Als de treinen op 5 december rijden als op een andere zondag (qua materieel) is dat echt niet om mensen te ontmoedigen om de trein te nemen, want de meesten kijken daar volgens mij niet eens naar.
De kans dat er veel mensen besluiten om toch maar niet te reizen als er een druk ieniemienie treintje voor komt rijden (of gepland staat) lijkt me ook minimaal. Die nemen dan hooguit een volgende als die binnen afzienbare tijd komt, en daarmee verschuif je het probleem alleen maar.
Andersom denk ik niet dat er veel meer mensen de trein zullen nemen als ze ‘gefaciliteerd versterkt’ worden… “Kom op, we gaan lekker veilig met de trein want ze zijn langer dan normaal op zondag!”
Klopt als een zwerende vinger zou mijn moeder zeggen. Zojuist overigens een negatieve ervaring opgedaan in Bloemendaal. Ik zit in de sprinter van 14.56 uur naar Amsterdam. Conducteur komt uit de machinistencabine, Op Bloemendaal stappen er veel jongelui vanuit het Cios aldaar in en bij de deur waar de conducteur staat lopen er zo een tweetal jongens zonder mondkapje de trein in en gaan zitten zonder mondkapje. Conducteur zegt niets sluit de deuren en loopt weer terug naar de machinistencabine.
Kijk dat snap ik dan weer niet.
Ik wel. Geen ruzie maken met getrainde sportjongens.
Als de treinen op 5 december rijden als op een andere zondag (qua materieel) is dat echt niet om mensen te ontmoedigen om de trein te nemen, want de meesten kijken daar volgens mij niet eens naar.
De kans dat er veel mensen besluiten om toch maar niet te reizen als er een druk ieniemienie treintje voor komt rijden (of gepland staat) lijkt me ook minimaal. Die nemen dan hooguit een volgende als die binnen afzienbare tijd komt, en daarmee verschuif je het probleem alleen maar.
Andersom denk ik niet dat er veel meer mensen de trein zullen nemen als ze ‘gefaciliteerd versterkt’ worden… “Kom, we gaan lekker veilig met de trein want ze zijn langer dan normaal op zondag!”
Als ik zou twijfelen of ik met auto of trein zou gaan en ik zie dat er weinig materieel wordt ingezet is de keuze snel gemaakt. De keren dat ik de afgelopen maanden met de trein reisde, keek ik naar en de lengte van de trein en de te verwachte drukte. Al zegt de te verwachte drukte indicatie weinig omdat weinigen hun reis aanmelden. En ja een langere trein zou het laatste zetje kunnen zijn om de auto te laten staan (geen discussie over wie de bob is) om vervolgens in een toch te drukke trein op de terugweg te komen, omdat iedereen op hetzelfde moment weg wilt. Al zal de hoeveelheid kadootjes die terug mee moeten een argument kunnen zijn om toch de auto te nemen en met zijn allen (veiliger) in de file te staan.
Ook langere treinen zullen het niet veiliger maken als zowel NS personeel als reizigers niet eens de moeite nemen om een mondkapje (correct) te dragen.
Dat zijn toch allemaal mensen die gebruik maken van de uitzondeirng vanwege hun astma e.d. ?
Ja, daarom dragen ze het mondkapje op hun kin. Voor degenen die nog geen uitzonderingskaartje hebben: deze is op 4/12 bij demonstratie in Utrecht te verkrijgen. Ideetje voor NS om er een stel voor het personeel in te slaan? Overigens heeft het longfonds aangegeven dat mondkapjes dragen geen problemen geven bij longpatiënten. Covid echter wel.
Maar om terug te komen op het topic. Sinterklaas wordt ook op 3 en 4 december gevierd. Langere treinen zijn dus ook op die dagen gewenst (ook handig om nog massaal naar winkels in andere steden te gaan), al zal @mariskah niet op 3 en 4 december met de trein gaan. Als we dan toch langere treinen gaan inzetten omdat @mrfreeze vindt dat je mensen die lak aan de maatregelen hebben moet faciliteren dan elke vrijdag en zondag langere treinen vanwege de studentenvolksverhuizing.
Het lijkt mij niet aannemelijk dat mensen massaal Sinterklaas gaan vieren op 3 en 4 december omdat het Sinterklaasfeest in het weekend valt. Elke vrijdag en zondag langere treinen? Ik heb niets gezegd over langere treinen. Waar ik me zorgen over maak is het inzetten van kortere treinen ongeacht reizigersaantallen. Normaal gesproken is een trein op een gewone zondag tussen 6-8 treindelen op het traject Enschede-utrecht. Dat is dan een volle maar niet overvolle trein. Als NS echter om voor mij onbekende redenen regelmatig besluit om kortere treinen in te zetten op dit traject maak ik me zorgen, ook omdat veel reizigers geen mondkapje dragen of niet op de juiste wijze en er geen controle of handhaving op is. Als een NS medewerker op dit forum aangeeft geen extra drukte te verwachten in het Sinterklaasweekend maak Ik me zorgen, omdat dit dan weer voor overvolle treinen zorgt. Waar veel mensen zich dan weer niet aan de mondkapjesplicht houden etc. Je kunt wel blijven roepen dat het eigen verantwoordelijkheid is en dat mensen dan maar thuis moeten blijven maar dat doen ze gewoon niet. Dat is de realiteit en daar heeft NS mee om te gaan. Ook zou ik nogmaals willen aangeven dat het niet voor iedereen een optie is om te kiezen tussen de auto en de trein. Er zijn echt veel reizigers die aangewezen zijn op de trein en daarbij de dagen en tijden niet voor het uitkiezen hebben.
Ik wel. Geen ruzie maken met getrainde sportjongens.
Eigen verantwoordelijkheid… via een sms of app naar de veiligheidscentrale hetzelfde antwoord, of zoek de hc maar (en die had er geen zin in wegens andere werkzaamheden in de onbemande cabine, of vermijden van contact met reizigers).
Medelijden met @Loes bijna, om haar ‘op te gaan zoeken’ bij afwijkingen (ik voel me onveilig wegens mondkapjes afwijkingen, of er zitten mensen onterecht 1e klas of zo).
Twee personen die binnen mogen en gaan zitten zonder maskertje? Nou ja die zullen dan wel een vrijbriefje hebben of zo.
Het valt mee qua drukte hoor.
Het valt mee qua drukte hoor.
Als er geen sprake is van drukte (dus iedereen na het instappen op anderhalve meter van elkaar kan zitten) dan vind ik ook dat een mondkapje correct dragen nogal overbodig is.
Probleem is dat het verplicht is, dus je bent in overtreding als je het niet doet. Behalve de NS (maar handhaven doen we amper of niet) kunnen medereizigers er (terecht) iets van vinden in een drukke trein.
Dat is gewoon een onveilige setting! En wat gaan we (NS en andere vervoerders) daar aan doen?
Nou, helemaal niets want je wordt geacht om niet met het ov te reizen (dringend verzoek in het huidige protocol)!
Dit was dus een storm in een glas water, er waren gisteren zelfs minder reizigers dan op de voorgaande zondagen volgens de OVchip cijfers
Dit was dus een storm in een glas water, er waren gisteren zelfs minder reizigers dan op de voorgaande zondagen volgens de OVchip cijfers
Ik ben teruggereisd met de trein van 19.07 uur omdat die 6 treindelen had en als rustig werd gemeld en dat was ook zo. Maar bij de latere treinen zag ik meer drukte aangegeven en ook weer vier treindelen.