Een inkijkje in een dienst als hoofdconducteur op de trein


Reputatie 6

Al een geruime tijd lees ik veel topics hier in de community over het gebrek aan zichtbaarheid en controle. Om een kijkje te geven in een dienst op de trein, deel ik hier mijn verslag van mijn dienst van afgelopen zaterdag. (15 april)

De dienst begint voor mij altijd in Rotterdam. Afgelopen zaterdag kwam ik rond 18:30 uur aan op het station. Omdat mijn eerste trein de sprinter is naar Dordrecht van 18:57 uur, besluit ik in de tussentijd even toezicht te houden aan de achterzijde van het station. Binnen 5 minuten heb ik de eerste tailgater te pakken. Deze persoon kan geen kaartje laten zien en heeft geen identiteitsbewijs bij zich. Daarom roep ik de assistentie van onze collega's veiligheid en service. Maar helaas zijn deze bezig met een andere melding waardoor ze niet kunnen komen. Moeilijk, want ik wil die reiziger niet hier mee weg laten komen. 

Ik besluit het toch zelf te proberen. De reiziger geeft zijn gegevens aan mij, ik neem die over en laat de reiziger zijn gegevens controleren. Ineens zie ik dat hij toch een pasje bij zich heeft. Het is zijn bankpas. Ik vraag aan de reiziger om zijn pasje even te laten zien zodat ik zijn naam kan checken (handig, die bankpassen.) In eerste instantie weigert ie, maar als ik hem uitleg dat foutieve gegevens opgeven strafbaar gesteld is en ik zijn gegevens kan controleren via onze meldkamer dan kiest hij toch eieren voor zijn geld. Hij laat zijn bankpas zien en ik zie andere gegevens. Ik neem die over, schrijf een kaartje uit en de reiziger kan door. 

De rest van de tijd blijft het rustig bij de poortjes. Reizigers checken in en uit en bij niet iedereen gaat het even soepel. Dan ben ik er op dit moment voor hun om te helpen. Poortjes open doen om eruit te komen met een geldig kaartje en het beantwoorden van vragen maakt dat de tijd vliegt. Dan ga ik naar mijn trein. Een collega die ik ken van de opleiding gaat met mij mee richting Dordrecht. Samen controleren we deze trein. Omdat het een trein is waar veel problemen op zijn lopen we samen door 1 treinstel. Dat is maar goed ook, want we waren net klaar in Dordrecht. Éen reiziger probeerde controle te ontkomen maar die heeft gemerkt dat dat je duur komt te staan. Die mocht een half uur wachten op de volgende trein. 

Aangekomen in Dordrecht sta ik nog even te praten met die collega. Een nieuwe collega meld zich en we besluiten op de terugweg (ook sprinter) gespreid op te stellen dit keer. Mijn collega neemt plaats in het voorste treinstel en ik de achterste. Na vertrek uit Dordrecht leek het rustig in de trein dus besloot ik de trein alvast te controleren. Dat is handig voor de collega die de trein straks over zou nemen in Rotterdam. Tijdens het controleren stuit ik op een reiziger die een kaartje aan het kopen is. Kaartjes kopen op het moment dat controle plaatsvind mag niet. Ik heb deze reiziger gevraagd het betalingsproces te stoppen en mij zijn vervoerbewijs te laten zien. Hij bleef doorgaan en toen ik het kaartje eenmaal mocht zien, zag ik dat hij die net gekocht had. Hij had ook een kortingskaart gekocht met samenreiskorting, dus was voor mij de maat vol. Je koopt een kaartje tijdens controle en ook nog samenreiskorting terwijl je alleen bent dus dan wil ik dat je mijn trein verlaat. Mensen die mij belazeren wil ik niet helpen en gaan met mij niet mee. Meneer weigerde in Barendrecht de trein te verlaten en begon een grote mond te geven. Hierop heb ik besloten de trein stil te laten staan. Ik heb de reiziger uitgelegd dat als hij niet zelf uit zou stappen en de volgende trein zou pakken ik de keuze zou gaan maken om hulp erbij te halen van de politie. Maar ondanks dat weigerde meneer de trein te verlaten. Mijn collega kon de reiziger ook niet zover krijgen om er zelfstandig uit te gaan dus heb ik hulp ingeschakeld van de meldkamer die op hun beurt de politie hebben laten komen.

Op het moment dat onze meldkamer de politie inschakelt moeten wij wachten tot zij er zijn en dat kan soms best wel wat vertraging opleveren. Daarom heb ik de machinist geïnformeerd zodat hij de treindienstleider kon informeren en heb ik omgeroepen dat we even gingen wachten op politie omdat een reiziger mij belazert en niet mee wil werken. Reizigers bieden mij aan om te helpen, maar aangezien de politie al gebeld is heeft dat geen zin. Tevens wil ik hun veiligheid niet in het geding laten komen. Ondertussen komt de reiziger naar mij toe en maakt me uit voor k***er racist. Hierop reageer ik dan gewoon niet. Wanneer de politie komt leg ik het verhaal uit en komt de reiziger ineens wel de trein uit. De politie noteert mijn dienstnummer, standplaats en telefoonnummer voor vragen en we kunnen onze weg vervolgen. Met 15 minuten vertraging vertrekken we vanuit Barendrecht. De rest van die rit ben ik niet meer door het treinstel heen gegaan. Ondanks dat de situatie opgelost is, heb ik de behoefte om even bij te komen. De collega neemt in overleg het vertrekproces even over zodat ik het even kan laten bezinken. Ondertussen bel ik ook mijn collega's van de meldkamer terug over de situatie en informeer ik mijn collega's op de bijsturing van de reden van vertraging. Uiteindelijk komen we met 15 minuten vertraging binnen. Ik heb reizigers in mijn trein die de IC Direct moeten halen. Daarom informeer ik mijn collega's van die trein dat er reizigers aankomen, in de hoop dat ze even kunnen wachten. De trein wordt gesplitst, ik loop die leeg en ik ga naar mijn volgende trein. 

De volgende slag Dordrecht verloopt rustig. Het is een trein die te kort is om iedereen een zitplaats te bieden, maar de sfeer is rustig. Samen met een beveiliger loop ik door de trein heen, ik controleer de trein waar het kan en weer door. Bij terugkomst in Rotterdam is het tijd voor pauze. Even een minuutje of 40 om tot rust te komen. Daarna samen met een collega een slagje Amsterdam. Tot mijn verbazing kregen we een SLT-4 mee maar het leek in eerste instantie rustig. Totdat we aankwamen in Amsterdam. Toen was het ineens heel erg druk. In Amsterdam waren 2 evenementen: 1 in de Ziggo Dome en 1 in AFAS Live. Als dat allebei tegelijkertijd afgelopen is zijn de treinen daarna erg druk, en een SLT-4 helpt daar natuurlijk niet bij. Daarom hebben zowel mijn collega als ik voor zowel de heen als terugreis een druktemelding gemaakt. Meer kunnen wij niet doen. Bij aankomst in Rotterdam om 01:04 uur loop ik de trein leeg zodat ik zeker weet dat er niemand meer in zit, doe ik de trein afsluiten voor reizigers en ga ik richting onze pauzelocatie. 

Om 01:45 uur ga ik naar mijn volgende trein. De nachttrein. Momenteel rijdt die vanaf Rotterdam CS tot Den Haag HS door de ontsporing bij Voorschoten. Ons is bekend dat deze nacht beperkt busvervoer mogelijk is en dat kan nog wel eens een uitdaging gaan vormen. Mijn trein staat er wel maar die is gesloten. Dat is het gebruikelijke proces bij een nachttrein. Mijn collega's van Veiligheid & Service doen samen met beveiligers ingangscontrole. Omdat ik nog niemand zie, neem ik contact op met de collega's van Veiligheid & Service met de vraag of er ingangscontrole gehouden gaat worden. Mijn collega's geven de informatie dat ze bezig zijn met een aanhouding en dus helaas geen tijd hebben voor een ingangscontrole. Geen probleem, dat kan gebeuren. Daarop besluit ik om de deuren te laten ontgrendelen op het moment dat mijn collega arriveert. Ik wil in zo’n situatie wel zeker weten dat mijn collega er ook is, aangezien nachttreinen standaard 2 conducteurs hebben voor de sociale veiligheid. Als ik de deuren laat ontgrendelen terwijl mijn collega er nog niet is en er kan uiteindelijk geen collega komen, dan moet de trein weer leeggelopen worden en dat is onhandig. Gelukkig was dat niet aan de orde. Ondanks dat er geen ingangscontrole gedaan was was het wel rustig in de trein. Zowel de heen als terugreis zijn goed verlopen en dan was het toch echt tijd om weer naar huis te gaan, na 8 uur en 20 minuten. 
 

Dit was één dienst met bijzondere omstandigheden, maar dat gebeurt vaker. Als Hoofdconducteur is geen enkele dag hetzelfde en dat is juist wat het werk zo leuk maakt. Dus zoek je toevallig nog een baan? Kijk dan op werkenbijns.nl 😉
 

Op het moment dat wij een besluit moeten nemen, dan doen we dat altijd zorgvuldig. Het stilzetten van een trein is voor mij een moeilijke beslissing die veel impact heeft, maar aangezien het aantal incidenten op de trein aardig aan het toenemen is, heb ik soms geen keuze. Het dupeert in zo’n geval mogelijk wel een hoop mensen, daar ben ik mij van bewust. Echter, laat ik niet zomaar over mij heen lopen en in de zeik nemen. Alle reizigers die de IC direct moesten halen hebben deze aansluiting gelukkig ook kunnen halen. 


25 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Mooi verslag Sander! Het eerste wat mij opviel was dit in je verslag:

 

De dienst begint voor mij altijd in Rotterdam. Afgelopen zaterdag kwam ik rond 18:30 uur aan op het station. Omdat mijn eerste trein de sprinter is naar Dordrecht van 18:57 uur, besluit ik in de tussentijd even toezicht te houden aan de achterzijde van het station. Binnen 5 minuten heb ik de eerste tailgater te pakken. Deze persoon kan geen kaartje laten zien en heeft geen identiteitsbewijs bij zich. Daarom roep ik de assistentie van onze collega's veiligheid en service. 

 

Dat tailgaten aldaar gebeurt dus dagelijks en frequent net als op andere stations. Jij bent dan iemand die daar toezicht op houdt maar bijvoorbeeld op Haarlem met 2 doorgangen en 4 uitgangen zie ik het dagelijks gebeuren en wordt er niets mee gedaan.

 

Verhaal van die reiziger in Barendrecht is natuurlijk ook behoorlijk heftig. Treinreizigers krijgen daardoor vertraging. Ik hoop wel dat ze in deze situatie daarvoor begrip hebben getoond want alleen door dit soort doorpakken wordt de situatie in de treinen uiteindelijk beter.      

Reputatie 7

Sander bedankt voor het uitgebreide verslag van een van je diensten en wat er zo gebeurt! Heb het met aandacht gelezen, interessant🙂

Dat tailgaten is overal aan de orde van de dag, zie het als dagelijkse reiziger bijna iedere dag wel een keer. Springen, klimmen, poortje opentrappen of (gebeurt het meest) achter anderen aanlopen.

Leuk om te lezen! En goed dat je gewoon zichtbaar bent in de trein. :)

Laatste had ik een tailgater teruggeduwd bij een breed poortje, met de mededeling dat hij toch echt geen misbruik gaat maken door achter iemand met een handicap aan te lopen. ;)

Reputatie 5

Super bedankt voor het uitgebreide verslag en hulde voor je inzet! 👍 Het was het meest interessante topic dat ik in tijden in deze community heb gelezen. Hopelijk geeft dit een ander beeld op het werk van een HC, dan het huidige idee van ‘Netflixen in de cabine achterin, omroepen en sleutelen’, dat veel reizigers (helaas inclusief ik) weleens hebben. 

Blijkt maar weer eens hoe gevaarlijk het werk van een conducteur kan zijn. Vooral in deze zelf-gecreëerde maatschappij waarin alles maar kan en mag, zie ik dat de reizigers steeds brutaler worden. Van het benadelen van een hele trein met reizigers omdat een egoïst niet zelfstandig de trein uit wil, tot de vele nieuwsberichten over geweld tegen NS-personeel. Des te meer respect voor dat sommige HC’s zoals jij zich niet uit de weg laten slaan. Laat het een voorbeeld zijn!

Als ik een super-like kon geven, had ik het gedaan.

Reputatie 6

Mooi verslag Sander! Het eerste wat mij opviel was dit in je verslag:

Dat tailgaten aldaar gebeurt dus dagelijks en frequent net als op andere stations. Jij bent dan iemand die daar toezicht op houdt maar bijvoorbeeld op Haarlem met 2 doorgangen en 4 uitgangen zie ik het dagelijks gebeuren en wordt er niets mee gedaan.   

Ja het tailgaten is een grote ergenis. Dat is ook waarom ik er sta. Tijdje terug bleef iemand wachten tot ik wegging maar die had daarvoor wel gevraagd buiten de poortjes naar een trein die in de tussentijd zou vertrekken. Die zal dan ieder geval half uur later zijn. Ik zag hem later over de poortjes springen maar ik had geen tijd om er wat mee te doen. De frequentie waarin dit gebeurt (wat @Rene74 ook benoemde) is voor mij aanleiding om op momenten dat het kan toezicht te houden.

 

Verhaal van die reiziger in Barendrecht is natuurlijk ook behoorlijk heftig. Treinreizigers krijgen daardoor vertraging. Ik hoop wel dat ze in deze situatie daarvoor begrip hebben getoond want alleen door dit soort doorpakken wordt de situatie in de treinen uiteindelijk beter.      

Gelukkig had iedereen begrip ervoor. De hulp die reizigers op zo'n moment aanbieden doet ook goed ondanks dat ik er niets mee gedaan heb. 

 

Super bedankt voor het uitgebreide verslag en hulde voor je inzet! 👍 Het was het meest interessante topic dat ik in tijden in deze community heb gelezen. Hopelijk geeft dit een ander beeld op het werk van een HC, dan het huidige idee van ‘Netflixen in de cabine achterin, omroepen en sleutelen’, dat veel reizigers (helaas inclusief ik) weleens hebben. 

Ik ben blij dat een dienstsamenvatting als deze goed ontvangen wordt! Het beeld van Netflixen, omroepen en sleutelen is een beeld wat ik de wereld uit wil hebben en daarom vind ik het ook extra leuk om deze samenvattingen te maken. Tuurlijk hebben we collega's rondlopen die het anders doen, maar daar kan ik natuurlijk zelf niks aan veranderen 😉 

 

Blijkt maar weer eens hoe gevaarlijk het werk van een conducteur kan zijn. Vooral in deze zelf-gecreëerde maatschappij waarin alles maar kan en mag, zie ik dat de reizigers steeds brutaler worden. Van het benadelen van een hele trein met reizigers omdat een egoïst niet zelfstandig de trein uit wil, tot de vele nieuwsberichten over geweld tegen NS-personeel. Des te meer respect voor dat sommige HC’s zoals jij zich niet uit de weg laten slaan. Laat het een voorbeeld zijn!

Als ik een super-like kon geven, had ik het gedaan.

Gevaarlijk wil ik mijn werk niet noemen. Er zijn altijd situaties die uit de hand kunnen lopen en dat is in alle functies denk ik wel als het op handhaving neerkomt. Maar de maatschappij wordt wel harder en de lontjes korter. Ik heb ook wel situaties waarin reizigers minder begrip hebben natuurlijk. Zo heb ik een week of 2 geleden geweld tegen mij gehad omdat een zwartrijder onder een kaartje uit wilde komen. Aangifte moeten doen en ik heb een dag daardoor niet gewerkt uit voorzorg om te voorkomen dat ik oneerlijk ging handelen. Dus het heeft wel gevolgen. Maar echt gevaarlijk vind ik het niet. Ik probeer altijd het verhaal goed uit te leggen aan de reizigers en als ik iets niet goed doe dan hoor ik dat ook van ze. Feedback hebben we allemaal nodig om goed te functioneren

 

 

Reputatie 7
Badge

Leuk om zo'n uitgebreid verslag te lezen, @Sander-VH, en inderdaad goed om te zien dat er conducteurs zijn die actief controleren. Gelukkig merk ik dat ook langzaam steeds weer een beetje meer terug. Waar ik de pandemie volgens mij wel een jaar niet gecontroleerd ben, word ik nu toch wel weer maandelijks gecheckt als ik iedere werkdag heen en weer reis naar mijn werk. Nog steeds veel te weinig wat mij betreft, maar het lijkt verbetering.

Wat mij verbaast in je verhaal is dat je aangeeft dat je (trein) op hulp moet wachten als je om hulp vraagt met een reiziger die niet uit wil stappen. Als hij blijft zitten, weet je waar hij uitkomt, toch? Hebben jullie niet de mogelijkheid om de politie of v&s naar bijvoorbeeld het eerstvolgende station te laten komen? Dan zou je én door kunnen pakken op verwijderen van die persoon uit de trein én vertraging kunnen beperken.

Reputatie 5

Is dat gebruikelijk dat conducteurs ook bij de poortjes controleren als ze niet op de trein zitten? 

Reputatie 6

Leuk om zo'n uitgebreid verslag te lezen, @Sander-VH, en inderdaad goed om te zien dat er conducteurs zijn die actief controleren. Gelukkig merk ik dat ook langzaam steeds weer een beetje meer terug. Waar ik de pandemie volgens mij wel een jaar niet gecontroleerd ben, word ik nu toch wel weer maandelijks gecheckt als ik iedere werkdag heen en weer reis naar mijn werk. Nog steeds veel te weinig wat mij betreft, maar het lijkt verbetering.

Wat mij verbaast in je verhaal is dat je aangeeft dat je (trein) op hulp moet wachten als je om hulp vraagt met een reiziger die niet uit wil stappen. Als hij blijft zitten, weet je waar hij uitkomt, toch? Hebben jullie niet de mogelijkheid om de politie of v&s naar bijvoorbeeld het eerstvolgende station te laten komen? Dan zou je én door kunnen pakken op verwijderen van die persoon uit de trein én vertraging kunnen beperken.

Ik kan er voor kiezen om in zo'n geval deze persoon langer te laten zitten en bij zijn station eruit te laten halen. Echter is dat voor onze meldkamer ook lastiger schakelen. Zij kunnen zien waar onze trein zich bevind. Maar het zou wel een optie zijn waar ik nog niet echt bij stil had gestaan. Goede tip! 

Reputatie 6

Is dat gebruikelijk dat conducteurs ook bij de poortjes controleren als ze niet op de trein zitten? 

Nee dat is niet gebruikelijk, maar we mogen het wel. In dit geval is het een keuze van mij zelf om bij te dragen aan een klein beetje extra sociale veiligheid

Reputatie 6

Leuk om zo'n uitgebreid verslag te lezen, @Sander-VH, en inderdaad goed om te zien dat er conducteurs zijn die actief controleren. Gelukkig merk ik dat ook langzaam steeds weer een beetje meer terug. Waar ik de pandemie volgens mij wel een jaar niet gecontroleerd ben, word ik nu toch wel weer maandelijks gecheckt als ik iedere werkdag heen en weer reis naar mijn werk. Nog steeds veel te weinig wat mij betreft, maar het lijkt verbetering.

Het doet mij goed om te horen dat het aantal controles omhoog gaat voor je gevoel. Ondanks dat het ook in mijn ogen erg weinig is, is elke verbetering er toch weer 1😀

Reputatie 7
Badge +3

Dus het loont nog steeds om zwart/grijs te reizen zo te lezen, als je zonder uvb de trein uitgezet wordt. Bij de volgende trein nieuwe kansen...

Reputatie 7
Badge +1

Op Zwolle-Groningen is het naar mijn idee echt heel afwisselend. Soms weken dat je echt dagelijks gecontroleerd wordt en soms opeens weken dat je helemaal niet gecontroleerd wordt.

Zulke verslagen van de dagelijkse werkzaamheden zijn wat mij betreft altijd welkom. Ik vind het altijd interessant om te lezen. 🙂

Reputatie 6

Dus het loont nog steeds om zwart/grijs te reizen zo te lezen, als je zonder uvb de trein uitgezet wordt. Bij de volgende trein nieuwe kansen...

Ik weet niet waar je die conclusie trekt, maar dat schijnt vaker te gebeuren. Als ik de afweging maak om het op deze manier op te lossen dan is dat goed. De politie heeft het verder afgehandeld en ik ga er vanuit dat zij vanuit hun vakmanschap beslissen of ze deze persoon met de volgende trein mee laten gaan of niet. 

Ik vind het wel jammer dat je elke keer als ik iets post je overkomt alsof je alleen maar wil klagen op mij en mijn collega's. Ik zou je willen meegeven om op te letten over hoe je overkomt op anderen op de community.

Reputatie 6

Overigens heb ik gekozen om op deze manier door te gaan gezien de overstap die gehaald moest worden op de ICD. Op het moment dat ik nog een UVB opgemaakt had had ik nog meer Vertraging gehad met verdere gevolgen. 

Reputatie 6

Op Zwolle-Groningen is het naar mijn idee echt heel afwisselend. Soms weken dat je echt dagelijks gecontroleerd wordt en soms opeens weken dat je helemaal niet gecontroleerd wordt.

Zulke verslagen van de dagelijkse werkzaamheden zijn wat mij betreft altijd welkom. Ik vind het altijd interessant om te lezen. 🙂

Het maakt de kans op aanpakken wel groter. Ben blij dat je het waardeert. Misschien ga ik het vaker delen 😃

Reputatie 7
Badge

Op Zwolle-Groningen is het naar mijn idee echt heel afwisselend. Soms weken dat je echt dagelijks gecontroleerd wordt en soms opeens weken dat je helemaal niet gecontroleerd wordt.

Die ervaring heb ik tussen Almere en Amsterdam ook. Wat ik eerder zei is een schatting van het gemiddelde de laatste tijd. Ik ben laatst ook een keer drie keer gecontroleerd in twee weken, maar maanden zonder controle komen ook nog steeds voor.

Reputatie 7

Mooi geschreven collega! 

Reputatie 7
Badge

Overigens heb ik gekozen om op deze manier door te gaan gezien de overstap die gehaald moest worden op de ICD. Op het moment dat ik nog een UVB opgemaakt had had ik nog meer Vertraging gehad met verdere gevolgen. 

Had dat niet gekund terwijl je op assistentie wachtte dan? Als de trein een kwartier vertraging op heeft gelopen klinkt dat (misschien ten onrechte, ik ben benieuwd) of daar tijd zat voor was.

Reputatie 6

Overigens heb ik gekozen om op deze manier door te gaan gezien de overstap die gehaald moest worden op de ICD. Op het moment dat ik nog een UVB opgemaakt had had ik nog meer Vertraging gehad met verdere gevolgen. 

Had dat niet gekund terwijl je op assistentie wachtte dan? Als de trein een kwartier vertraging op heeft gelopen klinkt dat (misschien ten onrechte, ik ben benieuwd) of daar tijd zat voor was.

Daar had tijd voor geweest en had ik kunnen doen, maar meneer weigerde alle medewerking en dus ook gegevens afstaan. Dat maakt het extra lastig. In dit geval had ik het alleen met de gegevens op zn eticket kunnen doen, maar daar heb ik in het moment niet aan gedacht als ik eerlijk ben

Mooi verslag! Leuk om te lezen!

Reputatie 7
Badge +3

Dus het loont nog steeds om zwart/grijs te reizen zo te lezen, als je zonder uvb de trein uitgezet wordt. Bij de volgende trein nieuwe kansen...

Ik weet niet waar je die conclusie trekt, maar dat schijnt vaker te gebeuren. Als ik de afweging maak om het op deze manier op te lossen dan is dat goed. De politie heeft het verder afgehandeld en ik ga er vanuit dat zij vanuit hun vakmanschap beslissen of ze deze persoon met de volgende trein mee laten gaan of niet. 

Ik vind het wel jammer dat je elke keer als ik iets post je overkomt alsof je alleen maar wil klagen op mij en mijn collega's. Ik zou je willen meegeven om op te letten over hoe je overkomt op anderen op de community.

 

1 iemand heeft een uvb gekregen bij de poortjes, 2 mensen heb je de de volgende trein laten nemen en 1 door de politie laten ophalen.

 

 

Badge +3

Keertje stil gestaan vanuit Eindhoven vlak voor Den Bosch (geen omroep, rood sein of zo?), maar in mijn beleving stonden we al aan het perron. Wat nou deuren dicht!?

Na een minuut of 10 zonder enige omroep (het leek wel een eeuwigheid) rolden we toch even verder Ht binnen en kwam de uitleg.

Er waren zakkenrollers actief in de trein en die moesten eerst ‘even opgevangen worden’ op het perron door V&S of politie.

De getroffen reizigers kregen hun telefoon (of portemonnee of wat ze ook gejat hadden) terug -met een formulier voor aangifte indien nodig- en verder iedereen die dat wilde een bon voor gratis koffie/thee bij Kiosk voor het ongemak.

Klein applausje in de trein (na de omroep) voor dat kwartiertje inzet, het was de vertraging op zich wel waard om zoiets een keer mee te maken.

Helaas, de IC Zwolle is al weg (die route is volgende planner sowieso via Utrecht) maar de sprinter Nijmegen op spoor 1 (en jij dus een ICd overstap gefaciliteerd) 🤣

Alle reizigers die de IC direct moesten halen hebben deze aansluiting gelukkig ook kunnen halen. 

Reputatie 6

In zo'n geval zou informatie eerder natuurlijk wel gewenst zijn, maar ik snap de overweging om het feit zelf pas achteraf te benoemen

In zo'n geval zou informatie eerder natuurlijk wel gewenst zijn, maar ik snap de overweging om het feit zelf pas achteraf te benoemen

Nogal logisch dat dit niet vooraf gemeld wordt, dan open de zakkenrollers de deuren en rennen weg uit de stilstaande trein.

Reputatie 6

In zo'n geval zou informatie eerder natuurlijk wel gewenst zijn, maar ik snap de overweging om het feit zelf pas achteraf te benoemen

Nogal logisch dat dit niet vooraf gemeld wordt, dan open de zakkenrollers de deuren en rennen weg uit de stilstaande trein.

Ja maar het is ook natuurlijk wat je zegt. Je kan natuurlijk ook aangeven dat we even moeten wachten totdat we binnen kunnen komen. Dan weten mensen in ieder geval iets 😉

Reageer