Skip to main content
Beste NS,



Ik reis voor mijn werk tussen Amsterdam Centraal en Schiphol met bagage. Ik heb er bewust voor gekozen om eerste klas te reizen omdat op dat traject uiteraard veel toeristen in de trein zijn en ik in de eerste klas ruim kan zitten met mijn bagage.



Het valt me op dat er meer en meer toeristen 1e klas gaan zitten met een 2e klas kaartje. Soms blijven ze bewust zitten als ze verkeerd zijn (ik heb een paar keer een conversatie gehoord waarbij duidelijk was dat ze door hadden dat ze verkeerd zaten) en er wordt bijna niet gecontroleerd. Daarbij komt dat, indien er gecontroleerd wordt ze alleen maar weg gestuurd worden en er geen boetes uitgedeeld worden. Sommige toeristen die vaker terug komen weten dat er toch geen boete wordt gegeven en gaan vaker “als domme toerist” 1e klas zitten (dit heb ik in het buitenland letterlijk gehoord van iemand).



Als klap op de vuurpijl zat ik laatst in een intercity direct in de hoofdcabine van de 1e klas terwijl er 4 conducteurs in een privé-coupé zaten die zo luid aan het praten en lachen waren dat het in de hoofdcoupé te horen was. En dat terwijl de privé-coupé een stilteruimte is. Ondertussen zaten er om mij heen allemaal toeristen met 2e klas kaartjes.

Ik heb de hoofdconducteur hier op aangesproken en die zei dat hij niet de hele trein altijd maar kon controleren en dat ik hem tijdens de rit maar had moeten aanspreken op hun luide gedrag.



Voor mij is de maat nu vol. Hier moet écht wat aan veranderen. Er moet meer gehandhaafd worden, juist en zeker op het traject Schiphol-Amsterdam want tussen Groningen en Hogeveen lijkt me de kans op mensen die foutief in de 1e klas zitten nu eenmaal wat kleiner. Ook moet er aan de conducteurs duidelijk gemaakt worden dat juist zíj een voorbeeldfunctie hebben en zich ook aan de stilte-coupé regels moeten houden.



Met vriendelijke groet,



Marcel Ruitenburg
Het feit dat beide onderwerpen (geen controle en/of boetes in de eerste klas en luidruchtige conducteurs in de stiltecoupé) vaak terugkeren als topics doen niet vermoeden dat er veel aandacht voor is. Dit forum is slechts het topje van de ijsberg.
Goedemiddag MamR en welkom bij de NS Community!



Zoals iMark al aangeeft is dit een al vrij vaak terugkerend onderwerp hier op de NS Community. Als Moderators doen we dan ook continu ons best om deze signalen zo goed mogelijk door te spelen naar relevante afdelingen zodat het onder de aandacht wordt gebracht. Sinds het begin van dit jaar merken we dat in ieder geval de zichtbaarheid van ons personeel verbeterd, maar zoals je zelf hebt gemerkt is er nog steeds verbetering mogelijk. Ik zal jouw ervaringen en suggesties dan ook zo goed mogelijk doorspelen.
Interessant. Ik zit sinds een middag op dit forum dus wist niet dat ik de zo-veelste was... dank u voor het doorgeven.



Wellicht moeten de klagers samen de krachten bundelen en via de rechter het verschil aan geld tussen de 1e klas en 2e klas terug vorderen voor iedere keer dat we niet gecontroleerd zijn. Misschien dat de NS wel actie onderneemt als ze het in haar portomonee voelt...
Tussen Sloterdijk en Schiphol is er eigenlijk zeer zelden controle. Dat is mijn ervaring. Denk meer aan een poissonverdeling in de categorie dat een bliksemschicht me raakt of dat ik een grote prijs win. Dat is mijn gevoel... (En ja, qua ervaring is er enige discrepantie... want ik ben weleens gecontroleerd op dat traject..)



"Sinds het begin van dit jaar merken we dat in ieder geval de zichtbaarheid van ons personeel verbeterd, "

Wat betreft bovenstaande graag een onderbouwing. iMark geeft mijn inziens subtiel aan wat er speelt. Daarom mijn vraag in dit topic. 'Wat is het rendement van het doorzetten van ervaringen en suggesties van moderators aangaande (geen controle en/of boetes in de eerste klas en luidruchtige conducteurs in de stiltecoupé)? Plus een toelichting betreft de onderbouwing'

Tussen Sloterdijk en Schiphol is er eigenlijk zeer zelden controle. Dat is mijn ervaring. Denk meer aan een poissonverdeling in de categorie dat een bliksemschicht me raakt of dat ik een grote prijs win.

 


Ik heb toch wel iets van 1 keer per maand controle. Dan mocht ik willen dat ik zo vaak een grote prijs win 😂

 

 

 

 

"Sinds het begin van dit jaar merken we dat in ieder geval de zichtbaarheid van ons personeel verbeterd, "
Wat betreft bovenstaande graag een onderbouwing.


Vanmiddag was het personeel in mijn sprinter zeker zichtbaar, wanneer je in het achterste stel dicht bij de 1e klas zat, want daar bevonden ze zich. 2 stuks maar liefst die elkaar afwisselden met de vertrekprocedure, hij deed het op Laan van NOI en Voorschoten en zij op Mariahoeve en De Vink. Verder ging ik zelf niet. En tussendoor zaten ze gezellig in de 1e klas, allebei een eigen 4-zitje.

Maar ach, ik maak me er verder niet druk om. Als ik maar van A naar B en terug kom, (meestal) kan zitten en lekker rustig wat lezen. En ik weet dat ik gewoon netjes betaald heb voor mijn reis.

 

 


Goedemiddag MamR en welkom bij de NS Community!

Zoals iMark al aangeeft is dit een al vrij vaak terugkerend onderwerp hier op de NS Community. Als Moderators doen we dan ook continu ons best om deze signalen zo goed mogelijk door te spelen naar relevante afdelingen zodat het onder de aandacht wordt gebracht. Sinds het begin van dit jaar merken we dat in ieder geval de zichtbaarheid van ons personeel verbeterd, maar zoals je zelf hebt gemerkt is er nog steeds verbetering mogelijk. Ik zal jouw ervaringen en suggesties dan ook zo goed mogelijk doorspelen.

We zijn nu anderhalf jaar verder en het is alleen maar slechter geworden. Op het Utrecht Amsterdam traject ben ik al weken niet meer gecontroleerd. Als mensen al betrapt worden op 1ste klas zitten zonder daar voor te betalen, heb ik nog nooit meegemaakt dat ze dan ook een boete krijgen.

‘Zichtbaarheid van personeel’ betekent dat ze een keer door de trein wandelen. Ook leuk maar nog steeds zwaar onvoldoende.


De oorzaak van het probleem valt voor een groot deel terug te voeren op de introductie van poortjes op veel stations in de Randstad in een treinsysteem met twee klassen. Poortjes werken heel behoorlijk om het aantal reizigers zonder vervoerbewijs terug te dringen. Helaas werken poortjes niet tegen het reizen in de eerste klas met een tweedeklas vervoerbewijs. Daar zal NS toch echt met controlerend personeel moeten gaan handhaven. Ik verbaas me bij ieder bericht over dit onderwerp dat NS dat niet veel slimmer en consequenter aanpakt.

Het enige positieve wat ik de afgelopen tijd aan maatregelen heb gelezen is in een bericht van @Loes waarin zij aangeeft dat nieuwe Hc’s op de opleiding leren dat ze eerst de eerste klas moeten controleren. Wat werkt is consequent de eerste klas controleren en bij iedere overtreding een uitstel van betaling schrijven, dus ook aan buitenlandse toeristen die net doen of ze gek zijn.

In een metrosysteem zonder klassen hoef je uiteraard niet in de voertuigen te controleren.

Er zitten alleen maar voordelen aan het veel strenger controleren en beboeten in de eerste klas. In de eerste plaats gaan de opbrengsten omhoog. In de tweede plaats zal het op termijn reclame zijn voor de eerste klas en zullen meer mensen voor de eerste klas gaan betalen omdat ze dan waar voor hun geld krijgen. 

Een andere optie is het volledig afschaffen van de eerste klas en van de trein een veredelde metro maken. Maar dat lijkt me een erg laag ambitieniveau voor NS.


Een andere optie is het volledig afschaffen van de eerste klas en van de trein een veredelde metro maken.

@iMark Denk zomaar dat iets anders eerder voor een groot deel afgeschaft gaat worden.


Vertel, vertel! @AbbeyRoad 

In dit verband is interessant dat een van de Britse dochters van NS, Greater Anglia, van plan is om later dit jaar de eerste klas volledig af te schaffen op één uitzondering na: de InterCity-treinen van London Liverpool Street naar Norwich.

https://www.theguardian.com/uk-news/2018/dec/19/greater-anglia-train-company-ditches-first-class-from-2020

Een van de argumenten is dat de eerste klas capaciteit vreet op drukke forenzentrajecten.


Vandaag ben ik 3 (drie!!!!) keer gecontroleerd in de eerste klas. Een eenmalig dagrecord omdat ik doorgaans maximaal 2x per week wordt gecontroleerd. (Vroeg nog aan de conductrice of NS een controle-offensief gestart was….).

Reis sinds een paar maanden eerste klas, heb het idee dat er wel wat vaker wordt gecontroleerd dan in de tweede klas, dat was vaak maar 1x per week. Verschil: Toen reisde ik in de spits, nu aan de rand van de dal.

 

 


Tijdens het weekend neem ik vaak de IC Brussel - Amsterdam. In eerste klas kom ik de controleurs echt wel vaak tegen. In de binnenlandse treinen kom ik inderdaad bijna nooit een controleur tegen. 

Wat wel een probleem is, zijn de stilte coupés in eerste klas (in de IC Brussel). Meestal bezet door een familie toeristen die het concept niet kennen. Misschien zoals in België een klein plastic bordje aan het bagagerek hangen? of in ieder geval een duidelijker pictogram. Aan die “silence” op het raam heeft lijkt het niemand wat. 


Vandaag ben ik 3 (drie!!!!) keer gecontroleerd in de eerste klas. Een eenmalig dagrecord omdat ik doorgaans maximaal 2x per week wordt gecontroleerd. (Vroeg nog aan de conductrice of NS een controle-offensief gestart was….).

Reis sinds een paar maanden eerste klas, heb het idee dat er wel wat vaker wordt gecontroleerd dan in de tweede klas, dat was vaak maar 1x per week. Verschil: Toen reisde ik in de spits, nu aan de rand van de dal.

 

 


Het hangt ook erg van het traject af. Ik word in de sprinter Utrecht Den Bosch / Tiel regelmatig gecontroleerd, maar Utrecht Amsterdam al weken niet meer.


Een andere optie is het volledig afschaffen van de eerste klas en van de trein een veredelde metro maken. Maar dat lijkt me een erg laag ambitieniveau voor NS.

De Japanse spoorwegen hebben ook geen eerste klas meer behalve in de Shinkansen en een klein aantal luxe Limited Express treinen maar om nou te zeggen dat die een laag ambitieniveau hebben lijkt me overdreven.

Het is uiteindelijk gewoon een zakelijke overweging. Op de intercitylijnen in/naar de Randstad is er zeker in de spits nog wel vraag naar. Maar buiten de Randstad is de eerste klas ook in de intercity's in de spits vaak grotendeels leeg, om maar te zwijgen over de daluren en de sprinters.

 


De discussie over het wel of niet continueren van de 1e klas is al veelvoudig gevoerd hier op deze community. Ik ga niet eens de moeite nemen om naar ons standpunt te verwijzen. Dat er nog altijd signalen zijn dat er te weinig gecontroleerd wordt is evident. Dat zien we hier, op onze andere kanalen en is zelfs binnen de organisatie bekend. We doen er als moderators alles aan om dit telkens opnieuw aan te kaarten zodat het elke dag beter wordt. 


De discussie over het wel of niet continueren van de 1e klas is al veelvoudig gevoerd hier op deze community. Ik ga niet eens de moeite nemen om naar ons standpunt te verwijzen. Dat er nog altijd signalen zijn dat er te weinig gecontroleerd wordt is evident. Dat zien we hier, op onze andere kanalen en is zelfs binnen de organisatie bekend. We doen er als moderators alles aan om dit telkens opnieuw aan te kaarten zodat het elke dag beter wordt. 


Ik waardeer het aankaarten, maar ik zie het eerder minder dan beter worden.

Een papieren standpunt is geen standpunt. De NS zal moeten kiezen: of controle in de trein (ja, ook de vervelende trajecten), of stoppen met extra geld vragen voor 1ste klas ‘service’.


De discussie over het wel of niet continueren van de 1e klas is al veelvoudig gevoerd hier op deze community. Ik ga niet eens de moeite nemen om naar ons standpunt te verwijzen. Dat er nog altijd signalen zijn dat er te weinig gecontroleerd wordt is evident. Dat zien we hier, op onze andere kanalen en is zelfs binnen de organisatie bekend. We doen er als moderators alles aan om dit telkens opnieuw aan te kaarten zodat het elke dag beter wordt. 


Ik waardeer het aankaarten, maar ik zie het eerder minder dan beter worden.

Een papieren standpunt is geen standpunt. De NS zal moeten kiezen: of controle in de trein (ja, ook de vervelende trajecten), of stoppen met extra geld vragen voor 1ste klas ‘service’.


De keuze om de 1e klas te handhaven komt vooral voort vanuit de wens van onze reizigers. We zien dat er nog steeds een grote groep reizigers is die extra wil betalen voor een grotere kans op een zitplaats en meer luxe. Zolang dat niet veranderd, zal NS de 1e klas ook niet weghalen uit de trein. 


Handhaven zonder handhaving lijkt mij illusoir.

Het achterwege laten van controle leidt tot een verloedering van de 1ste klas waardoor men zich in toenemende mate bekocht zal voelen en de belangstelling om meer te betalen steeds verder zal afnemen.

Is dat de bedoeling van NS en is daar het wachten op  ?


Handhaven zonder handhaving lijkt mij illusoir.

Het achterwege laten van controle leidt tot een verloedering van de 1ste klas waardoor men zich in toenemende mate bekocht zal voelen en de belangstelling om meer te betalen steeds verder zal afnemen.

Is dat de bedoeling van NS en is daar het wachten op  ?

Met handhaven van de 1e klas bedoel ik het aanhouden van deze klasse, BrunoEst. Misschien was dat niet duidelijk in mijn vorige reactie. Dat er meer handhaving gewenst is, is duidelijk uit dit topic en vele anderen op deze community. 


Handhaven zonder handhaving lijkt mij illusoir.

Het achterwege laten van controle leidt tot een verloedering van de 1ste klas waardoor men zich in toenemende mate bekocht zal voelen en de belangstelling om meer te betalen steeds verder zal afnemen.

Is dat de bedoeling van NS en is daar het wachten op  ?

Dat is een lastige. Als je heel veel personeel moet gaan inzetten voor controle wordt het eerste klas product natuurlijk al snel verliesgevend want al dat personeel moet wel betaald worden. De extra inkomsten staan dan in geen verhouding tot de extra kosten.

In Japan is destijds de eerste klas afgeschaft toen de controle in de treinen werd vervangen door uitsluitend (electronische) ingangs/uitgangcontrole. Het aantal conducteurs per trein werd toen beperkt tot één (voor de deurbediening) of nul bij OneMan exploitatie. Extra personeel in de trein om de eerste klas te controleren werd te duur.

Het zou daarom handig zijn als de conducteurs bij NS die toch al in de trein zitten die controle zouden doen maar conducteurs schijnen tegenwoordig vrijgesteld te zijn van controletaken en hoeven net als in Japan nog uitsluitend de deuren te bedienen. 


...

Dat is een lastige. Als je heel veel personeel moet gaan inzetten voor controle wordt het eerste klas product natuurlijk al snel verliesgevend want al dat personeel moet wel betaald worden. De extra inkomsten staan dan in geen verhouding tot de extra kosten.

In Japan is destijds de eerste klas afgeschaft toen de controle in de treinen werd vervangen door uitsluitend (electronische) ingangs/uitgangcontrole. Het aantal conducteurs per trein werd toen beperkt tot één (voor de deurbediening) of nul bij OneMan exploitatie. Extra personeel in de trein om de eerste klas te controleren werd te duur.

Het zou daarom handig zijn als de conducteurs bij NS die toch al in de trein zitten die controle zouden doen maar conducteurs schijnen tegenwoordig vrijgesteld te zijn van controletaken en hoeven net als in Japan nog uitsluitend de deuren te bedienen. 

Dat is misschien ook het gevoel wat veel mensen hebben, dat van een sterfhuisconstructie: de NS vraagt nog extra geld voor 1ste klas, en zo lang mensen dat betalen, prima. Ze controleren minimaal, want lekker goedkoop, en als de vraag naar 1ste klas kaartjes daardoor inzakt (waarom extra betalen als je met 2de klas kaartje ook ongestraft 1ste klas kunt zitten) dan stoppen ze met 1ste en 2de klasse, vanwege te weinig belangstelling.


Bij NS speelt het probleem van geen personeel hebben om te controleren niet. Bij NS speelt het probleem dat het aanwezige personeel te weinig controleert en daarop dan weer te weinig gecontroleerd wordt.


Bij NS speelt het probleem dat het aanwezige personeel te weinig controleert en daarop dan weer te weinig gecontroleerd wordt.

Vakbonden bij NS verbieden controle door het bedrijf op het doen en laten van het rijdend personeel. De facto heb je daarmee dezelfde situatie als in Japan: conducteurs bedienen vrijwel alleen de deuren. In die situatie wordt het lastig om op den duur de eerste klas te handhaven, dus die sterfhuisconstructie van @thorinp zou wel eens kunnen kloppen.


Handhaven zonder handhaving lijkt mij illusoir.

Het achterwege laten van controle leidt tot een verloedering van de 1ste klas waardoor men zich in toenemende mate bekocht zal voelen en de belangstelling om meer te betalen steeds verder zal afnemen.

Is dat de bedoeling van NS en is daar het wachten op  ?

Met handhaven van de 1e klas bedoel ik het aanhouden van deze klasse, BrunoEst. Misschien was dat niet duidelijk in mijn vorige reactie. Dat er meer handhaving gewenst is, is duidelijk uit dit topic en vele anderen op deze community. 

Dat is ook precies zoals ik het bedoeld heb @Jouke NS . Het in stand houden van een 1e klas zonder adequate controle is een onmogelijke opgave.

Overigens gaat het mij niet per se om het handhaven van een 1e klas. Voor zowel het handhaven als het afschaffen is het een en ander te zeggen. Waar ik wel voor pleit is dat er in plaats van het voeren  van een halfslachtig beleid, een duidelijke keus wordt gemaakt. De 1e klas slechts als een cash cow laten doodbloeden is, naar klanten toe, niet chique.

De techniek schrijdt echter voort. Zo zag ik onlangs in het buitenland dat het Japanse (!) bedrijf Hitachi bezig was met het uittesten van een systeem waarbij men in een ruimte reizigers kon detecteren die niet waren ingecheckt. 


Dat laatste is zo fraudegevoelig dat dat voorlopig wel bij proefjes zal blijven. Nog los van de kosten.


Ik ben opgehouden te betalen voor 1e klas.

De reden dat ik meer bereid was te betalen was om rustig te kunnen zitten.

Maar iedereen gaat daar maar zitten zonder kaartje en en wordt niet gehandhaaft.

Sterker nog, ze gaan nu officieel maken dat iedereen daar mag gaan zitten als het druk is: https://www.nu.nl/coronavirus/6123914/treinreizigers-moeten-binnenkort-weer-naast-elkaar-zitten-in-drukkere-treinen.html

De 1e klas is bij deze officieel dood en het zou de NS sieren de 1e klas coupes te verwijderen.

Nu betalen mensen die er zitten namelijk voor een service die ze niet krijgen.

Typisch Nederlands trouwens: regels instellen en die vervolgens niet handhaven. Zo gaat alles wat mooi is naar de knoppen in dit land.

 


Reageer