Al een geruime tijd lees ik veel topics hier in de community over het gebrek aan zichtbaarheid en controle. Om een kijkje te geven in een dienst op de trein, deel ik hier mijn verslag van mijn dienst van afgelopen zaterdag. (15 april)
De dienst begint voor mij altijd in Rotterdam. Afgelopen zaterdag kwam ik rond 18:30 uur aan op het station. Omdat mijn eerste trein de sprinter is naar Dordrecht van 18:57 uur, besluit ik in de tussentijd even toezicht te houden aan de achterzijde van het station. Binnen 5 minuten heb ik de eerste tailgater te pakken. Deze persoon kan geen kaartje laten zien en heeft geen identiteitsbewijs bij zich. Daarom roep ik de assistentie van onze collega's veiligheid en service. Maar helaas zijn deze bezig met een andere melding waardoor ze niet kunnen komen. Moeilijk, want ik wil die reiziger niet hier mee weg laten komen.
Ik besluit het toch zelf te proberen. De reiziger geeft zijn gegevens aan mij, ik neem die over en laat de reiziger zijn gegevens controleren. Ineens zie ik dat hij toch een pasje bij zich heeft. Het is zijn bankpas. Ik vraag aan de reiziger om zijn pasje even te laten zien zodat ik zijn naam kan checken (handig, die bankpassen.) In eerste instantie weigert ie, maar als ik hem uitleg dat foutieve gegevens opgeven strafbaar gesteld is en ik zijn gegevens kan controleren via onze meldkamer dan kiest hij toch eieren voor zijn geld. Hij laat zijn bankpas zien en ik zie andere gegevens. Ik neem die over, schrijf een kaartje uit en de reiziger kan door.
De rest van de tijd blijft het rustig bij de poortjes. Reizigers checken in en uit en bij niet iedereen gaat het even soepel. Dan ben ik er op dit moment voor hun om te helpen. Poortjes open doen om eruit te komen met een geldig kaartje en het beantwoorden van vragen maakt dat de tijd vliegt. Dan ga ik naar mijn trein. Een collega die ik ken van de opleiding gaat met mij mee richting Dordrecht. Samen controleren we deze trein. Omdat het een trein is waar veel problemen op zijn lopen we samen door 1 treinstel. Dat is maar goed ook, want we waren net klaar in Dordrecht. Éen reiziger probeerde controle te ontkomen maar die heeft gemerkt dat dat je duur komt te staan. Die mocht een half uur wachten op de volgende trein.
Aangekomen in Dordrecht sta ik nog even te praten met die collega. Een nieuwe collega meld zich en we besluiten op de terugweg (ook sprinter) gespreid op te stellen dit keer. Mijn collega neemt plaats in het voorste treinstel en ik de achterste. Na vertrek uit Dordrecht leek het rustig in de trein dus besloot ik de trein alvast te controleren. Dat is handig voor de collega die de trein straks over zou nemen in Rotterdam. Tijdens het controleren stuit ik op een reiziger die een kaartje aan het kopen is. Kaartjes kopen op het moment dat controle plaatsvind mag niet. Ik heb deze reiziger gevraagd het betalingsproces te stoppen en mij zijn vervoerbewijs te laten zien. Hij bleef doorgaan en toen ik het kaartje eenmaal mocht zien, zag ik dat hij die net gekocht had. Hij had ook een kortingskaart gekocht met samenreiskorting, dus was voor mij de maat vol. Je koopt een kaartje tijdens controle en ook nog samenreiskorting terwijl je alleen bent dus dan wil ik dat je mijn trein verlaat. Mensen die mij belazeren wil ik niet helpen en gaan met mij niet mee. Meneer weigerde in Barendrecht de trein te verlaten en begon een grote mond te geven. Hierop heb ik besloten de trein stil te laten staan. Ik heb de reiziger uitgelegd dat als hij niet zelf uit zou stappen en de volgende trein zou pakken ik de keuze zou gaan maken om hulp erbij te halen van de politie. Maar ondanks dat weigerde meneer de trein te verlaten. Mijn collega kon de reiziger ook niet zover krijgen om er zelfstandig uit te gaan dus heb ik hulp ingeschakeld van de meldkamer die op hun beurt de politie hebben laten komen.
Op het moment dat onze meldkamer de politie inschakelt moeten wij wachten tot zij er zijn en dat kan soms best wel wat vertraging opleveren. Daarom heb ik de machinist geïnformeerd zodat hij de treindienstleider kon informeren en heb ik omgeroepen dat we even gingen wachten op politie omdat een reiziger mij belazert en niet mee wil werken. Reizigers bieden mij aan om te helpen, maar aangezien de politie al gebeld is heeft dat geen zin. Tevens wil ik hun veiligheid niet in het geding laten komen. Ondertussen komt de reiziger naar mij toe en maakt me uit voor k***er racist. Hierop reageer ik dan gewoon niet. Wanneer de politie komt leg ik het verhaal uit en komt de reiziger ineens wel de trein uit. De politie noteert mijn dienstnummer, standplaats en telefoonnummer voor vragen en we kunnen onze weg vervolgen. Met 15 minuten vertraging vertrekken we vanuit Barendrecht. De rest van die rit ben ik niet meer door het treinstel heen gegaan. Ondanks dat de situatie opgelost is, heb ik de behoefte om even bij te komen. De collega neemt in overleg het vertrekproces even over zodat ik het even kan laten bezinken. Ondertussen bel ik ook mijn collega's van de meldkamer terug over de situatie en informeer ik mijn collega's op de bijsturing van de reden van vertraging. Uiteindelijk komen we met 15 minuten vertraging binnen. Ik heb reizigers in mijn trein die de IC Direct moeten halen. Daarom informeer ik mijn collega's van die trein dat er reizigers aankomen, in de hoop dat ze even kunnen wachten. De trein wordt gesplitst, ik loop die leeg en ik ga naar mijn volgende trein.
De volgende slag Dordrecht verloopt rustig. Het is een trein die te kort is om iedereen een zitplaats te bieden, maar de sfeer is rustig. Samen met een beveiliger loop ik door de trein heen, ik controleer de trein waar het kan en weer door. Bij terugkomst in Rotterdam is het tijd voor pauze. Even een minuutje of 40 om tot rust te komen. Daarna samen met een collega een slagje Amsterdam. Tot mijn verbazing kregen we een SLT-4 mee maar het leek in eerste instantie rustig. Totdat we aankwamen in Amsterdam. Toen was het ineens heel erg druk. In Amsterdam waren 2 evenementen: 1 in de Ziggo Dome en 1 in AFAS Live. Als dat allebei tegelijkertijd afgelopen is zijn de treinen daarna erg druk, en een SLT-4 helpt daar natuurlijk niet bij. Daarom hebben zowel mijn collega als ik voor zowel de heen als terugreis een druktemelding gemaakt. Meer kunnen wij niet doen. Bij aankomst in Rotterdam om 01:04 uur loop ik de trein leeg zodat ik zeker weet dat er niemand meer in zit, doe ik de trein afsluiten voor reizigers en ga ik richting onze pauzelocatie.
Om 01:45 uur ga ik naar mijn volgende trein. De nachttrein. Momenteel rijdt die vanaf Rotterdam CS tot Den Haag HS door de ontsporing bij Voorschoten. Ons is bekend dat deze nacht beperkt busvervoer mogelijk is en dat kan nog wel eens een uitdaging gaan vormen. Mijn trein staat er wel maar die is gesloten. Dat is het gebruikelijke proces bij een nachttrein. Mijn collega's van Veiligheid & Service doen samen met beveiligers ingangscontrole. Omdat ik nog niemand zie, neem ik contact op met de collega's van Veiligheid & Service met de vraag of er ingangscontrole gehouden gaat worden. Mijn collega's geven de informatie dat ze bezig zijn met een aanhouding en dus helaas geen tijd hebben voor een ingangscontrole. Geen probleem, dat kan gebeuren. Daarop besluit ik om de deuren te laten ontgrendelen op het moment dat mijn collega arriveert. Ik wil in zo’n situatie wel zeker weten dat mijn collega er ook is, aangezien nachttreinen standaard 2 conducteurs hebben voor de sociale veiligheid. Als ik de deuren laat ontgrendelen terwijl mijn collega er nog niet is en er kan uiteindelijk geen collega komen, dan moet de trein weer leeggelopen worden en dat is onhandig. Gelukkig was dat niet aan de orde. Ondanks dat er geen ingangscontrole gedaan was was het wel rustig in de trein. Zowel de heen als terugreis zijn goed verlopen en dan was het toch echt tijd om weer naar huis te gaan, na 8 uur en 20 minuten.
Dit was één dienst met bijzondere omstandigheden, maar dat gebeurt vaker. Als Hoofdconducteur is geen enkele dag hetzelfde en dat is juist wat het werk zo leuk maakt. Dus zoek je toevallig nog een baan? Kijk dan op werkenbijns.nl
Op het moment dat wij een besluit moeten nemen, dan doen we dat altijd zorgvuldig. Het stilzetten van een trein is voor mij een moeilijke beslissing die veel impact heeft, maar aangezien het aantal incidenten op de trein aardig aan het toenemen is, heb ik soms geen keuze. Het dupeert in zo’n geval mogelijk wel een hoop mensen, daar ben ik mij van bewust. Echter, laat ik niet zomaar over mij heen lopen en in de zeik nemen. Alle reizigers die de IC direct moesten halen hebben deze aansluiting gelukkig ook kunnen halen.