Drukte Sinterklaasavond 5 december | NS Community

Drukte Sinterklaasavond 5 december


Reputatie 5

Beste NS,

Zouden jullie alsjeblieft rekening kunnen houden met de drukte op zondag 5 december? Het is nou eenmaal zo dat veel mensen dan op bezoek gaan bij familie. Vorig jaar paste ik alleen nog in de trein door plaats te nemen op de treeplank van de deur in de tussenruimte tussen de coupés, gedeeld met tien andere medereizigers. Het zal heus wel zo zijn dat veel reizigers zich niet aanmelden voor een treinreis maar de verwachting dat het dan heel druk is in de trein lijkt me toch wel heel reëel. Alvast hartelijk dank voor de medewerking.

Met vriendelijke groet,

Mariska


109 reacties

Reputatie 7
Badge

Langere treinen? Meer treinen?

Het is nu juist de bedoeling dat we NIET met zijn allen samen gaan komen met Sinterklaas, persco gemist ??

Reputatie 1

Dat was inderdaad heel erg vorig jaar ja. Het was zo druk dat ik maar genoegen heb genomen om op het toilet plaats te nemen… Ik kon niet eens meer in de tussenruimtes staan… ik hoop dat de NS langere treinen inzet dan een reguliere zondag

Reputatie 5

Het is nu juist de bedoeling dat we NIET met zijn allen samen gaan komen met Sinterklaas, persco gemist ??

Je hebt wel wat gemïst denk ik, ja.

Niet met z'n ALLEN maar met een paar personen, minder dan 4, Sinterklaas vieren. Maar die personen gaan dan wel reizen...

Het is nu juist de bedoeling dat we NIET met zijn allen samen gaan komen met Sinterklaas, persco gemist ??

Je hebt wel wat gemïst denk ik, ja.

Niet met z'n ALLEN maar met een paar personen, minder dan 4, Sinterklaas vieren. Maar die personen gaan dan wel reizen...

Juist en voor het bezoek testen dus het is helemaal geen probleem want al die mensen die op bezoek gaan en voor volle treinen zorgen zijn negatief getest.:rofl:

Reputatie 5

Tuurlijk. En in dat geval kan er dan ook weer eens gewoon weer gecontoleerd worden door NS-medewerkers op vervoerbewijzen en mondkapjes, want dan is er geen enkel risico!

Ben benieuwd!

Reputatie 1

Tuurlijk. En in dat geval kan er dan ook weer eens gewoon weer gecontoleerd worden door NS-medewerkers op vervoerbewijzen en mondkapjes, want dan is er geen enkel risico!

Ben benieuwd!

Helaas is er weinig tot geen handhaving voor de mondkapjes.. Dat vind ik ook best jammer.

Reputatie 7

Het is nu juist de bedoeling dat we NIET met zijn allen samen gaan komen met Sinterklaas, persco gemist ??

Je hebt wel wat gemïst denk ik, ja.

Niet met z'n ALLEN maar met een paar personen, minder dan 4, Sinterklaas vieren. Maar die personen gaan dan wel reizen...

Juist en voor het bezoek testen dus het is helemaal geen probleem want al die mensen die op bezoek gaan en voor volle treinen zorgen zijn negatief getest.:rofl:

Hoeveel mensen gaan zelftesten voor bezoek en hoeveel mensen beperken pakjesavond tot een minimum..... ijdele hoop volgens mij.... 

We zullen zien hoe (extra) vol de treinen volgende week tot en vanaf 17.00 uur zitten ... Scholen blijven open en men gaat massaal de stad in voor 17.00 uur (veel niet-essentiële winkels gaan toch normaal ook al dicht om 18.00, dus dat ene uurtje...) en dat thuiswerken lukt ook maar voor een deel. Ik hoor al van meerdere mensen dat ze echt niet van plan zijn veel thuis te werken. 

Als ze echt alle reisbewegingen willen minimaliseren, rest er niets anders dan een echte lockdown, net als in 2020. Dringende adviezen thuis te blijven werken niet goed in Nederland.

Ik verwacht niet dat er extra drukte wordt verwacht en dus extra treinen worden ingezet op 5 december. Om welk traject gaat het? Dan zal ik in elk geval jouw suggestie doorgeven. 

Reputatie 5

Gezien mijn ervaringen van vorig jaar denk ik dat het natuurlijk wel superdruk wordt op 5 december op meerdere trajecten. Maar goed, de drukte die ik vorig jaar heb ervaŕen was op het traject Enschede-Utrrecht. Bijzonder dat jullie op 5 december geen extra drukke treinen verwachten, vraag me af waarom niet eigenlijk?

Reputatie 7
Badge +3

Het is nu juist de bedoeling dat we NIET met zijn allen samen gaan komen met Sinterklaas, persco gemist ??

Je hebt wel wat gemïst denk ik, ja.

Niet met z'n ALLEN maar met een paar personen, minder dan 4, Sinterklaas vieren. Maar die personen gaan dan wel reizen...

En dat is dus ook niet de bedoeling: reizen. Het reizen moet juist beperkt worden. En het is ook niet gewenst dat grootouders samen met de kleinkinderen Sinterklaas gaan vieren.

En voor degenen die nog kadootjes moeten kopen: winkels mogen maar een x-aantal bezoekers per m2 binnen hebben. Drukte zal wel meevallen. Overigens zullen de meeste kado's vandaag al.gekocht zijn, in sommige winkelcentra scheen je over de hoofden hebben kunnen lopen.

Reputatie 7
Badge +3

Gezien mijn ervaringen van vorig jaar denk ik dat het natuurlijk wel superdruk wordt op 5 december op meerdere trajecten. Maar goed, de drukte die ik vorig jaar heb ervaŕen was op het traject Enschede-Utrrecht. Bijzonder dat jullie op 5 december geen extra drukke treinen verwachten, vraag me af waarom niet eigenlijk?

Omdat op 5 december de maatregelen nog gelden die op 28 november a.s. ingaan? Moet NS extra treinen inzetten voor mensen die vinden dat de maatregel en niet voor hen gelden? Het virus neemt echt geen dagje vrij.

Reputatie 5

Nee dat is niet gewenst maar het gebeurt wel net als vorig jaar. En ik heb dan niet zoveel zin om in een bomvolle trein te staan net als vorig jaar. Een beetje meer realiteitszin is ook wel eens gewenst!

Reputatie 7
Badge +3

Nee dat is niet gewenst maar het gebeurt wel net als vorig jaar. En ik heb dan niet zoveel zin om in een bomvolle trein te staan net als vorig jaar. Een beetje meer realiteitszin is ook wel eens gewenst!

Dan reis je toch niet? Drukte mijden is al sinds maart 2020 het advies. Realiteit is dat er een vervelend virus de wereld in zijn/haar greep heeft. Willen we daar minder last van hebben, dan zullen we met zijn allen iets moeten doen of juist iets niet moeten doen.

Reputatie 5

Gezien mijn ervaringen van vorig jaar denk ik dat het natuurlijk wel superdruk wordt op 5 december op meerdere trajecten. Maar goed, de drukte die ik vorig jaar heb ervaŕen was op het traject Enschede-Utrrecht. Bijzonder dat jullie op 5 december geen extra drukke treinen verwachten, vraag me af waarom niet eigenlijk?

Omdat op 5 december de maatregelen nog gelden die op 28 november a.s. ingaan? Moet NS extra treinen inzetten voor mensen die vinden dat de maatregel en niet voor hen gelden? Het virus neemt echt geen dagje vrij.

Er is nergens gezegd dat mensen geen Sinterklaas mogen vieren. Beperk het bezoek en beperķ het reizen zoveel mogelijk. Ik denk dat veel mensen dat best willen doen maar niet op 5 december. Ze willen gewoon Sinterklaas vieren. Misschien met mondkapjes en op 1;5 meter afstand en met een bus- of treinreis maar waarom zou dat niet kunnen? Het lijkt me dan niet meer dan normaal dat NS rekening houdt met dit typisch Nederlandse feest op 5 december. 

Reputatie 5

Nee dat is niet gewenst maar het gebeurt wel net als vorig jaar. En ik heb dan niet zoveel zin om in een bomvolle trein te staan net als vorig jaar. Een beetje meer realiteitszin is ook wel eens gewenst!

Dan reis je toch niet? Drukte mijden is al sinds maart 2020 het advies. Realiteit is dat er een vervelend virus de wereld in zijn/haar greep heeft. Willen we daar minder last van hebben, dan zullen we met zijn allen iets moeten doen of juist iets niet moeten doen.

Dat vind Ik ook zo'n dooddoener: Dan reis is je toch niet? Ik moet wel reizen ivm met mantelzorg en nee ik kan bv niet op 4 dec reizen en nee ik kan ook niet met de auto of ander vervoer reizen. 

Reputatie 7
Badge +3

Gezien mijn ervaringen van vorig jaar denk ik dat het natuurlijk wel superdruk wordt op 5 december op meerdere trajecten. Maar goed, de drukte die ik vorig jaar heb ervaŕen was op het traject Enschede-Utrrecht. Bijzonder dat jullie op 5 december geen extra drukke treinen verwachten, vraag me af waarom niet eigenlijk?

Omdat op 5 december de maatregelen nog gelden die op 28 november a.s. ingaan? Moet NS extra treinen inzetten voor mensen die vinden dat de maatregel en niet voor hen gelden? Het virus neemt echt geen dagje vrij.

Er is nergens gezegd dat mensen geen Sinterklaas mogen vieren. Beperk het bezoek en beperķ het reizen zoveel mogelijk. Ik denk dat veel mensen dat best willen doen maar niet op 5 december. Ze willen gewoon Sinterklaas vieren. Misschien met mondkapjes en op 1;5 meter afstand en met een bus- of treinreis maar waarom zou dat niet kunnen? Het lijkt me dan niet meer dan normaal dat NS rekening houdt met dit typisch Nederlandse feest op 5 december. 

Nogmaals het virus heeft geen vrij op 5 december en het kabinet heeft geen uitzondering gemaakt om gezellig met zijn allen het hele land door te reizen om met hele gezinnen Sinterklaas te gaan vieren. NS hoef geen rekening te houden met mensen die geen rekening willen houden met de maatregelen.

Reputatie 6

Het reizen op sinterklaas zal echt geen ingrijpend negatieve invloed hebben op de cijfers, het percentage reizigers dat besmet raakt in het ov is verwaarloosbaar klein. Helemaal als je het totaal aantal reizigers ziet. Winkels en horeca uren eerder sluiten….minder uren open en even veel of meer feestdagenshoppers/klanten.
Of we doen alles 4 uur eerder….
Als het ov ook meedoet en gewoon eerder begint en eerder stopt moet het lukken en dan brengen we zelf weer wat normaliteit in het leven. Iedereen houdt zich aan de regels…. Je mag open zijn van 05:00 tot 17:00 dus deze manier van doen valt binnen de regels. Het leven verschuift alleen 4 uur….Alsof we in een andere tijdzone zitten..
Er zijn ook bedrijven die het goed vinden dat elke dag een deel van het personeel een paar uur vrij neemt om te shoppen of een drankje te doen.

 

Reputatie 7
Badge +1

Het reizen op sinterklaas zal echt geen ingrijpend negatieve invloed hebben op de cijfers, het percentage reizigers dat besmet raakt in het ov is verwaarloosbaar klein. Helemaal als je het totaal aantal reizigers ziet.

Het probleem is dat die reizigers niet voor altijd in de trein blijven, en dus ergens uitstappen om bijvoorbeeld sinterklaas te gaan vieren. Daar raken ze vervolgens wel besmet, nemen dat weer mee naar huis, werk en weet ik veel waar en zo ontstaat wat nu al weken gaande is.

Winkels en horeca uren eerder sluiten….minder uren open en even veel of meer feestdagenshoppers/klanten.
Of we doen alles 4 uur eerder….

En toch verminder je hiermee flink wat contactmomenten denk ik. Maar zolang iedereen alleen aan zichzelf blijft denken, en maar gewoon doet waar ie zin in heeft zal geen enkele regel in die richting helpen. Want “Mensen willen gewoon sinterklaas vieren”. 

Het virus wil echter ook graag dat mensen sinterklaas gaan vieren…

Nee dat is niet gewenst maar het gebeurt wel net als vorig jaar. En ik heb dan niet zoveel zin om in een bomvolle trein te staan net als vorig jaar. Een beetje meer realiteitszin is ook wel eens gewenst!

Misschien dan de drukte mijden door eerder of later te gaan.

Het reizen op sinterklaas zal echt geen ingrijpend negatieve invloed hebben op de cijfers, het percentage reizigers dat besmet raakt in het ov is verwaarloosbaar klein.

Dat is in feite helemaal niet bekend. Het probleem is dat de GGD onder treinreizigers geen contactonderzoek kan doen omdat er geen passagierslijsten zijn.

Hetzelfde argument hanteren de horeca en de winkelsector maar ook daar geldt dat er geen bezoekerslijsten zijn en dat contactonderzoek daardoor vrijwel onmogelijk is.

Dat er veel besmettingen in het onderwijs worden gevonden is niet zo vreemd omdat daar wel bekend is wie er in de klas zit en contactonderzoek dus zeer eenvoudig is. 

Er zijn ook bedrijven die het goed vinden dat elke dag een deel van het personeel een paar uur vrij neemt om te shoppen of een drankje te doen.

Dat soort werkgevers heb ik nooit weten te ontdekken in mijn hele werkende leven.

Het is nu juist de bedoeling dat we NIET met zijn allen samen gaan komen met Sinterklaas, persco gemist ??

Je hebt wel wat gemïst denk ik, ja.

Niet met z'n ALLEN maar met een paar personen, minder dan 4, Sinterklaas vieren. Maar die personen gaan dan wel reizen...

Juist en voor het bezoek testen dus het is helemaal geen probleem want al die mensen die op bezoek gaan en voor volle treinen zorgen zijn negatief getest.:rofl:

Scholen blijven open en men gaat massaal de stad in voor 17.00 uur (veel niet-essentiële winkels gaan toch normaal ook al dicht om 18.00, dus dat ene uurtje...) en dat thuiswerken lukt ook maar voor een deel. Ik hoor al van meerdere mensen dat ze echt niet van plan zijn veel thuis te werken. 

Wat ik van mensen om mij heen hoor is dat ze het onzin vinden om als gevaccineerde thuis te moeten werken terwijl het onderwijs doodleuk open blijft ondanks dat 80% van de kinderen ongevaccineerd is. 

Het grote probleem is dat er voor de zoveelste keer politieke compromissen zijn gesloten die het geloof in de effectiviteit van de maatregelen ondermijnen.

Daarnaast groeit de ergernis onder gevaccineerden dat zij zich aan allerlei beperkingen moeten gaan houden omdat de politiek niet durft op te treden tegen ongevaccineerden.

Reputatie 6

Het reizen op sinterklaas zal echt geen ingrijpend negatieve invloed hebben op de cijfers, het percentage reizigers dat besmet raakt in het ov is verwaarloosbaar klein.

Dat is in feite helemaal niet bekend. Het probleem is dat de GGD onder treinreizigers geen contactonderzoek kan doen omdat er geen passagierslijsten zijn.

Hetzelfde argument hanteren de horeca en de winkelsector maar ook daar geldt dat er geen bezoekerslijsten zijn en dat contactonderzoek daardoor vrijwel onmogelijk is.

Dat er veel besmettingen in het onderwijs worden gevonden is niet zo vreemd omdat daar wel bekend is wie er in de klas zit en contactonderzoek dus zeer eenvoudig is. 

Als ze het niet weten dan vraag me ik me wel af waar het RIVM en andere "deskundigen/wetenschappers” die percentages vandaan halen…..56% thuis, 10% op het werk, horeca rond de 3,5 %… zo zijn er nog een aantal pecentages. In veel gevallen ben je korter dan 15 minuten onbeschermd binnen 1,5 m van iemand en zou je geen last hebben. (dat zijn de parameters waar de coronamelder mee werkt) In het ov met mondkapjesplicht, er van uitgaande dat mondkapjes tussen 2 en 4 uur lang “werkzaam” zijn is het niet raar als er op basis daarvan een redelijke schatting van het aantal besmettingen mogelijk is. Het is erg onaannemelijk dat er een hoog besmettingspercentage is als iemand die 5 dagen per week, gedurende de hele corona periode, in de spits ongeveer 2 uur per dag reist niet besmet zou raken. Maar die besmetting blijft uit. Dus dat het aantal besmettingen in het ov maximaal 1% (sommigen zeggen 0,2%) is, zou best waar kunnen zijn. Als je dat uitrekent kom je op maximaal 200 positieve tests in het ov en zo ongeveer 12.000 thuis. Als je gaat kijken naar het aantal reizigers in het ov is het aantal besmettingen heel klein. Stel je voor dat het besmettingspercentage even hoog zou zijn als thuis…..Als, zoals regelmatig voorkomt, iemand afwisselend positieve uitslagen en negatieve uitslagen krijgt bij verschillende testlocaties en verschillende tests. Zijn de tests dan wel zo betrouwbaar als men aanneemt? Het contactonderzoek is nooit accuraat, het is meestal een gok, niemand houdt datgene wat hij doet bij. Kijk alleen maar hoe moeilijk het is om bij een politieonderzoek een alibi vast te stellen en te controleren. En dat gaat vaak maar over een paar uur, kan je je voorstellen als je een week terug in de tijd moet…..

 

Reputatie 7
Badge +3

@PhilnedZolang er geen exacte gegevens beschikbaar zijn over besmettingen in OV blijft het giswerk. 1% lijkt mij zeer laag ingeschat gezien het feit dat velen zich niet aan de mondkapjesplicht houden. Afgetekend naar 10% positieve testen bij passagiers van 2 vliegtuigen uit Zuid-Afrika en het feit dat momenteel hele afdelingen in verpleegtehuizen gesloten worden vanwege meerdere coronabesmettingen, geloof ik niet dat het aantal besmettingen in OV te verwaarlozen is. Er is geen contactonderzoek mogelijk omdat anders dan het eigen gezelschap niemand de andere reizigers kent. Daarbij reizen OV-reizigers van A naar B en zal A en/of B meestal al bron aangemerkt worden als daar meerdere bestemmingen zijn. De incubatie tijd is ca. 14 dagen. Je kunt 2 dagen voor je klachten krijgt besmet zijn. Contactonderzoek gaat vaak maar terug naar 2 dagen voor de 1e klachten. Gevaccineerden hebben vaak geen tot weinig klachten, dus besmetting zou tot 14 dagen geleden plaats hebben kunnen vinden. Weet jij wie jij de afgelopen 2 weken allemaal ontmoet heb en bij wie je langer dan 15 minuten in de buurt was?

Reageer