beantwoord

DDZ stroomloze brug geen licht

  • 10 December 2021
  • 4 reacties
  • 361 Bekeken

Reputatie 2

Goedenavond,

Vandaag heb ik een leuk rondje door Nederland gemaakt om nog een laatste keer SGM te doen, maar ik heb op de terugweg een DDZ trein aangetroffen en ook voor de eerste keer in jaren weer in gezeten.

Wat mij opvalt bij de DDZ is dat bij stroomloze bruggen het licht uitvalt. Iemand met epilepsie in de trein schrok er nogal van, maar zonder ernstige gevolgen (gelukkig)

 

Waarom gaan de lampen uit of behoorlijk knipperen als de DDZ over een stroomloze brug gaat? Nou is dat niet zo erg voor een persoon zoals ik maar iemand met epilepsie kan hier wel heel erg last van krijgen. Vooral op het traject Zwolle-Leeuwarden was dat ook het geval vorig jaar nog met 5 stroomloze bruggen 5 keer ging het licht aan en uit tussen Zwolle en Leeuwarden.

Volgens mij gebeurde dit bij DD-AR niet, dus ik vind het nogal apart ( en ook mDDM niet volgens mij)

icon

Beste antwoord door JurgenH 10 December 2021, 21:21

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Volgens mij heeft dit te maken met het feit dat de DDZ wat minder snel overschakelt van de accu's terug op de bovenleidingspanning. Je ziet het op eindstations ook (waarschijnlijk als de stuurstroom eraf gaat?) dat de verlichting kort knippert.

Reputatie 2

Dit filmpje is ongeveer wat er gebeurd (soms knippert het wel behoorlijk meer dan dit)

Reputatie 2

Volgens mij heeft dit te maken met het feit dat de DDZ wat minder snel overschakelt van de accu's terug op de bovenleidingspanning. Je ziet het op eindstations ook (waarschijnlijk als de stuurstroom eraf gaat?) dat de verlichting kort knippert.

Bij ICMM knippert het ook een beetje als hij over een stroomloze brug gaat, maar het is wel een stuk minder opmerkelijk dan bij de DDZ, die valt gewoon volledig uit meestal.

Reputatie 7
Badge +1

Ja ik herken het geknipper. Maak(te) het zelf ook wel eens mee.

Bij ICM flikkert het licht slechts een beetje, maar daar vallen wel de individuele leeslampjes uit.

Of het met DDAR ook gebeurde durf ik niet te zeggen, maar ik ga ervan uit dat dat wel het geval is. Wellicht dat de LED verlichting het effect wat versterkt. 

Reageer