beantwoord

Controle in de 1e klasse



Toon eerste bericht

93 reacties

Reputatie 7

Compliment voor de strikte conductrice in Breda  vanavond die vijf jongens die hun mobiel aan het opladen waren uit de 1e klas zette. Volgens mij hebben jullie geen 1e klaskaartje! Nee klopt maar we moeten effe opladen. Nou dat wordt dan heel dure stroom. Hup naar de 2e klas.

Reputatie 7
Badge +3

Wanner jemand een NS flex abbonement heeft kan de conducteur het wijzigen naar 1e klas en terecht, misschien een idee om dan ook standaard een toeslag van 50 euro boete op te nemen. Ik ben het ook spuugzat dat paupervolk in de 1e klas zitten en plekken bezet houden. Conducteurs moeten alleen de 1e klas ruimte controleren. 2e klas hoeft niet, 

Er wordt bij NS Flex al standaard een “toeslag” berekend, dat heet een correctie tarief. Voor onterecht in de 1e klas reizen is dat €20. 

De conducteur registreert dan dat een reiziger 1e klas reist en dit wordt in de backoffice verwerkt. Heeft iemand een 2e klas NS Flex dan leidt die registratie tot een correctietarief van €20. En ja, dat gebeurt. Zie bv 

 

Na die riante salarisverhoging gaan de conducteurs vast wel hun werk doen.Toch?

Badge +3

Hoogst onwenselijk om deuren in een trein te moeten openen met een ov-chipkaart, dat houdt alleen maar onnodig op, en iemand die per se de 1e klas in wil loopt dan natuurlijk gewoon achter je aan, tenzij je er een tourniquet of draaideur van maakt. Lekker handig met koffers.

Bij NS Flex (en Business Cards) is er overigens geen mogelijkheid om (snel) te bepalen of je wel een 1e klas vervoerbewijs hebt, en bij e-tickets al helemaal niet zonder optische scanner.

Reputatie 7
Badge +3

Als ze Flex hebben mogen ze gewoon blijven, krijgen ze wel een correctietarief. 😁

Reputatie 7
Badge +4

Dan maar gewoon achter iemand lopen,

2 mensen kunnen makkelijk eruit met 1 ov chipkaart. Gebeurt wel vaker 

Het is/blijft een illegaal advies en het is in strijd met de forumregels . Dat het voorkomt, weten we natuurlijk ook wel. Wat kan, mag daarmee nog niet.

Reputatie 5

Ik bedoelde ook, en misschien wel vooral, de constante negativiteit van jou naar mij toe, ook eerder in andere berichten, maar zoals nu je opmerking "Ja vanuit je luie stoel thuis is het lekker kiezen”. Je had ook kunnen reageren met iets in de trant van “Bedankt voor de tip, maar helaas ben ik aan een bepaalde tijd gebonden". Komt nou net even wat vriendelijker over. 

En juist omdat de realiteit is dat er op dit traject vaker drukke en korte treinen zijn, wilde ik even een tip geven om mogelijk, als je niet aan bepaalde tijd gebonden was, een trein te nemen die wat langer was dan de anderen en dan ook mogelijk wat minder druk. Maar blijkbaar wordt dat niet gewaardeerd. 

Helaas voor jou en vele andere reizigers was vandaag geen goede dag om te reizen. Ik hoop dus dat je nog op één of andere manier thuis weet te komen. 

Bedankt voor het goedbedoelde advies dan. De ervaring leert echter dat je daar als reiziger helaas niet zoveel aan hebt die planning. Omdat er vaak heel.veel op het laatste moment wijzigt en omdat veel reizigers net zoals ik aan vaste tijden gebonden zijn. 

Om dan zo'n advies te krijgen van, met alle respect overigens, iemand die zelf niet met de trein reist roept bij mij wel enige ergernis op.

Ik denk dat je dat in mijn berichten terugleest. Ik meen me te herinneren dat dat in jouw berichten ook weleens gebeurt. Iets over maar blijven doorzeuren over mondkapjes, bijvoorbeeld. Komt ook niet echt vriendelijk over.

Reputatie 7
Badge +3

Ik tel nu 7 mensen die geen 1e klas treinkaartje heb. 7 X 100 euro . en dit voor 1 trein. Tel uit je winst ns.

Begrijp ik dat de boete €100 is geworden?

Reputatie 1
Danny, omdat conducteurs bang zijn voor geweld en ruzie en niet van discriminatie willen worden beschuldigd. Als ik zie dat iemand in de 1e klasse continu zit kijken of er geen conducteur aan komt, kun je wel concluderen dat hij/zij geen 1e klasse kaartje heeft.

RSD, Ik ben geen rascist maar kan je wel vertellen dat het de sprinter van Rotterdam was die ongeveer 11.45 u. in Delft-Zuid was. Je kunt dus precies bepalen welke conductrice het was. Ze ging alleen maar met een collega in de 1e klasse zitten praten.
Ook blanken zonder geldig kaartje hebben niets in de 1e klasse te zoeken en als NS hioer streng op controleert neemt het wel af.
Reputatie 4

Waar zijn de conducteurs gebleven!? Ik reis 4 x in de week tussen zwolle en amsterdam zuid en elke keer zit de eerste klas bezaaid met 2 e klas reizigers.? Sinds de Corona heb ik idee dat de conducteurs een luize baan hebben. Geen controle , geen boete uitschrijven l. Ik ga mijn abonnement maar ook wijzigen naar een 2 e klas of ik koop maar een railrunner voor 2,50 euro om toegang te krijgen voor de poortjes .

Reputatie 5

Als je dat via het whats app nummer wilt melden krijg je de mededeling dat zij niet voor mondkapjesgedrag zijn. Alleen voor 'onveilige situaties'. Blijkbaar valt het niet dragen van mondkapjes dus niet onder onveilige situaties.

Reputatie 7

@will1414 Conducteurs doen met name servicerondes, dit is beleid om daardoor meer zichtbaar te zijn voor vragen, als aanspreekpunt, voor veiligheid enz. Kaartcontrole is daarin naar ik heb begrepen geen vaste taak. Dus zie je weleens conducteurs binnenkomen die vriendelijk goedemorgen zeggen, hartelijk welkom allemaal, en hun hoofd schudden als je je chipkaart tevoorschijn haalt, en dan gelijk doorlopen. In de praktijk zie je (althans dat is mijn ervaring op mijn dagelijkse reizen) slechts af en toe een conducteur, waarvan dan nog slechts de helft van dit aantal malen het kaartje gecontroleerd wordt.

Nou dat is dus min of meer vrij spel voor iedereen die willens en wetens met ongeldig kaartje in de 1e klas gaat zitten; men durft het risico heus wel te nemen. Word je toch gesnapt, geef je gewoon aan dat je niet wist dat dit de 1e klas is, en dan word je 9 van de 10 keer vriendelijk doch dringend verzocht om je naar de 2e klas te gaan begeven. Recent gehoord: “oh, is dit de 1e klas?” Jazeker jongedame. “Oh dat wist ik niet, de stoelen zijn toch hetzelfde?” Ze hebben een andere kleur en hier staat een grote 1 op de wand. “Oh dat was me niet opgevallen, sorry hoor” (besmuikt lachje). Het is al ontelbare keren aangegeven op dit forum (en op Twitter) maar er verandert helemaal niets in beleid.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag van Breda naar Maastricht retour geweest. 1e klas. Zowel heen- als terugreis geen controle / ook geen conducteur gezien. Zowel op heen- als terugreis fungeerde de 1e klas op delen van de route als 2e klas: groepje pubers dat er ging zitten, hard giechelen etc. Twee mensen met twee kinderen die geen zin hadden verder te lopen (hoorde ik ze zeggen) door de vrij drukke trein en dus hier maar gingen zitten. NS: stop toch met die 1e klas. Velen kijken nergens naar en het interesseert ze sowieso niet. Dit heeft zo weinig zin. 

Als NS oude klanten terug wil hebben, dan kan NS beter eens gaan controleren. 1e klas opheffen is geen middel om a-sociaal gedrag tegen te gaan. Dan zul je ook stiltecoupe moeten opheffen en fietsen moeten verbieden. Vanwege meer ruimte voorzien ik anders dat mensen samen met hun fietsen in de 1e klas plaats gaan nemen. Zonder controle zouden treinen inclusief de stoelen meerdere keren per dag schoongemaakt moeten worden, want anders blijft het een zooitje.

Het toverwoord is controle.

Reputatie 7
Badge +3

Vanmiddag alweer de 1e klas vol met scholieren. Een gekoppelde sprinter maar alle stoelen bezet. Ik had bijna ruzie toen ik ze aansprak. "Ja maar ik wil gewoon zitten". Ik zei dat ze kunnen staan in de 2e klas. "En dat bepaal jij?"

Uiteindelijk hebben de meesten er ruim een half uur gezeten. Met voeten op de stoel ook nog. Conductrice zat in het andere treinstel dus ook niet gezien helaas.

Ik ga mijn 1e klasabonnement omzetten naar 2e. Het is genoeg nu👋

Terecht dat je jouw abonnement omzet. Waarom zou je meer betalen als anderen dat niet doen.

Reputatie 7

Als NS oude klanten terug wil hebben, dan kan NS beter eens gaan controleren. 1e klas opheffen is geen middel om a-sociaal gedrag tegen te gaan. 

Het toverwoord is controle.

Het zou fijn zijn als NS eens reageerde op deze opmerkingen en er daadwerkelijk eens iets mee ging doen. Ik ben immers lang niet de enige met deze wens. Wat kan je als reiziger dan nog doen om NS zover te krijgen dat er veel vaker vervoersbewijzen gecontroleerd worden (in de hele trein?). Dat je over een retourreis van bijna 250 km geen enkel personeel ziet (enkel de omroep hoort) is toch eigenlijk te gek voor woorden….

Ik heb al talloze keren enquetes ingevuld over mijn reiservaringen, maar dat heeft ook weinig zin…. 

Reputatie 7

Ongekend, maar vandaag 3x gecontroleerd: 3x helden getroffen dus!

Eerste held controleert in de IC Rotterdam Utrecht. Vijf minuten later stappen twee undercover controleurs in Gouda in en de trein wordt nog een keer gecontroleerd. Op de terugweg werd bewust de eerste klas gecontroleerd door de HC. En zoals ik de grijsrijders er ook uithaal, zo geschiedde het. (Vandaag geen boete, maar een paar dagen terug wel een boete voor een grijsrijder.)

Zeer bijzonder, zet dit voort!!  ;)

Kijk dat is nou service. Zo zie je maar dat persoonlijke controle écht nodig is, zoals iedereen eigenlijk wel weet. Zeker tegenover de netjes betalende klant. 

Reputatie 7
Badge +3

Morgen moet ik helaas weer van Enschede richting Utrecht om de woning van mijn moeder leeg te halen. Ben benieuwd hoe het nu weer gaat.. 4 treindelen, 8 treindelen, je weet t nooit bij NS...Ik zet igg een FFP2 mondkapje op,op alles voorbereid...

Sterkte

Reputatie 5

Het staken is over en personeel krijgt er heel wat bij. Nu graag weer volop gaan controleren. Heb me afgelopen week weer groen en geel geërgerd aan allerlei figuren die willens en wetens 1e klas gaan zitten. Net weer eentje die al bellend binnenkwam met "schijt, ik ga lekker 1e klas zitten" tegen degene met wie hij aan het bellen was. En nee geen controle gehad van Den Bosch naar Breda. Die kwam er dus weer lekker mee weg. Grrrrrr

Vandaag Hoorn-Breda v.v. gereisd,maar geen conducteur gezien,waardeloos.

Voor die dikke loonsverhoging verwacht deze reiziger (die vanwege bovenstaand zijn eerste klas heeft stopgezet!) wel wat terug!

Reputatie 4

Wanner jemand een NS flex abbonement heeft kan de conducteur het wijzigen naar 1e klas en terecht, misschien een idee om dan ook standaard een toeslag van 50 euro boete op te nemen. Ik ben het ook spuugzat dat paupervolk in de 1e klas zitten en plekken bezet houden. Conducteurs moeten alleen de 1e klas ruimte controleren. 2e klas hoeft niet, 

Zou het voor NS niet beter te handhaven zijn als bij de 1e klas coupe’s ipv een drukknop voor de deur te openen, je met je OV-kaart middels kaartlezer opent. Scheelt de conducteur contròle en de 1e klas reiziger ergenis.

Zou het voor NS niet beter te handhaven zijn als bij de 1e klas coupe’s ipv een drukknop voor de deur te openen, je met je OV-kaart middels kaartlezer opent. Scheelt de conducteur contròle en de 1e klas reiziger ergenis.

Niet iedereen reist op een OV-chipkaart.

Zou het voor NS niet beter te handhaven zijn als bij de 1e klas coupe’s ipv een drukknop voor de deur te openen, je met je OV-kaart middels kaartlezer opent. Scheelt de conducteur contròle en de 1e klas reiziger ergenis.

Niet iedereen reist op een OV-chipkaart.

Of een NS businesscard. Maar ook op een los kaartje is een QR-code te plaatsen wat toegang tot 1e klas geefr

Reputatie 3

Als ik deze draad doorlees, en ook andere draden die over eerste- en tweede klasse gaan is het opvallend
dat er toch mensen zijn die aan het uiterlijk van mensen menen te kunnen zien of iemand voor de eerste 
heeft betaald of niet.

Reputatie 7
Badge +1

Zou het voor NS niet beter te handhaven zijn als bij de 1e klas coupe’s ipv een drukknop voor de deur te openen, je met je OV-kaart middels kaartlezer opent. Scheelt de conducteur contròle en de 1e klas reiziger ergenis.

Dat zou dan wel betekenen dat je je bij drukte niet makkelijk kunt verspreiden. Je hebt immers geen toegang tot de eerste klas, waardoor je buitenom moet om je naar een andere coupé te kunnen verplaatsen. 

Reputatie 7
Badge +1

Ik verbaas me er sowieso altijd over hoe makkelijk mensen hun voeten op de stoelen voor zich gooien. Ook in de tweede klas.

Sommigen laten zelfs een complete zandbak voor de volgende reizigers achter.

Reageer