conducteur


Ik spreek een conducteur op den bosch CS. Als wij het voor het zeggen hadden zullen treinen niet uitvallen. Misschien een ideetje om eens een conducteur uit te nodigen aan de dierectietafel?


37 reacties

Reputatie 7
Badge

Klopt helemaal. Ik heb ook de indruk dat ze bij NS redeneren van “laten we het maar niet doen, teveel problemen”. Liever problemen uit de weg gaan dan ze op te lossen.

@RIJSIk waardeer je optimisme en iedereen is natuurlijk welkom om de discussieren over problemen en suggesties voor te dragen, maar ik wil je wel verzoeken om te proberen om ook kritiek op jouw standpunt wat gracieuzer te accepteren. Vrijwel alle gebruikers die tot dusver hebben gereageerd zijn zeer doorgewinterde reizigers, waarbij Loes en Jeroen zelfs (ex-)treinpersoneel zijn die de hele problematiek op de eerste rang mee krijgen of hebben gekregen. Hun reacties zijn zeker niet ongegrond. Je mag het uiteraard niet met ze eens zijn, maar reageer dan op zijn minst met constructieve onderbouwing, in plaats van Dat zeg ik toch? Luister eens” en Ahum, wie ben jij om dat te beoordelen?“.


ik kan me vinden in je commentaar, excuus voor hoe mijn tekst overkomt.
 

Ik bedoel het volgende: we hebben Alleen oplossingen nodig, denken in problemen draagt daar niet aan bij in mijn ogen

@RIJS Ik waardeer je optimisme en iedereen is natuurlijk welkom om de discussieren over problemen en suggesties voor te dragen, maar ik wil je wel verzoeken om te proberen om ook kritiek op jouw standpunt wat gracieuzer te accepteren. Vrijwel alle gebruikers die tot dusver hebben gereageerd zijn zeer doorgewinterde reizigers, waarbij Loes en Jeroen zelfs (ex-)treinpersoneel zijn die de hele problematiek op de eerste rang mee krijgen of hebben gekregen. Hun reacties zijn zeker niet ongegrond. Je mag het uiteraard niet met ze eens zijn, maar reageer dan op zijn minst met constructieve onderbouwing, in plaats van Dat zeg ik toch? Luister eens” en Ahum, wie ben jij om dat te beoordelen?“.

Nogmaals mensen die denken in problemen, hou je bezig met je eigen leven waarschijnlijk heb je daar veel op te lossen met deze mentaliteit

Misschien is het beter dat als je niet weet waar je over praat zoals jijzelf, dat je dan eerst eens levenservaring gaat opdoen.

Conducteurs krijgen nu geen verlof meer, natuurlijk om de treinen zoveel mogelijk te laten rijden. Maar daardoor raken ze uitgeput en gaan elders ah werk..

Zo uitgeput raken ze niet van het machinistenhokje naar de eerste heen en weer lopen. Dat is wat de conducteur vanmorgen deed.

Edit: die van nu loopt van de stoel in de 1e klas naast de tussendeur naar de deur om te openen en sluiten. Nog geen controle gedaan de afgelopen 3 kwartier.

Ahum, wie ben jij om dat te beoordelen? Denk eens even na over wat ze meemaken op een trein, or worse voor een trein..

Wie ik ben? Kan ik beter aan jou vragen.

Nogmaals mensen die denken in problemen, hou je bezig met je eigen leven waarschijnlijk heb je daar veel op te lossen met deze mentaliteit

Reputatie 7
Badge +3

Conducteurs krijgen nu geen verlof meer, natuurlijk om de treinen zoveel mogelijk te laten rijden. Maar daardoor raken ze uitgeput en gaan elders ah werk..

Zo uitgeput raken ze niet van het machinistenhokje naar de eerste heen en weer lopen. Dat is wat de conducteur vanmorgen deed.

Edit: die van nu loopt van de stoel in de 1e klas naast de tussendeur naar de deur om te openen en sluiten. Nog geen controle gedaan de afgelopen 3 kwartier.

Ahum, wie ben jij om dat te beoordelen? Denk eens even na over wat ze meemaken op een trein, or worse voor een trein..

Wie ik ben? Kan ik beter aan jou vragen.

Voor regionale treintjes met eenmansbediening geldt datzelfde toch? En een buschauffeur kan ook niet tegelijkertijd de bus parkeren en eerste hulp verlenen.

Toch is de conducteur op de bus al heel lang afgeschaft.

En trouwens, als je eerst de conducteur moet zien te vinden voordat er hulp verleend kan worden gaat er wellicht zelfs meer tijd verloren dan met een intercom voor contact met de machinist. De conducteur kan immers ook op een ander treinstel zitten, dan kan hij ook pas helpen zodra de machinist ergens gestopt is.

Eerste hulp willen verlenen in een trein is een vorm van overdreven kwaliteit bieden. Door dat te willen hou je veel minder conducteurs over..

Conducteurs krijgen nu geen verlof meer, natuurlijk om de treinen zoveel mogelijk te laten rijden. Maar daardoor raken ze uitgeput en gaan elders ah werk..

Zo uitgeput raken ze niet van het machinistenhokje naar de eerste heen en weer lopen. Dat is wat de conducteur vanmorgen deed.

Edit: die van nu loopt van de stoel in de 1e klas naast de tussendeur naar de deur om te openen en sluiten. Nog geen controle gedaan de afgelopen 3 kwartier.

Ahum, wie ben jij om dat te beoordelen? Denk eens even na over wat ze meemaken op een trein, or worse voor een trein..

Even nog een pijnpunt. We hebben ook problemen met de monteurs, ook tekort, waardoor niet alle treinen inzetbaar zijn. Vandaar dat ze vaak korter zijn in bv de spinterseries 😕. Vind ik ook niet fijn....

Ok nog een probleem erbij. Andere thread?

Heeft die conducteur u ook verteld hoe "wij" dat dan gaan doen zonder er van uit te gaan dat er onbeperkte hoeveelheden geld zijn.

Dat zeg ik toch? Luister eens

Kijk er komen oplossingen. Wil iedereen die denkt in problemen die voor zich houden😜

Ik neem aan dat rijdend personeel gewoon zijn pauzes heeft net als iedere andere werknemer, dus waarom moeten er dan ook nog ruime pauzes zijn tussen treinen? Dat lijkt me nogal dubbelop.

Verder denk ik dat veel mensen om NS heen lopen vanwege de cultuur. Als je geen vakbonds militant bent zul je je bij NS niet erg op je gemak voelen. Ik zou er om die reden nooit gaan werken.

Je hebt een pauze om te eten tijdens je dienst verder zijn er alleen de pauzes tussen het wisselen van treinen in en als je op dezelfde trein blijft dan mag die tijd slechts enkele minuten bedragen. Je maximale tijd op de trein is dan 3,5 uur en als machinist heb je dan geen gelegenheid om even naar het toilet te gaan. Maar even van de trein af is ook belangrijk voor je focus als machinist, je vervoerd toch een aanzienlijk aantal mensen waar je verantwoordelijk voor bent.

En stop toch eens met je vakbond gezeik, als jij geen vakbondslid wil zijn dan wordt dat je helemaal niet opgedrongen bij de NS. Je bent geheel vrij om wel of niet lid te worden en druk van collega’s bij stakingen is er ook niet, je kunt gewoon net als anders gezellig bij elkaar zitten als vakbondslid die staakt en niet stakende collega.

Je loopt ver achter de feiten aan betreft de macht van de vakbonden, die tijd is echt geweest al hoop ik voor mijn oud collega’s dat ze binnenkort wel massaal opstaan tegen de plannen van de NS.

En FYI, ik ben alleen het laatste jaar vakbondslid geweest en voor de rest niet, heb niet meegestaakt tijdens de pensioen staking (met rede) en ben daar totaal niet op aangekeken door collega's terwijl er genoeg fanatieke collega's aanwezig waren.  Collega's gaan gewoon respectvol met elkaar om.

Dus stop gewoon eens met die vakbonds onzin hier op de community.  Je bent vast vergeten wat vakbonden in het verleden allemaal bereikt hebben voor werknemers in Nederland, het is goed dat ze er zijn om de belangen van werknemers te verdedigen tegen grotere concerns.

Het is maar de vraag of NS überhaupt veel personeel werft op dit moment. Als de politiek de poot stijf houdt en er voor 2023 geen coronasubsidie meer komt zal er in december zwaar in het aantal treinen geschrapt moeten worden (schatting is zo'n 10-15%). Uiteraard heeft dat ook gevolgen voor de rest van het bedrijf.

Zolang NS niet weet of er wel of niet gekrompen moet worden kunnen ze eigenlijk nauwelijks recruteren omdat deze mensen dan mogelijk overbodig zijn zodra zijn ze opgeleid.

En daarnaast heeft de optimalisatie van diensten er voor gezorgd dat je rust tussen de treinen heel beperkt is 

Ik neem aan dat rijdend personeel gewoon zijn pauzes heeft net als iedere andere werknemer, dus waarom moeten er dan ook nog ruime pauzes zijn tussen treinen? Dat lijkt me nogal dubbelop.

Verder denk ik dat veel mensen om NS heen lopen vanwege de cultuur. Als je geen vakbonds militant bent zul je je bij NS niet erg op je gemak voelen. Ik zou er om die reden nooit gaan werken.

Het is maar de vraag of NS überhaupt veel personeel werft op dit moment. Als de politiek de poot stijf houdt en er voor 2023 geen coronasubsidie meer komt zal er in december zwaar in het aantal treinen geschrapt moeten worden (schatting is zo'n 10-15%). Uiteraard heeft dat ook gevolgen voor de rest van het bedrijf.

Zolang NS niet weet of er wel of niet gekrompen moet worden kunnen ze eigenlijk nauwelijks recruteren omdat deze mensen dan mogelijk overbodig zijn zodra zijn ze opgeleid.

Waar is de onderbouwing hiervan, waar kunnen we dit terug lezen?

NS is juist extreem bezig met wervingscampagnes, je ziet ze overal.  Alleen als je reputatie van de laatste jaren niet zo best is hoe je met personeel omgaat dan denken mensen wel twee keer voordat ze voor de NS kiezen. 

En zoals al vaker gezegd, het werk en de collega's is het probleem niet maar vooral het management en het gebrek aan waardering is een groot probleem. En daarnaast heeft de optimalisatie van diensten er voor gezorgd dat je rust tussen de treinen heel beperkt is en door personeelsgebrek is vrij krijgen een groot drama, maar dat speelt al vele jaren omdat de NS nog steeds te krap plant.

Volgens mij moet er een persoon aanwezig zijn die eerste hulp kan toepassen en hiervoor bekwaam is en de machinist is dat niet. Daarbij kan een machinist ook niet de trein op een gunstige plek neerzettem en tegelijkertijd eerste hulp verlenen.

De machinist mag ook de hulpverlener zijn. Zie Arriva, Abellio, Connexxion, etc. die met eenmansbediening werken.  

Bij NS verbieden interne regels dat maar als NS zo meteen met permanent grote tekorten blijft zitten zullen er toch keuzes gemaakt moeten worden.

NS Machinisten zijn hier niet voor opgeleid en voldoen dus niet voor de gestelde regelgeving.

Reputatie 7
Badge +1

Toevallig net op de Telegraaf, column van Annemarie van Gaal: Schipholchaos gevolg van incompetentie…….

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind dat toch echt wel een vergelijking tussen 2 heel verschillende grootheden.

Het was ook zo maar een voorbeeld. Ik had ook Schiphol kunnen noemen. 

Waar het om gaat is dat de situatie van NS zich vindt niet uniek is. Ook andere bedrijven, groot en klein, bevinden zich in dezelfde situatie. 

 

Jeroen schreef:

@Loes  Helaas heeft de NS in corona tijd ook het aantal monteurs naar beneden gebracht en veel veranderingen doorgevoerd die ook daar niet in goede aarde vielen, met als gevolg extra uitstroom.  Helaas moet ik toch echt constateren dat NS dit over zichzelf heeft afgeroepen.

 

Dat is dan wel heel kortzichtig beleid geweest. Verwachting was toch echt dat corona op termijn een "normale” ziekte zou worden zoals het in feite nu is. Ik weet niet waar de centra voor de monteurs zitten (volgens mij in ieder geval in Haarlem), maar ik denk dat de werving van monteurs nog een veel groter probleem zal worden dan de werving voor machinisten. Ik hoef niet in een glazen bol te kijken om de verwachting te uiten dat er de komende maanden heel veel treinen zullen uitvallen. (de instroom van treindienstleiders is natuurlijk ook nog een dingetje)  

Corona mag dan een "normale" ziekte zijn geworden maar zo'n 20% van de reizigers is niet meer teruggekomen. Dan kun je als bedrijf niet geld blijven uitgeven alsof er niets aan de hand is. 

Reputatie 7
Badge +1

Dat is dan wel heel kortzichtig beleid geweest. Verwachting was toch echt dat corona op termijn een "normale” ziekte zou worden zoals het in feite nu is. 

Dat was niet alleen van NS heel kortzichtig, ook bij andere bedrijven speelt dit, bij de één meer dan bij de ander. Mijn moeder maakt hier in de regio gebruik van de regiotaxi met haar WMO pas. Daar zijn tijdens corona chauffeurs ontslagen of contracten niet verlengd omdat er veel minder ritten waren. Nu is er een tekort aan chauffeurs en vooral aan chauffeurs die ‘s avonds willen werken. De laatste 4 of 5 keer dat zij op een zondavond bij mij moest worden opgehaald werd het iedere keer later dan gevraagd, variërend van half uur later tot zelfs bijna 5 uur later. De laatste keer werd zij pas om 5 voor 1 's nachts opgehaald ipv rond kwart over 8. Na een klacht hierover kreeg zij een tegoedbon voor 1 zone, ter waarde van 82 cent. Nu komt zij, zolang het weer het toelaat en het nog tot laat licht is, met haar scootmobiel. Gezien de diverse berichten over personeeltekorten in allerlei sectoren verwacht ik niet dat het snel zal verbeteren. 

 

Dat klopt maar ik denk dat de directeur van het taxibedrijf echt wel iets minder dan € 500.000 per jaar verdient. Daar komt dan bij dat ik mij kan voorstellen dat het water bij zo'n regiotaxibedrijf echt wel tot de lippen stond tijdens de coronacrisis en dat er om überhaupt te kunnen overleven misschien wel personeel uit moest.

 

Ik vind dat toch echt wel een vergelijking tussen 2 heel verschillende grootheden.

Daar kun je best in snijden. Vaste conducteurs op iedere trein zijn geen noodzaak, dat is een door de vakbonden verzonden regel. Laat staan dat er een noodzaak is om op treinen twee conducteurs te hebben.

Met controleploegen in combinatie met meer stations met poortjes kun je het best wat minder arbeidsintensief organiseren.

NS zal echt moeten nadenken hoe de treindienst minder arbeidsintensief gemaakt kan worden want met de steeds ergere vergrijzing en met steeds meer mensen die alleen nog maar parttime willen werken wordt het persooneelstekort een blijvertje. Vasthouden aan de huidige normen zal uiteindelijk gewoon inkrimpen van de treindienst betekenen.

Volgens mij moet er een persoon aanwezig zijn die eerste hulp kan toepassen en hiervoor bekwaam is en de machinist is dat niet. Daarbij kan een machinist ook niet de trein op een gunstige plek neerzettem en tegelijkertijd eerste hulp verlenen.

De machinist mag ook de hulpverlener zijn. Zie Arriva, Abellio, Connexxion, etc. die met eenmansbediening werken.  

Bij NS verbieden interne regels dat maar als NS zo meteen met permanent grote tekorten blijft zitten zullen er toch keuzes gemaakt moeten worden.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is dan wel heel kortzichtig beleid geweest. Verwachting was toch echt dat corona op termijn een "normale” ziekte zou worden zoals het in feite nu is. 

Dat was niet alleen van NS heel kortzichtig, ook bij andere bedrijven speelt dit, bij de één meer dan bij de ander. Mijn moeder maakt hier in de regio gebruik van de regiotaxi met haar WMO pas. Daar zijn tijdens corona chauffeurs ontslagen of contracten niet verlengd omdat er veel minder ritten waren. Nu is er een tekort aan chauffeurs en vooral aan chauffeurs die ‘s avonds willen werken. De laatste 4 of 5 keer dat zij op een zondavond bij mij moest worden opgehaald werd het iedere keer later dan gevraagd, variërend van half uur later tot zelfs bijna 5 uur later. De laatste keer werd zij pas om 5 voor 1 's nachts opgehaald ipv rond kwart over 8. Na een klacht hierover kreeg zij een tegoedbon voor 1 zone, ter waarde van 82 cent. Nu komt zij, zolang het weer het toelaat en het nog tot laat licht is, met haar scootmobiel. Gezien de diverse berichten over personeeltekorten in allerlei sectoren verwacht ik niet dat het snel zal verbeteren. 

Even nog een pijnpunt. We hebben ook problemen met de monteurs, ook tekort, waardoor niet alle treinen inzetbaar zijn. Vandaar dat ze vaak korter zijn in bv de spinterseries 😕. Vind ik ook niet fijn....

 

Ik ben bang dat het heel moeilijk voor NS gaat worden om aan personeel te komen. Bedrijf is niet echt positief in het nieuws de laatste tijd. Ik denk dus dat het personeelsprobleem nog lange tijd gaat aanhouden. Technisch personeel is een nog veel groter probleem om in de huidige markt te vinden.

Het is maar de vraag of NS überhaupt veel personeel werft op dit moment. Als de politiek de poot stijf houdt en er voor 2023 geen coronasubsidie meer komt zal er in december zwaar in het aantal treinen geschrapt moeten worden (schatting is zo'n 10-15%). Uiteraard heeft dat ook gevolgen voor de rest van het bedrijf.

Zolang NS niet weet of er wel of niet gekrompen moet worden kunnen ze eigenlijk nauwelijks recruteren omdat deze mensen dan mogelijk overbodig zijn zodra zijn ze opgeleid.

Reputatie 7
Badge +1

Jeroen schreef:

@Loes  Helaas heeft de NS in corona tijd ook het aantal monteurs naar beneden gebracht en veel veranderingen doorgevoerd die ook daar niet in goede aarde vielen, met als gevolg extra uitstroom.  Helaas moet ik toch echt constateren dat NS dit over zichzelf heeft afgeroepen.

 

Dat is dan wel heel kortzichtig beleid geweest. Verwachting was toch echt dat corona op termijn een "normale” ziekte zou worden zoals het in feite nu is. Ik weet niet waar de centra voor de monteurs zitten (volgens mij in ieder geval in Haarlem), maar ik denk dat de werving van monteurs nog een veel groter probleem zal worden dan de werving voor machinisten. Ik hoef niet in een glazen bol te kijken om de verwachting te uiten dat er de komende maanden heel veel treinen zullen uitvallen. (de instroom van treindienstleiders is natuurlijk ook nog een dingetje)  

Voor regionale treintjes met eenmansbediening geldt datzelfde toch? En een buschauffeur kan ook niet tegelijkertijd de bus parkeren en eerste hulp verlenen.

Toch is de conducteur op de bus al heel lang afgeschaft.

En trouwens, als je eerst de conducteur moet zien te vinden voordat er hulp verleend kan worden gaat er wellicht zelfs meer tijd verloren dan met een intercom voor contact met de machinist. De conducteur kan immers ook op een ander treinstel zitten, dan kan hij ook pas helpen zodra de machinist ergens gestopt is.

Regionale treinen vallen onder een hele andere concessie en is totaal niet vergelijkbaar. Ook het aantal reizigers wat er gemiddeld in een trein zit verschilt enorm tussen het HRN en de regio lijntjes. De vergelijkingen die je maakt gaan helemaal niet op, een bus is te overzien door de chauffeur een trein niet door de machinist.

Een machinist zit helemaal niet te wachten op de intercom en de hulpmeldingen die nu in sommige treinen bij de machinist terecht komen omdat dit pure afleiding is van hetgeen hij/zij op moet letten. Indien nodig kan een trein een stop maken om een Hc over te laten stappen naar het andere treinstel.

Reputatie 7
Badge +2

Voor regionale treintjes met eenmansbediening geldt datzelfde toch? En een buschauffeur kan ook niet tegelijkertijd de bus parkeren en eerste hulp verlenen.

Toch is de conducteur op de bus al heel lang afgeschaft.

En trouwens, als je eerst de conducteur moet zien te vinden voordat er hulp verleend kan worden gaat er wellicht zelfs meer tijd verloren dan met een intercom voor contact met de machinist. De conducteur kan immers ook op een ander treinstel zitten, dan kan hij ook pas helpen zodra de machinist ergens gestopt is.

Reageer