Coulance beleid

  • 28 May 2023
  • 20 reacties
  • 987 Bekeken

Reputatie 2

Laf handelen conductrice na concert in Arena

Na het concert van Bruce Springsteen in de Arena op 27 mei werden we met 35.000 mensen geleidelijk toegelaten tot het perron van Amsterdam Bijlmer Arena.Ik werd vervolgens nog verdrukt door mensen die per sé de trein wilde halen, ik checkte nog in ook en liep met de meute mee…

Maar toen de conductrice langskwam bleek bij controle het inchecken toch niet gelukt te zijn. Ik snapte het niet - want het poortje was open en ik had de kaart ook echt gebruikt, maar vanwege de enorme chaos/mensenmassa en het vertrappingsgevaar drukte iedereen elkaar vooruit en ik denk terugkijkend dat het systeem het even niet aankon. 

Ik legde de situatie rustig uit in een overvolle trein en conductrice die vertelde dat ze twee sterke ‘armen’ mee had begreep het lachend en checkte mij alsnog in. Goedgemutst over dit goede en volgens mij juiste handelen reden via Utrecht naar Gouda.

En nu - godbetert - op eerste Pinksterdag 28 mei zie ik dat de dame 50 euro heeft gerekend voor deze reis. Niets gezegd, glimlachend en meepratend over Bruce….krijg je dus van de NS een boete terwijl je blij mag zijn dat je het perron heelhuids opkomt, dat dankzij goed optredende stewards. 

De controle was in de intercity van Utrecht - Rotterdam 23.18 uur. Ik was in Amsterdam Bijlmer Arena overigens die middag wel netjes uitgecheckt. Dat had ze wel gezien. 
 

Tineke Hoekstra 

Gouda 


20 reacties

Reputatie 5

Ik geloof dat je kan bellen en vragen om kwijtschelding. Denk dat je toch je best hebt gedaan om gewoon te betalen voor je reis, en die was al niet makkelijk.

Reputatie 7
Badge +3

Vast weer een geval van zogenaamd inchecken door een Hc van een reiziger met NS Flex. Meteen €50 boete zonder dat te melden. Fijn geregeld door NS.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij is het toch echt onwetendheid bij veel conducteurs. Ik ga ook vaak naar concerten en maak vergelijkbare situaties mee. Personeel dat op zo'n avond werkt is over het algemeen heel vrolijk, net als de reizigers die gewoon een leuke avond hebben. Sfeer is negen van de tien keer top. Dan kan ik me niet voorstellen dat ze in zo'n situatie bewust een correctietarief van € 50 uitschrijven. NS moet hier echt mee aan de slag en zorgen dat alle conducteurs precies weten wat ze doen en wat de gevolgen zijn. Op deze manier vertrouwen mensen NS niet meer. Ik denk dat veel conducteurs behoorlijk zullen schrikken als ze horen dat ze elke keer dat ze dachten behulpzaam te zijn, ze de reiziger op flinke kosten hebben gejaagd.

Reputatie 7
Badge +3

Een conducteur maakt een aantekening dat ze geen inchemck hebben kunnen zien. De back-office koppelt daar als er inderdaad geen incheck is geweest €50 aan bij een flex-kaart.

Het is eigen verantwoordelijkheid om te zorgen dat de in/uitcheck goed is gegaan. Een 1e boete kan door de klantenservice gewijzigd worden in de feitelijke ritprijs. Neem daarvoor telefonisch, via Twitter, Facebook of chat contact op met NS klantenservice. Let op kan, het is een beslissing van de klantenservice om die €50 al of niet kwijt te schelden.

Maar toen de conductrice langskwam bleek bij controle het inchecken toch niet gelukt te zijn. 

Of het wel of niet gelukt is kunt u toch op het schermpje zien???

NS moet hier echt mee aan de slag en zorgen dat alle conducteurs precies weten wat ze doen en wat de gevolgen zijn. Op deze manier vertrouwen mensen NS niet meer. 

En wat is je voorstel, dat NS maar gewoon moet accepteren dat mensen niet inchecken? Lijkt me toch een wat naïef idee.

Reputatie 7
Badge +3

En wat is je voorstel, dat NS maar gewoon moet accepteren dat mensen niet inchecken? Lijkt me toch een wat naïef idee.

Nee, NS moet niet accepteren dat mensen niet inchecken, maar HC's moeten eerlijk zijn in wat ze zeggen. Dus niet zeggen dat ze de reiziger kunnen inchecken, niet zeggen dat het ok is, maar aangeven dat ze een registratie maken dat iemand niet ingecheckt is en dat daar correctietarief voor berekend zal worden. Idem met 1e klas reizen wanneer iemand ingecheckt is in de 2e klas. 

En wat is je voorstel, dat NS maar gewoon moet accepteren dat mensen niet inchecken? Lijkt me toch een wat naïef idee.

Nee, NS moet niet accepteren dat mensen niet inchecken, maar HC's moeten eerlijk zijn in wat ze zeggen. Dus niet zeggen dat ze de reiziger kunnen inchecken, niet zeggen dat het ok is, maar aangeven dat ze een registratie maken dat iemand niet ingecheckt is en dat daar correctietarief voor berekend zal worden. Idem met 1e klas reizen wanneer iemand ingecheckt is in de 2e klas. 

Mijn ervaring is ook dat conducteurs helemaal niet zeggen dat ze je inchecken.

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan niet beoordelen of het onwetendheid is van de Hc’s. Maar zouden ze echt niet weten dat wanneer ze een aantekening maken dat er niet is ingecheckt er automatisch door de backoffice een boete van €50 wordt aangemaakt? 

Het is natuurlijk wel lekker makkelijk om reizigers met NS Flex zo te beboeten voor een gemiste incheck. Een reiziger zonder vervoerbewijs of iemand die op saldo reist die een incheck heeft gemist wordt waarschijnlijk ongemoeid gelaten omdat het teveel tijd en moeite kost om UVB uit te schrijven. Zeker in een drukke trein na een concert. 

Reputatie 7
Badge +3

En wat is je voorstel, dat NS maar gewoon moet accepteren dat mensen niet inchecken? Lijkt me toch een wat naïef idee.

Natuurlijk hoef je dat niet te accepteren. Maar je hoeft ook niet elke vergissing te beboeten. En volgens mij willen de meeste conducteurs dat ook helemaal niet. Ze zijn geen conducteur geworden om politieagentje te spelen. Mensenkennis en situaties inschatten is onderdeel van het vak. En de situatie die TS schetst ken ik maar al te goed. Al zou je doorhebben dat het inchecken mislukt is, je hebt niet eens de mogelijkheid om weer ‘terug’ te gaan naar het poortje, je wordt gewoon vanaf de ArenA Boulevard de roltrap op geduwd door de mensenmassa.

Reputatie 7
Badge +3

Nee, NS moet niet accepteren dat mensen niet inchecken, maar HC's moeten eerlijk zijn in wat ze zeggen. Dus niet zeggen dat ze de reiziger kunnen inchecken, niet zeggen dat het ok is, maar aangeven dat ze een registratie maken dat iemand niet ingecheckt is en dat daar correctietarief voor berekend zal worden. Idem met 1e klas reizen wanneer iemand ingecheckt is in de 2e klas. 

Mijn ervaring is ook dat conducteurs helemaal niet zeggen dat ze je inchecken.

Dus al die mensen die hier posten dat een HC dat gezegd heeft zitten gewoon een potje te liegen? Behalve dat over het inchecken wordt er ook door HC’s gezegd dat het zo ok is, dan denk je als reiziger niet dat je €50 moet betalen, het is dan helemaal niet ok. En helemaal niets zeggen is ook niet goed. Gewoon eerlijk zeggen dat iemand niet ingecheckt is, dat dit geregistreerd worden en dat er dan een correctietarief wordt berekend. 

Reputatie 7
Badge +3

En wat is je voorstel, dat NS maar gewoon moet accepteren dat mensen niet inchecken? Lijkt me toch een wat naïef idee.

Natuurlijk hoef je dat niet te accepteren. Maar je hoeft ook niet elke vergissing te beboeten. En volgens mij willen de meeste conducteurs dat ook helemaal niet. Ze zijn geen conducteur geworden om politieagentje te spelen. Mensenkennis en situaties inschatten is onderdeel van het vak. En de situatie die TS schetst ken ik maar al te goed. Al zou je doorhebben dat het inchecken mislukt is, je hebt niet eens de mogelijkheid om weer ‘terug’ te gaan naar het poortje, je wordt gewoon vanaf de ArenA Boulevard de roltrap op geduwd door de mensenmassa.

Dat is dus het punt, ook zwartreizigers zullen zich beroepen op een vergissing en komen er zo weer mee weg.

Ik lees hier en op social media af en toe dat mensen niet meer willen betalen voor reizen met de trein om diverse redenen. Het wordt ze eerlijk gezegd ook erg makkelijk gemaakt. ‘Maar ik wel ingecheckt’ ‘ ik dacht dat je bij drukte in de 1e klas mocht zitten’ etc. En ze komen er vaak mee weg ‘ check even op het volgende station in’ ‘ voor deze keer mag je blijven ziiten’ of ‘ ga maar naar de 2e klas, dar is nog plaats.’

 

Mijn ervaring is ook dat conducteurs helemaal niet zeggen dat ze je inchecken.

Dus al die mensen die hier posten dat een HC dat gezegd heeft zitten gewoon een potje te liegen? 

Nee, maar ze horen wat ze graag willen horen. De conducteur zegt meestal iets van "ik zal het corrigeren" en mensen interpreteren dat als dat hij ze alsnog incheckt. Ik heb nog nooit een conducteur horen zeggen "ik zal u inchecken".

Reputatie 7
Badge +3

Bij corrigeren stel ik me iets anders voor dan een boete van €50. Dat zouden Hc’s zich moeten realiseren. Taal is belangrijk in dit soort kwesties.

Reputatie 7
Badge +3

Nee, maar ze horen wat ze graag willen horen. De conducteur zegt meestal iets van "ik zal het corrigeren" en mensen interpreteren dat als dat hij ze alsnog incheckt. Ik heb nog nooit een conducteur horen zeggen "ik zal u inchecken".

Bijzonder dat jij dat blijkbaar zo vaak meemaakt.

't Zijn ook geen een of twee mensen die hier beweren dat de conducteur dat gezegd zou hebben. Het zijn er inmiddels tientallen. Ik sta gelukkig nog niet zo cynisch in het leven dat ik denk dat ze dat allemaal verkeerd gehoord hebben.

Bij corrigeren stel ik me iets anders voor dan een boete van €50. Dat zouden Hc’s zich moeten realiseren. Taal is belangrijk in dit soort kwesties.

Het is ook geen boete maar een correctietarief. Een boete betreft een strafbaar feit, dit alleen een correctie omdat er te weinig is afgerekend.

Badge +3

Het is ook geen boete maar een correctietarief. Een boete betreft een strafbaar feit, dit alleen een correctie omdat er te weinig is afgerekend.

Je kunt het inderdaad zien als een toeslag zoals vroeger bij een kaartje kopen bij de conducteur, dat kostte in de jaren ‘80 ƒ 2,50 en later ƒ 3,50 meen ik, en nu is dat € 50,00

Reputatie 2

Ha allen, 

Super dank voor de feedback! Ik ga na Pinksteren de klantenservice bellen en denk dat ik het correctietarief wel terug krijg. 
Nee, ik kon niet zo gauw zien of ik wel of niet was ingecheckt vanwege het duwen ….zoals iemand hierboven ook aangeeft. De poorten waren gewoon open ….

En ja…het is ook wel eens goed gegaan, niet alleen slechte ervaringen. Wel blijf ik erbij dat deze dame het gewoon had moeten zeggen en sorry ik versta nog wel wat ze zeggen…..al is het maar omdat taal/communicatie mijn vak is! 
 

Fijne dag allemaal 😊

Tinie Anna 

 

Reputatie 2

Ha allen
 

De klantenservice is ook vandaag aan het werk en krijg de 50 euro terug !

Groet Tineke

Badge +3

De klantenservice is ook vandaag aan het werk en krijg de 50 euro terug !

Het zal waarschijnlijk minder zijn want de ritprijs moet er nog af, tenzij je vrij reisde (Weekend/Dal Vrij) maar dan had die 50 euro correctie niet gerekend mogen worden op een zaterdag! 🤔

Normaal gesproken is het kwijtschelden van die correctie uit coulance, en kan eens per kalenderhalfjaar (?) maar in het geval van een vrij reizen abonnement in het weekend heb je er ook gewoon recht op als het je volgend weekend weer overkomt.

Reageer