eerste klas reizen in de spits

  • 22 September 2022
  • 35 reacties
  • 1919 Bekeken

Ik reisde zojuist in een drukke sprinter naar Rotterdam, en had expres een eerste klas kaartje gekocht om dan iets meer rust te hebben. De conducteur liet aan de mensen weten dat ze ook in de eerste klas mochten zitten dus die rust was direct afgelopen. Toen ik bij het uitstappen hem aansprak daarop kreeg ik te horen dat ik een zitplaats heb gekocht en niet mag bepalen wie er naast mij komt zitten. Ik zou denken dat een conducteur juist ook even bekijkt of er al mensen eerste klas reizen, voordat je de coupe vol zet. Ik kies voor de eerste klas, bewust, maar lijkt er nu op dat ik tijdens de spits beter mijn extra euro’s in mijn zak kan houden. En ja, de conducteur gaf mij daarbij het gevoel dat ik asociaal zou zijn, terwijl ik het beleefd aankaartte bij hem, pas na aankomst in Rotterdam. Volgende keer moest dan maar niet meer in de spits reizen, volgens hem… of niet met de trein… 


35 reacties

Reputatie 7
Badge

En door gebrek aan handhaving komen ze er ook mee weg.

Reputatie 7

Tegenwoordig denken wel heel veel mensen dat ze recht hebben op alles en dan de regels aan hun laars lappen. Ik noem dat eerder egoïsme 

Reputatie 7

De vraag is dus waar je de grens trekt en het probleem is m.i. dat veel mensen een zitplaats in het openbaar vervoer als iets beschouwen dat voor iedereen beschikbaar zou moeten zijn

Ik vang inderdaad regelmatig op dat mensen (zonder abonnement) vinden dat de trein zo duur is dat ze gewoon vinden dat een zitplaats erbij hoort. Daarom gaan sommigen ook ongeoorloofd 1e klas zitten als de 2e vol zit - lekker eigenwijs vinden dat ze gewoon dat recht hebben. “ik betaal al zoveel, ik betaal me niet blauw om te moeten staan….. het is máár een trein…. met de auto is goedkoper en kan ik altijd zitten”.

 

Reputatie 7
Badge

@Cornelis van den Berg dat begrijp ik heel goed hoor, ik reageerde er niet op omdat ik er niets tegenin te brengen had, dat had ik wellicht beter wel kunnen doen. En uiteraard heb ik ook de delen van reacties die ik niet citeerde gelezen, ik citeerde puur om duidelijk te maken waar ik specifiek op reageerde.

Dat een deel van de mensen die wat extra behoefte hebben aan een zitplaats daar ook voor kan betalen en dat er graag voor over heeft is mooi voor die mensen, maar verandert er natuurlijk niets aan dat

- er ook veel mensen zonder extra behoefte in de eerste klasse zitten puur omdat iemand dat voor ze betaalt;

- er desondanks ook in de spits nog stoelen leeg zijn in de eerste klasse waardoor simpelweg capaciteit verspild wordt, ook in verder overvolle treinen;

- er ook mensen met een sterke behoefte aan een zitplaats zijn die het zich niet kunnen veroorloven daarvoor een eerste klasse vervoersbewijs te kopen;

- en veel mensen een zitplaats geen luxe maar een ondergrens vinden. Je hebt het hier niet over extra betalen voor een luxe leren fateuil ten opzichte van een acceptabele plek, maar over een misschien net wat meer dan behoorlijke plek ten opzichte van veredeld veevervoer met zelfs het risico om niet mee te kunnen. Dat is - in mijn ogen - niet hebben bieden van extra luxe voor wie dat wil, maar een puur ouderwets klassesysteem met verwaarlozing van 'het gepeupel'.

Ik verwacht niet dat er iemand zou klagen over een wat luxere eerste klasse als je niet constant met je neus in een anders oksel naar een lege stoel zou staan te kijken.

Reputatie 7

Olav93

Lees ook even verder dan het geciteerde, en denk aan de mensen die wel iets meer willen betalen voor een mogelijke zitplaats die ook in de 1e klas niet gegarandeerd is en tegenwoordig niets met standverschillen te maken heeft. Ik voel me nu niet beter omdat ik wat meer betaal voor de eerste klas om ook nu op hogere leeftijd nog trein te reizen en ben niet rijker dan vroeger alleen de prioriteiten liggen nu anders.

Reputatie 7
Badge

Het communistische idee dat iedereen los van wat hij doet of verdient zich precies hetzelfde moet kunnen veroorloven door overal alle prijzen inkomensafhankelijk te maken is nogal wereldvreemd.

Dat ben ik, hoewel ik het best een mooie situatie zou vinden, volkomen mer je eens. Dat is dan ook niet het punt dat ik wilde maken.

Het punt dat ik wel wilde maken is dat Nederland ook geen absoluut kapitalistisch systeem heeft. Er zijn op allerlei vlakken onergrenzen waar we armeren aan helpen, denk aan de bijstand, maar ook aan het eerdergenoemde studentenreisproduct. Omgekeerd is er inderdaad van alles wat alleen de rijken zich kunnen veroorloven, een eigen jacht bijvoorbeeld om maar wat te noemen, of naar de McDonalds of de kroeg kunnen.

De vraag is dus waar je de grens trekt en het probleem is m.i. dat veel mensen een zitplaats in het openbaar vervoer als iets beschouwen dat voor iedereen beschikbaar zou moeten zijn (noem dat gerust de communistische insteek), terwijl het systeem met overvolle tweede klassen en eerste klassen met meer dan voldoende zitplaatsen dat alleen de rijken biedt (dan de kapitalistische insteek).

@Robert B ook jouw rekensommetje gaat er uiteraard vanuit dat er hier geld aan moet kunnen worden verdiend in plaats van het als een sociale voorziening voor iedereen te beschouwen.

Het openbaar vervoer is in de basis natuurlijk een sociale voorziening (er is een hoop subsidie voor nodig om te zorgen dat het voor iedereen bruikbaar is en vervoer niet alleen beschikbaar is voor de rijken). De vraag is dus of je vindt dat recht op een zitplaats deel moet zijn van die voorziening, of een extraatje voor de rijken kan zijn.

Reputatie 7
Badge

De eerste klas opheffen lost het zitplaats probleem 2e klasse niet op het tekort blijft en staan blijft nodig voor een groot aantal.

Uiteraard lost het niet het hele probleem op, maar je kunt niet ontkennen dat het het probleem zou verkleinen in al die treinen waar nu mensen moeten staan in de tweede klasse terwijl er in de eerste klasse lege stoelen zijn.

Badge +3

Ik heb ooit een (natte vinger) rekensommetje gemaakt n.a.v. iemand die zei dat bij afschaffen 1e klas je misschien wel 10% meer reizigers trekt omdat de kans op een zitplaats dan groter is.

Helaas zal de prijs van een 2e klas kaartje (of abonnement) dan wel omhoog moeten, want het opheffen van een halfvolle 1e klas (zeg 25 % van de zitplaatsen, in veel treinen is het minder) dekt de meeropbrengst van een paar extra 2e klas reizigers niet.

Neem een trein met 200 zitplaatsen (150 2e klas en 50 1e klas), en een reis kost 10 euro (2e klas) en 17 euro (1e klas). De 2e klas is vol met 150 reizigers en de 1e klas maar half gevuld (25 reizigers). Daar komen de staande reizigers nog bij.

Opbrengst:
150×10 + 25×17 = 1925 plus 10 euro per 2e klas reiziger die moet staan, zeg dat dat er 50 zijn en dan kom je op 2425

Zonder 1e klas en 10% meer 2e klas reizigers die dan mee zouden willen:
165×10 + 25×10 = 1900 en dan is de trein al bijna vol (190 reizigers).

Met de voorheen 50 staande reizigers erbij (kunnen zomaar veel studenten e.d. zijn) kom je dan aan 2400 waarbij er 10 van die staande reizigers kunnen zitten en er 40 alsnog moeten staan!

Dus ja, je voorziet 20% van de staande reizigers van een zitplaats, maar in de praktijk zullen er ongetijfeld de nodige 1e klas reizigers (met een duur abonnement) afhaken, dus voor de NS levert het niets op en het probleem van moeten staan los je er ook maar een heel klein beetje mee op.

.

Een student en een werknemer hetzelfde laten betalen is pok gelijk, maar verre van gelijkwaardig aangezien het budget van een student kleiner is. Dat alles is overigens uiteraard gemiddeld genomen.

Het communistische idee dat iedereen los van wat hij doet of verdient zich precies hetzelfde moet kunnen veroorloven door overal alle prijzen inkomensafhankelijk te maken is nogal wereldvreemd.

Nog even en studenten moeten volgens jou ook tegen gesubsidieerde prijzen naar de kroeg en naar de McDonalds kunnen.

Reputatie 7

De eerste klas opheffen lost het zitplaats probleem 2e klasse niet op het tekort blijft en staan blijft nodig voor een groot aantal. Je creëert allen een nieuw probleem en dat is dat je dan de keuze voor 1e klas niet meer kan maken en niet iets meer kan betalen voor een grotere kans op een zitplaats. Een keus die b.v veel ouderen maken zoals ik zelf die keus gemaakt heb en daarom nog steeds veel gebruik maak van de trein. Ik betwijfel of dat nog mogelijk is zonder eerste klas op langere trajecten.

Ik zie de eerste klas ook niet als een standen verschil maar als een comfort verschil. Toen ik jonger was koos ik ook voor minder comfort en minder betalen. Nu ben ik ouder en kies voor iets meer zekerheid en comfort.

 

 

Reputatie 7
Badge

De eersteklas gaat niet zozeer om verhevenheid of het laten zien van rijkdom, maar om tegen een meerprijs een hogere kans op een zitplaats en een (klein) beetje meer luxe te kopen. Ik vind het onderscheid in bijvoorbeeld vliegtuigen veel stuitender, waar een ticket voor een luxere zitplaats gerust het tienvoudige kost.

Ik denk niet dat de extra luxe of het prijsverschil echt het probleem zijn, maar mesr het gebrek aan zitplaatsen in de tweede klasse in combinatie met het beeld van veel mensen dat een zitplaats een minimumeis aan openbaar vervoer zou moeten zijn. Als het goedkope 'alternatief' niet voldoet, gaat het verschil mensen ergeren en dat wordt alleen maar versterkt als het verschil ook nog bijdraagt aan het probleem. Immers, zonder eerste klasse, of op zijn minst zonder te grote eerste klassen met lege stoelen, zouden er meer zitplaatsen voor de tweede klasse kunnen zijn.

Reputatie 7
Badge

Als je voor gelijkheid bent prima, mits dan ook iedereen in de trein evenveel gaat betalen. Dus afschaffen van de OV-studentenkaart, de vrije reisdagen voor senioren, jongerentickets, etc.

Gelijk en gelijkwaardig zijn niet hetzelfde. Geert Wilders had bijvoorbeeld ooit had idee om het bezitten van de koran te verbieden. Dat geldt dan voor iedereen en voorziet dus prima in gelijkheid, hoewel het met gelijkwaardige behandeling van mensen met verschillende religies weinig te maken heeft. Een student en een werknemer hetzelfde laten betalen is pok gelijk, maar verre van gelijkwaardig aangezien het budget van een student kleiner is. Dat alles is overigens uiteraard gemiddeld genomen.

Reputatie 5

Niet alleen rijke mensen reizen eerste klas. Het zijn vooral mensen die meer rust willen of een zitplaats willen. En ja, de werkgever betaalt bijna altijd. Want als er rust is kun je ook nog wat werk doen. En helaas is de luxe steeds meer aan het verdwijnen uit de eerste klas... In de Intercity's zou het een leuk idee zijn om een nog betere klasse te introduceren. Met fijnere stoelen, voedsel en allemaal extra voorzieningen. Jammer dat dat er niet is. Die verschillen tussen klassen zijn er nou eenmaal. Je kan weinig betalen, maar als je bereid bent om meer te betalen, dan kan dat. Het is gewoon een extra optie. Bovendien is eerste klas met weekend vrij erg goedkoop. Ik zou eigenlijk betere kwaliteit en hogere prijs willen, maar dat is niet zo. Eerste klas kunt u voor minder dan 10 euro krijgen in de weekenden. Dus niet alleen rijke mensen kunnen dat doen.

Reputatie 7

Persoonlijk ben ik tegen de eerste klas, maar ja, ik ben ook sociologe. We kijken neer op het kastenstelsel in India, maar wat is de eerste klas vs de 2e klas dan? Doen we niet gewoon hetzelfde? Mijn maag draait als ik een volle 2e klas zit, maar een paar (meestal rijkeren) zitten in de eerste klas. Ik denk dan, wordt dan zo rijk dat je een chaffeur kunt betalen die je overal naartoe rijdt, maar een trein zou gewoon mensen moeten vervoeren en dit onderscheidt niet moeten maken vind ik.

De eersteklas gaat niet zozeer om verhevenheid of het laten zien van rijkdom, maar om tegen een meerprijs een hogere kans op een zitplaats en een (klein) beetje meer luxe te kopen. Ik vind het onderscheid in bijvoorbeeld vliegtuigen veel stuitender, waar een ticket voor een luxere zitplaats gerust het tienvoudige kost.

Reputatie 7
Badge +4

Persoonlijk ben ik tegen de eerste klas, maar ja, ik ben ook sociologe.

Vindt u dit een geldige uitspraak?

….maar een trein zou gewoon mensen moeten vervoeren en dit onderscheidt niet moeten maken vind ik.

 

U bent een sociologe, dus afgestudeerd? 

Reputatie 7
Badge

Persoonlijk ben ik tegen de eerste klas, maar ja, ik ben ook sociologe. We kijken neer op het kastenstelsel in India, maar wat is de eerste klas vs de 2e klas dan? Doen we niet gewoon hetzelfde? Mijn maag draait als ik een volle 2e klas zit, maar een paar (meestal rijkeren) zitten in de eerste klas. Ik denk dan, wordt dan zo rijk dat je een chaffeur kunt betalen die je overal naartoe rijdt, maar een trein zou gewoon mensen moeten vervoeren en dit onderscheidt niet moeten maken vind ik.

Je hebt in hotels etc ook keuze uit duurdere en goedkopere kamers. In theater goedkope en duurdere plaatsen. In vliegtuig economy en businessclass met ook nog eens dynamische tarieven waardoor de persoon naast je misschien wel 4x zo weinig heeft betaald omdat vroeg geboekt is. In voetbalstadions exact hetzelfde. Maar voor treinvervoer zou dit verschil dan kennelijk niet hoeven gelden? Bij lokale sprinters en korte treinlijntjes kan ik me het nog voorstellen maar zeker niet bij intercity's.

Het is ook onzin dat de meeste 1e klasreizigers "rijker" zijn. Ik ben zeker niet rijk, maar reis wel 1e klas - met een Dalvrij abonnement valt dat heel erg mee qua prijs, als je vaak en lang reist zoals ik.

Het is ook niet dat ik me beter of verheven voel boven anderen, ik kies er bewust voor ivm meer rust aan mijn hoofd. Dat vind ik fijner reizen. Je maakt je persoonlijke financiële prioriteiten waar je wel en niet je geld aan besteedt. Ik heb geen auto, rook niet, doe niet aan alle hippe en dure trends mee, dus spaar daarmee ook weer veel geld uit, dat je aan andere zaken kan besteden 😉

Er is een belangrijk verschil: hotelkamers en vliegtickets etc. zijn ook in de goedkopere klassen over het algemeen voldoende beschikbaar en bieden een acceptabele kwaliteit, in tegenstelling tot zitplaatsen in de tweede klasse bij NS.

Reputatie 7

Persoonlijk ben ik tegen de eerste klas, maar ja, ik ben ook sociologe. We kijken neer op het kastenstelsel in India, maar wat is de eerste klas vs de 2e klas dan? Doen we niet gewoon hetzelfde? Mijn maag draait als ik een volle 2e klas zit, maar een paar (meestal rijkeren) zitten in de eerste klas. Ik denk dan, wordt dan zo rijk dat je een chaffeur kunt betalen die je overal naartoe rijdt, maar een trein zou gewoon mensen moeten vervoeren en dit onderscheidt niet moeten maken vind ik.

Je hebt in hotels etc ook keuze uit duurdere en goedkopere kamers. In theater goedkope en duurdere plaatsen. In vliegtuig economy en businessclass met ook nog eens dynamische tarieven waardoor de persoon naast je misschien wel 4x zo weinig heeft betaald omdat vroeg geboekt is. In voetbalstadions exact hetzelfde. Maar voor treinvervoer zou dit verschil dan kennelijk niet hoeven gelden? Bij lokale sprinters en korte treinlijntjes kan ik me het nog voorstellen maar zeker niet bij intercity's.

Het is ook onzin dat de meeste 1e klasreizigers "rijker" zijn. Ik ben zeker niet rijk, maar reis wel 1e klas - met een Dalvrij abonnement valt dat heel erg mee qua prijs, als je vaak en lang reist zoals ik.

Het is ook niet dat ik me beter of verheven voel boven anderen, ik kies er bewust voor ivm meer rust aan mijn hoofd. Dat vind ik fijner reizen. Je maakt je persoonlijke financiële prioriteiten waar je wel en niet je geld aan besteedt. Ik heb geen auto, rook niet, doe niet aan alle hippe en dure trends mee, dus spaar daarmee ook weer veel geld uit, dat je aan andere zaken kan besteden 😉

 

Ee is natuurlijk nog een optie en dat is accepteren dat we moeten staan zo lang we het openbaar vervoer niet aanzienlijk uitbreiden en iedereen in de spits wil of moet reizen, maar dan wel met z'n allen inderdaad zoals @Socio ook zegt.

Als je voor gelijkheid bent prima, mits dan ook iedereen in de trein evenveel gaat betalen. Dus afschaffen van de OV-studentenkaart, de vrije reisdagen voor senioren, jongerentickets, etc.

Lijkt me een prima plan inderdaad. In ruil voor de OV-studentenkaart kunnen studenten dan een hogere studiefinanciering krijgen. 

Reputatie 7
Badge +3

Persoonlijk ben ik tegen de eerste klas, maar ja, ik ben ook sociologe. We kijken neer op het kastenstelsel in India, maar wat is de eerste klas vs de 2e klas dan? Doen we niet gewoon hetzelfde? Mijn maag draait als ik een volle 2e klas zit, maar een paar (meestal rijkeren) zitten in de eerste klas. Ik denk dan, wordt dan zo rijk dat je een chaffeur kunt betalen die je overal naartoe rijdt, maar een trein zou gewoon mensen moeten vervoeren en dit onderscheidt niet moeten maken vind ik.

Niet iedereen die 1e klas reist is rijk. Het is vaak een kwestie van keuze maken. En nee het heeft ook niets met klassenstelsel te maken.

 

Ee is natuurlijk nog een optie en dat is accepteren dat we moeten staan zo lang we het openbaar vervoer niet aanzienlijk uitbreiden en iedereen in de spits wil of moet reizen, maar dan wel met z'n allen inderdaad zoals @Socio ook zegt.

Als je voor gelijkheid bent prima, mits dan ook iedereen in de trein evenveel gaat betalen. Dus afschaffen van de OV-studentenkaart, de vrije reisdagen voor senioren, jongerentickets, etc.

Mijn maag draait als ik een volle 2e klas zit, maar een paar (meestal rijkeren) zitten in de eerste klas. Ik denk dan, wordt dan zo rijk dat je een chaffeur kunt betalen die je overal naartoe rijdt, maar een trein zou gewoon mensen moeten vervoeren en dit onderscheidt niet moeten maken vind ik.

Rijkeren? Dat is toch een denkfout. Het leeuwendeel van de mensen die eerste klas reist betaalt dat namelijk niet zelf maar declareert de reiskosten bij hun baas. Als ze het uit eigen zak moesten betalen ging 90% tweede klas.

U bent tegen de eerste klas en tegen "rijkeren" omdat u sociologe bent? Wat dat laatste er mee te maken heeft ontgaat me. Of bent u gefrustreerd omdat sociologen gemiddeld een stuk minder verdienen dan bijv. economen, juristen, IT'ers, ingenieurs of artsen?

Persoonlijk vind ik de eerste klas zeker in sprinters een achterhaald concept maar dat terzijde. Voor intercity's kan ik me er nog iets bij voorstellen omdat daar de reistijden voor deel van de reizigers langer zijn. Mijn overweging is daarbij echter niet ideologisch maar zakelijk gebaseerd, niemand maakt mij namelijk wijs dat de eerste klas in sprinters rendabel is aangezien die negen van de tien keer leeg is.

Overigens zijn er ook goedkopere en duurdere horecazaken, huizen, auto's, smartphones, fietsen, etc.

Reputatie 7
Badge

Ik kies voor de eerste klas, bewust, maar lijkt er nu op dat ik tijdens de spits beter mijn extra euro’s in mijn zak kan houden.

Ee is natuurlijk nog een optie en dat is accepteren dat we moeten staan zo lang we het openbaar vervoer niet aanzienlijk uitbreiden en iedereen in de spits wil of moet reizen, maar dan wel met z'n allen inderdaad zoals @Socio ook zegt.

Persoonlijk ben ik tegen de eerste klas, maar ja, ik ben ook sociologe. We kijken neer op het kastenstelsel in India, maar wat is de eerste klas vs de 2e klas dan? Doen we niet gewoon hetzelfde? Mijn maag draait als ik een volle 2e klas zit, maar een paar (meestal rijkeren) zitten in de eerste klas. Ik denk dan, wordt dan zo rijk dat je een chaffeur kunt betalen die je overal naartoe rijdt, maar een trein zou gewoon mensen moeten vervoeren en dit onderscheidt niet moeten maken vind ik.

Reputatie 5

Helaas zit de 1e klas tegenwoordig vol met mensen die  daar geen voersbewijs voor hebben. Nu heeft de conducteur blijkbaar de 1e klas vrijgegeven. Het zal voor iedereen met een 1e klasvervoersbewijs fijner zijn dat in zo'n geval de conducteur er bij zegt dat mensen met 1e klas vervoersbewijs voorrang hebben op een zitplaats. Je koopt overigens geen zitplaats maar het recht om vervoerd te worden in de klasse waarvoor jouw kaartje geldt.

Vertel jij mij dan eens wat het extra comfort is als je moet staan met een eerste klaskaartje?

En door niet te controleren is dus waarschijnlijk de eerste klas vol met mensen die daar niet voor hebben betaald en is NS in gebreke en levert niet waar je voor betaald en dien je je geld terug te krijgen.

Ik heb de regels niet gemaakt. Je koopt een vervoersbewijs en die is geldig om vervoerd te worden in de klasse waarvoor je hem gekocht hebt. Met een 2e klas vervoersbewijs mag je dus niet staan in de 1e klas, al doen velen dat wel als ze met hun 2e klaskaartje niet kunnen zitten in de 1e klas (wat ook niet mag).

En met staan in de 1e klas heb je meer comfort dan met staan in de 2e klas, omdat er meer ruimte is in de 1e klas 😉

O,dus jij blijft gewoon altijd staan,want dat vind je comfortabel?

Zullen we er eens een advokaat naar laten kijken?

Verliezer betaald. de advokaat.

Reputatie 7
Badge +2

Echter is het over het algemeen in de eerste klasse ook gewoon druk bij grote drukte in de trein, het blijft natuurlijk een relatief zeer beperkt aandeel van het aantal plaatsen.

Dat de 1e klas vrijgegeven werd heb ik zelf nog maar zelden gehad, maar daar waren zeker ook wel twijfelachtige situaties bij. HCs willen bij drukte nogal eens uitblinken in aannames, door bv. om te roepen dat het achterin rustig is terwijl de trein daar ook gewoon vol zit of juist andersom dat de trein overvol is terwijl je dan in een privé vierzit zit. Degenen die daadwerkelijk even door (of langs) de trein lopen om dat te bevestigen voor ze het omroepen zijn zeldzaam.

Reageer