eerste klas

  • 27 February 2022
  • 10 reacties
  • 467 Bekeken

Ik weet dat dir onderwerp vaak wordt aangekaart maar omdat er niets lijkt te veranderen: hier nog maar een keer. Ik reis sinds corona meestal eerste klas, en betaal daar netjes voor. Mij valt op dat de eerste klas vaak redelijk vol zit met mensen van wie ik vermoed (schigtig rondkijken) of weet (gesprekjes) dat ze daar niet voor hebben betaald, ook als er ruim plek is in de tweede klas. Conducteurs zie ik sinds corona nooit meer, en voor zelf ‘handhaven’ ben ik niet opgeleid. Ik erger me echt mateloos hieraan. Waarom laat NS dit gewoon passeren?


10 reacties

Reputatie 7
Badge

Een veel gehoorde en ook terechte klacht. Helaas doet NS daar niks mee. 

Reputatie 7

Gisteravond dit ook weer aan den lijve mogen ondervinden in de 1e klas. Uit irritatie ben ik verhuisd naar ander rijtuig. Rit Arnhem - Roosendaal geen conducteur gezien - alleen horen omroepen.

Conducteurs hebben óók andere taken dan alleen controleren lees je in talloze andere topics hier.

Blijkbaar is dit iets typisch Nederlands (geworden). In België is de controlefrequentie veel hoger en als regelmatige Duitsland en Zwitserlandganger ben ik dit daar in intercity's ook heel anders gewend (in Duitsland is in veel lokale treinen weinig/geen controle, maar intercity's wel). Zwitserland kent heel lange intercitytreinen die ook druk bezet zijn, maar er gaat geen keer voorbij of er wordt “Gruezi! Billette bitte” gevraagd. In de stoptreinen van veel andere maatschappijen dan SBB is de controle ook vrij standaard (de BLS bijvoorbeeld).

Het blijft bevreemdend dat het dáár wel zo gaat en bij ons niet. Terwijl het hier harder nodig is! Ik snap niks van de reden van dit NS-beleid. 

 

Badge +3

Op Twitter zojuist iemand die om vergoeding vroeg voor 1e klas… omdat daar een ‘invasie van scheefrijders’ plaatsgevonden had :disappointed_relieved:

“Spreek ze er gerust op aan” als reactie. Maar is daar natuurlijk ook niet voor opgeleid.

Nog eentje dan (paar minuten later, andere trein)

Het zal eens fijn zijn als er wat vaker gecontroleerd wordt in de eerste klas op mensen met een geldig vervoersbewijs. Nu zitten er complete gezinnen die hun kroost uitleggen dat 1ste klas best mag met een 2de klas kaartje. Intercity Den Haag - Akkrum

Reputatie 7

Op Twitter zojuist iemand die om vergoeding vroeg voor 1e klas… omdat daar een ‘invasie van scheefrijders’ plaatsgevonden had :disappointed_relieved:

“Spreek ze er gerust op aan” als reactie. 

Wat een reactie... Dan blijf ik iedere dag aan de gang 🤣 

Het is in mijn ogen de logische taak van NS om het scheefrijden zoveel mogelijk te voorkomen. Maar ik zal het wel verkeerd zien.

 

Reputatie 5

Zojuist de eerste klas upgrade maar van mijn abonnement af gehaald.

Vanmiddag Heerhugowaard-Nijmegen v.v. gereden,geen conducteur gezien,wel een hoop scheefrijders.

Met name op de terugreis tussen Utrecht en Amsterdam.

De eerste klas was vlakbij de trap op het perron.

Nou dan weet je het wel:de tweede klas geheel vol en men kwam maar in de eerste klas zitten en ook staan.

Terwijl er nog plaats genoeg was in de tweede klas om te staan en verderop in de trein zeer waarschijnlijk ook om te zitten.(bij het binnenrijden zag ik dat het daar toch niet echt druk was)

Beide coupe’s waren ook nog stiltecoupe’s,maar ook dat maakte blijkbaar niets uit.

En ook bij eerdere reizen zaten er wel heel veel mensen in de eerste klas.

Het toppunt was wel dat een dronken persoon door de conducteur in de eerste klas gedumpt werd.

 

De upgrade had ik genomen om wat meer ruimte en rust te hebben en ook de kans op Covid zeer klein te maken (ik heb alle vaccinaties gehad,maar toch...)

Zou Marjan Rintel ook wel eens meelezen op dit forum?

Reputatie 7

De 1e klas is feitelijk opgeheven, alleen de kaartverkoop bestaat (ten onrechte) nog.

Badge +3

Het toppunt was wel dat een dronken persoon door de conducteur in de eerste klas gedumpt werd.

Welke trein was dat? Dan kunnen we nog (achteraf) stilte/mondkapjes/1e klas verklikker spelen… (ook al was dat niet onze taak).

Beste HC en V&S personen, ga eens doen wat de ‘beste reizigers’ van jullie verwachten!

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb vandaag Alkmaar-Antwerpen vice versa gedaan. Zowel op de heen als terugweg weer geen controle gehad. Trein was overbevolkt en er werd weer heel veel grijsgereden, mensen zeiden het ook gewoon ja dan moet ik staan in de 2e klasse ik ga hier wel zitten. Mondkapjes natuurlijk ook niet op. 

Betrof de trein vanuit Antwerpen om 17.44 uur. Ik voel mij gewoon zwaar bekocht door NS. Ik betaal veel geld voor een 1e klas kaart en ik moet dan blijkbaar zelf mensen gaan aanspreken zoals uit de reactie van RobertB blijkt. Het is leuk dat er poortjes staan maar poortjes controleren geen 1e of 2e klas tickets dat moet toch echt het personeel doen. Op de schermen in de trein lees ik trouwens ook nog dat er vacature voor conducteurs zijn. Snap ik al helemaal niet. 

Wanneer gaat het overgrote deel van het personeel nu eindelijk weer eens aan het werk???

 

 

Reputatie 7

Dit onderwerp speelt al jaren. Las een artikel uit 2010 waarin suggestie voor afschaffen 1e klas en klagen over scheefrijders (en ontbrekende controle) al voorkwam. In al die jaren is er niks mee gedaan. Belangrijkste reden voor 1e klasreizen is niet de bredere stoel, maar de rustige sfeer die verwacht wordt (geen rumoer/lawaai). Als de 2e klas stilte(rust)coupé echt zou werken c.q. nagekomen zou worden, zouden vele 1e klasreizigers gelijk switchen. Ik heb weleens discussies met anderen, ik zou me wat verheven voelen omdat ik 1e klas reis, maar het heeft niets met sociale klasse te maken of met je beter voelen dan een ander zoals in vroeger tijden, maar puur met de wens rustiger te reizen. Om welke reden dan ook. Overprikkeling in deze veeleisende maatschappij is er één van. Persoonlijk kan ik niet goed tegen grote drukte en rumoer, wel even een kwartiertje of zo, maar niet op langere reizen (die ik veel maak). Het reizigerspubliek is ook erg veranderd in al die jaren en velen zijn zo nadrukkelijk aanwezig. Komen luid kakelend en gillend binnen zonder zich er iets van aan te trekken dat er ook nog andere mensen zijn. Mag het misschien iets zachter?? -  Waar bemoei je je mee! hoor je dan. Iets met opvoeding, zal ik maar zeggen.

Reageer