Skip to main content

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/ns-richting-recordjaar-qua-storingen-vooral-rond-schiphol-veel-problemen~be65da4d/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Ik sta op dit moment, samen met vele andere reizigers op Roermond omdat NS niet verder rijdt vanwege (een) defecte trein(en).

Ik wil, via deze Community, graag aan NS vragen wat er gedaan is met de bevindingen, van o.a. De Volkskrant, m.b.t. het grote aantal verstrekkingen veroorzaakt door defecte NS-treinen.

Alvast bedankt 

We zijn als geen ander bewust van de impact van een verstoring. Allereerst, excuses voor het ongemak. Ik wil je dan ook enkele dingen nu meegeven;

Als eerste, de prognose voor de verstoring waardoor je nu aan het wachten bent lijkt opgelost te zijn rond 19:30. Ik raad je aan om de app in de gaten te houden voor verdere details.

Over het artikel wat je gelinkt hebt, dit is van vorig jaar dus niet echt relevant op dit jaar, maar ook weer wel omdat dit een kijkje kan geven op de status van verstoringen tegenover het vorige jaar. Tussen 1 januari 2022 en 31 december 2022 zijn er 5.499 storingen gemeld. Dit is een gemiddelde van 15 storingen per dag. Vergelijk dit nu met dit jaar tot op heden: Tussen 1 januari 2023 en 31 december 2023 zijn er 1.782 storingen gemeld. Dit is een gemiddelde van 13 storingen per dag. We zien dit nummer natuurlijk jaar op jaar graag minder worden, maar met de tijd komen er ook steeds nieuwe complicaties. Denk veroudering van het spoor, introducties van nieuwe trainsoorten etcetera. Er zijn ontelbaar veel factoren die een verstoring kunnen veroorzaken en het is dan ook zeer lastig om alles preventief weg te kunnen werken.

Dit alles gezegd hebbende, snap ik je frustratie nu zeker. Het is nooit fijn als je je reis niet voort kunt zetten, maar ik wil je wel meegeven dat het process steeds beter wordt. 


Het artikel (uit augustus 2022) zonder paywall via https://12ft.io/proxy?q=https%3A%2F%2Fwww.volkskrant.nl%2Fnieuws-achtergrond%2Fns-richting-recordjaar-qua-storingen-vooral-rond-schiphol-veel-problemen%7Ebe65da4d%2F te lezen.

En het is geen ‘sensatie’ journalistiek want de cijfers komen uit een betrouwbare bron (en dat mag inderdaad rijdendetreinen.nl zijn, die kunnen dat heel goed met precies dezelfde data!)

Voor de rest @Daniël NS 

Tussen 1 januari 2023 en 31 december 2023 zijn er 1.782 storingen gemeld. Dit is een gemiddelde van 13 storingen per dag

Oke, je geeft heel 2023 in het datumbereik (2023) maar volgens https://www.datumrekenen.nl/bereken-periode-tussen-2-datums is 2023 pas 135 dagen oud, en dat is dan 13,2 storingen per dag.

Klopt! (en met minder treinen natuurlijk minder storingen) 🤣

Reizen is bewegen (spanning vooraf!) en.. zwoegen, zweten https://www.youtube.com/watch?v=eBrT5JhoTOE en ‘begint met oNS’ (al gaat dat niet over ov en NS natuurlijk).

Het vertrouwen in de NS? Volgens mij geminimaliseerd.

Voor jouw reis? Check de planner maar (en laat je verrassen) 🤣

@Thom had er een term voor ‘met de cijfers die je wil gebruiken kan je alle statistieken manipuleren’ (of iets van die strekking, maar voor de beste reizigers voelt het toch anders!?)


Het label “defecte trein” wordt erg snel aan een trein gehangen welke problemen heeft, veelal zijn de problemen op te lossen door de machinist en is het oponthoud maar enkele minuten. Het zou wat dat betreft beter zijn om een overzicht te hebben in de kortdurende en de langdurige defecte treinen.

Verder is het niet alleen de NS die op het spoor rijdt, ook andere vervoerders en goederentreinen maken onderdeel uit van deze statistieken.

Zoals ik al aangaf zijn veel problemen vaak snel op te lossen en komen voort uit kleine dingen zoals een glitch in het besturingssysteem van de trein wat nog weleens gebeurt bij combineren of splitsen.

Verder zijn er bij intrede van nieuw materieel vaak meer storingen die te herleiden zijn naar onwennigheid met de nieuwe treinen en ook het leren om voorkomende problemen op te lossen. Zo zijn er bij de intrede van de SNG veel problemen geweest met stilvallende treinen bij stroomloze bruggen en bij ijzel. Dit was te herleiden naar de gevoeligheid van deze trein voor spanningsdippen maar dat is inmiddels allemaal verholpen door de gevoeligheid van de trein daarvoor te verminderen.

De nieuwe treinen zijn voorzien van zoveel sensoren dat als er even een sensor geen goed signaal doorgeeft een trein stil kan komen te staan, dit terwijl een trein vroeger ongeveer echt defect moest zijn om stil te komen te staan omdat er veel minder sensoren in zo'n trein aanwezig waren.

Het is alleen erg vervelend als je ermee te maken krijgt en hierdoor je reis niet kunt maken.

 


Reageer