Conducteur alleen op IC Direct

  • 11 November 2023
  • 12 reacties
  • 340 Bekeken

Hoe is het mogelijk dan op Intercity Direct maar 1 conducteur aanwezig is?

Op deze trein zie ik elke keer dat ik ermee reis (2-4x per maand) passagiers zonder ticket / zonder toeslag / met 2e klas ticket in de 1e klas. Passagiers reageren onverschillig, brutaal of soms aggressief als ze door de conducteur worden aangesproken. IC direct rijdt lange stukken waar de trein niet kan stoppen om de eenzame conducteur hulp te bieden van politie / NS handhavers. 

Omdat er nauwelijks serieuze controle of handhaving op de trein is (1 medewerker kan niks doen, moet voor de eigen veiligheid oppassen) wordt zwart rijden steeds normaler. De typische zwartrijder veroorzaakt overlast én ergernis bij betalende reizigers. 

Dit kan toch zo niet langer? Wat gaat NS hieraan doen? De auto is straks het enige alternatief!


12 reacties

Hoe is het mogelijk dan op Intercity Direct maar 1 conducteur aanwezig is?

Wat denkt u dat het kost om overal twee conducteurs in te zetten? Los van het probleem dat zoveel personeel sowieso niet te vinden is, gaat u dat betalen?

Overigens leert de ervaring dat er juist in treinen met twee conducteurs nauwelijks gecontroleerd wordt omdat ze dan onderweg gezellig samen gaan bijkletsen.

Verder is het controleren van vervoersbewijzen geen prioriteit voor conducteurs.

 

Op deze trein zie ik elke keer dat ik ermee reis (2-4x per maand) passagiers zonder ticket / zonder toeslag / met 2e klas ticket in de 1e klas. Passagiers reageren onverschillig, brutaal of soms aggressief als ze door de conducteur worden aangesproken. 

Dit kan toch zo niet langer? Wat gaat NS hieraan doen? De auto is straks het enige alternatief!

De eerste klas is een stervende voorziening. Ingehaald door de tijd en er is bij de meeste mensen ook geen draagvlak meer voor.

Reputatie 7
Badge

....

 

.. 

De eerste klas is een stervende voorziening. Ingehaald door de tijd en er is bij de meeste mensen ook geen draagvlak meer voor.

Hoe kom je bij deze nonsens en lariekoek?

....

 

.. 

De eerste klas is een stervende voorziening. Ingehaald door de tijd en er is bij de meeste mensen ook geen draagvlak meer voor.

Hoe kom je bij deze nonsens en lariekoek?

Nonsens??? De dagelijkse praktijk is dat NS er inmiddels geen probleem meer mee heeft dat eerste en tweede klas reizigers door elkaar zitten. Er zijn trouwens ook nog maar heel weinig reizigers over met een eerste klas kaartje, de meeste waren altijd forensen maar die werken sinds corona grotendeels thuis of gaan met de auto.

Bij de Duitse S-Bahnen had je in de jaren 80 en 90 dezelfde situatie. Niemand stoorde zich daar meer aan het onderscheid zodat uiteindelijk de eerste klas geruisloos verdween.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzinzolang er mensen met 1e klaskaartje moeten staan zijn er nog genoeg mensen die bereid zijn om te betalen voor de 1e klas. Her probleem is dat er nauwelijks controle is in de 1e klas (en in de hele trein), waardoor in de 1e klas niet het vervoersbewijs geldt maar recht van de sterkste.

 

Reputatie 7
Badge +3

Toen ik nog niet zo lang geleden 1e klas reisde, ging het laaste stukje met een sprinter. Daar ontmoette 2 conducteurs elkaar zo te horen aan begin van hun dienst. De 1e had al zijn spullen in machinistenhok gelegd toen de 2e kwam. Hun werkbespreking was kort: wie van hen op de heenreis ging sleutelen. Dat was het. Niets over door de trein lopen of controle. Alleen sleutelen. En na de 1e stop ging de sleutelaar weer 1e klas zitten. Bij de 2e stop moest ik er uit, maar zag nog net dat de sleutelaar weer ging zitten toen de trein in beweging kwam.

 

@Tamzinzolang er mensen met 1e klaskaartje moeten staan zijn er nog genoeg mensen die bereid zijn om te betalen voor de 1e klas. .

Of er zijn genoeg mensen die met een tweede klas kaartje in de eerste klas gaan zitten.

Toen ik nog niet zo lang geleden 1e klas reisde, ging het laaste stukje met een sprinter. Daar ontmoette 2 conducteurs elkaar zo te horen aan begin van hun dienst. De 1e had al zijn spullen in machinistenhok gelegd toen de 2e kwam. Hun werkbespreking was kort: wie van hen op de heenreis ging sleutelen. Dat was het. Niets over door de trein lopen of controle. Alleen sleutelen. En na de 1e stop ging de sleutelaar weer 1e klas zitten. Bij de 2e stop moest ik er uit, maar zag nog net dat de sleutelaar weer ging zitten toen de trein in beweging kwam.

Dat is een beetje de normale praktijk. Conducteurs die alleen zijn en geen aanspraak hebben gaan uit verveling nog wel eens controleren.

Reputatie 7

Feit is dat NS de 1e klas niet af gaat schaffen. Dat is vaak genoeg bevestigd. Daar is geen enkel plan voor. Het zal dan toch nog genoeg opleveren, anders was het allang gebeurd.

Feit is echter ook dat controle nihil is. 

Het gevolg daarvan is dat de 1e klas een halfslachtig bestaan leidt, niet serieus genomen door NS zelf. Wel extra inkomsten maar er niks voor doen om de extra waarde zoveel mogelijk te garanderen. Want die extra waarde zit 'm niet in het rode kleurtje van de stoelen.

Reputatie 7

Hoe is het mogelijk dan op Intercity Direct maar 1 conducteur aanwezig is?

Op deze trein zie ik elke keer dat ik ermee reis (2-4x per maand) passagiers zonder ticket / zonder toeslag / met 2e klas ticket in de 1e klas. Passagiers reageren onverschillig, brutaal of soms agressief als ze door de conducteur worden aangesproken. 

Omdat er nauwelijks serieuze controle of handhaving op de trein is (1 medewerker kan niks doen, moet voor de eigen veiligheid oppassen) wordt zwart rijden steeds normaler. De typische zwartrijder veroorzaakt overlast én ergernis bij betalende reizigers. 

Bovenstaande geldt voor vele treinen, en sommige trajecten lijken op bepaalde momenten wel een vrijplaats voor gratis vervoer als je daar zo eens om je heen kijkt, signaleert en luistert. Velen doen het erom, zijn mondig en assertief en weten dat de kans erg klein is dat ze gesnapt worden en als het gebeurt hangen ze wel een smoes op en komen er vaak met een waarschuwing vanaf. Het zegt ook veel over de mentaliteit van een deel van de bevolking. Personeel is er gewoon niet genoeg en is bovendien erg kostbaar. Te kostbaar. Het treinkaartje zou nog veel duurder worden bij veel meer personeelsinzet.

 

Reputatie 4

Het is vrij simpel. De ICD direct heeft momenteel maar 1 vanwege het personeelstekort. Daarom is de 2e persoon vaak een treinassistent die niet zo heel veel kan.

 

Ze zijn binnenkort op sterkte dus de treinassistenten gaan er uit en dan komt er een 2e HC bij. Nog steeds niet genoeg om 7 of 9 bakken schoon te vegen in een volle trein maar beter dan dat het was. Zitten er 3 op dan is er een leerling mee en dan heb je kans ze vaker te zien.

Reputatie 2

Het is inderdaad opvallend hoeveel moeite de NS conducteurs ondervinden om met enige regelmaat zich in in de trein te laten zien en af en toe vervoerbewijzen te controleren. De man die de lege flesjes en blikjes ophaalt zag ik dan weer wel twee keer door de trein gaan op een recente rit tussen Arnhem en Amsterdam.

Het is inderdaad opvallend hoeveel moeite de NS conducteurs ondervinden om met enige regelmaat zich in in de trein te laten zien en af en toe vervoerbewijzen te controleren. De man die de lege flesjes en blikjes ophaalt zag ik dan weer wel twee keer door de trein gaan op een recente rit tussen Arnhem en Amsterdam.

De man van de lege flesjes en blikjes verdient alleen geld als hij een flesje of een blikje vangt. 

Als je conducteurs een stukloon geeft voor iedere zwart- of grijsrijder die ze beboeten zou je ook om de haverklap een conducteur zien langskomen. Maar als conducteurs hun salaris ook krijgen als ze niets uitvoeren is er voor hen weinig reden om de handen uit de mouwen te steken.

Reageer