conducteur



Toon eerste bericht

37 reacties

Daar kun je best in snijden. Vaste conducteurs op iedere trein zijn geen noodzaak, dat is een door de vakbonden verzonden regel. Laat staan dat er een noodzaak is om op treinen twee conducteurs te hebben.

Met controleploegen in combinatie met meer stations met poortjes kun je het best wat minder arbeidsintensief organiseren.

NS zal echt moeten nadenken hoe de treindienst minder arbeidsintensief gemaakt kan worden want met de steeds ergere vergrijzing en met steeds meer mensen die alleen nog maar parttime willen werken wordt het persooneelstekort een blijvertje. Vasthouden aan de huidige normen zal uiteindelijk gewoon inkrimpen van de treindienst betekenen.

Volgens mij moet er een persoon aanwezig zijn die eerste hulp kan toepassen en hiervoor bekwaam is en de machinist is dat niet. Daarbij kan een machinist ook niet de trein op een gunstige plek neerzettem en tegelijkertijd eerste hulp verlenen.

 

@RIJS  Zodra de NS zou besluiten het verlof te gaan intrekken van de medewerkers is het helemaal gedaan en zal de uitstroom nog groter worden. Het is zo en zo al een probleem om je verlof compleet op te maken bij de NS. Het jaar voor ik gestopt ben bij de NS had ik 42 dagen vakantie tegoed over op 31-12.

@Loes  Helaas heeft de NS in corona tijd ook het aantal monteurs naar beneden gebracht en veel veranderingen doorgevoerd die ook daar niet in goede aarde vielen, met als gevolg extra uitstroom.  Helaas moet ik toch echt constateren dat NS dit over zichzelf heeft afgeroepen.

Reputatie 7
Badge +3

Conducteurs krijgen nu geen verlof meer, natuurlijk om de treinen zoveel mogelijk te laten rijden. Maar daardoor raken ze uitgeput en gaan elders ah werk..

Zo uitgeput raken ze niet van het machinistenhokje naar de eerste heen en weer lopen. Dat is wat de conducteur vanmorgen deed.

Edit: die van nu loopt van de stoel in de 1e klas naast de tussendeur naar de deur om te openen en sluiten. Nog geen controle gedaan de afgelopen 3 kwartier.

Reputatie 7
Badge +1

Even nog een pijnpunt. We hebben ook problemen met de monteurs, ook tekort, waardoor niet alle treinen inzetbaar zijn. Vandaar dat ze vaak korter zijn in bv de spinterseries 😕. Vind ik ook niet fijn....

 

Ik ben bang dat het heel moeilijk voor NS gaat worden om aan personeel te komen. Bedrijf is niet echt positief in het nieuws de laatste tijd. Ik denk dus dat het personeelsprobleem nog lange tijd gaat aanhouden. Technisch personeel is een nog veel groter probleem om in de huidige markt te vinden.

Even nog een pijnpunt. We hebben ook problemen met de monteurs, ook tekort, waardoor niet alle treinen inzetbaar zijn. Vandaar dat ze vaak korter zijn in bv de spinterseries 😕. Vind ik ook niet fijn....

een conducteur ook niet op meerdere treinen tegelijk kan ingezet worden.

Daar kun je dus moeilijk in gaan snijden. En daarom worden er treinen geschrapt, zodat er geen treinen onverwachts uitvallen als er opeens geen beschikbaar personeel is.

Daar kun je best in snijden. Vaste conducteurs op iedere trein zijn geen noodzaak, dat is een door de vakbonden verzonden regel. Laat staan dat er een noodzaak is om op treinen twee conducteurs te hebben.

Met controleploegen in combinatie met meer stations met poortjes kun je het best wat minder arbeidsintensief organiseren.

NS zal echt moeten nadenken hoe de treindienst minder arbeidsintensief gemaakt kan worden want met de steeds ergere vergrijzing en met steeds meer mensen die alleen nog maar parttime willen werken wordt het persooneelstekort een blijvertje. Vasthouden aan de huidige normen zal uiteindelijk gewoon inkrimpen van de treindienst betekenen.

Conducteurs krijgen nu geen verlof meer, natuurlijk om de treinen zoveel mogelijk te laten rijden. Maar daardoor raken ze uitgeput en gaan elders ah werk..

Reputatie 7
Badge +1

Plus dat-mede uiteraard door de bonden die als havikken er bovenop zitten-er zou eens mogelijk uitbuiting kunnen zijn!-zijn er enorm ingewikkelde en uitgebreide regels voor rij+rusttijden (wees gerust-voor bussen nog veel erger) die er voor zorgen dat een HC lang niet de volle tijd echt op treinen dienst doet. Maar als je dat in de huidige omstandigheden aan de kaak zou stellen lopen er nog meer weg en heb je er dus nog minder mee bereikt. En die loonsverhoging zal er eerder voor zorgen dat veel mensen dan rekenen en menen dat het niks oplevert en dan minder uren gaan doen om op zelfde eindloon uit te komen.

In DE rijden volop-zelfs behoorlijk lange-treinen zonder HC-en in Scandinavie met superhoge lonen nog meer-maar begin daar eens over en meteen stort het land in want de ´werkgelegenheid´ wordt ernstig bedreigd-in deze tijden. Het gehak van alle vaste lezers dat de HC toch niks doet zal ook niet meehelpen om gegadigden over die streep te trekken.

Reputatie 7
Badge +1

In heel veel sectoren kun je door efficiënter te werken ongetwijfeld meer bereiken met minder mensen.

Het probleem hierbij is echter dat een machinist slechts één trein tegelijk kan rijden, en een conducteur ook niet op meerdere treinen tegelijk kan ingezet worden.

Daar kun je dus moeilijk in gaan snijden. En daarom worden er treinen geschrapt, zodat er geen treinen onverwachts uitvallen als er opeens geen beschikbaar personeel is.

In mijn werk zorg ik ervoor dat je met minder geld en minder mensen meer bereikt. Het kan..

Reputatie 3

Uiteraard, ik denk dat het niet uit maakt wie u spreekt, maar iedereen laat natuurlijk het liefst alle treinen rijden…

Heeft die conducteur dan zoveel medewerkers die extra willen werken achter de hand of gaat hij een goed CAO voorstel presenteren en de medewerkers weer het gevoel geven dat ze gewaardeerd worden en er toe doen? 

Want dan zal er misschien iets veranderen bij de medewerkers waardoor ze weer een stap extra zullen doen.

 

Heeft die conducteur u ook verteld hoe "wij" dat dan gaan doen zonder er van uit te gaan dat er onbeperkte hoeveelheden geld zijn.

Reageer