beantwoord

DDZ + Traxx locomotief

  • 20 February 2023
  • 9 reacties
  • 336 Bekeken

Kleine vraag aan NS is het mogelijk om de IC direct die nu op de HSL rijden nog kunnen aan vullen met DDZ rijtuigen die je van andere DDZ-6 stammen kan afhalen of is dat niet mogelijk.

icon

Beste antwoord door Edwin 22 February 2023, 07:20

Bekijk origineel

9 reacties

Oei, dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar de kans is groot dat dit niet zomaar kan.

Ten eerste zetten we materieel in waar we kunnen, en om ergens anders rijtuigen af te schaven is makkelijker gezegd dan gedaan.
Daarbij zijn de rijtuigen die we inzetten met de IC-Direct niet alledaags materieel. Of er dus zomaar ander materieel kan rijden is maar de vraag. En ik ga er eigenlijk vanuit van niet.

Natuurlijk kan ik dat voor je navragen. Wellicht dat er andere leden zijn die je hier ook antwoord op kunnen geven.

DDZ mag sowieso maar maximaal 140km/u dus dat schiet op de HSL niet op waar de traxx nu 160 tijdt.

NS heeft 49 DDZ treinen (mix van 4 en 6 bakken), er is ook geen overschot op. Je zag een tijd geleden toen ze niet reden dat er te weinig intercity treinen waren en intercitydiensten met sprinters moest worden gereden.

Verder zal het ombouwen, keuren etc zo lang in beslag nemen dat tegen die tijd de ICNG al rijdt. 

Is geen levensvatbaar plan

 

Verder is de NS al bezig met de DDNG die in 2027 zou moeten gaan rijden.

Reputatie 7
Badge

Nee, dat kan niet. Er moet dan aardig wat aan de rijtuigen gewijzigd worden (omzetters bijvoorbeeld moeten geschikt gemaakt worden voor andere spanning) en zoals Slidestops ook al zegt: De maximum snelheid ligt lager.

 

Reputatie 7
Badge

 

Verder is de NS al bezig met de DDNG die in 2027 zou moeten gaan rijden.

Even een kanttekening: Dat is geen trein voor op de HSL. En verder vrees ik dat de as-belasting voor gebruik op de HSL zwaarder ligt dan is toegestaan. De inzet van de Traxx zorgt al voor extra spooronderhoud.

De enige manier om een IC Direct te voorzien van DDZ-rijtuigen, is in het spel Train Simulator Classic. 😉

ja weet ik maar in de reguliere dienstregeling zou je de 6 delige ddz 2 rijtuigen kunnen weg kunnen hallen en dan de rest van de ddz rijtuigen kunnen gebruiken met een traxx en ddz treinstammen kan maken bijv. 6000 series Traxx-Bv-Bv-ABv-Bv-Apmz10-Bpmbdzf7-Traxx de 6100 series Traxx-Bv-Bv-Apmz10-Bpmz10-Apmz10-Bpmbdzf7-Traxx dat zou voor de IC diensten kunnen.

Reputatie 7
Badge +1

Maar de vraag is waarom NS dat zou doen. DDZ zal niet zo heel lang meer in dienst blijven en de wagons zijn na revisie qua voorzieningen ook als trein van 6 delen ingericht. 

Om dat dan allemaal aan te passen en inzetbaar te maken is een behoorlijke (logistieke) operatie nodig (zie bericht van Edwin). Plus dat de TRAXXen dan langer geleased moeten worden. Voor zover dat al kan.

Zulke soort trein combinaties een screeshot van Train Simulator Classic

 

Zulke soort trein combinaties een screeshot van Train Simulator Classic

 

En dan is ook de enige manier waarop je zo'n combinatie ooit gaat zien ;)

Reputatie 7
Badge
Zulke soort trein combinaties een screeshot van Train Simulator Classic

 

Ik snap dat het er cool uit ziet, maar even de vraag van JurgenH herhalend: waarom zou NS dit in vredesnaam gaan doen? DDZ voldoet voorlopig nog en op de HSL kun je met dit soort rijtuigen niet rijden zonder enorme aanpassingen en de bijbehorende investeringen en toelatingskeuringen.

Reageer