Vandaag controle in de trein. Mooi! Ik hoor vanaf de klapdeur dat de conducteur een grijsrijder aanspreekt op het verkeerd zitten. "Ik heb al een half uur vertraging opgelopen door jullie ***NS en moet nu even mijn telefoon opladen!" Conducteur: Dat had u buiten beter even met ons kunnen overleggen, even vragen, u hebt nu geen geldig vervoerbewijs. Reiziger: Ik hoef maar tot Utrecht mee, 20 minuten nog. Conductrice: Nou oké, maar als je telefoon al eerder vol is wel even naar de 2e klas gaan he. Reiziger: ja tuurlijk, doe ik! Vervolgens gebeurde wat ik al dacht: Reiziger bleef gewoon tot Amsterdam 1e klas zitten. Ik hoop dat hij een "correctietarief" heeft gekregen.
Ik heb helaas al weer het idee dat het met de controle weer de verkeerde kant op gaat. Afgelopen 2 weken 4 keer Castricum-Arnhem v.v. gedaan en 4 keer geen controle. Is toch zo'n 16 uur in de trein.
Ook totaal geen langslopend personeel op dit traject gezien.
Herkenbaar allemaal. Onzichtbaar personeel, of personeel die er even geen zin in heeft. En als ze controleren dat soort slappe excuses accepteren. Hoe vaak heb ik gehoord “Nou volgende keer even opletten waar je gaat zitten” ? Kan het niet tellen.
Of “Straks als het rustiger is wel even een tweede klas opzoeken he?” Sorry maar wie gelooft dat dit werkt.
De norm van controle moet weer terugkomen. Zet er dan maar een extra conducteur op, die verdient zichzelf snel terug.
Dit zal ook overlast en grijsrijden tegengaan wanneer de reiziger weet dat er regelmatig toezicht langs komt.
Ik hoop dat hij een "correctietarief" heeft gekregen.
Zal wel geen Flex hebben, want dan wordt zo ongeveer altijd zonder iets te zeggen geregistreerd dat iemand 1e klas zit en dan als resultaat een correctietarief krijgt.
Ik heb helaas al weer het idee dat het met de controle weer de verkeerde kant op gaat. Afgelopen 2 weken 4 keer Castricum-Arnhem v.v. gedaan en 4 keer geen controle. Is toch zo'n 16 uur in de trein.
Ook totaal geen langslopend personeel op dit traject gezien.
Ik zie bij NS de laatste weken ook weer een stuk minder vaak conducteurs inderdaad. Op m'n rondreisje vandaag was de enige controle zelfs op de Valleilijn, daar kwamen de controleurs gelijk als eerste richting 1e klas ook.
(En blijkbaar zien ze daar alles wat op je chipkaart staat, want de controleur stond een behoorlijk eind te scrollen op z'n apparaatje voordat hij vaststelde dat ik rechtmatig 1e klas zat)
Ik zie bij NS de laatste weken ook weer een stuk minder vaak conducteurs inderdaad. Op m'n rondreisje vandaag was de enige controle zelfs op de Valleilijn, daar kwamen de controleurs gelijk als eerste richting 1e klas ook.
(En blijkbaar zien ze daar alles wat op je chipkaart staat, want de controleur stond een behoorlijk eind te scrollen op z'n apparaatje voordat hij vaststelde dat ik rechtmatig 1e klas zat)
Keurig, want met een keertje swipen (en backend checken bij Flex) kan men dat inderdaad gewoon zien.
Is op zich niet nodig, want bij een afwijking registreren volgt een correctie vanzelf. Benieuwd wat ze bij CXX doen als je echt geen 1e klas reisrecht zou hebben.
Keurig, want met een keertje swipen (en backend checken bij Flex) kan men dat gewoon zien.
Is op zich niet nodig, want bij een afwijking registreren volgt een correctie vanzelf.
Ik heb geen Flex he, nog gewoon een ouderwetse WeekendVrij op saldo.
Gezien hoe hij stond te scrollen zag hij net zo veel als ik zie als ik bij Mijn OV-chipkaart: alle klassewissels van de afgelopen 4 jaar, twee verlopen en een actief busabonnement, wat fietskaartjes en dan helemaal onderaan m'n WeekendVrij
Ah, bij op saldo reizen zullen ze inderdaad wel moeten (uitzoekwerk) i.p.v. een UvB schrijven.
De lijst van producten op een 4 jaar oude kaart kan inderdaad best lang zijn, en je zult zien dat de juiste precies onderaan staat
In principe “ziet” men alles van elkaar, alleen van andere vervoerders ziet men niet alle inhoud van de transacties.
Nachttreinen hebben ook altijd deze ellende. Bij vertrek vanuit Rotterdam is er ingangscontrole. Iedereen ploft neer op de eerste plek die ze zien, of dat nu eerste klas is of niet. Ik weet dat ik altijd even door moet lopen naar de volgende eerste klas coupe, maar vaak loopt het daar ook vol.
De tegenstelling in bezetting is altijd hetzelfde; dronken feestend publiek en aan de andere kant mensen die naar hun werk gaan. Die laatste groep zijn vaak eerste klas reizigers, voor een hele goede reden.
Ik snap dat mensen graag uitgaan en daarna ook naar huis willen, maar als je dan extra betaalt en alsnog mensen over je stoel heen vallen, over het braaksel moet stappen en in de rooklucht zit, is dat niet prettig.
Het lijkt dat het personeel denkt dat door die ingangscontrole een normale controle niet meer nodig is. Maar een controle tegen grijsreizen zou vaak welkom zijn.
De samenstelling van de trein is ook geen ideale factor. 1e klas zit tussen 2e klasrijtuigen in en soms bestaat een rijtuig uit zowel 2e als 1e klas.
Het zou beter zijn en al veel helpen als alle 1e klasstoelen bij elkaar aan het het begin of eind van de trein zaten. Zoals in sprinters. Maar dan nog, dronken publiek kijkt natuurlijk nergens naar.
Interessant om mijn traject hier voorbij te zien komen. Helaas merk ik zelf ook op leiden - Den Haag HS en Leiden - Den Haag CS dat er maandenlang niet meer gecontroleerd wordt in de treinen waarin ik zat. Volgens mij is de laatste keer dat ik gecontroleerd was 1,5 tot 2 maanden geleden. Veel keren liep er wel eens een conducteur langs om te begroeten. Maar hierna gingen ze de eersteklas in of in een machinistenruimte/hok. Ik kan daarom de frustratie van eersteklas-betalers begrijpen, omdat ik vaak zie dat reizigers (vooral studenten) in de eersteklas gaan zitten zonder een ticket daarvoor te hebben. Dit zie ik omdat enkelen van hen het hoor zeggen tegen elkaar (in groepen) of opvallend de conducteurs proberen te vermijden.
Ook al moet ik wel zeggen dat hetzelfde ook enkele keren opviel als ik bijvoorbeeld naar Dordrecht of Rotterdam ga. Dat wanneer er gecontroleerd wordt, er vaak agressieve reizigers zijn of reizigers die geen ticket hebben gekocht en met de meest creatieve redenen komen. Ik kan daarom (vooral door de eerste) soms de reden begrijpen van conducteurs om minder of zelfs niet te controleren. Er is helaas al veel artikelen in het nieuws geweest dit jaar over agressie tegen NS personeel.
Nieuwe rit, zelfde verhaal. Geen enkele controle van Rotterdam naar Amsterdam. Vijf kwartier. Reizigers doen lekker wat ze willen. Scheefreizigers (grijsreizigers?) in eerste klas, “oh nee eerste klas haha we gaan gewoon hier zitten”, en gelijk hebben ze: Betalen hoeft niet.
Drie NS personeel mensen. Je zou denken dat ze dan capaciteit hebben om de rol van “gastheer” te vervullen, of heel misschien wel een controlerondje te doen. Gelukkig voor hen, het extra personeel is er slechts voor hun eigen gezelligheid. De hele rit zitten kletsen en de coupé niet uit geweest. (Op 1 na dan, die moest helaas bij elk station het gesprek even onderbreken om die vervelende deuren te sluiten) Wat een vervelende baan heb je toch gekozen.
Onderweg wordt het drukker en ik zie mensen zoeken naar een plekje, reizigers die vermoedelijk wèl betaald hebben maar nu niet kunnen zitten.
Treinkaartjes zijn 15% verhoogd dit jaar. Maar de brutale reiziger weet dat je ook gewoon gratis in kan stappen, met alle voordelen van eerste klas: Het personeel doet hun werk toch niet.
Ik kan bovenstaande alleen maar onderstrepen. En wat een verschil met andere vervoerders. Reis regelmatig met Blauwnet en Arriva en daar is controle zeker 90%. Gisteren traject gereisd Blauwnet-NS-Arriva. Heen en terug bij blauwnet en Arriva controle van zeer vriendelijke conducteurs, traject NS heen en weer geen controle, terug alleen een conducteur die niet eens groette maar direct in de lege cabine verdween. Misschien hier op het forum maar eens gaan melden , traject en tijdstip. Heb alleen niet de illusie dat NS hier iets mee gaat doen.
En wat een verschil met andere vervoerders. Reis regelmatig met Blauwnet en Arriva en daar is controle zeker 90%. Gisteren traject gereisd Blauwnet-NS-Arriva. Heen en terug bij blauwnet en Arriva controle van zeer vriendelijke conducteurs, traject NS heen en weer geen controle, terug alleen een conducteur die niet eens groette maar direct in de lege cabine verdween.
Dat mag je niet zeggen. Bij NS is alles altijd beter, Arriva kan er niets van.
Nieuwe rit, zelfde verhaal. Geen enkele controle van Rotterdam naar Amsterdam. Vijf kwartier. Reizigers doen lekker wat ze willen. Scheefreizigers (grijsreizigers?) in eerste klas, “oh nee eerste klas haha we gaan gewoon hier zitten”, en gelijk hebben ze: Betalen hoeft niet.
Treinkaartjes zijn 15% verhoogd dit jaar. Maar de brutale reiziger weet dat je ook gewoon gratis in kan stappen, met alle voordelen van eerste klas: Het personeel doet hun werk toch niet.
Ja, je bent een dief van je eigen portemonnee als je nog betaalt voor wat je afneemt is de gedachte van velen. Reizen is toch al duur genoeg en we nemen het ervan. Ik zie het ook iedere dag, iedere rit. Tot enorme ergernis!
Nederland is gewoon zeer egoistisch aan het worden en de eerlijke reizigers/mensen zijn de dupe van de al maar groter wordende mensen, die overal schijt aan hebben en het probleem is, wat kan je ertegen doen, nu men bepaalde keuzes heeft gemaakt en politiek Nederland braaf wegkijkt en foei zegt. De dader heeft onderhand meer rechten dan een slachtoffer. Nederland is goed in polderen, maar een probleem effectief aanpakken?
Nederland is gewoon zeer egoistisch aan het worden en de eerlijke reizigers/mensen zijn de dupe van de al maar groter wordende mensen, die overal schijt aan hebben en het probleem is, wat kan je ertegen doen, nu men bepaalde keuzes heeft gemaakt en politiek Nederland braaf wegkijkt en foei zegt. De dader heeft onderhand meer rechten dan een slachtoffer. Nederland is goed in polderen, maar een probleem effectief aanpakken?
Dat is wat de NS directie eigenlijk ook doet, zeker als ze dan de BOA er ook nog afhalen bij de Hc's en de Hc's niet aansporen om juist extra te controleren. Daarnaast had het NS management het de Hc's ook al makkelijk kunnen maken door de PV te automatiseren via een app op de telefoon of via een tablet die dan ook aan jullie uitgereikt wordt.
Maar je hebt volledig gelijk, Nederland heeft de focus compleet verkeerd liggen waardoor het totaal aan het afglijden is.
Ik merk wat betreft controle een gigantisch verschil in vergelijking met de afgelopen jaren. Ik ben onderweg van Groningen naar Maastricht en heb daarvoor drie treinen nodig. In de eerste twee heb ik (in de 1e klas) controle gehad en dat is redelijk typerend voor mijn reizen van de laatste tijd.
Ik weet niet meer precies waar het keerpunt lag en ik maak soms ook wat langdurig(er) geen gebruik van de treinen in Nederland, maar de kans dat dit toeval is is voor zover ik in kan schatten nihil. Dit moet met (bestaande) conducteurs besproken zijn en/of nieuwe conducteurs moeten anders zijn geïnstrueerd. Ik ben blij dat NS in heeft gezien dat op het gebied van controle dingen anders moeten.