De fiets meenemen op de trein. Wie heeft tips?

  • 17 May 2023
  • 6 reacties
  • 400 Bekeken

We zijn vier fietsers. Wij fietsen deze zomer de lf1-route en zouden de terugweg met de trein willen doen vanuit Groningen. Graag tips!


6 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Sabine DF,

Mijn tip: hou je aan de regels 😉

Ik neem zelf eigenlijk nooit fietsen mee in de trein, dus veel verder kan ik je niet helpen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou vooral de tijd nemen en met Sprinters reizen. Veel makkelijker in- en uitstappen.

Reputatie 7
Badge +3

Probeer zo veel mogelijk te reizen op een tijdstip waarop het rustig is. Hou er rekening mee dat wanneer de fietsplekken vol zijn je niet mee mag met de trein en je een volgende trein moet nemen. Plan je reis dus ruim en wees flexibel. Een fiets mag alleen mee tijdens de daluren, in het weekend mag het wel de hele dag. Ook in de maanden juli en augustus mag het de hele dag, maar dan is wel kans dat de fietsplekken vol zijn omdat er meer mensen een fiets meenemen.

Check van tevoren welk type trein er rijdt en hoe lang die trein is, dit ivm met het aantal fietsplekken. Dat kan in de reisplanner of op een site als Treinposities. Een ICM stel bv heeft maar 1 balkon waar 2 en met goed neerzetten 3 fietsen kunnen staan. VRIM of DDZ dubbeldekker hebben meer fietsbalkons. Een 4-delig stel heeft er 2 met elk plek voor 3 fietsen en een 6-delig stel 3 met elk plek voor 3 fietsen.

Sprinters hebben minder plek voor fietsen, maar daarbij is het in en uitstappen weer makkelijker omdat die gelijkvloers zijn. Een SNG stel heeft bv maar 1 plek waar slechts 2 fietsen kunnen staan. Met 4 fietsen zou er dan een trein met 2 stellen SNG moeten rijden om 4 fietsen kwijt te kunnen en dan moet er dus niet nog iemand anders met een fiets zijn. 

Reputatie 7
Badge +3

Ach, met een beetje creativiteit kom je een heel end.

(dit is dus niet de bedoeling)

 

Reputatie 7
Badge +4

 En  dan zijn er nog mensen die beweren dat dit helemaal niet onveilig is als je er uit moet. Met een nieuwe fiets ook niet aan te raden.

Reizen met de fiets in de intercity is vaak hopeloos. De boot Enkhuizen-Stavoren kan een alternatief zijn. Overweeg eens Vrienden op de Fiets met logeeradressen voor 25 euro per nacht.

Reputatie 7
Badge +3

Het maakt ook nog uit of je nog 1 of meerdere keren moet overstappen. Bij iedere overstap moet je weer genoeg plek voor de fietsen vinden en met 4 fietsen kan dat een uitdaging zijn. Als je naar een station moet waar je zonder overstappen vanaf Groningen kunt komen scheelt het al. Bij een trein die vanaf zijn beginstation begint kun je het beste ruim van tevoren aanwezig zijn, bv al op het moment dat deze aankomt en keert

Reageer