Skip to main content
Beste NS,



Ik reis voor mijn werk tussen Amsterdam Centraal en Schiphol met bagage. Ik heb er bewust voor gekozen om eerste klas te reizen omdat op dat traject uiteraard veel toeristen in de trein zijn en ik in de eerste klas ruim kan zitten met mijn bagage.



Het valt me op dat er meer en meer toeristen 1e klas gaan zitten met een 2e klas kaartje. Soms blijven ze bewust zitten als ze verkeerd zijn (ik heb een paar keer een conversatie gehoord waarbij duidelijk was dat ze door hadden dat ze verkeerd zaten) en er wordt bijna niet gecontroleerd. Daarbij komt dat, indien er gecontroleerd wordt ze alleen maar weg gestuurd worden en er geen boetes uitgedeeld worden. Sommige toeristen die vaker terug komen weten dat er toch geen boete wordt gegeven en gaan vaker “als domme toerist” 1e klas zitten (dit heb ik in het buitenland letterlijk gehoord van iemand).



Als klap op de vuurpijl zat ik laatst in een intercity direct in de hoofdcabine van de 1e klas terwijl er 4 conducteurs in een privé-coupé zaten die zo luid aan het praten en lachen waren dat het in de hoofdcoupé te horen was. En dat terwijl de privé-coupé een stilteruimte is. Ondertussen zaten er om mij heen allemaal toeristen met 2e klas kaartjes.

Ik heb de hoofdconducteur hier op aangesproken en die zei dat hij niet de hele trein altijd maar kon controleren en dat ik hem tijdens de rit maar had moeten aanspreken op hun luide gedrag.



Voor mij is de maat nu vol. Hier moet écht wat aan veranderen. Er moet meer gehandhaafd worden, juist en zeker op het traject Schiphol-Amsterdam want tussen Groningen en Hogeveen lijkt me de kans op mensen die foutief in de 1e klas zitten nu eenmaal wat kleiner. Ook moet er aan de conducteurs duidelijk gemaakt worden dat juist zíj een voorbeeldfunctie hebben en zich ook aan de stilte-coupé regels moeten houden.



Met vriendelijke groet,



Marcel Ruitenburg

De discussie over het wel of niet continueren van de 1e klas is al veelvoudig gevoerd hier op deze community. Ik ga niet eens de moeite nemen om naar ons standpunt te verwijzen. Dat er nog altijd signalen zijn dat er te weinig gecontroleerd wordt is evident. Dat zien we hier, op onze andere kanalen en is zelfs binnen de organisatie bekend. We doen er als moderators alles aan om dit telkens opnieuw aan te kaarten zodat het elke dag beter wordt. 


Ik waardeer het aankaarten, maar ik zie het eerder minder dan beter worden.

Een papieren standpunt is geen standpunt. De NS zal moeten kiezen: of controle in de trein (ja, ook de vervelende trajecten), of stoppen met extra geld vragen voor 1ste klas ‘service’.


De keuze om de 1e klas te handhaven komt vooral voort vanuit de wens van onze reizigers. We zien dat er nog steeds een grote groep reizigers is die extra wil betalen voor een grotere kans op een zitplaats en meer luxe. Zolang dat niet veranderd, zal NS de 1e klas ook niet weghalen uit de trein. 

Ik bén bereid meer te betalen voor meer rust en luxe. Het probleem bij de NS is nou juist dat je wel meer betaalt, maar niet meer rust en luxe krijgt omdat iedereen zonder 1e klas kaartje daar ook ongestraft gaat zitten. Je betaalt dus voor een service/product die je niet krijgt. Dat is misleidend. Óf je handhaaft in de 1e klas, óf je heft de 1e klas op. Maar maak een keuze. Nu is er een halfslachtig beleid en dat frustreert 1e klas reizigers en jaagt ze de trein uit. 


Spijtig dat je deze ervaring hebt. Het is niet zo dat we altijd de eerste klasse beschikbaar stellen voor reizigers met een 2e klas vervoerbewijs als het erg druk is. De mogelijkheid bestaat omdat te doen. De conducteur zal dan de overweging maken om dit wel of niet te doen.


Spijtig dat je deze ervaring hebt. Het is niet zo dat we altijd de eerste klasse beschikbaar stellen voor reizigers met een 2e klas vervoerbewijs als het erg druk is. De mogelijkheid bestaat omdat te doen. De conducteur zal dan de overweging maken om dit wel of niet te doen.

Als er inmiddels jarenlang slechts mondjesmaat (uit andere berichten de kans is zo'n 5% inmiddels) wordt gecontroleerd in de trein, gaan er mensen profiteren van dit lakse beleid en met hun 2e klas kaartje in de 1e klas zitten. Ik denk overigens dat op het traject Schiphol-Amsterdam v.v. de controle nog veel lager is dan die 5%.

 

Enige manier om dit tegen te gaan is meer controleren. NS is hier niet toe bereid. Derhalve geschiedt wat FRE183 aangeeft. Die ervaring is hier inmiddels al ontiegelijk vaak gedeeld op dit forum. Ik vind het derhalve een beetje vreemd dat je reageert alsof deze ervaring nieuw is. 


Iedere reiziger die extra betaalt voor 1e klas heeft het recht om zich bekocht te voelen. NS levert waardeloze service aan deze klanten. NS spant zich totaal niet in om te controleren in de 1e klas waardoor fraudeurs die illegaal in de 1e klas zitten zonder enige consequentie kunnen frauderen.


Ik vind het naar dat je vaak een zeer negatieve houding aanneemt als het over dergelijke onderwerpen gaat, Pingpong. We hebben het afgelopen jaar vaak van Loes mogen ervaren hoe moeilijk ons personeel het heeft in de trein en dat Loes bijna altijd controle doet op vervoerbewijzen. Het is helaas niet altijd mogelijk en het is inderdaad wel minder geworden sinds Corona er is. Loes heeft al aangegeven waarom dit het geval is en dat er ook nog veel conducteurs zijn die wel hun ronde net zo vaak doen als voorheen. Om daarna nog steeds te roepen dat we maar meer moeten controleren vindt ik kort door de bocht en getuigd weinig begrip voor ons rijdend personeel. Ik zet elk signaal door en ook zal ik deze doorzetten, maar ik hoop ook op een beetje begrip dat het niet altijd mogelijk of wenselijk is om controle te doen.


Het probleem van het niet controleren in de 1e klas speelt al veel langer dan sinds het begin van de pandemie. Het is bijzonder flauw om dat als excuus aan te voeren. 

Wanneer ik voor mijn werk met de trein reis wordt er werkelijk nooit maar dan ook nooit naar een vervoerbewijs gevraagd. In de trein heb ik zicht op de 1e klas. Daar is bijna altijd een Hc aanwezig die heel druk is met administratie. 

Dit topic is al meer dan 2 jaar oud. De problemen met het slecht controleren in de 1e klas zijn hoogstens verergerd sinds de pandemie.


Er vind helaas minder controle plaats. De conducteur heeft ook andere werkzaamheden, maar zal ook minder snel controle uitvoeren als hij/zij merkt dat het gewoon onveilig is om dit te doen. Loes heeft in het begin hier heel veel uitleg over gegeven waarom dit het geval is. Het is voor haar en andere collega's zeer onwenselijk om maar continue uitleg te moeten geven waarom dit het geval is. Vaste leden zoals jij en Pingpong kennen het verhaal en ik snap dat het antwoord niet gewenst is, maar dat betekent niet dat het klopt dat we geen controle meer doen. Het klopt zeer zeker niet dat we hier helemaal niets aan willen doen en ik vind zulke uitspraken na alle moeite van collega's ook zeer ongepast van leden die vaak deze discussie hebben gevoerd.


Het is mij niet duidelijk waarom er zaken rechtgepraat moeten worden die krom zijn. Het valt niet te ontkennen dat er niet of nauwelijks gecontroleerd wordt in de 1e klas. 

Ik heb uiteraard begrip voor de veiligheid en gezondheid van het personeel. Maar wees dan zo eerlijk als bedrijf om tot nader bericht de 1e klas niet in rekening te brengen. Wel de extra inkomsten beuren maar niet controleren is een slag in het gezicht van degenen die wel betalen voor de 1e klas.

Het controleren of iemand met een geldig vervoerbewijs in de trein zit wordt in een groot aantal gevallen al gedaan met behulp van de poortjes. Helaas helpen de poortjes niet tegen het frauderen door met een verkeerd vervoerbewijs in de 1e klas te gaan zitten. Die controlezal toch echt door een mens gedaan moeten worden.


Ik probeer niets recht te praten. Ik kan ook niet exact zeggen hoeveel minder controle er momenteel is, maar ik heb wel alle discussies hier de afgelopen maanden intensief gevolgd. Loes is natuurlijk niet de maatstaaf, maar als zij een half jaar geleden al aangeeft net zoveel te controleren als voor Corona denk ik dat er wel meer rijdend personeel zal zijn die dat doet. Ongetwijfeld zullen er ook collega's tussen zitten die minder dan voorheen controleren, maar om nu te zeggen dat wij helemaal geen controle meer doen is in mijn ogen ook misplaatst. 

 

De poortjes helpen misschien niet volledig, maar zullen wel een groot deel tegenhouden. Het idee om de 1e klas af te schaffen vanwege het feit dat er geen controle is snap ik niet. 


De poortjes helpen misschien niet volledig, maar zullen wel een groot deel tegenhouden. Het idee om de 1e klas af te schaffen vanwege het feit dat er geen controle is snap ik niet. 

Ik bepleit niet het afschaffen van de 1e klas. Ik bepleit het tot nader bericht niet in rekening brengen van de 1e klas. Dit omdat aan de mensen die extra betalen niet valt uit te leggen dat er niet gehandhaafd wordt. 

Als je geen dienst levert, moet je die als bedrijf ook niet in rekening willen brengen. Het zal wel als gevolg hebben dat het veel drukker wordt in de eerste klas. Dat is dan maar zo.


Ik probeer niets recht te praten. Ik kan ook niet exact zeggen hoeveel minder controle er momenteel is, maar ik heb wel alle discussies hier de afgelopen maanden intensief gevolgd. Loes is natuurlijk niet de maatstaaf, maar als zij een half jaar geleden al aangeeft net zoveel te controleren als voor Corona denk ik dat er wel meer rijdend personeel zal zijn die dat doet. Ongetwijfeld zullen er ook collega's tussen zitten die minder dan voorheen controleren, maar om nu te zeggen dat wij helemaal geen controle meer doen is in mijn ogen ook misplaatst. 

 

De poortjes helpen misschien niet volledig, maar zullen wel een groot deel tegenhouden. Het idee om de 1e klas af te schaffen vanwege het feit dat er geen controle is snap ik niet. 

De poortjes helpen misschien niet volledig, maar zullen wel een groot deel tegenhouden. Het idee om de 1e klas af te schaffen vanwege het feit dat er geen controle is snap ik niet. 

 

De poortjes hebben niets te maken met het 1e of 2e klas reizen. Mensen willen vooral voor de 1e klas betalen vanwege de rust en echt niet om de kleur en de grootte van de stoel. NS handhaaft niet op stiltecoupe's en voert ook bijna geen controle uit in de 1e klasse of mensen daar wel rechtmatig zitten. Als sommige reizigers opmerkingen maken over personen die volgens hen niet in de 1è klasse thuishoren wordt dit direct in twijfel getrokken want misschien had die persoon wel een 1e klas kaartje.

Nooit zie ik een opmerking dat het vervelend is dat er weer geen controle is geweest. Zoals iMark al heeft aangegeven, corona is geen excuus want dit speelde ook al jaren voor de coronacrisis.

 

 


Ik kan er kort over zijn: reis vrijwel dagelijks 1e klas en ben in 4 tot 5 weken 1x gecontroleerd. Dat is niet "wat minder controle", dat is "vrijwel geen controle". Met onveiligheid lijkt het niets van doen te hebben: regelmatig zit de conducteur ook in de 1e klas en loopt bij ieder station even naar buiten voor vertrekprocedure. Soms maak ik een praatje. Heb weleens gevraagd waarom hij geen controle deed. Antwoord was dat het beleid is dat het niet zo vaak meer hoeft als vroeger, en ja: nu corona he. Daarnaast andere prioriteiten- zoals service verlenen. Controle wordt blijkbaar niet gezien als service.... Vreemd!

Maar ik zou zeggen; controleer desnoods alleen de 1e klas. Is zo klaar en je haalt de verkeerdzitters (die er veel zijn- zeker weten) er zo uit. Hoeven mensen die extra betalen zich ook niet bekocht te voelen. 


Spijtig dat je deze ervaring hebt. Het is niet zo dat we altijd de eerste klasse beschikbaar stellen voor reizigers met een 2e klas vervoerbewijs als het erg druk is. De mogelijkheid bestaat omdat te doen. De conducteur zal dan de overweging maken om dit wel of niet te doen.


Probleem is dat mensen vinden dat als zij het te druk vinden in Corona tijd (geen 1,5 afstand kunnen houden, naast iemand moeten zitten) zij recht hebben op een zitplaats in de 1e klas met 2e klas kaartje.

Controle kan zorgen dat het zwartreizen in de 1e klas niet toeneemt en mensen die er wel voor betalen zich minder hoeven af te vragen waarvoor ze nog zoveel extra betalen. Door de zwartrijders wordt de kans op een zitplek voor wel 1eklasbetalenden kleiner.


Ze snappen het niet bij NS. Controle = service.


Volgens mij is Loes de enige die nog steeds controleert.

We love Loes!


U heeft uw bericht gelukkigaangepast, dan doe ik dat ook maar. ;-)

 

 


Volgens mij is Loes de enige die nog steeds controleert.

We love Loes!

Zou het hier dan Loes geweest zijn die deze zwartrijder heeft gecontroleerd of zijn er toch nog anderen die ook controleren?

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1677548662/zwartrijder-heeft-machete-van-45-centimeter-op-zak

Deze zwartrijder had daarnaast nog de pech dat er ook nog agenten in burger in de trein zaten die zijn “fruitschilmesje” iets te groot vonden. 


Nog een aanvulling op een oude discussie. Sinds Corona is de controle, zeker op het drukke traject Amsterdam Vlissingen, tot vrijwel nul gedaald. Excuus was ‘ besmettingsgevaar’, vervolgens ‘ veel zieken onder het personeel’ ( niet door de contacten met de reizigers….). Wat het excuus nu is? Soms zie je op de stations opeens vier conducteurs naast de trein staan die zich de hele reis niet vertonen. Dus steeds meer mensen die onder de uitroep “ joh, we gaan gewoon eerste klas zitten want er wordt toch niet gecontroleerd” breeduit de eerste klas bevolken. Klacht via chat leverde de mededeling op dat de conducteurs geacht worden te controleren !? Juist ja, dat dacht ik dus ook. Betalen voor de eerste klas is kennelijk voor dummies 


Ik was vanochtend aangenaam verrast. Controle tussen Hilversum en Utrecht Overvecht. Het kan echt!


Deze maand op 23 dagen gereisd (en dus 46 reizen gemaakt) en hierin drie keer gecontroleerd. Nog steeds minimaal maar al meer dan de hele vorige maand. Nog steeds bijna iedere dag (groepjes) jeugd in de 1e klas, af en toe spiedend of er een conducteur aan komt, maar ze hebben geluk. Ze nemen het ervan. Lijkt af en toe wel alsof ik in de 1e klas in een schoolkantine zit. 


Dat controleren moet je ook langzaam opbouwen. Stel dat reizigers nu elke 2 of 3 reizen gecontroleerd worden, die schrikken zich dan een hartverlamming. Dat wil je niet hebben als NS. 😄 NS is nu net zo blij dat 80% van de reizigers weer terug is. https://nieuws.ns.nl/80-procent-van-de-reizigers-terug-in-de-trein/


Voor je het weet komen er voorschriften dat er in iedere trein een AED moet hangen.


Ze hangen nu al op ieder station, dus in een groot deel van het land ben je niet meer dan een paar minuten van een AED verwijderd mocht een reiziger zich door de controle echt een verlamming schrikken. Dat plaatsen op alle stations is nog best snel gegaan, zo terug lezend was de start van het plaatsen ervan op alle station in juli vorig jaar en in maart dit jaar was het zo ver. Dat is sneller gegaan dan alle stations voorzien van een toilet of watertappunt, wat al eerder aangekondigd was. Deze laatste 2 heb ik hier bij station De Vink nog niet gezien, de AED wel. 


NS is nu net zo blij dat 80% van de reizigers weer terug is. https://nieuws.ns.nl/80-procent-van-de-reizigers-terug-in-de-trein/

En dat zijn dan nog alleen de reizigers die wel betalen. Al degenen die tegenwoordig zwart reizen omdat er vrijwel nooit controle is zitten niet in de cijfers.

 


NS is nu net zo blij dat 80% van de reizigers weer terug is. https://nieuws.ns.nl/80-procent-van-de-reizigers-terug-in-de-trein/

En dat zijn dan nog alleen de reizigers die wel betalen. Al degenen die tegenwoordig zwart reizen omdat er vrijwel nooit controle is zitten niet in de cijfers.

NS onderschat het aantal zwart-en grijsrijders enorm en laat hiermee veel geld liggen + zorgt voor ergernis bij wel betalende klanten.

Zeker op zaterdag is de massa terug. Doordeweeks is het vaak rustiger dan op zaterdag(-ochtend).


Reageer