eerste klas reizen in de spits | NS Community

eerste klas reizen in de spits

  • 22 September 2022
  • 35 reacties
  • 1901 Bekeken

Ik reisde zojuist in een drukke sprinter naar Rotterdam, en had expres een eerste klas kaartje gekocht om dan iets meer rust te hebben. De conducteur liet aan de mensen weten dat ze ook in de eerste klas mochten zitten dus die rust was direct afgelopen. Toen ik bij het uitstappen hem aansprak daarop kreeg ik te horen dat ik een zitplaats heb gekocht en niet mag bepalen wie er naast mij komt zitten. Ik zou denken dat een conducteur juist ook even bekijkt of er al mensen eerste klas reizen, voordat je de coupe vol zet. Ik kies voor de eerste klas, bewust, maar lijkt er nu op dat ik tijdens de spits beter mijn extra euro’s in mijn zak kan houden. En ja, de conducteur gaf mij daarbij het gevoel dat ik asociaal zou zijn, terwijl ik het beleefd aankaartte bij hem, pas na aankomst in Rotterdam. Volgende keer moest dan maar niet meer in de spits reizen, volgens hem… of niet met de trein… 


35 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Helaas zit de 1e klas tegenwoordig vol met mensen die  daar geen voersbewijs voor hebben. Nu heeft de conducteur blijkbaar de 1e klas vrijgegeven. Het zal voor iedereen met een 1e klasvervoersbewijs fijner zijn dat in zo'n geval de conducteur er bij zegt dat mensen met 1e klas vervoersbewijs voorrang hebben op een zitplaats. Je koopt overigens geen zitplaats maar het recht om vervoerd te worden in de klasse waarvoor jouw kaartje geldt.

Reputatie 7

@Reiziger_7 

Dit komt steeds vaker voor. Logisch dat mensen zich bekocht voelen en dit steeds weer aankaarten. Waarom zou je nog extra betalen?

Reputatie 5

Helaas zit de 1e klas tegenwoordig vol met mensen die  daar geen voersbewijs voor hebben. Nu heeft de conducteur blijkbaar de 1e klas vrijgegeven. Het zal voor iedereen met een 1e klasvervoersbewijs fijner zijn dat in zo'n geval de conducteur er bij zegt dat mensen met 1e klas vervoersbewijs voorrang hebben op een zitplaats. Je koopt overigens geen zitplaats maar het recht om vervoerd te worden in de klasse waarvoor jouw kaartje geldt.

Vertel jij mij dan eens wat het extra comfort is als je moet staan met een eerste klaskaartje?

En door niet te controleren is dus waarschijnlijk de eerste klas vol met mensen die daar niet voor hebben betaald en is NS in gebreke en levert niet waar je voor betaald en dien je je geld terug te krijgen.

Badge +3

En door niet te controleren is dus waarschijnlijk de eerste klas vol met mensen die daar niet voor hebben betaald en is NS in gebreke en levert niet waar je voor betaald en dien je je geld terug te krijgen.

Je betaalt niet voor een zitplaats(garantie) of voor controle, dus als je (om welke reden dan ook) niet kunt zitten is de NS niet in gebreke.

Ook al voelt dat natuurlijk wel zo, wegens het gebrek aan controle en handhaving (boetes).

Reputatie 7
Badge +3

Helaas zit de 1e klas tegenwoordig vol met mensen die  daar geen voersbewijs voor hebben. Nu heeft de conducteur blijkbaar de 1e klas vrijgegeven. Het zal voor iedereen met een 1e klasvervoersbewijs fijner zijn dat in zo'n geval de conducteur er bij zegt dat mensen met 1e klas vervoersbewijs voorrang hebben op een zitplaats. Je koopt overigens geen zitplaats maar het recht om vervoerd te worden in de klasse waarvoor jouw kaartje geldt.

Vertel jij mij dan eens wat het extra comfort is als je moet staan met een eerste klaskaartje?

En door niet te controleren is dus waarschijnlijk de eerste klas vol met mensen die daar niet voor hebben betaald en is NS in gebreke en levert niet waar je voor betaald en dien je je geld terug te krijgen.

Ik heb de regels niet gemaakt. Je koopt een vervoersbewijs en die is geldig om vervoerd te worden in de klasse waarvoor je hem gekocht hebt. Met een 2e klas vervoersbewijs mag je dus niet staan in de 1e klas, al doen velen dat wel als ze met hun 2e klaskaartje niet kunnen zitten in de 1e klas (wat ook niet mag).

En met staan in de 1e klas heb je meer comfort dan met staan in de 2e klas, omdat er meer ruimte is in de 1e klas 😉

Reputatie 7
Badge +1

Helaas zit de 1e klas tegenwoordig vol met mensen die  daar geen voersbewijs voor hebben. Nu heeft de conducteur blijkbaar de 1e klas vrijgegeven. Het zal voor iedereen met een 1e klasvervoersbewijs fijner zijn dat in zo'n geval de conducteur er bij zegt dat mensen met 1e klas vervoersbewijs voorrang hebben op een zitplaats. Je koopt overigens geen zitplaats maar het recht om vervoerd te worden in de klasse waarvoor jouw kaartje geldt.

 

Volgens mij hebben we al enige jaren (10) geen fysieke kaartjes meer. Dus hoe wil jij controleren dat iemand een 1e klas of 2e klas vervoersbewijs heeft. De enige die dat kan is de conducteur..

Reputatie 7

 

Volgens mij hebben we al enige jaren (10) geen fysieke kaartjes meer. Dus hoe wil jij controleren dat iemand een 1e klas of 2e klas vervoersbewijs heeft.

Je hoeft niet eens te controleren, je hoort het mensen vaak zelf zeggen dat ze toch lekker hier gaan zitten of dat ze er maling aan hebben, dat het allemaal al duur genoeg is, dat ze zich er wel uitpraten bij controle, enzovoorts. Je haalt het vaak ook uit de context van wat gezegd wordt en als er een groep jeugd rumoer komt maken weet je ook dat ze geen 1e klasvervoerbewijs hebben, maar het ze ook totaal geen ene biet interesseert.

 

Badge +3

Ja maar… als ik mijn telefoon/tablet moet opladen kan dat niet anders!

Want er zijn alleen stopcontacten daar ‘voor de elite’, maar (ik moet toch echt opladen!) hoge nood, en nood breekt wet!

Dus pech voor de elite (moeten die 1e klas ‘oudjes’ maar sneller zijn voor een zitplaats, maling aan, want mijn USB of stopcontact voor laptop is veel belangrijker!)

Zo niet? Regel maar een conducteur!

Dan moet ik (alweer) verhuizen en 2e klas gaan zitten of staan, kut NS personeel, want ik betaal toch niet om hele reis te moeten staan? Als we stoelendans doen voor iemand die 1e klas heeft, vooruit dan maar… U mag hier zitten.

Jawel, precies daarvoor betaal je (vervoer met trein van A naar B)

Opa en oma mogen zitten en hun telefoons opladen zodra ik klaar ben, zelfde als op de wc. Dat soort dingen dus.

Stopcontacten of USB voor iedereen! Anders trekken we de (leeftijd/VDU) discriminatie kaart of zo 🤣

<ironie/sarcasme off>

Badge +3

Totaal off topic (alhoewel)…

Ouwe lulllen (1e klas) moesten al lang weg, toch?

https://www.youtube.com/watch?v=lvt6TC_IZRI

Uit de 1e klas (weg met dat gure tuig of studenten dus!)

De oplossing is zo simpel….Handhaven!

Even on topic, bij grote drukte mag een Hc de 1e klasse vrijgeven voor mensen met een 2e klas abonnement, dit wordt doorgaans zelden gedaan en alleen bij hele drukke treinen.

Het zou natuurlijk ook erg vreemd zijn om een bijna lege 1e klas te hebben terwijl de 2e klas te weinig ruimte heeft om iedereen mee te nemen in de trein met een 2e klas kaartje.

Om die reden heeft de Hc dus de bevoegdheid de 1e klasse in de trein “vrij te geven” voor mensen met een 2e klas kaartje, zonder dat reizigers in de 1e klas aanspraak kunnen maken op geld terug in welke vorm dan ook.

Reputatie 7
Badge +2

Echter is het over het algemeen in de eerste klasse ook gewoon druk bij grote drukte in de trein, het blijft natuurlijk een relatief zeer beperkt aandeel van het aantal plaatsen.

Dat de 1e klas vrijgegeven werd heb ik zelf nog maar zelden gehad, maar daar waren zeker ook wel twijfelachtige situaties bij. HCs willen bij drukte nogal eens uitblinken in aannames, door bv. om te roepen dat het achterin rustig is terwijl de trein daar ook gewoon vol zit of juist andersom dat de trein overvol is terwijl je dan in een privé vierzit zit. Degenen die daadwerkelijk even door (of langs) de trein lopen om dat te bevestigen voor ze het omroepen zijn zeldzaam.

Reputatie 5

Helaas zit de 1e klas tegenwoordig vol met mensen die  daar geen voersbewijs voor hebben. Nu heeft de conducteur blijkbaar de 1e klas vrijgegeven. Het zal voor iedereen met een 1e klasvervoersbewijs fijner zijn dat in zo'n geval de conducteur er bij zegt dat mensen met 1e klas vervoersbewijs voorrang hebben op een zitplaats. Je koopt overigens geen zitplaats maar het recht om vervoerd te worden in de klasse waarvoor jouw kaartje geldt.

Vertel jij mij dan eens wat het extra comfort is als je moet staan met een eerste klaskaartje?

En door niet te controleren is dus waarschijnlijk de eerste klas vol met mensen die daar niet voor hebben betaald en is NS in gebreke en levert niet waar je voor betaald en dien je je geld terug te krijgen.

Ik heb de regels niet gemaakt. Je koopt een vervoersbewijs en die is geldig om vervoerd te worden in de klasse waarvoor je hem gekocht hebt. Met een 2e klas vervoersbewijs mag je dus niet staan in de 1e klas, al doen velen dat wel als ze met hun 2e klaskaartje niet kunnen zitten in de 1e klas (wat ook niet mag).

En met staan in de 1e klas heb je meer comfort dan met staan in de 2e klas, omdat er meer ruimte is in de 1e klas 😉

O,dus jij blijft gewoon altijd staan,want dat vind je comfortabel?

Zullen we er eens een advokaat naar laten kijken?

Verliezer betaald. de advokaat.

Persoonlijk ben ik tegen de eerste klas, maar ja, ik ben ook sociologe. We kijken neer op het kastenstelsel in India, maar wat is de eerste klas vs de 2e klas dan? Doen we niet gewoon hetzelfde? Mijn maag draait als ik een volle 2e klas zit, maar een paar (meestal rijkeren) zitten in de eerste klas. Ik denk dan, wordt dan zo rijk dat je een chaffeur kunt betalen die je overal naartoe rijdt, maar een trein zou gewoon mensen moeten vervoeren en dit onderscheidt niet moeten maken vind ik.

Reputatie 7
Badge

Ik kies voor de eerste klas, bewust, maar lijkt er nu op dat ik tijdens de spits beter mijn extra euro’s in mijn zak kan houden.

Ee is natuurlijk nog een optie en dat is accepteren dat we moeten staan zo lang we het openbaar vervoer niet aanzienlijk uitbreiden en iedereen in de spits wil of moet reizen, maar dan wel met z'n allen inderdaad zoals @Socio ook zegt.

Mijn maag draait als ik een volle 2e klas zit, maar een paar (meestal rijkeren) zitten in de eerste klas. Ik denk dan, wordt dan zo rijk dat je een chaffeur kunt betalen die je overal naartoe rijdt, maar een trein zou gewoon mensen moeten vervoeren en dit onderscheidt niet moeten maken vind ik.

Rijkeren? Dat is toch een denkfout. Het leeuwendeel van de mensen die eerste klas reist betaalt dat namelijk niet zelf maar declareert de reiskosten bij hun baas. Als ze het uit eigen zak moesten betalen ging 90% tweede klas.

U bent tegen de eerste klas en tegen "rijkeren" omdat u sociologe bent? Wat dat laatste er mee te maken heeft ontgaat me. Of bent u gefrustreerd omdat sociologen gemiddeld een stuk minder verdienen dan bijv. economen, juristen, IT'ers, ingenieurs of artsen?

Persoonlijk vind ik de eerste klas zeker in sprinters een achterhaald concept maar dat terzijde. Voor intercity's kan ik me er nog iets bij voorstellen omdat daar de reistijden voor deel van de reizigers langer zijn. Mijn overweging is daarbij echter niet ideologisch maar zakelijk gebaseerd, niemand maakt mij namelijk wijs dat de eerste klas in sprinters rendabel is aangezien die negen van de tien keer leeg is.

Overigens zijn er ook goedkopere en duurdere horecazaken, huizen, auto's, smartphones, fietsen, etc.

 

Ee is natuurlijk nog een optie en dat is accepteren dat we moeten staan zo lang we het openbaar vervoer niet aanzienlijk uitbreiden en iedereen in de spits wil of moet reizen, maar dan wel met z'n allen inderdaad zoals @Socio ook zegt.

Als je voor gelijkheid bent prima, mits dan ook iedereen in de trein evenveel gaat betalen. Dus afschaffen van de OV-studentenkaart, de vrije reisdagen voor senioren, jongerentickets, etc.

Reputatie 7
Badge +3

Persoonlijk ben ik tegen de eerste klas, maar ja, ik ben ook sociologe. We kijken neer op het kastenstelsel in India, maar wat is de eerste klas vs de 2e klas dan? Doen we niet gewoon hetzelfde? Mijn maag draait als ik een volle 2e klas zit, maar een paar (meestal rijkeren) zitten in de eerste klas. Ik denk dan, wordt dan zo rijk dat je een chaffeur kunt betalen die je overal naartoe rijdt, maar een trein zou gewoon mensen moeten vervoeren en dit onderscheidt niet moeten maken vind ik.

Niet iedereen die 1e klas reist is rijk. Het is vaak een kwestie van keuze maken. En nee het heeft ook niets met klassenstelsel te maken.

 

Ee is natuurlijk nog een optie en dat is accepteren dat we moeten staan zo lang we het openbaar vervoer niet aanzienlijk uitbreiden en iedereen in de spits wil of moet reizen, maar dan wel met z'n allen inderdaad zoals @Socio ook zegt.

Als je voor gelijkheid bent prima, mits dan ook iedereen in de trein evenveel gaat betalen. Dus afschaffen van de OV-studentenkaart, de vrije reisdagen voor senioren, jongerentickets, etc.

Lijkt me een prima plan inderdaad. In ruil voor de OV-studentenkaart kunnen studenten dan een hogere studiefinanciering krijgen. 

Reputatie 7

Persoonlijk ben ik tegen de eerste klas, maar ja, ik ben ook sociologe. We kijken neer op het kastenstelsel in India, maar wat is de eerste klas vs de 2e klas dan? Doen we niet gewoon hetzelfde? Mijn maag draait als ik een volle 2e klas zit, maar een paar (meestal rijkeren) zitten in de eerste klas. Ik denk dan, wordt dan zo rijk dat je een chaffeur kunt betalen die je overal naartoe rijdt, maar een trein zou gewoon mensen moeten vervoeren en dit onderscheidt niet moeten maken vind ik.

Je hebt in hotels etc ook keuze uit duurdere en goedkopere kamers. In theater goedkope en duurdere plaatsen. In vliegtuig economy en businessclass met ook nog eens dynamische tarieven waardoor de persoon naast je misschien wel 4x zo weinig heeft betaald omdat vroeg geboekt is. In voetbalstadions exact hetzelfde. Maar voor treinvervoer zou dit verschil dan kennelijk niet hoeven gelden? Bij lokale sprinters en korte treinlijntjes kan ik me het nog voorstellen maar zeker niet bij intercity's.

Het is ook onzin dat de meeste 1e klasreizigers "rijker" zijn. Ik ben zeker niet rijk, maar reis wel 1e klas - met een Dalvrij abonnement valt dat heel erg mee qua prijs, als je vaak en lang reist zoals ik.

Het is ook niet dat ik me beter of verheven voel boven anderen, ik kies er bewust voor ivm meer rust aan mijn hoofd. Dat vind ik fijner reizen. Je maakt je persoonlijke financiële prioriteiten waar je wel en niet je geld aan besteedt. Ik heb geen auto, rook niet, doe niet aan alle hippe en dure trends mee, dus spaar daarmee ook weer veel geld uit, dat je aan andere zaken kan besteden 😉

Reputatie 7
Badge

Persoonlijk ben ik tegen de eerste klas, maar ja, ik ben ook sociologe. We kijken neer op het kastenstelsel in India, maar wat is de eerste klas vs de 2e klas dan? Doen we niet gewoon hetzelfde? Mijn maag draait als ik een volle 2e klas zit, maar een paar (meestal rijkeren) zitten in de eerste klas. Ik denk dan, wordt dan zo rijk dat je een chaffeur kunt betalen die je overal naartoe rijdt, maar een trein zou gewoon mensen moeten vervoeren en dit onderscheidt niet moeten maken vind ik.

Je hebt in hotels etc ook keuze uit duurdere en goedkopere kamers. In theater goedkope en duurdere plaatsen. In vliegtuig economy en businessclass met ook nog eens dynamische tarieven waardoor de persoon naast je misschien wel 4x zo weinig heeft betaald omdat vroeg geboekt is. In voetbalstadions exact hetzelfde. Maar voor treinvervoer zou dit verschil dan kennelijk niet hoeven gelden? Bij lokale sprinters en korte treinlijntjes kan ik me het nog voorstellen maar zeker niet bij intercity's.

Het is ook onzin dat de meeste 1e klasreizigers "rijker" zijn. Ik ben zeker niet rijk, maar reis wel 1e klas - met een Dalvrij abonnement valt dat heel erg mee qua prijs, als je vaak en lang reist zoals ik.

Het is ook niet dat ik me beter of verheven voel boven anderen, ik kies er bewust voor ivm meer rust aan mijn hoofd. Dat vind ik fijner reizen. Je maakt je persoonlijke financiële prioriteiten waar je wel en niet je geld aan besteedt. Ik heb geen auto, rook niet, doe niet aan alle hippe en dure trends mee, dus spaar daarmee ook weer veel geld uit, dat je aan andere zaken kan besteden 😉

Er is een belangrijk verschil: hotelkamers en vliegtickets etc. zijn ook in de goedkopere klassen over het algemeen voldoende beschikbaar en bieden een acceptabele kwaliteit, in tegenstelling tot zitplaatsen in de tweede klasse bij NS.

Reputatie 7
Badge +4

Persoonlijk ben ik tegen de eerste klas, maar ja, ik ben ook sociologe.

Vindt u dit een geldige uitspraak?

….maar een trein zou gewoon mensen moeten vervoeren en dit onderscheidt niet moeten maken vind ik.

 

U bent een sociologe, dus afgestudeerd? 

Reputatie 7

Persoonlijk ben ik tegen de eerste klas, maar ja, ik ben ook sociologe. We kijken neer op het kastenstelsel in India, maar wat is de eerste klas vs de 2e klas dan? Doen we niet gewoon hetzelfde? Mijn maag draait als ik een volle 2e klas zit, maar een paar (meestal rijkeren) zitten in de eerste klas. Ik denk dan, wordt dan zo rijk dat je een chaffeur kunt betalen die je overal naartoe rijdt, maar een trein zou gewoon mensen moeten vervoeren en dit onderscheidt niet moeten maken vind ik.

De eersteklas gaat niet zozeer om verhevenheid of het laten zien van rijkdom, maar om tegen een meerprijs een hogere kans op een zitplaats en een (klein) beetje meer luxe te kopen. Ik vind het onderscheid in bijvoorbeeld vliegtuigen veel stuitender, waar een ticket voor een luxere zitplaats gerust het tienvoudige kost.

Reputatie 5

Niet alleen rijke mensen reizen eerste klas. Het zijn vooral mensen die meer rust willen of een zitplaats willen. En ja, de werkgever betaalt bijna altijd. Want als er rust is kun je ook nog wat werk doen. En helaas is de luxe steeds meer aan het verdwijnen uit de eerste klas... In de Intercity's zou het een leuk idee zijn om een nog betere klasse te introduceren. Met fijnere stoelen, voedsel en allemaal extra voorzieningen. Jammer dat dat er niet is. Die verschillen tussen klassen zijn er nou eenmaal. Je kan weinig betalen, maar als je bereid bent om meer te betalen, dan kan dat. Het is gewoon een extra optie. Bovendien is eerste klas met weekend vrij erg goedkoop. Ik zou eigenlijk betere kwaliteit en hogere prijs willen, maar dat is niet zo. Eerste klas kunt u voor minder dan 10 euro krijgen in de weekenden. Dus niet alleen rijke mensen kunnen dat doen.

Reputatie 7
Badge

Als je voor gelijkheid bent prima, mits dan ook iedereen in de trein evenveel gaat betalen. Dus afschaffen van de OV-studentenkaart, de vrije reisdagen voor senioren, jongerentickets, etc.

Gelijk en gelijkwaardig zijn niet hetzelfde. Geert Wilders had bijvoorbeeld ooit had idee om het bezitten van de koran te verbieden. Dat geldt dan voor iedereen en voorziet dus prima in gelijkheid, hoewel het met gelijkwaardige behandeling van mensen met verschillende religies weinig te maken heeft. Een student en een werknemer hetzelfde laten betalen is pok gelijk, maar verre van gelijkwaardig aangezien het budget van een student kleiner is. Dat alles is overigens uiteraard gemiddeld genomen.

Reputatie 7
Badge

De eersteklas gaat niet zozeer om verhevenheid of het laten zien van rijkdom, maar om tegen een meerprijs een hogere kans op een zitplaats en een (klein) beetje meer luxe te kopen. Ik vind het onderscheid in bijvoorbeeld vliegtuigen veel stuitender, waar een ticket voor een luxere zitplaats gerust het tienvoudige kost.

Ik denk niet dat de extra luxe of het prijsverschil echt het probleem zijn, maar mesr het gebrek aan zitplaatsen in de tweede klasse in combinatie met het beeld van veel mensen dat een zitplaats een minimumeis aan openbaar vervoer zou moeten zijn. Als het goedkope 'alternatief' niet voldoet, gaat het verschil mensen ergeren en dat wordt alleen maar versterkt als het verschil ook nog bijdraagt aan het probleem. Immers, zonder eerste klasse, of op zijn minst zonder te grote eerste klassen met lege stoelen, zouden er meer zitplaatsen voor de tweede klasse kunnen zijn.

Reageer