Covid-19


  • Intercity
  • 8 reacties

Ik ben mij er van bewust dat er al veel topics over de luchtkwaliteit in de trein op dit forum zijn verschenen. Persoonlijk ben ik niet tevreden over de meeste antwoorden en verklaringen. Ik vind het reizen in het openbaar vervoer nog steeds potentieel gevaarlijk om besmetting met het Covid-19 virus en nieuwe mutaties op te lopen. De meeste treinen hebben een slecht functionerend luchtverversingssysteem en blazen gebruikte lucht opnieuw terug in het treinstel. Deze lucht bevat dus aerosolen en kunnen bij inademing iemand ziek maken. Verder constateer ik dat er de laatste tijd veel reizigers zijn die het mondkapje niet over mond en neus dragen, maar alleen over de mond. Overigens werken de mondkapjes niet tegen de zeer kleine druppeltjes (aerosolen). Wel is het enigszins beschermend tegen grotere druppels bij hoesten of niezen.

Er rijden teveel treinstellen rond, die niet beschikken over een deugdelijk ventilatiesysteem en dus mensen mogelijk ziek maken. Ik neem de NS dit kwalijk. Natuurlijk kun je bijvoorbeeld ook in een supermarkt besmet raken. Toch is er meer kans aanwezig dat dit in de trein of bus zal gebeuren, omdat de ruimte relatief klein is en er soms veel reizigers in een overvolle trein naast elkaar zitten. Ik reis voorlopig niet meer met de trein, omdat de NS niet beschikt over een veilig luchtverversingssysteem met Hepa filter. In vliegtuigen is het systeem veel beter, maar niet onfeilbaar. In principe gun ik de NS veel reizigers. Ik raad het reizen met de trein echter af, hoe verdrietig dit ook is.


24 reacties

De meeste treinen hebben een slecht functionerend luchtverversingssysteem

Waar baseert u dat op? 

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

NS heeft ooit uitleg gegeven over hun klimaatsystemen (niet in elke trein exact hetzelfde natuurlijk).

Dat gaat grotendeels met filtermatten (tegen pollen e.d.) en verse buitenlucht, waarbij alleen bij extreme hitte of vrieskou er een deel gerecirculeerd wordt (tot 50% meen ik).

In een vliegtuig (ongeveer de veiligste omgeving om op elkaar gepakt te zitten) wordt de lucht elke 3 minuten ververst/gerecirculeerd, met HEPA-filters inderdaad.

Bij een trein zou dat iets van 6 minuten zijn (10 keer per uur plus er gaan ook regelmatig deuren open!), dus als dat met 100% verse buitenlucht gaat is de kans op besmetting via inademing verwaarloosbaar/minimaal, en bij recirculatie iets groter dan verwaarloosbaar, dus minimaal.

Anderhalve meter afstand houden is altijd wel zo verstandig, zeker als je tot een risicogroep behoort. Plus voor je eigen veiligheid/zekerheid  een FFP2/3 masker.

Reputatie 7
Badge +3

Onlangs nog bjj de presentatie van de vernieuwde VIRM werd nog weer eens aangegeven hoe het luchtverversingssysteem in treinen werkt.

Het luchtverversingssysteem van de treinen mengt buitenlucht met binnenlucht. De uitgeademde lucht van een kuchende medepassagier wordt dus weer de trein ingeblazen. Die klimaatsystemen in de NS-treinen zijn zo ingesteld dat de lucht tussen de vijf en tien keer per uur ververst wordt. Een deel van deze verversing is recirculatie. Bij vijf keer verversen per uur is er na 27 minuten nog 10 procent ‘oude’ lucht in de trein en bij tien keer verversen per uur wordt dit punt na 15 minuten bereikt. Of en hoe luchtverversingssystemen virussen kunnen overdragen is nog geen uitgemaakte zaak, stelt het RIVM. Wereldwijd studeren wetenschappers er nog op. ,,NS onderzoekt nu of de ventilatie in nieuw te bestellen treinen kan worden aangepast naar een niveau dat lijkt op de ventilatie in vliegtuigen. Lucht die opnieuw gebruikt wordt, wordt daarin gefilterd’’, meldt NS.

Als machinist zit ik zonder mondkapje in mijn cabine waar dezelfde lucht circuleert als in de coupe achter mij, maak meer uren in de trein dan de gemiddelde reiziger en heb (gelukkig) geen corona besmetting opgelopen net als veel van mijn collega’s.

En in de eerste maanden maakte niemand zich nog druk over dat mensen geen mondkapjes op hadden in de treinen.

Als we uitgaan van de zeer besmettelijke treinen zoals TS het uitlegt, zouden dan niet alle machinisten en conducteurs al covid gehad moeten hebben in de afgelopen maanden ???

Reactie op Jeroen NS machinist:

Ik kan u mededelen, dat ik uit betrouwbare bron heb vernomen, dat er wel degelijk medewerkers van NS besmet zijn geraakt met het Covid-19 virus. Het is natuurlijk met name bij conducteurs moeilijk vast te stellen waar de betrokken persoon besmet is geraakt. Mogelijk in de privé sfeer, maar ook mogelijk tijdens de werkzaamheden in de trein.

Uw opmerking over het feit dat alle conducteurs en machinisten al covid zouden moeten hebben gekregen in een eventuele besmette trein is niet juist. Er zijn mensen die niet of nauwelijks symptomen hebben na een besmetting met het virus, maar wel degelijk besmet zijn geraakt tijdens de werkzaamheden in de trein. 

Ik vind overigens, dat de gebruikte luchtcirculatie systemen in de trein onvoldoende zijn, om een Covid-19 besmetting bij reizigers en personeel te voorkomen. Je mag en moet verwachten dat de bestaande systemen op korte termijn worden aangepast, ook al zijn hier hoge kosten aan verbonden. Helaas rijden de treinen op dit moment rond met verouderde systemen.

Te denken valt aan de veelgenoemde systemen met HEPA filters, die gebruikt worden in verkeersvliegtuigen. Waarom wel in een vliegtuig, maar niet in de trein? Zolang NS deze werkzaamheden op alle treinen niet heeft uitgevoerd, zijn reizigers en personeel onvoldoende beschermd. Op de NS website wordt aangegeven dat 1,5 meter niet haalbaar is in het openbaar vervoer en dat een mondkapje voldoende bescherming zou bieden, ook als je naast iemand zit. Helaas is dit niet het geval. Het is een schijnveiligheid en het is er vooral op gericht om weer zoveel mogelijk mensen in de trein te krijgen. Nogmaals geen echte veiligheid! Ik neem NS dit kwalijk! Neem een voorbeeld aan de luchtvaart, dan heb je er in ieder geval alles aan gedaan om ellende in de toekomst zoveel mogelijk te voorkomen!

Als machinist zit ik zonder mondkapje in mijn cabine waar dezelfde lucht circuleert als in de coupe achter mij, maak meer uren in de trein dan de gemiddelde reiziger en heb (gelukkig) geen corona besmetting opgelopen net als veel van mijn collega’s.

En in de eerste maanden maakte niemand zich nog druk over dat mensen geen mondkapjes op hadden in de treinen.

Als we uitgaan van de zeer besmettelijke treinen zoals TS het uitlegt, zouden dan niet alle machinisten en conducteurs al covid gehad moeten hebben in de afgelopen maanden ???

Ik kan u mededelen, dat ik uit betrouwbare bron heb vernomen, dat er wel degelijk medewerkers van NS besmet zijn geraakt met het Covid-19 virus. Het is natuurlijk met name bij conducteurs moeilijk vast te stellen waar de betrokken persoon besmet is geraakt. Mogelijk in de privé sfeer, maar ook mogelijk tijdens de werkzaamheden in de trein.

Uw opmerking over het feit dat alle conducteurs en machinisten al covid zouden moeten hebben gekregen in een eventuele besmette trein is niet juist. Er zijn mensen die niet of nauwelijks symptomen hebben na een besmetting met het virus, maar wel degelijk besmet zijn geraakt tijdens de werkzaamheden in de trein. 

Ik vind overigens, dat de gebruikte luchtcirculatie systemen in de trein onvoldoende zijn, om een Covid-19 besmetting bij reizigers en personeel te voorkomen. Je mag en moet verwachten dat de bestaande systemen op korte termijn worden aangepast, ook al zijn hier hoge kosten aan verbonden. Helaas rijden de treinen op dit moment rond met verouderde systemen.

Te denken valt aan de veelgenoemde systemen met HEPA filters, die gebruikt worden in verkeersvliegtuigen. Waarom wel in een vliegtuig, maar niet in de trein? Zolang NS deze werkzaamheden op alle treinen niet heeft uitgevoerd, zijn reizigers en personeel onvoldoende beschermd. Op de NS website wordt aangegeven dat 1,5 meter niet haalbaar is in het openbaar vervoer en dat een mondkapje voldoende bescherming zou bieden, ook als je naast iemand zit. Helaas is dit niet het geval. Het is een schijnveiligheid en het is er vooral op gericht om weer zoveel mogelijk mensen in de trein te krijgen. Nogmaals geen echte veiligheid! Ik neem NS dit kwalijk! Neem een voorbeeld aan de luchtvaart, dan heb je er in ieder geval alles aan gedaan om ellende in de toekomst zoveel mogelijk te voorkomen!

De meeste treinen hebben een slecht functionerend luchtverversingssysteem

Waar baseert u dat op? 

Ik beschik over informatie uit een betrouwbare bron van NS. Verbetering is mogelijk.

Te denken valt aan de veelgenoemde systemen met HEPA filters, die gebruikt worden in verkeersvliegtuigen. Waarom wel in een vliegtuig, maar niet in de trein? Zolang NS deze werkzaamheden op alle treinen niet heeft uitgevoerd, zijn reizigers en personeel onvoldoende beschermd. Op de NS website wordt aangegeven dat 1,5 meter niet haalbaar is in het openbaar vervoer en dat een mondkapje voldoende bescherming zou bieden, ook als je naast iemand zit. Helaas is dit niet het geval. Het is een schijnveiligheid en het is er vooral op gericht om weer zoveel mogelijk mensen in de trein te krijgen. Nogmaals geen echte veiligheid! Ik neem NS dit kwalijk! Neem een voorbeeld aan de luchtvaart, dan heb je er in ieder geval alles aan gedaan om ellende in de toekomst zoveel mogelijk te voorkomen!

 

De meeste treinen hebben een slecht functionerend luchtverversingssysteem

Waar baseert u dat op? 

Op een betrouwbare bron binnen NS

Badge +3

.

@OPF  Uiteraard hebben meerdere machinisten en conducteurs COVID gehad, ze zijn immers ook een afspiegeling van de bevolking.  Maar dan moet u ook aantonen dat ze het opgelopen hebben in de trein door de luchtcirculatie en dat kunt u niet.

En roepen dat u zich baseert op een betrouwbare bron binnen de NS maakt hier geen indruk, u kunt nml. bijna alles terug vinden op internet wat u tot op heden geschreven heeft.  Enige is dat de installatie in treinen niet zomaar even voorzien kunnen worden van een HEPA filter, daar slaat u wel de plank mis.

Wat betreft dat vliegen veiliger is volgens u, heeft u recent gevlogen?   Want ook daar is de 1,5 meter afstand niet mogelijk en zit u gewoon lekker naast andere passagiers die u ook niet voor het uitkiezen heeft. Ook daar zit iedereen (als het goed is) met zijn/haar mondkapje op maar zodra er drinken of eten wordt rondgebracht dan mogen ze wel weer af.  Nee dat is lekker veilig dan zit je naast elkaar in een krap vliegtuig en dan zijn er dus momenten dat niemand zijn/haar mondkapje op heeft.

HEPA filters hebben dan ook hun beperkingen want die zuiveren alleen de lucht die er doorheen gaat maar niet alle lucht welke u inademt van uw directe buren.

En heeft u zich er ook in verdiept of de luchthavens gebruik maken van HEPA filters, daar staat u ten eerste in een drukke rij om in te checken, vervolgens zit u te wachten tot u mag boarden en gaat u in de drukte staan om het vliegtuig in te mogen.  Nee, daar hebben ze geen HEPA filters en is het maar de vraag hoe goed die luchtverversing daar werkt.

Maar ik ga verder niet op uw verhaal in het lijkt mij het beste als u de trein gewoon vermijdt, dat is in uw ogen de veiligste manier. Ik maak me niet druk om de luchtcirculatie in de trein, ik voel me veilig genoeg om met de trein te reizen.

De meeste treinen hebben een slecht functionerend luchtverversingssysteem

Waar baseert u dat op? 

Zolang NS deze werkzaamheden op alle treinen niet heeft uitgevoerd, zijn reizigers en personeel onvoldoende beschermd.

Het is natuurlijk niet zo dat iedere individuele reiziger eisen kan verzinnen en dat NS vervolgens verplicht zou zijn daar op in te gaan. De huidige maatregelen in het OV zijn afgestemd met het RIVM en de overheid en die hebben geoordeeld dat de huidige situatie voldoende verantwoord is. 

 

Op de NS website wordt aangegeven dat 1,5 meter niet haalbaar is in het openbaar vervoer en dat een mondkapje voldoende bescherming zou bieden, ook als je naast iemand zit.

In het algemeen is de regel dat op plaatsen waar 1.5 meter moeilijk te handhaven valt er een mondkapjesplicht geldt. Het OV is een van die plaatsen maar niet de enige en volgt de algemene regelgeving op dit gebied. 

 

 

Ik neem NS dit kwalijk! Neem een voorbeeld aan de luchtvaart, dan heb je er in ieder geval alles aan gedaan om ellende in de toekomst zoveel mogelijk te voorkomen!

Nogmaals NS is niet verplicht zich te voegen naar uw eisen. Daar staat tegenover dat u niet verplicht bent van de diensten van NS gebruik te maken als u de huidige maatregelen onvoldoende vindt. 

@OPF  Uiteraard hebben meerdere machinisten en conducteurs COVID gehad, ze zijn immers ook een afspiegeling van de bevolking.  Maar dan moet u ook aantonen dat ze het opgelopen hebben in de trein door de luchtcirculatie en dat kunt u niet.

En roepen dat u zich baseert op een betrouwbare bron binnen de NS maakt hier geen indruk, u kunt nml. bijna alles terug vinden op internet wat u tot op heden geschreven heeft.  Enige is dat de installatie in treinen niet zomaar even voorzien kunnen worden van een HEPA filter, daar slaat u wel de plank mis.

Wat betreft dat vliegen veiliger is volgens u, heeft u recent gevlogen?   Want ook daar is de 1,5 meter afstand niet mogelijk en zit u gewoon lekker naast andere passagiers die u ook niet voor het uitkiezen heeft. Ook daar zit iedereen (als het goed is) met zijn/haar mondkapje op maar zodra er drinken of eten wordt rondgebracht dan mogen ze wel weer af.  Nee dat is lekker veilig dan zit je naast elkaar in een krap vliegtuig en dan zijn er dus momenten dat niemand zijn/haar mondkapje op heeft.

HEPA filters hebben dan ook hun beperkingen want die zuiveren alleen de lucht die er doorheen gaat maar niet alle lucht welke u inademt van uw directe buren.

En heeft u zich er ook in verdiept of de luchthavens gebruik maken van HEPA filters, daar staat u ten eerste in een drukke rij om in te checken, vervolgens zit u te wachten tot u mag boarden en gaat u in de drukte staan om het vliegtuig in te mogen.  Nee, daar hebben ze geen HEPA filters en is het maar de vraag hoe goed die luchtverversing daar werkt.

Maar ik ga verder niet op uw verhaal in het lijkt mij het beste als u de trein gewoon vermijdt, dat is in uw ogen de veiligste manier. Ik maak me niet druk om de luchtcirculatie in de trein, ik voel me veilig genoeg om met de trein te reizen.

Ik denk dat u mijn verhaal toch iets beter moet lezen. Ik schrijf zelf al dat het moeilijk is aan te tonen, waar en op welke wijze bijvoorbeeld een conducteur is besmet. Letterlijk staat er te lezen, dat dit in de trein tijdens de werkzaamheden kan hebben plaatsgevonden, maar ook in de privé sfeer.

Ik heb helemaal niet de behoefte om dit aan te tonen en wil ook geen indruk maken met een betrouwbare bron binnen NS, zoals u ten onrechte schrijft. Ik constateer slechts dat het luchtverversingssysteem in de trein onvoldoende is om besmetting te voorkomen. Ook heeft u in mijn berichten kunnen lezen, dat de gebruikte systemen in vliegtuigen niet onfeilbaar zijn. Een besmetting kan dus overal plaatsvinden, maar met meer kans in afgesloten slecht geventileerde ruimtes.

Het is echter wel bewezen dat deze systemen met HEPA filters een betere veiligheid bieden, dan de gebruikte systemen in de trein. Bij nieuwe treinstellen zal de NS hier ook terecht naar kijken. Dat zegt genoeg. 

Als u zich veilig voelt in de trein is dat prima! Ik vind de veiligheid onvoldoende en ben dat met u oneens. Het is slechts mijn mening!  

De meeste treinen hebben een slecht functionerend luchtverversingssysteem

Waar baseert u dat op? 

Zolang NS deze werkzaamheden op alle treinen niet heeft uitgevoerd, zijn reizigers en personeel onvoldoende beschermd.

Het is natuurlijk niet zo dat iedere individuele reiziger eisen kan verzinnen en dat NS vervolgens verplicht zou zijn daar op in te gaan. De huidige maatregelen in het OV zijn afgestemd met het RIVM en de overheid en die hebben geoordeeld dat de huidige situatie voldoende verantwoord is. 

 

Op de NS website wordt aangegeven dat 1,5 meter niet haalbaar is in het openbaar vervoer en dat een mondkapje voldoende bescherming zou bieden, ook als je naast iemand zit.

In het algemeen is de regel dat op plaatsen waar 1.5 meter moeilijk te handhaven valt er een mondkapjesplicht geldt. Het OV is een van die plaatsen maar niet de enige en volgt de algemene regelgeving op dit gebied. 

 

 

Ik neem NS dit kwalijk! Neem een voorbeeld aan de luchtvaart, dan heb je er in ieder geval alles aan gedaan om ellende in de toekomst zoveel mogelijk te voorkomen!

Nogmaals NS is niet verplicht zich te voegen naar uw eisen. Daar staat tegenover dat u niet verplicht bent van de diensten van NS gebruik te maken als u de huidige maatregelen onvoldoende vindt. 

Ook u moet beter leren lezen. Er staat nergens in mijn verhaal dat ik de NS zou verplichten zich te voegen naar mijn eisen. Ik stel helemaal geen eisen aan NS! Ik constateer slechts dat er betere systemen bestaan voor luchtverversing dan NS op dit moment in de trein gebruikt. Ik vind de gebruikte systemen onvoldoende veilig om besmetting met het virus te voorkomen. NS kijkt al naar betere systemen in nieuwe treinstellen. Dat zegt genoeg. Ns kan een voorbeeld nemen aan de systemen met HEPA filters zoals die worden gebruikt in vliegtuigen.

Reputatie 7

Dankzij de vaccinaties heb ik enige hoop dat wij na 1 ½ jaar uit deze crisis gaan komen. Ik vind uw verhaal eerlijk gezegd een beetje mosterd na de maaltijd. Iedereen die zich wil vaccineren kan begin september volledig gevaccineerd zijn. We zien nu al dat nu de natte horeca weer open is het aantal besmettingen oplopen. Ik denk dat u zich beter daar druk over kan maken. De trein lijkt mij al met al niet zo'n grote besmettingsbron te zijn. 

Reputatie 7

 

Niet geheel onafhankelijk onderzoek en mogelijk ook niet helemaal vergelijkbaar met de Nederlandse situatie. Voor wat het waard is:

https://www.spoorpro.nl/personeel/2020/09/15/deutsche-bahn-geen-verhoogd-risico-coronabesmetting-treinpersoneel/

https://www.besserweiter.de/corona-studie-zuege-sind-sicher-kein-erhoehtes-risiko.html

DB maakt bij de luchtbehandeling ogenschijnlijk geen gebruik van Hepa-filters. De vraag is of het gebruik van Hepa-filters voor treinen wel zo geschikt is. In China en Rusland schijnen bijvoorbeeld hogesnelheidstreinen rond te rijden waarbij van een andere technologie gebruik wordt gemaakt om deeltjes te scheiden.

 

Dankzij de vaccinaties heb ik enige hoop dat wij na 1 ½ jaar uit deze crisis gaan komen. Ik vind uw verhaal eerlijk gezegd een beetje mosterd na de maaltijd. Iedereen die zich wil vaccineren kan begin september volledig gevaccineerd zijn. We zien nu al dat nu de natte horeca weer open is het aantal besmettingen oplopen. Ik denk dat u zich beter daar druk over kan maken. De trein lijkt mij al met al niet zo'n grote besmettingsbron te zijn. 

Er is inderdaad al veel over geschreven, maar het is nog steeds zeer actueel en zeker geen mosterd na de maaltijd. Ik beweer niet dat alleen de trein de bron van besmettingen is, natuurlijk zijn er meer bronnen. De besmettingen zullen in ieder geval weer oplopen door nieuwe mutaties en dit zal zeker niet stoppen bij de Delta variant. Laten we hopen dat het vaccineren zal helpen, maar dit is nog helemaal niet zeker.

Daarom is het een goede zaak om te kijken naar alle mogelijkheden om besmetting te voorkomen. De verspreiding van het virus via luchtkanalen en luchtverversing in het openbaar vervoer van o.a. NS maakt deel uit van deze mogelijkheden.  

 

 

Niet geheel onafhankelijk onderzoek en mogelijk ook niet helemaal vergelijkbaar met de Nederlandse situatie. Voor wat het waard is:

https://www.spoorpro.nl/personeel/2020/09/15/deutsche-bahn-geen-verhoogd-risico-coronabesmetting-treinpersoneel/

https://www.besserweiter.de/corona-studie-zuege-sind-sicher-kein-erhoehtes-risiko.html

DB maakt bij de luchtbehandeling ogenschijnlijk geen gebruik van Hepa-filters. De vraag is of het gebruik van Hepa-filters voor treinen wel zo geschikt is. In China en Rusland schijnen bijvoorbeeld hogesnelheidstreinen rond te rijden waarbij van een andere technologie gebruik wordt gemaakt om deeltjes te scheiden.

 

Ik beweer niet dat uitsluitend HEPA filters in het systeem de oplossing is. Andere technologie om deeltjes te scheiden zijn ook prima!

Reputatie 7

@OPF 

Begrijp uw zorgen. Denk wel dat het op dit moment, gezien de vele onzekerheden, nog te vroeg is  om al het materieel te voorzien van een bepaalde technologie.

Volgens Deutsche Bahn zouden Hepa- filters minder geschikt zijn voor treinen aangezien de buitenlucht op de grond veel vervuilder is dan op hoogte waardoor de filters minder goed zouden werken. Overigens bieden de Hepa-filters in vliegtuigen ook geen 100% bescherming.

Voorlopig zullen we het moeten doen met een persoonlijk filter oftewel een mondkapje. De kwaliteit van dat kapje is naar keuze.

Reputatie 6

Dankzij de vaccinaties heb ik enige hoop dat wij na 1 ½ jaar uit deze crisis gaan komen. Ik vind uw verhaal eerlijk gezegd een beetje mosterd na de maaltijd. Iedereen die zich wil vaccineren kan begin september volledig gevaccineerd zijn. We zien nu al dat nu de natte horeca weer open is het aantal besmettingen oplopen. Ik denk dat u zich beter daar druk over kan maken. De trein lijkt mij al met al niet zo'n grote besmettingsbron te zijn. 

@OPF

Begrijp uw zorgen. Denk wel dat het op dit moment, gezien de vele onzekerheden, nog te vroeg is  om al het materieel te voorzien van een bepaalde technologie.

Volgens Deutsche Bahn zouden Hepa- filters minder geschikt zijn voor treinen aangezien de buitenlucht op de grond veel vervuilder is dan op hoogte waardoor de filters minder goed zouden werken. Overigens bieden de Hepa-filters in vliegtuigen ook geen 100% bescherming.

Voorlopig zullen we het moeten doen met een persoonlijk filter oftewel een mondkapje. De kwaliteit van dat kapje is naar keuze.

Niettemin mag men feesten in de natte horeca, zonder mondkapje, en moet je in de trein wel een mondkapje op, zelfs als je alleen in een coupé zit met meters en meters om je heen niemand anders. wie kan dit uitleggen dan?

Reputatie 7

Niettemin mag men feesten in de natte horeca, zonder mondkapje, en moet je in de trein wel een mondkapje op, zelfs als je alleen in een coupé zit met meters en meters om je heen niemand anders. wie kan dit uitleggen dan?

 

Tja, de natte horeca. Geweldige feesten, maar beperk mij hier tot de luchtkwaliteit in de trein.

Een uitleg is trouwens bijzonder eenvoudig te geven maar in dit geval volstrekt zinloos.

De meeste treinen hebben een slecht functionerend luchtverversingssysteem

Waar baseert u dat op? 

Een nadeel kan ook een voordeel zijn: in volle vlucht kunnen vliegtuigen geen beroep doen op buitenlucht om de lucht binnenin op een aanvaardbare kwaliteit te houden. Bijgevolg is men daar gewoonweg genoodzaakt om de aanwezige lucht telkens opnieuw te recycleren. Hepa-filters en een erg hoge recyclagecyclus helpen daarbij.

Bij treinen is dat niet het geval: daar doet men beroep op buitenlucht en wàs de nood om lucht doorgedreven te filteren, minder groot terwijl de luchtverversingscyclus op een minder hoog tempo kon gebeuren.

Voor zover ik mij heb laten vertellen, wordt in treinen de volledige lucht om de 9 minuten volledig ververst. Beetje per beetje wordt de lucht in een reizigerstrein ververst en na 9 minuten mag er geen 9 minuten oude lucht meer in het treinstel aanwezig zijn. Maar minder dan 9 minuten oude lucht kan ondertussen zelf reeds ‘gecontamineerd’ zijn…

Om concreet te antwoorden op de stelling waarop men zich baseert om te stellen dat treinstellen een ‘slecht’ functionerend luchtverversingssysteem hebben. Binnen de Europese Unie zijn er normen waaraan treinstellen moeten voldoen. De huidige normen dateren van 2014, dus van ruim vóór de coronacrisis en deze normen bepalen dat de concentratie CO2 binnen een rijtuig beneden de 5000 pmm (!!!) moeten blijven, dit terwijl er in de gewone samenleving algemeen wordt uitgegaan van een alarmdrempel die op 800 à 900 ppm ligt. En wat meer is: in een aantal omstandigheden laten die normen zelfs 10.000 ppm toe !!!

Ik weet niet hoe de regelgeving in Nederland precies zit: maar bij 900 ppm moet men in België verplicht maximaal gaan ventileren en bij het overschrijden van 1200 ppm moet de keet voor enige tijd volledig dicht… Om dit te kunnen meten en naleven zijn CO2-meters in o.m. horeac en klaslokalen verplicht.

In treinstellen zijn geen CO2-meters verplicht, laat staan aanwezig, die op continue basis de CO2-waarden meten noch registreren…

Op 12 mei van vorig jaar, m.a.w. straks een volledig jaar geleden, organiseerde de Franse arbeidsinspectie een dergelijke meting op een TGV-trein van Parijs naar Montpellier en de resultaten waren vernietigend. Op quasi geen enkel moment tijdens de rit daalde de CO2-waarden beneden de 1000 ppm. Integendeel, op een bepaal moment liep dee CO2-waarde zelfs op tot boven de 4000 ppm. (voor het volledige rapport, zie: https://s3.documentcloud.org/documents/20797025/2021-05-21_sncf_train_montpellier_2020.pdf. Lees verder ook: https://nieuwssite.duurzaam-mobiel.be/franse-tgvs-potentiele-haarden-van-covid-besmettingen/ (met vraagteken achteraan !) en ook https://nieuwssite.duurzaam-mobiel.be/wanneer-struisvogels-de-trein-van-stal-halen/

Volgens de Franse spoorwegmaatschappij was er echter geen vuiltje aan de lucht want deze 4000 ppm bleven beneden de norm van 5000 ppm die voor spoormaterieel was vooropgesteld. Na 6 maanden bleef de Franse nationale spoorwegmaatschappij bij haar oorspronkelijk standpunt;

Maar ook Deutsche Bahn lijkt zich te verschuilen achter een dergelijke struisvogelpolitiek. Op 5 mei van vorig jaar daarover geïnterpelleerd door de krant ‘Weltam Sonntag’ (https://www.welt.de/wirtschaft/article207746647/Corona-Uebertragung-per-Klimaanlage-Deutsche-Bahn-schweigt-bei-Filter-Frage.html) verschuilt zich eveneens achter die constructienorm, doch zonder dat nog DB noch SNCF precies precisieerdeen welke norm ze precies bedoelenden. Welt had blijkbaar sel door waar de kat de bel was aangebonden, voor andere vroeg het toch wel enigs speurwerk om dat te achterhalen.

Ondertussen zijn op Europees niveau een aantal constructienormen aan revisie toe. Een ontwerptekst ligt voor en ter discussie maar niettegenstaande voorafgaand door verschillende instantie werd geprobeerd om de vroegere normen van 5000 en 10000 ppm te laten bijstellen naar een meer eigentijds niveau, is ook voor de te reviseren document de volledige vroegere tekst weerhouden: cfr. https://www.era.europa.eu/sites/default/files/library/docs/consultations/4-locpas_tsi_consultation.pdf (inleidende tekst: https://www.era.europa.eu/library/consultations_en?msdynttrid=DzM_xn1m8gmNvUDEe1QYlDRqlTTn9x6wZk5QUQqCvvI#consultation1523).

Voor de gecontesteerde clausules, lees in het eerste van beide documenten pag. 86 punt ‘4.2.5.8. Internal air quality’: “A ventilation system shall maintain an acceptable interior CO2 level under operational conditions. The CO2 level shall not exceed 5000 ppm in all operating conditions” waarna ook een uitzondering wordt gemaakt voor een norm die 10.000 ppm toelaat.

Het is duidelijk dat grote spoorwegmaatschappijen zoals DB en SNCF in deze geen voorlopers zijn en zelfs commerciële belangen laten doorwegen boven gezondheidsbelangen. Maar als DB en SNCF hun potentiële trekkersrol niet opnemen, wat moet men dan verwachten van kleinere spoorwegmaatschappijen zoals NS en NMBS ?

Dus ja, als je het mij vraagt is er wel nog wat werk aan de winkel om in treinstellen aan een meer hedendaags aanvaardbare luchtkwaliteit te komen. Ondertussen moet men in het openbaar vervoer nog steeds een mondkapje dragen terwijl dat elders in de maatschappij niet meer nodig is...

Maar er zijn ook voorbeelden die aantonen dat het anders kan. Zie daarvoor bv. naar wat de particuliere spoorwegmaatschappij Italo daarover te vertellen heeft: https://www.italotreno.it/en/the-train/hepa-filters. Daar wordt de lucht niet om de 9 maar om de 3 minuten volledig ververst, zijn er wèl HEPA-filters geïnstalleerd en zorgt men in tegenstelling met een circulatie door het volledige rijtuig voor een ventilatie van boven naar beneden zodat het lichaam steeds gezuiverde lucht inademt en de uitgeademende lucht naar onderen wordt afgevoerd...

 

PS:Er dient te worden opgemerkt dat de CO2-concentraties slechts een lapmiddel zijn om het risico op corona-besmetting te bepalen. Een hoge CO2-concentratie is dan ook niet per definitie syoniem voor een hoge aanwezigheid van virusdeeltjes. Om het extreem te stellen: ruimte met allemaal mensen die besmet zijn maar waar een lage CO2-concentratie wordt gemeten, is in principe gevaarlijker dan een ruimte waar maar één iemand is besmet maar waar hoge CO2-waarden worden opgetekend.

Wel gaat men uit van een risicobepaling: in een ruimte waar veel mensen aanwezig zijn, is het risico op virusbesmetting groter dan in een ruimte waar men met weinig mensen aanwezig is (de grootte van de ruimte speelt daarbij dan ook een rol). M.a.w. bij een grote hoeveelheid uitgeademde CO2 is de kans groter dat daar risicobesmetting mee is gemoeid dan bij een lagere hoeveelheid (lees: concentratie) CO2.

Het meten van de CO2 in een ruimte is dan ook geen alles zaligmakende oplossing. Wel een pragmatishe methode om het risico op besmetting te bepalen.

Maar wat belangrijk is: Een goede luchtventilatie kan de concentratie CO2 drastisch naar beneden halen en bijgevolg het risico op aanwezige virusdeeltjes sterk doen verminderen. Een goede luchtfiltering, bv. bij middel van HEPA-filters, kan de aanwezigheid van virusdeeltjes tot een uiterste minimum beperken. Het zou al een eerste stap zijn mochten spoorwegmaatschappijen hun ventilatiecyclus behoorlijk wat scherper stellen.

Wow, wat een uitgebreid en interessant verhaal, Nico Callens. Ik zal dit verhaal zeker even doorsturen naar mijn meerderen. Ik heb hier zelf helaas weinig verstand van of toegang tot informatie als deze, dus hopelijk kunnen ze hier wat mee!

Wow, wat een uitgebreid en interessant verhaal, Nico Callens. Ik zal dit verhaal zeker even doorsturen naar mijn meerderen. Ik heb hier zelf helaas weinig verstand van of toegang tot informatie als deze, dus hopelijk kunnen ze hier wat mee!

Heel erg bedankt. Met een aantal mensen zijn we alvast aan het proberen om deze clausule met daarin die 5000 ppm te amenderen (er is momenteel een inspraakronde aan de gang die loopt tot 17/06). Eerder lobbyen heeft tot dusver helaas niets uitgehaald.

Met een aantal gebruikers pleiten we alvast voor een maximumnorm van 700 ppm CO2. Dat is lager dan de meer gangbare norm van 900 ppm voor lokalen maar bij lokalen kan men bij overschijding van de norm ramen en deuren openzetten om de waarden te verlagen. Bij een trein kan dat niet. Daarom pleiten we voor 700 ppm zodat er bij overschrijding nog enige marge beschikbaar is. Ook pleiten we om CO2-meters in de treinstellen in te bouwen.

Mensen die het kunnen weten (en technisch voldoende onderlegd zijn) zijn er in elk geval van overtuigd dat die 700 ppm een haalbare waarde is.

Reageer