Drukte Sinterklaasavond 5 december | NS Community

Drukte Sinterklaasavond 5 december



Toon eerste bericht

109 reacties

Reputatie 6

Gezien mijn ervaringen van vorig jaar denk ik dat het natuurlijk wel superdruk wordt op 5 december op meerdere trajecten. Maar goed, de drukte die ik vorig jaar heb ervaŕen was op het traject Enschede-Utrrecht. Bijzonder dat jullie op 5 december geen extra drukke treinen verwachten, vraag me af waarom niet eigenlijk?

Omdat op 5 december de maatregelen nog gelden die op 28 november a.s. ingaan? Moet NS extra treinen inzetten voor mensen die vinden dat de maatregel en niet voor hen gelden? Het virus neemt echt geen dagje vrij.

Er is nergens gezegd dat mensen geen Sinterklaas mogen vieren. Beperk het bezoek en beperķ het reizen zoveel mogelijk. Ik denk dat veel mensen dat best willen doen maar niet op 5 december. Ze willen gewoon Sinterklaas vieren. Misschien met mondkapjes en op 1;5 meter afstand en met een bus- of treinreis maar waarom zou dat niet kunnen? Het lijkt me dan niet meer dan normaal dat NS rekening houdt met dit typisch Nederlandse feest op 5 december. 

 

Door op alle trajecten meer treinen te laten rijden die er niet zijn? 

Reputatie 7
Badge

Nee. Het aanmoedigen van niet noodzakelijke reizen is niet de bedoeling. Thuisblijven dus.

Reputatie 7
Badge +3

Onze regering heeft weer eens niet nagedacht over de onbedoelde effecten van het samenpersen van alle activiteiten tussen 05.00 en 17.00 uur: het wordt dan overdag veel drukker in het OV met het winkelend publiek en scholieren. 

 
 
×
 
 
 

Dat winkelen kan ook maar beperkt, want er is weer een maximum ingesteld aan het aantal personen per winkel. Wel zie ik drukte overdag in sportscholen vanaf de straat gezien.

Nederlanders zijn goed in negeren van adviezen, maar moet je dat dan gaan faciliteren? Als je de drukte opzoekt, vindt het virus je sneller.

Ook op 5 december zal het virus rondwaren @mariskah Sinterklaasfeest of niet het virus neemt geen vrij.

Reputatie 7
Badge +3

Nederlanders zijn goed in negeren van adviezen, maar moet je dat dan gaan faciliteren? Als je de drukte opzoekt, vindt het virus je sneller.

 

Alleen maar een extra argument om langere treinen in te zetten. Is het doel verspreiding van het virus tegen te gaan of is het doel om mensen die toch met de trein reizen te ‘straffen’ voor hun walgelijke gedrag ...

Reputatie 7
Badge +1

Nederlanders zijn goed in negeren van adviezen, maar moet je dat dan gaan faciliteren? Als je de drukte opzoekt, vindt het virus je sneller.

Alleen maar een extra argument om langere treinen in te zetten. Is het doel verspreiding van het virus tegen te gaan of is het doel om mensen die toch met de trein reizen te ‘straffen’ voor hun walgelijke gedrag ...

Dit hele verhaal klinkt een beetje als de Belgische kustburgemeesters die afgelopen zomer minder treinreizigers wilden en daarom aandrongen op minder treinen naar de kust. Reactie NMBS: dat gaan we niet doen want dan is er te weinig plaats in de treinen die wel rijden.

Op dit moment moet je reizen niet aanmoedigen maar tegelijkertijd wel rekening houden met verwachte drukte.

Reputatie 7
Badge +3

Nederlanders zijn goed in negeren van adviezen, maar moet je dat dan gaan faciliteren? Als je de drukte opzoekt, vindt het virus je sneller.

 

Alleen maar een extra argument om langere treinen in te zetten. Is het doel verspreiding van het virus tegen te gaan of is het doel om mensen die toch met de trein reizen te ‘straffen’ voor hun walgelijke gedrag ...

Mensen die geen problemen hebben om het virus verder te verspreiden door zich niet aan de maatregelen te houden gaan belonen? Kom op zeg. Juist door mensen die zich nergens aan houden, worden mensen die zich er wel aan houden gestraft met de huidige maatregelen. 

Vervelend voor @mariskah maar als mensen adviezen aan hun laars lappen vind ik het onzin om ze tegemoet te gaan komen. Mensen die om Sinterklaas te gaan vieren massaal gaan reizen, nemen zelf dat risico. Zelfde als op black friday met zijn allen de stad in gaan.

Ondertussen kunnen kwetsbaren nergens meer naar toe.

Reputatie 7
Badge +3

Dan is het duidelijk waar jouw prioriteiten liggen.

Als je de treinlengte niet aanpast op het aantal reizigers, omdat je ze niet wil “belonen", duurt het alleen maar langer voor kwetsbaren weer ergens naar toe kunnen.

Reputatie 7
Badge

Lastig. Als je geen langere en extra treinen inzet dan is het risico dat het drukker en voller wordt. Maar als je langere en extra treinen inzet dan faciliteer je de mensen die maling hebben aan de adviezen. 

Reputatie 7
Badge +3

Niks lastigs aan. Het is de taak van NS om mensen op een zo veilig mogelijke manier te vervoeren. Zorgen dat mensen de adviezen volgen is een taak van de overheid.

Reputatie 7
Badge +1

De schoen wringt vooral bij het feit dat de mensen die maling hebben aan alle adviezen en maatregelen, vervolgens gaan klagen dat de treinen zo ontzettend vol zijn. Niet beseffende dat ze die drukte grotendeels zelf veroorzaken.

Maar voorlopig is er helemaal geen sprake van langere treinen, want er is nog altijd een materieeltekort bij NS. 

Reputatie 7
Badge +1

Maar voorlopig is er helemaal geen sprake van langere treinen, want er is nog altijd een materieeltekort bij NS. 

Op zondag is dat niet per se het geval. Niet alle treinen van een werkdag rijden dan en de weekend/sinterklaasdrukte is niet over alle treinen gelijkelijk verdeeld. Enkele treinen versterken is misschien wel mogelijk.

Reputatie 7
Badge +3

Dan is het duidelijk waar jouw prioriteiten liggen.

Als je de treinlengte niet aanpast op het aantal reizigers, omdat je ze niet wil “belonen", duurt het alleen maar langer voor kwetsbaren weer ergens naar toe kunnen.

Mijn prioriteit is het terugdringen van het aantal besmettingen door houden aan maatregelen, waardoor straks iedereen, kwetsbaar of niet, weer kan deelnemen aan de maatschappij. Nu zijn de maatregelen strenger geworden omdat een (groot) deel zich niet wenst te houden aan 1 of meer maatregelen. Waarom langere treinen voor mensen die roepen dat besmettingen in OV minimaal zijn en mondkapjes toch niets doen?

Als NS mensen die zich niet willen houden aan maatregelen moet faciliteren, dan zou het NS ook mensen tegemoet komen die omdat NS niet handhaaft op mondkapjes en in 1e klas hen tegemoet moeten komen die hierdoor niet meer met de trein kunnen/durven, maar wel abonnementen/Keuzedagen hebben. Plus hen die een spoordeeluitje hebben, maar niet kunnen doen wat ze gepland hebben (zie topic uitje). NS komt mensen die niet kunnen/durven te reizen tot op heden niet tegemoet, dus waarom wel mensen die maatregelen aan hun laars lappen?

Reputatie 7
Badge +3

NS komt mensen die niet kunnen/durven te reizen tot op heden niet tegemoet, dus waarom wel mensen die maatregelen aan hun laars lappen?

Om jouw doel te bereiken: het terugdringen van het aantal besmettingen.

In een ander topic werd er - terecht - behoorlijk fel gereageerd op iemand die een ander letsel toewenste. In wezen komt dit daarbij in de buurt. Je hebt liever een grotere kans op besmetting voor mensen die de maatregelen negeren, dan ze te ‘faciliteren' met langere treinen. Ik snap dat werkelijk niet, je hebt toch zelf helemaal geen last van zo'n langere trein?

Reputatie 7
Badge +3

Niks lastigs aan. Het is de taak van NS om mensen op een zo veilig mogelijke manier te vervoeren. Zorgen dat mensen de adviezen volgen is een taak van de overheid.

Dus veilig vervoeren kan alleen door langere treinen in te zetten??? Laat NS eerst eens beginnen met handhaven op mondkapjesplicht en controleren op vervoersbewijs. Of is dat ook een taak van de overheid?

M.a.w. het rijk moet maar stoplichten weg halen want iedereen rijdt toch maar door rood.

Reputatie 7
Badge +3

Dus veilig vervoeren kan alleen door langere treinen in te zetten??? Laat NS eerst eens beginnen met handhaven op mondkapjesplicht en controleren op vervoersbewijs. Of is dat ook een taak van de overheid?

M.a.w. het rijk moet maar stoplichten weg halen want iedereen rijdt toch maar door rood.

Die handhaving is een compleet ander onderwerp. Daar zijn we het gewoon over eens, dat moet beter en meer.

De stoplichten-vergelijking snap ik niet. Maar om bij het onderwerp 'drukte’ te blijven: als er dagelijks ontzettend lange files staan op een bepaalde weg, zal de overheid ook kijken of de capaciteit uitgebreid kan worden. Dan wordt er ook niet gezegd: “Hadden ze maar niet met de auto moeten gaan. We gaan dat niet faciliteren hoor.”

Reputatie 7
Badge +1

Om jouw doel te bereiken: het terugdringen van het aantal besmettingen.

In een ander topic werd er - terecht - behoorlijk fel gereageerd op iemand die een ander letsel toewenste. In wezen komt dit daarbij in de buurt. Je hebt liever een grotere kans op besmetting voor mensen die de maatregelen negeren, dan ze te ‘faciliteren' met langere treinen. Ik snap dat werkelijk niet, je hebt toch zelf helemaal geen last van zo'n langere trein?

Niemand heeft last van een langere trein. Wel van mensen die klagen dat de treinen te kort zijn omdat ze massaal met z'n allen sinterklaas willen vieren en alle maatregelen aan hun laars lappen.

 

Maar om bij het onderwerp 'drukte’ te blijven: als er dagelijks ontzettend lange files staan op een bepaalde weg, zal de overheid ook kijken of de capaciteit uitgebreid kan worden. Dan wordt er ook niet gezegd: “Hadden ze maar niet met de auto moeten gaan. We gaan dat niet faciliteren hoor.”

Als er structureel te weinig capaciteit is dan kan er altijd gekeken worden naar het verlengen van treinen. Dat is nu ook al het geval. Maar (om even bij de file te blijven) als er van tevoren is geadviseerd om niet over die specifieke weg te gaan en men doet dat vervolgens gewoon wel, omdat ze denken dat die adviezen toch niet voor hen gelden, is het toch de eigen verantwoordelijkheid dat ze vervolgens in de file staan. 

…..

De stoplichten-vergelijking snap ik niet. Maar om bij het onderwerp 'drukte’ te blijven: als er dagelijks ontzettend lange files staan op een bepaalde weg, zal de overheid ook kijken of de capaciteit uitgebreid kan worden. Dan wordt er ook niet gezegd: “Hadden ze maar niet met de auto moeten gaan. We gaan dat niet faciliteren hoor.”

Maar ook het rijk gaat dat niet binnen enkele dagen faciliteren daar gaan jaren overheen en voor OV bedrijven is de beperkende factor het aantal treinstellen wat er beschikbaar is. In de spits worden alle beschikbare treinen ingezet m.u.v. een enkel treinstel welke op cruciale plekken als reserve staat, maar dan praten we echt over een enkel exemplaar per type trein die ergens in Nederland beschikbaar is.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is een andere discussie. Als er niet genoeg materieel is, houdt het op. Maar MoDe zou zelfs als er materieel in overvloed is, die nog niet in willen zetten voor mensen die zich niet aan de maatregelen houden. Dat snap ik gewoon echt nog steeds niet. Is het jaloezie? Afgunst? Met het vingertje willen wijzen?

Sowieso is het grote verschil met de andere vergelijkingen: het gaat hier om gezondheid en veiligheid voor ons allemaal, ook voor degenen die niet met die treinen reizen. Ze wil wel graag zo snel mogelijk weer ergens heen kunnen met de trein, maar heeft blijkbaar liever dat dat wat langer duurt als je daarmee mensen die zich niet aan de maatregelen houden niet hoeft te ‘faciliteren'.

Dat is een andere discussie. Als er niet genoeg materieel is, houdt het op. Maar MoDe zou zelfs als er materieel in overvloed is, die nog niet in willen zetten voor mensen die zich niet aan de maatregelen houden. Dat snap ik gewoon echt nog steeds niet. Is het jaloezie? Afgunst? Met het vingertje willen wijzen?

Sowieso is het grote verschil met de andere vergelijkingen: het gaat hier om gezondheid en veiligheid voor ons allemaal, ook voor degenen die niet met die treinen reizen. Ze wil wel graag zo snel mogelijk weer ergens heen kunnen met de trein, maar heeft blijkbaar liever dat dat wat langer duurt als je daarmee mensen die zich niet aan de maatregelen houden kunt ‘straffen'.

En wie gaat die extra inzet van materieel betalen ???

Materieel wordt gewoon ingezet naar planning van het aantal reizigers en er wordt niet onnodig met langere treinen gereden omdat dit erg veel kosten met zich meebrengt. Daarnaast is er totaal geen verzoek van de regering aan de NS om maximale treinlengtes de gehele dag te laten rijden dus de regering ziet daar ook geen noodzaak in.

Reputatie 7
Badge +3

Daar gaat de discussie helemaal niet over.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is een andere discussie. Als er niet genoeg materieel is, houdt het op. Maar MoDe zou zelfs als er materieel in overvloed is, die nog niet in willen zetten voor mensen die zich niet aan de maatregelen houden. Dat snap ik gewoon echt nog steeds niet. Is het jaloezie? Afgunst? Met het vingertje willen wijzen?

Sowieso is het grote verschil met de andere vergelijkingen: het gaat hier om gezondheid en veiligheid voor ons allemaal, ook voor degenen die niet met die treinen reizen. Ze wil wel graag zo snel mogelijk weer ergens heen kunnen met de trein, maar heeft blijkbaar liever dat dat wat langer duurt als je daarmee mensen die zich niet aan de maatregelen houden niet hoeft te ‘faciliteren'.

Ach hou toch op. Ja, het gaat om gezondheid en veiligheid van allemaal. Maar mensen die zich niet aan de maatregelen houden vinden dat blijkbaar minder belangrijk. Net als NS die handhaving en controle niet belangrijk vindt.

‘Ze wil wel graag zo snel mogelijk met de trein…’ Ja, dat wil ik zeker, want ik wil niet met de trein moeten om iemand op een laatste reis te begeleiden, maar iemand nog in leven zien. Ik zet mijn gezondheid niet op het spel en reis vooorlopig niet met de trein, hoe graag ik een aantal mensen zou willen bezoeken. Ik begrijp ook de vraag van @mariskah wel, maar dat is niet de oplossing.

Faciliteren van mensen die zich niet aan maatregelen willen houden zal er echt niet voor zorgen dat we sneller van maatregelen af zijn.
Ook langere treinen zullen het niet veiliger maken als zowel NS personeel als reizigers niet eens de moeite nemen om een mondkapje (correct) te dragen.

 

Ook langere treinen zullen het niet veiliger maken als zowel NS personeel als reizigers niet eens de moeite nemen om een mondkapje (correct) te dragen.

 

Dat zijn toch allemaal mensen die gebruik maken van de uitzondeirng vanwege hun astma e.d. ? :sunglasses::rofl:

 

Reputatie 7
Badge +3

Ook langere treinen zullen het niet veiliger maken als zowel NS personeel als reizigers niet eens de moeite nemen om een mondkapje (correct) te dragen.

 

Dat zijn toch allemaal mensen die gebruik maken van de uitzondeirng vanwege hun astma e.d. ? :sunglasses::rofl:

 

Ja, daarom dragen ze het mondkapje op hun kin. Voor degenen die nog geen uitzonderingskaartje hebben: deze is op 4/12 bij demonstratie in Utrecht te verkrijgen. Ideetje voor NS om er een stel voor het personeel in te slaan? Overigens heeft het longfonds aangegeven dat mondkapjes dragen geen problemen geven bij longpatiënten. Covid echter wel. 

Maar om terug te komen op het topic. Sinterklaas wordt ook op 3 en 4 december gevierd. Langere treinen zijn dus ook op die dagen gewenst (ook handig om nog massaal naar winkels in andere steden te gaan), al zal @mariskah niet op 3 en 4 december met de trein gaan. Als we dan toch langere treinen gaan inzetten omdat @mrfreeze vindt dat je mensen die lak aan de maatregelen hebben moet faciliteren dan elke vrijdag en zondag langere treinen vanwege de studentenvolksverhuizing.

Is het al bijna 5 december, dan kunnen we dit topic afsluiten en beginnen met het topic voor de kerst.

Badge +3

Als de treinen op 5 december rijden als op een andere zondag (qua materieel) is dat echt niet om mensen te ontmoedigen om de trein te nemen, want de meesten kijken daar volgens mij niet eens naar.

De kans dat er veel mensen besluiten om toch maar niet te reizen als er een druk ieniemienie treintje voor komt rijden (of gepland staat) lijkt me ook minimaal. Die nemen dan hooguit een volgende als die binnen afzienbare tijd komt, en daarmee verschuif je het probleem alleen maar.

Andersom denk ik niet dat er veel meer mensen de trein zullen nemen als ze ‘gefaciliteerd versterkt’ worden… “Kom, we gaan lekker veilig met de trein want ze zijn langer dan normaal op zondag!” :rofl:

Reageer