittard.

Inleveren op een ander station kost 10 euro extra, en het is ook nog maar de vraag of de stallingen in Heerlen en Landgraaf (ze hebben daar wel nieuwe sloten) een fiets uit Sittard ‘herkennen’. Dan wordt het vaak nog lastiger 😥

Reputatie 3

Sowieso een slecht idee om met een OV-fiets van Sittard naar Heerlen (of Landgraaf) te gaan als je die niet binnen 24 uur weer kunt inleveren in Sittard.

Inleveren op een ander station kost 10 euro extra, en het is ook nog maar de vraag of de stallingen in Heerlen en Landgraaf (ze hebben daar wel nieuwe sloten) een fiets uit Sittard ‘herkennen’. Dan wordt het vaak nog lastiger 😥

Oh ja dat is waar ook. Overigens hadden ze op Sittard al wel de nieuwe sloten die met de OV chipkaart open kunnen gaan (of bedoelde je die nieuwe stallingen met de geel-blauwe omheinig, ik snap ook nog niet precies hoe dat werkt op stations zonder poortjes voor de stalling, zoals bijvoorbeeld station Echt, misschien zit er GPS in de sloten? Zou wel handig zijn als wij als klanten dat dan ook konden zien, mocht dat het geval zijn. Stel dat je de fiets bent kwijt geraakt, dan heb je hem met GPS zo weer gevonden (is mij overigens nog nooit gebeurt behalve bij van dat soort megastallingen zoals in Eindhoven in die tunnel of aan de Noordzijde). Ik heb het al eens eerder gegaan (voor de nieuwe sloten) en toen ging het overigens wel goed. Dit was wel voordat de 10 euro toeslag was ingevoerd trouwens, of misschien was het toen 5 euro, dat weet ik niet meer (begrijpelijk maar ontmoedigd aan de andere kant ook het gebruik van de OV fiets).

Dat is waar, maar ik had de fiets de volgende dag kunnen gebruiken voor een uitje naar de Heerlerheide wellicht (ik herrinner me nog dat het mooi weer was) of om snel eten af te halen ofzo. Overigens was het net iets goedkoper om een fietskaartje te kopen en hem zo weer mee te nemen naar Sittard.

Badge +3

Met ‘nieuwe sloten’ bedoelde ik die zonder sleutel inderdaad (Sittard, Heerlen en ook Landgraaf).

GPS hebben ze (helaas) niet, ze communiceren met een draadloos netwerk in de ‘stalling’, dus ook die hokjes buiten waar je terecht kunt voor een OV-fiets (soms hebben ze een deur die je moet openen met een ov-chipkaart maar vaak ook niet, zoals in Echt en waarschijnlijk ook Landgraaf).

De ‘bemenste’ stalling in Eindhoven (Zuid/Centrumzijde) is eigenlijk helemaal niet zo ‘mega’, maar als je een daar gehuurde OV-fiets aan de Noordzijde (buskant) inlevert zal er weinig aan de hand zijn, dat mag gewoon.

Reageer