Skip to main content

Afgelopen dagen Groningen, vandaag weer Utrecht Driebergen-Zeist. Elke dag is er ergens een defect spoor. De defecte treinen zijn ook al schering en inslag sinds jaren en sins een paar jaar ook nu steeds defect spoor.

Ik reis al meerdere decades (sinds 1985) al bijna nagelijk met de trein, maar toen gebeurde dat bijna nooit, het is iets van de laatste jaren.

Bezuiniging / gebrek aan onderhoud ?

Inmiddels is de dienstregeling in het noordwesten aangepast vanwege Storm Conall.

Er zijn zoveel dingen veranderd op het spoor dat ik bijna met zekerheid kan zeggen dat wat vroeger werkte nu helemaal niet meer zal werken.

Het grote verschil waar we tegenwoordig in uitblinken qua technologie is snelheid, en op het spoor is dat nu van enorm belang.

“het grote verschil waar we tegenwoordig in uitblinken is snelheid”……. 😂 ja ja….

Vandaar al die GTBV-aanvragen die ik deze maand alweer gedaan heb.

Ik vind betrouwbaarheid veel belangrijker dan snelheid. Daarnaast: zoveel sneller is het op de meeste verbindingen niet geworden ten opzichte van vroeger….. min of meer hetzelfde, soms zelfs langzamer. Noem me een normale klassieke spoorverbinding (dus geen HSL Rotterdam - Breda, als dat probleemloos rijdt) waar de snelheid van A naar B significant is toegenomen in vergelijking met de jaren 80 of 90….

Een willekeurig voorbeeld: de reistijd Vlissingen - Amsterdam is alleen maar toegenomen door de jaren, alleen nu met die snelle IC scheelt het - totdat het geld op is en deze weer geschrapt wordt.

Toch hou ik nog altijd van de trein hoor 😉

Ik heb het niet alleen over de snelheid van de trein, maar over de snelheid van alles op het spoor.

Met de snelheid van de trein is niets mis overigens.

De stremming in Groningen gaat nog even door. Zowel Groningen als Groningen Europapark zijn minimaal tot en met vrijdag 7 uur niet bereikbaar per trein, dus een dag verlenging. De NS app zegt verder dat voor station Groningen zelf nu geen eindtijd is, dus mogelijk gaat Europapark weer eerder in dienst conform de vorige dagen. 

De stremming in Groningen gaat nog even door. Zowel Groningen als Groningen Europapark zijn minimaal tot en met vrijdag 7 uur niet bereikbaar per trein, dus een dag verlenging. De NS app zegt verder dat voor station Groningen zelf nu geen eindtijd is, dus mogelijk gaat Europapark weer eerder in dienst conform de vorige dagen. 

Europapark zou sowieso eerder in dienst gaan.

Europapark - Donderdag 07:00

Groningen - Donderdag 15:00

Was de planning.

Europapark gaat nogsteeds donderdag 07:00 in dienst.

Zoals het er nu staat gaan er morgen wel weer treinen rijden tussen Assen en Europapark maar blijven de lijnen naar Veendam/Winschoten voorlopig volledig buiten dienst.

https://www.oogtv.nl/2024/11/weer-een-sinkhole-onder-spoor-tussen-hoofdstation-en-europapark-hersteloperatie-mislukt-werk-ligt-stil/amp/

De NS app zegt tot vrijdag 7 uur geen treinen tussen Haren en Groningen. 

Edit: Volgens 'rijden de treinen' app staat dezelfde tekst: geen treinverkeer Haren-Groningen. Maar tegelijkertijd zijn de treinmaatregelen dat series 500, 700 en 8100 alleen tussen Europapark en Groningen gestremd zijn morgen. Lekker tegenstrijdige en duidelijke informatie. 

Nu de operatie van ProRail en de aannemer is mislukt is iedere tijdsindicatie gewoon een slag in de lucht.

Datzelfde geldt voor de bijzondere adviezen die nu in de reisplanner opduiken voor de sprinters tussen Zwolle en Groningen:

Inmiddels is de tekst aangepast naar geen treinverkeer Europapark - Groningen ipv vanaf Haren naar Groningen. De verwarring is hiermee weg.

Het treinverkeer tussen Utrecht C en Driebergen is in elk geval tot donderdag 2.00 uur ontregeld door een spoorstaafbreuk in een overweg. Dus met de problemen van Groningen erbij is het een groot feest op het spoor deze week.

En niet alleen op het deel met het defecte spoot (Ut-Db), maar ook aansluitende richtingen. Zo valt de helft van de intercities Arnhem-Nijmegen uit en ook tussen Amsterdam Zuid en Utrecht.

Kunnen ze daar dan geen pendeltreinen inzetten op (een deel van) de trajecten waar géén kapot spoor is ?

Groningen - Groningen Europapark is opgeschoven naar zaterdag 02:00 uur.

De rest staat nogsteeds voor vrijdag op de planning.

De verzakking is opgelost, er zullen alleen nog minder Arriva treinen rijden door tekorten aan materieel.

Die bovenleiding bij Amsterdam is nu nog steeds niet gerepareerd. De schatting van ProRail zat er weer eens hopeloos naast.

Ik vind deze ook wel heel bijzonder. Volgens mij rijden er al vanaf vanmiddag geen treinen meer op dat traject en dat zou dan gaan om een defecte trein? Duurt tot zondag 02:30 uur?

Ik vind deze ook wel heel bijzonder. Volgens mij rijden er al vanaf vanmiddag geen treinen meer op dat traject en dat zou dan gaan om een defecte trein? Duurt tot zondag 02:30 uur?

Barneveld Noord - Ede-Wageningen is een enkel spoor. Zo gek is het dus helemaal niet.

@Gorott 

Wat is het verband met enkelspoor? Kun je daar overdag geen defecte trein wegslepen?

Het lijkt meer voor de hand te liggen dat de defecte trein iets beschadigd heeft of dat bijv. de bovenleidingspanning er vanaf moet om het probleem op te lossen.

Vandaag is het beruchte wissel bij Helmond weer defect. Voor de zoveelste keer in twee weken tijd. Duurt weer minimaal de hele dag.

@Gorott 

Wat is het verband met enkelspoor? Kun je daar overdag geen defecte trein wegslepen?

Het lijkt meer voor de hand te liggen dat de defecte trein iets beschadigd heeft of dat bijv. de bovenleidingspanning er vanaf moet om het probleem op te lossen.

Fijn dat je het verband zelf hebt kunnen vinden 😉.

Reageer