Contactloze kaartcontrole

  • 3 October 2022
  • 5 reacties
  • 241 Bekeken

Reputatie 1

Sommige conducteurs scannen bij controle mijn NS pas contactloos. Anderen pakken de pas met hun handen en geven hem na het controleren weer terug. Dat laatste vind ik, met name sinds Corona, onnodig onhygiënisch. Er gaan honderden pasjes per dag door de handen van zo’n conducteur. En.ik zie ook weer massal mensen in hun handen hoesten en proesten, ipv in hun elleboog. (Laat staan dat ze thuis blijven)

Ik zou om die reden graag zien dat contactloos controleren de norm wordt.


5 reacties

Reputatie 7
Badge +1

dan zegt U dat toch ff in die uiterst zeldzame gevallen (afgaande op de gedeelde opinie die hier schijnt te overheersen) dat het gebeurt? Is dat nou zo moeilijk te bedenken?

Sommige conducteurs scannen bij controle mijn NS pas contactloos. Anderen pakken de pas met hun handen en geven hem na het controleren weer terug. Dat laatste vind ik, met name sinds Corona, onnodig onhygiënisch. 

In principe ben je gewoon verplicht bij controle je plaatsbewijs aan de conducteur te overhandigen. Daarnaast wil de conducteur bij een persoonlijke chipkaart eventueel je foto kunnen controleren en dat is lastig op afstand en helemaal als de kaart in een hoesje of portemonnee zit.

Op Corona kun je je sowieso niet beroepen, want er gelden geen coronabeperkingen op dit moment. Onhygiënisch lijkt me nogal overdreven, dan kun je ook nergens nog een kopje koffie kopen of boodschappen doen.

Als u zich druk maakt om hygiëne dan zou ik u zo en zo afraden om met het OV te reizen, het aanraken van uw OV chipkaart is dan wel het minste probleem wat u tegen komt qua hygiëne.

En u kunt ook zelf het probleem oplossen door plastic handschoentjes mee te nemen en te gebruiken bij het pakken van uw OV chipkaart.

Reputatie 6

Het is veel simpeler en dat werkt net zo goed voor het kopje koffie of de boodschappen. Nadat je iets hebt aangeraakt waar jan-en-alleman aangezeten hebben en vóórdat je je gezicht aanraakt, even ontsmetten. Ik heb altijd een klein flesje bij me met handengel, kleine moeite.

Maar ondertussen lijkt het er op dat overdracht via contact vrij zeldzaam is.

Het liefste zou ik ook zien dat de conducteur mijn pas niet hoeft vast te houden, maar kennelijk zijn er goede redenen voor om dat wel te doen.

EDIT: voordat ik iedereen over me heen krijg: ontsmetten is alleen zinvol als je het goed doet. Echt minstens een halve minuut schrobben, vooral vingertoppen en nagels, en gebruik een middel met minstens 75% alcohol. Vaak zit er minder in.

Reputatie 3

Gister in de Intercity naar Den Bosch liep de conducteur voorbij...Even later 2 mensen in gele hes van V%S Kaartcontrole!….Kwamen ze maar wat meer controleren V&S; Toppie;Ook goed voor de 1e Klas;Af en toe 2X gehad;Iemand die pontificaal breeduit ligt;in die 1e Klas. En graag ook wat meer controle op de HSL Lijn graag….Toeslag betalen enne….vervolgens geen controle; graag wat meer actie;V&S Goed werk die controle/s!!! Dank!

Reageer