Drukte Sinterklaasavond 5 december | NS Community

Drukte Sinterklaasavond 5 december


Reputatie 5

Beste NS,

Zouden jullie alsjeblieft rekening kunnen houden met de drukte op zondag 5 december? Het is nou eenmaal zo dat veel mensen dan op bezoek gaan bij familie. Vorig jaar paste ik alleen nog in de trein door plaats te nemen op de treeplank van de deur in de tussenruimte tussen de coupés, gedeeld met tien andere medereizigers. Het zal heus wel zo zijn dat veel reizigers zich niet aanmelden voor een treinreis maar de verwachting dat het dan heel druk is in de trein lijkt me toch wel heel reëel. Alvast hartelijk dank voor de medewerking.

Met vriendelijke groet,

Mariska


109 reacties

Reputatie 5

Dit was dus een storm in een glas water, er waren gisteren zelfs minder reizigers dan op de voorgaande zondagen volgens de OVchip cijfers 

Ik ben teruggereisd met de trein van 19.07 uur omdat die 6 treindelen had en als rustig werd gemeld en dat was ook zo. Maar bij de latere treinen zag ik meer drukte aangegeven en ook weer vier treindelen. 

Dit was dus een storm in een glas water, er waren gisteren zelfs minder reizigers dan op de voorgaande zondagen volgens de OVchip cijfers 

Badge +3

Het valt mee qua drukte hoor.

Als er geen sprake is van drukte (dus iedereen na het instappen op anderhalve meter van elkaar kan zitten) dan vind ik ook dat een mondkapje correct dragen nogal overbodig is.

Probleem is dat het verplicht is, dus je bent in overtreding als je het niet doet. Behalve de NS (maar handhaven doen we amper of niet) kunnen medereizigers er (terecht) iets van vinden in een drukke trein.

Dat is gewoon een onveilige setting! En wat gaan we (NS en andere vervoerders) daar aan doen?

Nou, helemaal niets want je wordt geacht om niet met het ov te reizen (dringend verzoek in het huidige protocol)!

Het valt mee qua drukte hoor.

Badge +3

Ik wel. Geen ruzie maken met getrainde sportjongens.

Eigen verantwoordelijkheid… via een sms of app naar de veiligheidscentrale hetzelfde antwoord, of zoek de hc maar (en die had er geen zin in wegens andere werkzaamheden in de onbemande cabine, of vermijden van contact met reizigers).

Medelijden met @Loes bijna, om haar ‘op te gaan zoeken’ bij afwijkingen (ik voel me onveilig wegens mondkapjes afwijkingen, of er zitten mensen onterecht 1e klas of zo).

Twee personen die binnen mogen en gaan zitten zonder maskertje? Nou ja die zullen dan wel een vrijbriefje hebben of zo.

Reputatie 5

Ook langere treinen zullen het niet veiliger maken als zowel NS personeel als reizigers niet eens de moeite nemen om een mondkapje (correct) te dragen.

 

Dat zijn toch allemaal mensen die gebruik maken van de uitzondeirng vanwege hun astma e.d. ? :sunglasses::rofl:

 

Ja, daarom dragen ze het mondkapje op hun kin. Voor degenen die nog geen uitzonderingskaartje hebben: deze is op 4/12 bij demonstratie in Utrecht te verkrijgen. Ideetje voor NS om er een stel voor het personeel in te slaan? Overigens heeft het longfonds aangegeven dat mondkapjes dragen geen problemen geven bij longpatiënten. Covid echter wel. 

Maar om terug te komen op het topic. Sinterklaas wordt ook op 3 en 4 december gevierd. Langere treinen zijn dus ook op die dagen gewenst (ook handig om nog massaal naar winkels in andere steden te gaan), al zal @mariskah niet op 3 en 4 december met de trein gaan. Als we dan toch langere treinen gaan inzetten omdat @mrfreeze vindt dat je mensen die lak aan de maatregelen hebben moet faciliteren dan elke vrijdag en zondag langere treinen vanwege de studentenvolksverhuizing.

Het lijkt mij niet aannemelijk dat mensen massaal Sinterklaas gaan vieren op 3 en 4 december omdat het Sinterklaasfeest in het weekend valt. Elke vrijdag en zondag langere treinen? Ik heb niets gezegd over langere treinen. Waar ik me zorgen over maak is het inzetten van kortere treinen ongeacht reizigersaantallen. Normaal gesproken is een trein op een gewone zondag tussen 6-8 treindelen op het traject Enschede-utrecht. Dat is dan een volle maar niet overvolle trein. Als NS echter om voor mij onbekende redenen regelmatig besluit om kortere treinen in te zetten op dit traject maak ik me zorgen, ook omdat veel reizigers geen mondkapje dragen of niet op de juiste wijze en er geen controle of handhaving op is. Als een NS medewerker op dit forum aangeeft geen extra drukte te verwachten in het Sinterklaasweekend maak Ik me zorgen, omdat dit dan weer voor overvolle treinen zorgt. Waar veel mensen zich dan weer niet aan de mondkapjesplicht houden etc. Je kunt wel blijven roepen dat het eigen verantwoordelijkheid is en dat mensen dan maar thuis moeten blijven maar dat doen ze gewoon niet. Dat is de realiteit en daar heeft NS mee om te gaan. Ook zou ik nogmaals willen aangeven dat het niet voor iedereen een optie is om te kiezen tussen de auto en de trein. Er zijn echt veel reizigers die aangewezen zijn op de trein en daarbij de dagen en tijden niet voor het uitkiezen hebben.

Reputatie 7
Badge +3

Als de treinen op 5 december rijden als op een andere zondag (qua materieel) is dat echt niet om mensen te ontmoedigen om de trein te nemen, want de meesten kijken daar volgens mij niet eens naar.

De kans dat er veel mensen besluiten om toch maar niet te reizen als er een druk ieniemienie treintje voor komt rijden (of gepland staat) lijkt me ook minimaal. Die nemen dan hooguit een volgende als die binnen afzienbare tijd komt, en daarmee verschuif je het probleem alleen maar.

Andersom denk ik niet dat er veel meer mensen de trein zullen nemen als ze ‘gefaciliteerd versterkt’ worden… “Kom, we gaan lekker veilig met de trein want ze zijn langer dan normaal op zondag!” :rofl:

Als ik zou twijfelen of ik met auto of trein zou gaan en ik zie dat er weinig materieel wordt ingezet is de keuze snel gemaakt. De keren dat ik de afgelopen maanden met de trein reisde, keek ik naar en de lengte van de trein en de te verwachte drukte. Al zegt de te verwachte drukte indicatie weinig omdat weinigen hun reis aanmelden. En ja een langere trein zou het laatste zetje kunnen zijn om de auto te laten staan (geen discussie over wie de bob is) om vervolgens in een toch te drukke trein op de terugweg te komen, omdat iedereen op hetzelfde moment weg wilt. Al zal de hoeveelheid kadootjes die terug mee moeten een argument kunnen zijn om toch de auto te nemen en met zijn allen (veiliger) in de file te staan.

Reputatie 7
Badge +3

Ik wel. Geen ruzie maken met getrainde sportjongens.

Reputatie 7

Als de treinen op 5 december rijden als op een andere zondag (qua materieel) is dat echt niet om mensen te ontmoedigen om de trein te nemen, want de meesten kijken daar volgens mij niet eens naar.

De kans dat er veel mensen besluiten om toch maar niet te reizen als er een druk ieniemienie treintje voor komt rijden (of gepland staat) lijkt me ook minimaal. Die nemen dan hooguit een volgende als die binnen afzienbare tijd komt, en daarmee verschuif je het probleem alleen maar.

Andersom denk ik niet dat er veel meer mensen de trein zullen nemen als ze ‘gefaciliteerd versterkt’ worden… “Kom op, we gaan lekker veilig met de trein want ze zijn langer dan normaal op zondag!” :rofl:

Klopt als een zwerende vinger zou mijn moeder zeggen. Zojuist overigens een negatieve ervaring opgedaan in Bloemendaal. Ik zit in de sprinter van 14.56 uur naar Amsterdam. Conducteur komt uit de machinistencabine, Op Bloemendaal stappen er veel jongelui vanuit het Cios aldaar in en bij de deur waar de conducteur staat lopen er zo een tweetal jongens zonder mondkapje de trein in en gaan zitten zonder mondkapje. Conducteur zegt niets sluit de deuren en loopt weer terug naar de machinistencabine.

 

Kijk dat snap ik dan weer niet.  

Badge +3

Als de treinen op 5 december rijden als op een andere zondag (qua materieel) is dat echt niet om mensen te ontmoedigen om de trein te nemen, want de meesten kijken daar volgens mij niet eens naar.

De kans dat er veel mensen besluiten om toch maar niet te reizen als er een druk ieniemienie treintje voor komt rijden (of gepland staat) lijkt me ook minimaal. Die nemen dan hooguit een volgende als die binnen afzienbare tijd komt, en daarmee verschuif je het probleem alleen maar.

Andersom denk ik niet dat er veel meer mensen de trein zullen nemen als ze ‘gefaciliteerd versterkt’ worden… “Kom, we gaan lekker veilig met de trein want ze zijn langer dan normaal op zondag!” :rofl:

Is het al bijna 5 december, dan kunnen we dit topic afsluiten en beginnen met het topic voor de kerst.

Reputatie 7
Badge +3

Ook langere treinen zullen het niet veiliger maken als zowel NS personeel als reizigers niet eens de moeite nemen om een mondkapje (correct) te dragen.

 

Dat zijn toch allemaal mensen die gebruik maken van de uitzondeirng vanwege hun astma e.d. ? :sunglasses::rofl:

 

Ja, daarom dragen ze het mondkapje op hun kin. Voor degenen die nog geen uitzonderingskaartje hebben: deze is op 4/12 bij demonstratie in Utrecht te verkrijgen. Ideetje voor NS om er een stel voor het personeel in te slaan? Overigens heeft het longfonds aangegeven dat mondkapjes dragen geen problemen geven bij longpatiënten. Covid echter wel. 

Maar om terug te komen op het topic. Sinterklaas wordt ook op 3 en 4 december gevierd. Langere treinen zijn dus ook op die dagen gewenst (ook handig om nog massaal naar winkels in andere steden te gaan), al zal @mariskah niet op 3 en 4 december met de trein gaan. Als we dan toch langere treinen gaan inzetten omdat @mrfreeze vindt dat je mensen die lak aan de maatregelen hebben moet faciliteren dan elke vrijdag en zondag langere treinen vanwege de studentenvolksverhuizing.

Ook langere treinen zullen het niet veiliger maken als zowel NS personeel als reizigers niet eens de moeite nemen om een mondkapje (correct) te dragen.

 

Dat zijn toch allemaal mensen die gebruik maken van de uitzondeirng vanwege hun astma e.d. ? :sunglasses::rofl:

 

Reputatie 7
Badge +3

Dat is een andere discussie. Als er niet genoeg materieel is, houdt het op. Maar MoDe zou zelfs als er materieel in overvloed is, die nog niet in willen zetten voor mensen die zich niet aan de maatregelen houden. Dat snap ik gewoon echt nog steeds niet. Is het jaloezie? Afgunst? Met het vingertje willen wijzen?

Sowieso is het grote verschil met de andere vergelijkingen: het gaat hier om gezondheid en veiligheid voor ons allemaal, ook voor degenen die niet met die treinen reizen. Ze wil wel graag zo snel mogelijk weer ergens heen kunnen met de trein, maar heeft blijkbaar liever dat dat wat langer duurt als je daarmee mensen die zich niet aan de maatregelen houden niet hoeft te ‘faciliteren'.

Ach hou toch op. Ja, het gaat om gezondheid en veiligheid van allemaal. Maar mensen die zich niet aan de maatregelen houden vinden dat blijkbaar minder belangrijk. Net als NS die handhaving en controle niet belangrijk vindt.

‘Ze wil wel graag zo snel mogelijk met de trein…’ Ja, dat wil ik zeker, want ik wil niet met de trein moeten om iemand op een laatste reis te begeleiden, maar iemand nog in leven zien. Ik zet mijn gezondheid niet op het spel en reis vooorlopig niet met de trein, hoe graag ik een aantal mensen zou willen bezoeken. Ik begrijp ook de vraag van @mariskah wel, maar dat is niet de oplossing.

Faciliteren van mensen die zich niet aan maatregelen willen houden zal er echt niet voor zorgen dat we sneller van maatregelen af zijn.
Ook langere treinen zullen het niet veiliger maken als zowel NS personeel als reizigers niet eens de moeite nemen om een mondkapje (correct) te dragen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Daar gaat de discussie helemaal niet over.

Dat is een andere discussie. Als er niet genoeg materieel is, houdt het op. Maar MoDe zou zelfs als er materieel in overvloed is, die nog niet in willen zetten voor mensen die zich niet aan de maatregelen houden. Dat snap ik gewoon echt nog steeds niet. Is het jaloezie? Afgunst? Met het vingertje willen wijzen?

Sowieso is het grote verschil met de andere vergelijkingen: het gaat hier om gezondheid en veiligheid voor ons allemaal, ook voor degenen die niet met die treinen reizen. Ze wil wel graag zo snel mogelijk weer ergens heen kunnen met de trein, maar heeft blijkbaar liever dat dat wat langer duurt als je daarmee mensen die zich niet aan de maatregelen houden kunt ‘straffen'.

En wie gaat die extra inzet van materieel betalen ???

Materieel wordt gewoon ingezet naar planning van het aantal reizigers en er wordt niet onnodig met langere treinen gereden omdat dit erg veel kosten met zich meebrengt. Daarnaast is er totaal geen verzoek van de regering aan de NS om maximale treinlengtes de gehele dag te laten rijden dus de regering ziet daar ook geen noodzaak in.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is een andere discussie. Als er niet genoeg materieel is, houdt het op. Maar MoDe zou zelfs als er materieel in overvloed is, die nog niet in willen zetten voor mensen die zich niet aan de maatregelen houden. Dat snap ik gewoon echt nog steeds niet. Is het jaloezie? Afgunst? Met het vingertje willen wijzen?

Sowieso is het grote verschil met de andere vergelijkingen: het gaat hier om gezondheid en veiligheid voor ons allemaal, ook voor degenen die niet met die treinen reizen. Ze wil wel graag zo snel mogelijk weer ergens heen kunnen met de trein, maar heeft blijkbaar liever dat dat wat langer duurt als je daarmee mensen die zich niet aan de maatregelen houden niet hoeft te ‘faciliteren'.

…..

De stoplichten-vergelijking snap ik niet. Maar om bij het onderwerp 'drukte’ te blijven: als er dagelijks ontzettend lange files staan op een bepaalde weg, zal de overheid ook kijken of de capaciteit uitgebreid kan worden. Dan wordt er ook niet gezegd: “Hadden ze maar niet met de auto moeten gaan. We gaan dat niet faciliteren hoor.”

Maar ook het rijk gaat dat niet binnen enkele dagen faciliteren daar gaan jaren overheen en voor OV bedrijven is de beperkende factor het aantal treinstellen wat er beschikbaar is. In de spits worden alle beschikbare treinen ingezet m.u.v. een enkel treinstel welke op cruciale plekken als reserve staat, maar dan praten we echt over een enkel exemplaar per type trein die ergens in Nederland beschikbaar is.

Reputatie 7
Badge +1

Om jouw doel te bereiken: het terugdringen van het aantal besmettingen.

In een ander topic werd er - terecht - behoorlijk fel gereageerd op iemand die een ander letsel toewenste. In wezen komt dit daarbij in de buurt. Je hebt liever een grotere kans op besmetting voor mensen die de maatregelen negeren, dan ze te ‘faciliteren' met langere treinen. Ik snap dat werkelijk niet, je hebt toch zelf helemaal geen last van zo'n langere trein?

Niemand heeft last van een langere trein. Wel van mensen die klagen dat de treinen te kort zijn omdat ze massaal met z'n allen sinterklaas willen vieren en alle maatregelen aan hun laars lappen.

 

Maar om bij het onderwerp 'drukte’ te blijven: als er dagelijks ontzettend lange files staan op een bepaalde weg, zal de overheid ook kijken of de capaciteit uitgebreid kan worden. Dan wordt er ook niet gezegd: “Hadden ze maar niet met de auto moeten gaan. We gaan dat niet faciliteren hoor.”

Als er structureel te weinig capaciteit is dan kan er altijd gekeken worden naar het verlengen van treinen. Dat is nu ook al het geval. Maar (om even bij de file te blijven) als er van tevoren is geadviseerd om niet over die specifieke weg te gaan en men doet dat vervolgens gewoon wel, omdat ze denken dat die adviezen toch niet voor hen gelden, is het toch de eigen verantwoordelijkheid dat ze vervolgens in de file staan. 

Reputatie 7
Badge +3

Dus veilig vervoeren kan alleen door langere treinen in te zetten??? Laat NS eerst eens beginnen met handhaven op mondkapjesplicht en controleren op vervoersbewijs. Of is dat ook een taak van de overheid?

M.a.w. het rijk moet maar stoplichten weg halen want iedereen rijdt toch maar door rood.

Die handhaving is een compleet ander onderwerp. Daar zijn we het gewoon over eens, dat moet beter en meer.

De stoplichten-vergelijking snap ik niet. Maar om bij het onderwerp 'drukte’ te blijven: als er dagelijks ontzettend lange files staan op een bepaalde weg, zal de overheid ook kijken of de capaciteit uitgebreid kan worden. Dan wordt er ook niet gezegd: “Hadden ze maar niet met de auto moeten gaan. We gaan dat niet faciliteren hoor.”

Reputatie 7
Badge +3

Niks lastigs aan. Het is de taak van NS om mensen op een zo veilig mogelijke manier te vervoeren. Zorgen dat mensen de adviezen volgen is een taak van de overheid.

Dus veilig vervoeren kan alleen door langere treinen in te zetten??? Laat NS eerst eens beginnen met handhaven op mondkapjesplicht en controleren op vervoersbewijs. Of is dat ook een taak van de overheid?

M.a.w. het rijk moet maar stoplichten weg halen want iedereen rijdt toch maar door rood.

Reputatie 7
Badge +3

NS komt mensen die niet kunnen/durven te reizen tot op heden niet tegemoet, dus waarom wel mensen die maatregelen aan hun laars lappen?

Om jouw doel te bereiken: het terugdringen van het aantal besmettingen.

In een ander topic werd er - terecht - behoorlijk fel gereageerd op iemand die een ander letsel toewenste. In wezen komt dit daarbij in de buurt. Je hebt liever een grotere kans op besmetting voor mensen die de maatregelen negeren, dan ze te ‘faciliteren' met langere treinen. Ik snap dat werkelijk niet, je hebt toch zelf helemaal geen last van zo'n langere trein?

Reputatie 7
Badge +3

Dan is het duidelijk waar jouw prioriteiten liggen.

Als je de treinlengte niet aanpast op het aantal reizigers, omdat je ze niet wil “belonen", duurt het alleen maar langer voor kwetsbaren weer ergens naar toe kunnen.

Mijn prioriteit is het terugdringen van het aantal besmettingen door houden aan maatregelen, waardoor straks iedereen, kwetsbaar of niet, weer kan deelnemen aan de maatschappij. Nu zijn de maatregelen strenger geworden omdat een (groot) deel zich niet wenst te houden aan 1 of meer maatregelen. Waarom langere treinen voor mensen die roepen dat besmettingen in OV minimaal zijn en mondkapjes toch niets doen?

Als NS mensen die zich niet willen houden aan maatregelen moet faciliteren, dan zou het NS ook mensen tegemoet komen die omdat NS niet handhaaft op mondkapjes en in 1e klas hen tegemoet moeten komen die hierdoor niet meer met de trein kunnen/durven, maar wel abonnementen/Keuzedagen hebben. Plus hen die een spoordeeluitje hebben, maar niet kunnen doen wat ze gepland hebben (zie topic uitje). NS komt mensen die niet kunnen/durven te reizen tot op heden niet tegemoet, dus waarom wel mensen die maatregelen aan hun laars lappen?

Reputatie 7
Badge +1

Maar voorlopig is er helemaal geen sprake van langere treinen, want er is nog altijd een materieeltekort bij NS. 

Op zondag is dat niet per se het geval. Niet alle treinen van een werkdag rijden dan en de weekend/sinterklaasdrukte is niet over alle treinen gelijkelijk verdeeld. Enkele treinen versterken is misschien wel mogelijk.

Reputatie 7
Badge +1

De schoen wringt vooral bij het feit dat de mensen die maling hebben aan alle adviezen en maatregelen, vervolgens gaan klagen dat de treinen zo ontzettend vol zijn. Niet beseffende dat ze die drukte grotendeels zelf veroorzaken.

Maar voorlopig is er helemaal geen sprake van langere treinen, want er is nog altijd een materieeltekort bij NS. 

Reageer