Skip to main content

Ik reisde zojuist in een drukke sprinter naar Rotterdam, en had expres een eerste klas kaartje gekocht om dan iets meer rust te hebben. De conducteur liet aan de mensen weten dat ze ook in de eerste klas mochten zitten dus die rust was direct afgelopen. Toen ik bij het uitstappen hem aansprak daarop kreeg ik te horen dat ik een zitplaats heb gekocht en niet mag bepalen wie er naast mij komt zitten. Ik zou denken dat een conducteur juist ook even bekijkt of er al mensen eerste klas reizen, voordat je de coupe vol zet. Ik kies voor de eerste klas, bewust, maar lijkt er nu op dat ik tijdens de spits beter mijn extra euro’s in mijn zak kan houden. En ja, de conducteur gaf mij daarbij het gevoel dat ik asociaal zou zijn, terwijl ik het beleefd aankaartte bij hem, pas na aankomst in Rotterdam. Volgende keer moest dan maar niet meer in de spits reizen, volgens hem… of niet met de trein… 

De eerste klas opheffen lost het zitplaats probleem 2e klasse niet op het tekort blijft en staan blijft nodig voor een groot aantal. Je creëert allen een nieuw probleem en dat is dat je dan de keuze voor 1e klas niet meer kan maken en niet iets meer kan betalen voor een grotere kans op een zitplaats. Een keus die b.v veel ouderen maken zoals ik zelf die keus gemaakt heb en daarom nog steeds veel gebruik maak van de trein. Ik betwijfel of dat nog mogelijk is zonder eerste klas op langere trajecten.

Ik zie de eerste klas ook niet als een standen verschil maar als een comfort verschil. Toen ik jonger was koos ik ook voor minder comfort en minder betalen. Nu ben ik ouder en kies voor iets meer zekerheid en comfort.

 

 


.

Een student en een werknemer hetzelfde laten betalen is pok gelijk, maar verre van gelijkwaardig aangezien het budget van een student kleiner is. Dat alles is overigens uiteraard gemiddeld genomen.

Het communistische idee dat iedereen los van wat hij doet of verdient zich precies hetzelfde moet kunnen veroorloven door overal alle prijzen inkomensafhankelijk te maken is nogal wereldvreemd.

Nog even en studenten moeten volgens jou ook tegen gesubsidieerde prijzen naar de kroeg en naar de McDonalds kunnen.


Ik heb ooit een (natte vinger) rekensommetje gemaakt n.a.v. iemand die zei dat bij afschaffen 1e klas je misschien wel 10% meer reizigers trekt omdat de kans op een zitplaats dan groter is.

Helaas zal de prijs van een 2e klas kaartje (of abonnement) dan wel omhoog moeten, want het opheffen van een halfvolle 1e klas (zeg 25 % van de zitplaatsen, in veel treinen is het minder) dekt de meeropbrengst van een paar extra 2e klas reizigers niet.

Neem een trein met 200 zitplaatsen (150 2e klas en 50 1e klas), en een reis kost 10 euro (2e klas) en 17 euro (1e klas). De 2e klas is vol met 150 reizigers en de 1e klas maar half gevuld (25 reizigers). Daar komen de staande reizigers nog bij.

Opbrengst:
150×10 + 25×17 = 1925 plus 10 euro per 2e klas reiziger die moet staan, zeg dat dat er 50 zijn en dan kom je op 2425

Zonder 1e klas en 10% meer 2e klas reizigers die dan mee zouden willen:
165×10 + 25×10 = 1900 en dan is de trein al bijna vol (190 reizigers).

Met de voorheen 50 staande reizigers erbij (kunnen zomaar veel studenten e.d. zijn) kom je dan aan 2400 waarbij er 10 van die staande reizigers kunnen zitten en er 40 alsnog moeten staan!

Dus ja, je voorziet 20% van de staande reizigers van een zitplaats, maar in de praktijk zullen er ongetijfeld de nodige 1e klas reizigers (met een duur abonnement) afhaken, dus voor de NS levert het niets op en het probleem van moeten staan los je er ook maar een heel klein beetje mee op.


De eerste klas opheffen lost het zitplaats probleem 2e klasse niet op het tekort blijft en staan blijft nodig voor een groot aantal.

Uiteraard lost het niet het hele probleem op, maar je kunt niet ontkennen dat het het probleem zou verkleinen in al die treinen waar nu mensen moeten staan in de tweede klasse terwijl er in de eerste klasse lege stoelen zijn.


Het communistische idee dat iedereen los van wat hij doet of verdient zich precies hetzelfde moet kunnen veroorloven door overal alle prijzen inkomensafhankelijk te maken is nogal wereldvreemd.

Dat ben ik, hoewel ik het best een mooie situatie zou vinden, volkomen mer je eens. Dat is dan ook niet het punt dat ik wilde maken.

Het punt dat ik wel wilde maken is dat Nederland ook geen absoluut kapitalistisch systeem heeft. Er zijn op allerlei vlakken onergrenzen waar we armeren aan helpen, denk aan de bijstand, maar ook aan het eerdergenoemde studentenreisproduct. Omgekeerd is er inderdaad van alles wat alleen de rijken zich kunnen veroorloven, een eigen jacht bijvoorbeeld om maar wat te noemen, of naar de McDonalds of de kroeg kunnen.

De vraag is dus waar je de grens trekt en het probleem is m.i. dat veel mensen een zitplaats in het openbaar vervoer als iets beschouwen dat voor iedereen beschikbaar zou moeten zijn (noem dat gerust de communistische insteek), terwijl het systeem met overvolle tweede klassen en eerste klassen met meer dan voldoende zitplaatsen dat alleen de rijken biedt (dan de kapitalistische insteek).

@Robert B ook jouw rekensommetje gaat er uiteraard vanuit dat er hier geld aan moet kunnen worden verdiend in plaats van het als een sociale voorziening voor iedereen te beschouwen.

Het openbaar vervoer is in de basis natuurlijk een sociale voorziening (er is een hoop subsidie voor nodig om te zorgen dat het voor iedereen bruikbaar is en vervoer niet alleen beschikbaar is voor de rijken). De vraag is dus of je vindt dat recht op een zitplaats deel moet zijn van die voorziening, of een extraatje voor de rijken kan zijn.


Olav93

Lees ook even verder dan het geciteerde, en denk aan de mensen die wel iets meer willen betalen voor een mogelijke zitplaats die ook in de 1e klas niet gegarandeerd is en tegenwoordig niets met standverschillen te maken heeft. Ik voel me nu niet beter omdat ik wat meer betaal voor de eerste klas om ook nu op hogere leeftijd nog trein te reizen en ben niet rijker dan vroeger alleen de prioriteiten liggen nu anders.


@Cornelis van den Berg dat begrijp ik heel goed hoor, ik reageerde er niet op omdat ik er niets tegenin te brengen had, dat had ik wellicht beter wel kunnen doen. En uiteraard heb ik ook de delen van reacties die ik niet citeerde gelezen, ik citeerde puur om duidelijk te maken waar ik specifiek op reageerde.

Dat een deel van de mensen die wat extra behoefte hebben aan een zitplaats daar ook voor kan betalen en dat er graag voor over heeft is mooi voor die mensen, maar verandert er natuurlijk niets aan dat

- er ook veel mensen zonder extra behoefte in de eerste klasse zitten puur omdat iemand dat voor ze betaalt;

- er desondanks ook in de spits nog stoelen leeg zijn in de eerste klasse waardoor simpelweg capaciteit verspild wordt, ook in verder overvolle treinen;

- er ook mensen met een sterke behoefte aan een zitplaats zijn die het zich niet kunnen veroorloven daarvoor een eerste klasse vervoersbewijs te kopen;

- en veel mensen een zitplaats geen luxe maar een ondergrens vinden. Je hebt het hier niet over extra betalen voor een luxe leren fateuil ten opzichte van een acceptabele plek, maar over een misschien net wat meer dan behoorlijke plek ten opzichte van veredeld veevervoer met zelfs het risico om niet mee te kunnen. Dat is - in mijn ogen - niet hebben bieden van extra luxe voor wie dat wil, maar een puur ouderwets klassesysteem met verwaarlozing van 'het gepeupel'.

Ik verwacht niet dat er iemand zou klagen over een wat luxere eerste klasse als je niet constant met je neus in een anders oksel naar een lege stoel zou staan te kijken.


De vraag is dus waar je de grens trekt en het probleem is m.i. dat veel mensen een zitplaats in het openbaar vervoer als iets beschouwen dat voor iedereen beschikbaar zou moeten zijn

Ik vang inderdaad regelmatig op dat mensen (zonder abonnement) vinden dat de trein zo duur is dat ze gewoon vinden dat een zitplaats erbij hoort. Daarom gaan sommigen ook ongeoorloofd 1e klas zitten als de 2e vol zit - lekker eigenwijs vinden dat ze gewoon dat recht hebben. “ik betaal al zoveel, ik betaal me niet blauw om te moeten staan….. het is máár een trein…. met de auto is goedkoper en kan ik altijd zitten”.

 


Tegenwoordig denken wel heel veel mensen dat ze recht hebben op alles en dan de regels aan hun laars lappen. Ik noem dat eerder egoïsme 


En door gebrek aan handhaving komen ze er ook mee weg.


Ik heb ooit een (natte vinger) rekensommetje gemaakt n.a.v. iemand die zei dat bij afschaffen 1e klas je misschien wel 10% meer reizigers trekt omdat de kans op een zitplaats dan groter is.

Helaas zal de prijs van een 2e klas kaartje (of abonnement) dan wel omhoog moeten, want het opheffen van een halfvolle 1e klas (zeg 25 % van de zitplaatsen, in veel treinen is het minder) dekt de meeropbrengst van een paar extra 2e klas reizigers niet.

Neem een trein met 200 zitplaatsen (150 2e klas en 50 1e klas), en een reis kost 10 euro (2e klas) en 17 euro (1e klas). De 2e klas is vol met 150 reizigers en de 1e klas maar half gevuld (25 reizigers). Daar komen de staande reizigers nog bij.

Opbrengst:
150×10 + 25×17 = 1925 plus 10 euro per 2e klas reiziger die moet staan, zeg dat dat er 50 zijn en dan kom je op 2425

Zonder 1e klas en 10% meer 2e klas reizigers die dan mee zouden willen:
165×10 + 25×10 = 1900 en dan is de trein al bijna vol (190 reizigers).

Met de voorheen 50 staande reizigers erbij (kunnen zomaar veel studenten e.d. zijn) kom je dan aan 2400 waarbij er 10 van die staande reizigers kunnen zitten en er 40 alsnog moeten staan!

Dus ja, je voorziet 20% van de staande reizigers van een zitplaats, maar in de praktijk zullen er ongetijfeld de nodige 1e klas reizigers (met een duur abonnement) afhaken, dus voor de NS levert het niets op en het probleem van moeten staan los je er ook maar een heel klein beetje mee op.

Uw berekening klopt volgens mij niet. Ik kom uit op 2475 euro en dan staan er nog maar 25 mensen.


Ik heb ooit een (natte vinger) rekensommetje gemaakt n.a.v. iemand die zei dat bij afschaffen 1e klas je misschien wel 10% meer reizigers trekt omdat de kans op een zitplaats dan groter is.

Helaas zal de prijs van een 2e klas kaartje (of abonnement) dan wel omhoog moeten, want het opheffen van een halfvolle 1e klas (zeg 25 % van de zitplaatsen, in veel treinen is het minder) dekt de meeropbrengst van een paar extra 2e klas reizigers niet.

Neem een trein met 200 zitplaatsen (150 2e klas en 50 1e klas), en een reis kost 10 euro (2e klas) en 17 euro (1e klas). De 2e klas is vol met 150 reizigers en de 1e klas maar half gevuld (25 reizigers). Daar komen de staande reizigers nog bij.

Opbrengst:
150×10 + 25×17 = 1925 plus 10 euro per 2e klas reiziger die moet staan, zeg dat dat er 50 zijn en dan kom je op 2425

Zonder 1e klas en 10% meer 2e klas reizigers die dan mee zouden willen:
165×10 + 25×10 = 1900 en dan is de trein al bijna vol (190 reizigers).

Met de voorheen 50 staande reizigers erbij (kunnen zomaar veel studenten e.d. zijn) kom je dan aan 2400 waarbij er 10 van die staande reizigers kunnen zitten en er 40 alsnog moeten staan!

Dus ja, je voorziet 20% van de staande reizigers van een zitplaats, maar in de praktijk zullen er ongetijfeld de nodige 1e klas reizigers (met een duur abonnement) afhaken, dus voor de NS levert het niets op en het probleem van moeten staan los je er ook maar een heel klein beetje mee op.

 

Je hebt ook nog extra zitplaatsen omdat die stoelen kleiner zijn.


Reageer