conducteur adviseert mondkapje af te doen

  • 24 January 2022
  • 18 reacties
  • 661 Bekeken

Reputatie 5

Gisteren zat ik in een stilte coupé 1e klas (met die glazen deuren die je dicht kunt schuiven). Er kwam een conducteur die terugreisde naar huis in de aangrenzende coupé zitten met het mondkapje onder de neus. En ook nog lekker een paar keer niezen natuurlijk..De conducteur die de vervoerbewijzen controleerde (ongelooflijk,voor het eerst in maanden!) , ook mondkapje onder de neus, gaf aan dat ik volgens hem mijn mondkapje wel kon afzetten in een afgesloten ruimte zonder medepassagiers. Maar het is helemaal geen afgesloten ruimte, tussen de twee stiltecoupés zit dan wel een glasplaat, maar daar zit ruimte tussen. Toen ik aangaf dat ik liever mijn mondkapje ophield reageerde hij verbaasd. Zo wordt overheidsbeleid dus door NS uitgevoerd.


18 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Het is een individuele conducteur die zijn eigen opvattingen verspreidt. Mogelijk een filmpjeskijker met kennisachterstand.

Reputatie 5

Tja dat zou best kunnen. Maar hij heeft wel een functie bij de NS...

Tja dat zou best kunnen. Maar hij heeft wel een functie bij de NS...

Maar zelf kun je toch ook wel constateren dat dat geen NS beleid is maar de eigen mening van deze Hc die dus inderdaad niet het beleid van de NS en de regering uitdraagt.  Je zou een klacht kunnen indienen maar ook dat zal niet leiden tot een andere mening van deze Hc.

De constatering die je doet is triest, maar het personeel is ook een afspiegeling van de bevolking in Nederland waarbij het erg moeilijk is om een simpel advies/maatregel op te volgen in tegenstelling tot de bevolking in veel andere landen waar wel wordt aangenomen dat mondkapjes helpen om te voorkomen dat je besmet raakt en anderen besmet.

Reputatie 7
Badge

Iedereen heeft recht op zijn/haar mening, ook personeel van NS. Echter, zij dienen wel het beleid van hun werkgever uit te voeren. Dus die conducteur zat goed fout. 

Reputatie 7
Badge +3

Slechte zaak. Misschien kun je een klacht indienen? Dit NS personeel staat veilig reizen in de weg.

Reputatie 7
Badge +3

Ik snap het probleem niet zo. Conducteur geeft aan dat je van hem op dat moment in die situatie geen mondkapje hoeft te dragen. Jij geeft aan dat je dat liever wel doet en houdt 'm gewoon op. Prima toch?

Conducteurs staan wel vaker dingen toe die officieel misschien niet mogen. Denk aan iemand die niet (goed) heeft ingecheckt, een fiets in de trein tijdens de spits, of een bagagestuk van 87 cm lang. Die worden ook niet altijd direct de trein uitgebonjourd.

Ik snap het probleem niet zo. 

Het probleem is dat iemand mijn die in dienst is van een bedrijf geacht wordt zich te houden aan de daar geldende regels en niet zijn eigen kan gaan verzinnen. Iets met willekeur en anarchie.

Reputatie 7

De conducteur is tevens BOA en moet zich in dienst aan de regels houden. Buiten dienst in burger mag hij Wappie spelen.

Reputatie 7
Badge

Ik snap het probleem niet zo. Conducteur geeft aan dat je van hem op dat moment in die situatie geen mondkapje hoeft te dragen. Jij geeft aan dat je dat liever wel doet en houdt 'm gewoon op. Prima toch?

Conducteurs staan wel vaker dingen toe die officieel misschien niet mogen. Denk aan iemand die niet (goed) heeft ingecheckt, een fiets in de trein tijdens de spits, of een bagagestuk van 87 cm lang. Die worden ook niet altijd direct de trein uitgebonjourd.

Het is 1 ding om er niets van te zeggen. Het is iets héél anders om tegen de regels in te adviseren. Dit is gewoon fout in het kwadraat.

Reputatie 7

Dat adviseren om het af te zetten is bijzonder. Nog niet eerder gezien. Wat ik wel zie is steeds meer personeel dat het half of helemaal niet draagt. Conducteurs keuvelend met elkaar in de 1e klas met kapje onder de neus, onder de kin of even af. Natuurlijk geen voorbeeld. 

Badge +3

Er is wel meer discussie geweest over de verplichting om een mondkapje op te moeten houden in een lege coupé.

Zolang je 1,5 meter afstand kunt houden (of met de rug tegen elkaar zit met een glazen scheidingswand ertussen) lijkt het mij verder niet zo’n probleem (vergelijk de groene stickers vorig jaar), maar een conducteur hoort dat natuurlijk niet ‘aan te raden’. Als hij gewoon aangaf er geen moeite mee te hebben als je het af zou zetten (omdat je alleen zat) mag je dat ter kennisgeving aannemen.

Droeg hij trouwens een bril? Dan kan ik me voorstellen dat hijzelf het kapje onder de neus droeg, want bij enige inspanning (lopen door een bewegende trein) beslaat die natuurlijk al snel.

Ook al heeft hij met name zichzelf daarmee (voor jou is het slechts kort contact) is het alsnog oppassen, want de omicron variant schijn je al ‘in het voorbijgaan’ op te kunnen lopen.

Het grote probleem is hier niet alleen de regel van het mondkapje, waar iedereen een mening over heeft, het probleem is dat zowel reizigers als personeel zich niet meer aan regels willen houden en er een soort anarchie ontstaat en dat is nu net niet de bedoeling. Het enige moment dat ik een reiziger zijn of haar mondkapje laat afzetten, heeft dat te maken op basis van medische gronden, denk aan zware benauwdheid, die ik zelf heb waargenomen of een doof of slechthorende reiziger. Het is een bizar advies en ook al zit je alleen, de regels zijn al ruim anderhalf jaar hetzelfde in de trein sinds de mondkapplicht en geldt er geen afstand meer, daarom dat dat mondkapje op moet blijven helaas. 

Reputatie 7
Badge +3

Er is wel meer discussie geweest over de verplichting om een mondkapje op te moeten houden in een lege coupé.

Zolang je 1,5 meter afstand kunt houden (of met de rug tegen elkaar zit met een glazen scheidingswand ertussen) lijkt het mij verder niet zo’n probleem (vergelijk de groene stickers vorig jaar), maar een conducteur hoort dat natuurlijk niet ‘aan te raden’. Als hij gewoon aangaf er geen moeite mee te hebben als je het af zou zetten mag je dat ter kennisgeving aannemen.

Droeg hij trouwens een bril? Dan kan ik me voorstellen dat hijzelf het kapje onder de neus droeg, want bij enige inspanning (lopen door een bewegende trein) beslaat die natuurlijk al snel.

Ook al heeft hij met name zichzelf daarmee (slechts kort contact) is het alsnog oppassen, want de omicron variant schijn je al ‘in het voorbijgaan’ op te kunnen lopen.

Het maakt niet uit of je alleen in een coupé, of op afstand zit, het mondkapje is gewoon verplicht in het OV. Zelfde geldt voor perrons en stations. Omikron blijft daarbij nog langer in de lucht hangen dan de voorgangers, dus ook al zit je alleen of op afstand, je kunt iemand besmetten die door de coupé loopt, ook al doe je dan snel jouw kapje (goed) op.

Brildragend zijn, is geen excuus om een mondkapje niet (goed) te dragen. Er zijn genoeg kapjes te vinden waarbij de bril niet (zo snel) beslaat. Daarbij mag NS-personeel een faceshield dragen, hoewel deze minder bescherming biedt.

 

Reputatie 7

Het maakt niet uit of je alleen in een coupé, of op afstand zit, het mondkapje is gewoon verplicht in het OV. Zelfde geldt voor perrons en stations. Omikron blijft daarbij nog langer in de lucht hangen dan de voorgangers, dus ook al zit je alleen of op afstand, je kunt iemand besmetten die door de coupé loopt, ook al doe je dan snel jouw kapje (goed) 

Je kan erop hameren wat je wil, denk je dat veel mensen dat iets kan schelen. Het gebeurt steeds minder. Zeker als je alleen zit. En zeker als je urenlang per ov onderweg bent. Hoeveel mensen staan mondkaploos op perrons (zeker de onoverdekte) en zetten het ding pas op als de trein gearriveerd is? Officiële verplichting of niet, kijk om je heen...

Je kan erop hameren wat je wil, denk je dat veel mensen dat iets kan schelen. Het gebeurt steeds minder. Zeker als je alleen zit. En zeker als je urenlang per ov onderweg bent. Hoeveel mensen staan mondkaploos op perrons (zeker de onoverdekte) en zetten het ding pas op als de trein gearriveerd is? Officiële verplichting of niet, kijk om je heen...

Gelukkig hebben we nu Omikron, wat besmettelijker is zodat des te meer mensen het oplopen door hun falende gedrag om maatregelen serieus te nemen. En dan bedoel ik niet kinderen die in een schoolklas zitten waar gewoon onvoldoende ventilatie is en onvoldoende ruimte om afstand van elkaar te houden.

De komende weken zullen heel veel mensen gaan merken wat Omikron met zich meebrengt en als ze pech hebben dan zijn ze daar dan een paar weken goed beroerd van. En dan terug denken aan dat moment dat ze met iemand in een treincoupe zaten die aan het hoesten was terwijl ze zelf het mondkapje gebruikte als slabbetje inder hun kin.

 

Tja ….. al die maatregelen en adviezen, wat moet je er mee )

Reputatie 5

Er is wel meer discussie geweest over de verplichting om een mondkapje op te moeten houden in een lege coupé.

Zolang je 1,5 meter afstand kunt houden (of met de rug tegen elkaar zit met een glazen scheidingswand ertussen) lijkt het mij verder niet zo’n probleem (vergelijk de groene stickers vorig jaar), maar een conducteur hoort dat natuurlijk niet ‘aan te raden’. Als hij gewoon aangaf er geen moeite mee te hebben als je het af zou zetten mag je dat ter kennisgeving aannemen.

Droeg hij trouwens een bril? Dan kan ik me voorstellen dat hijzelf het kapje onder de neus droeg, want bij enige inspanning (lopen door een bewegende trein) beslaat die natuurlijk al snel.

Ook al heeft hij met name zichzelf daarmee (slechts kort contact) is het alsnog oppassen, want de omicron variant schijn je al ‘in het voorbijgaan’ op te kunnen lopen.

 dus ook al zit je alleen of op afstand, je kunt iemand besmetten die door de coupé loopt, ook al doe je dan snel jouw kapje (goed) op.

 

 

Als je zo erg bang bent om besmet te worden kun je beter de rest van je leven in de kelder blijven zitten. Ja, het is hypothetisch mogelijk dat je iemand in het voorbijgaan besmet, maar die kans is echt verwaarloosbaar klein in vergelijking met langere contactmomenten. Bovendien is het ook met mondkap niet uitgesloten dat je iemand besmet, want een groot deel van de uitgeademde lucht gaat er gewoon langs.

Reputatie 5

Beide conducteurs (zowel de niezende naar huis reizende als de controlerende) droegen geen bril. Maar wel het mondkapje onder de neus en volgens controlerende conducteur mocht mijn mondkapje wel af. En dat is nou precies het probleem bij NS. Personeel houdt zich niet aan de regels en reizigers hoeven zich ook niet aan de regels te houden blijkbaar. Er wordt nauwelijks gecontroleerd en bovendien, welk voorbeeld geef je op deze manier?

Reputatie 7
Badge +3

In dit geval is de vraag wie de controleurs controleert? Als een Hc nooit wordt aangesproken op ongewenst gedrag zal dit ongewenste gedrag blijven voortwoekeren.

Reageer