Elektriciteit in de vernieuwde virm

  • 31 January 2022
  • 21 reacties
  • 859 Bekeken

Reputatie 6

Hoi allemaal, 

 

Ik zit voor het eerste in de nieuwste versie van de virm. Comfortabele stoelen! Ik ben wel verbaasd over de beloofde beschikbaarheid van elektriciteit. Ik zie alleen usb aansluitingen, en dan ook nog alleen bij vierzits-stoelen. Mis ik wat?

 

Ik vind het lastiger en lastiger worden. NS loopt achter op de concurrentie wat betreft beschikbaarheid van elektriciteit. Nu er een trein vernieuwd is wordt de achterstand slechts half ingehaald. En dat terwijl NS het al jaren moeilijk vind om overcheck-overstappen te erkennen (dat zeg ik op basis van geweigerde gtbv-claims).

 

Mijn oprechte vraag: willen jullie graag mijn steun verliezen? Is het een wens dat ik - als jarenlange tegenstander van het opbreken van het netwerk - ook ga pleiten voor de beëindiging van de Nederlandse Spoorwegen en het binnenhalen van meer competitie? Het begint er wel heel erg op te lijken dat ik als reiziger geen netwerkvoordelen meer heb en dat het dus beter voor me is als NS zo spoedig mogelijk eindigt te bestaan. Ik ben hier erg verdrietig over maar momenteel lijkt dit de werkelijkheid te zijn... 


21 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Aangekondigd waren usb-poorten. Nergens in het NS bericht over de gemoderniseerde treinen zijn stopcontacten overal (lees ook in de 2e klas) beloofd. Wel zijn en komen er overal stopcontacten in nieuwe treinen, denk aan de SNG en ICNG.

https://nieuws.ns.nl/sneak-preview-meer-dubbeldekkers-krijgen-dubbele-levensduur/

 

Reputatie 6

Prima, half werk beloofd. En dan de helft van half werk leveren, want een groot deel van de stoelen hebben het niet eens. Tenzij ik het gewoon niet kan vinden natuurlijk, wat een mogelijkheid is :)

 

Geen klacht van mijn kant. Wel het einde van mijn steun.

 

Alleen in de randstad hebben mensen nog baat bij het monopolie van de Nederlandse Spoorwegen. Daarbuiten heeft het al jaren nadelen en, nu blijkt, geen voordelen meer. 

Reputatie 7
Badge +3

Had ik nu altijd gedacht dat NS een vervoersmaatschappij was, maar begrijp ik nu goed dat NS ook energiemaatschappij is?

Reputatie 6

Dat zijn ze al sinds ze tijdens het vervoer ook verlichting aanbieden ;)

Reputatie 7
Badge +1

Prima, half werk beloofd. En dan de helft van half werk leveren, want een groot deel van de stoelen hebben het niet eens. Tenzij ik het gewoon niet kan vinden natuurlijk, wat een mogelijkheid is :)

 

Geen klacht van mijn kant. Wel het einde van mijn steun.

 

Alleen in de randstad hebben mensen nog baat bij het monopolie van de Nederlandse Spoorwegen. Daarbuiten heeft het al jaren nadelen en, nu blijkt, geen voordelen meer. 

Het zit hem vooral in de leeftijd van het materieel. Zo zijn deze dubbeldekkers een stuk ouder dan de gemiddelde trein van de regionale vervoerders. Naar wat ik begreep is het technisch te ingewikkeld/duur gebleken om in deze treinen overal stopcontacten te plaatsen. Daarom is gekozen voor usb-poorten in de tweede klasse en stopcontacten in de eerste klasse.

Alle nieuwe treinen van NS hebben wel gewoon in de 1e en 2e klasse stopcontacten. Die nieuwere treinen rijden ook gewoon buiten de randstad.

En wat voor nadelen zou ik hier buiten de randstad aan NS moeten ervaren?

NS loopt achter op de concurrentie wat betreft beschikbaarheid van elektriciteit.

In de contracten voor het HRN staat helemaal niets over zaken als internet, stopcontacten, etc.  NS hoeft dat dus allemaal niet aan te bieden. Omdat aan regionale treinvervoerders door de Provincies bij aanbestedingen vaak wel dergelijke eisen worden gesteld lopen die vaak voor op NS. 

Overigens heeft de NMBS besloten helemaal af te zien van bijv. internet in de trein. De NMBS stelt dat het veel meer kost dan wat het aan extra inkomsten uit kaartverkoop opbrengt. Reizigers moeten zelf maar een internetabonnement aanschaffen als ze willen internetten in de trein.  

In Duitsland komt internet in de trein ook maar moeizaam van de grond. Spoorwegmaatschappijen daar eisen van de deelstaatsregeringen of Verkehrsverbunde dat zij de kosten maar moeten betalen als ze internet in hun treinen willen. 

Alleen in de randstad hebben mensen nog baat bij het monopolie van de Nederlandse Spoorwegen. Daarbuiten heeft het al jaren nadelen en, nu blijkt, geen voordelen meer. 

En wat voor nadelen zou ik hier buiten de randstad aan NS moeten ervaren?

Slechte frequenties in het sprintervervoer in het weekend. Rond Eindhoven (een van onze belangrijkste economische regio's) bijv. uurdiensten op zondag. 

Waar is de tijd gebleven dat we de trein gebruikte om te reizen en niet om internet en elektra te hebben ?

Als ik in een vliegtuig stap dan klaag ik daar ook niet over, dan hou ik er bij voorbaat al rekening mee dat ik geen stroom en internet heb en daar zit ik absoluut langer in dan de gemiddelde treinreiziger.

Waar is de tijd gebleven dat we de trein gebruikte om te reizen en niet om internet en elektra te hebben ?

Op zich is het ook niet noodzakelijk. Ik denk dan ook dat NS dit soort voorzieningen alleen moet installeren als dat via extra kaartverkoop meer opbrengt dan het kost. Als dat niet zo is dan moet je er mee kappen, net zoals dat met de verliesgevende koffieverkoop in de trein is gebeurd. Bij nieuwe treinen is het natuurlijk wel een stuk goedkoper te installeren omdat het dan meegaat in het ontwerp en bij de bouw. 

Reputatie 6

Tijden veranderen nu eenmaal. Als je nog uitgaat van concurrentie met automobiliteit, in de auto is het heel normaal om dingen op te kunnen laden.

Hoe noodzakelijk het is kun je natuurlijk over discussieren. Net als alle andere “luxe” extra's zoals toiletten, beenruimte etc. etc. :)

Tijden veranderen nu eenmaal. Als je nog uitgaat van concurrentie met automobiliteit, in de auto is het heel normaal om dingen op te kunnen laden.

Als dat concurrentie verhaal zou kloppen dan zou je dat dus met een business case moeten kunnen onderbouwen. Maar als er met/zonder internet en stopcontact geen reiziger meer/minder komt (zoals de NMBS beweert) dan klopt je redenering niet.

Overigens zijn toiletten in sprinters inderdaad een zwaar verliesgevende zaak. In Gelderland hebben de regionale treinen geen toiletten en de reizigers blijven daar dus niet weg. Dat is meer een politiek dingetje.

Reputatie 7
Badge +3

Tijden veranderen nu eenmaal.

Ja, tijden veranderen. Vandaar dat er in nieuwe treinen wel overal stopcontacten zijn. En waar in eerdere gemoderniseerde treinen in de 2e klas niets aan stroomvoorzieningen was, zijn er nu wel USB-poorten. Dit is waarschijnlijk het best haalbare (technisch en/of betaalbaar). Maar ipv blij te zijn met deze verbetering (beter iets dan niets) kun jij alleen maar weer negatief zijn. 

Reputatie 6

Tijden veranderen nu eenmaal.

Ja, tijden veranderen. Vandaar dat er in nieuwe treinen wel overal stopcontacten zijn. En waar in eerdere gemoderniseerde treinen in de 2e klas niets aan stroomvoorzieningen was, zijn er nu wel USB-poorten. Dit is waarschijnlijk het best haalbare (technisch en/of betaalbaar). Maar ipv blij te zijn met deze verbetering (beter iets dan niets) kun jij alleen maar weer negatief zijn. 

Ik ben zeker blij met de USB poorten, uiteraard is het beter dan niets. Het is wel lastig om voor te stellen dat het technisch niet haalbaar zou zijn, maar uiteindelijk heb ik daar maar beperkt kijk op natuurlijk. Idem qua kosten, alles in de spoorsector lijkt haast wel van goud gemaaakt als je kijkt hoeveel overal voor neergelegd moet worden. Maar ook daar kan ik alleen maar nieuwsgierig zijn naar de oorzaken en totdat daar meer over bekend wordt alleen maar speculeren.

 

@Tamzin Helemaal eens met wat je in je laatste post hierboven zegt, inderdaad.

Reputatie 6

Alleen in de randstad hebben mensen nog baat bij het monopolie van de Nederlandse Spoorwegen. Daarbuiten heeft het al jaren nadelen en, nu blijkt, geen voordelen meer. 

En wat voor nadelen zou ik hier buiten de randstad aan NS moeten ervaren?

Slechte frequenties in het sprintervervoer in het weekend. Rond Eindhoven (een van onze belangrijkste economische regio's) bijv. uurdiensten op zondag. 

Eindhoven kan dan de 5e stad van Nederland zijn, maar als de sprinters er op zondag leeg rijden houdt het natuurlijk op.

Alleen in de randstad hebben mensen nog baat bij het monopolie van de Nederlandse Spoorwegen. Daarbuiten heeft het al jaren nadelen en, nu blijkt, geen voordelen meer. 

En wat voor nadelen zou ik hier buiten de randstad aan NS moeten ervaren?

Slechte frequenties in het sprintervervoer in het weekend. Rond Eindhoven (een van onze belangrijkste economische regio's) bijv. uurdiensten op zondag. 

Eindhoven kan dan de 5e stad van Nederland zijn, maar als de sprinters er op zondag leeg rijden houdt het natuurlijk op.

Ik weet niet waar je dat vandaag haalt. Veel van die treinen rijden zelfs met dubbele stellen. Liever zo snel mogelijk aanbesteden dus.

Tijden veranderen nu eenmaal. Als je nog uitgaat van concurrentie met automobiliteit, in de auto is het heel normaal om dingen op te kunnen laden.

Hoe noodzakelijk het is kun je natuurlijk over discussieren. Net als alle andere “luxe” extra's zoals toiletten, beenruimte etc. etc. :)

Je weet hoop ik wel dat er zeer weinig auto's zijn met een 230 volt stopcontact in de auto neem ik aan ?

En ook niet iedere zitplek heeft een USB aansluiting in de auto, recent had ik nog een rental waar geen 2e 12 volt aansluiting in zat terwijl ik die eigenlijk nodig had.  Tja dat was even pech hebben.

@Jeroen 

Laat staan dat dergelijke voorzieningen nog in oudere auto's worden ingebouwd.

Reputatie 6

Alleen in de randstad hebben mensen nog baat bij het monopolie van de Nederlandse Spoorwegen. Daarbuiten heeft het al jaren nadelen en, nu blijkt, geen voordelen meer. 

En wat voor nadelen zou ik hier buiten de randstad aan NS moeten ervaren?

Slechte frequenties in het sprintervervoer in het weekend. Rond Eindhoven (een van onze belangrijkste economische regio's) bijv. uurdiensten op zondag. 

Eindhoven kan dan de 5e stad van Nederland zijn, maar als de sprinters er op zondag leeg rijden houdt het natuurlijk op.

Ik weet niet waar je dat vandaag haalt. Veel van die treinen rijden zelfs met dubbele stellen. Liever zo snel mogelijk aanbesteden dus.

Eigen ervaring. Heb verschillende keren in het weekend in sprinters rond Eindhoven gezeten met nog geen 10 passagiers.

Reputatie 6

Vooropgesteld, ik vind stroomvoorziening in de trein ook niet nodig. Ik heb het zelf in de afgelopen jaren nog nooit door iemand gebruikt zien worden, dus kennelijk is de vraag niet enorm. Zelfde voor internet, als je zelf een 4G/5G abbootje hebt kun je dat prima zelf regelen en gaat het waarschijnlijk nog een stuk sneller ook.

Ik snap dat ze als compromis alleen USB aanbieden, dat betekent per plaats max 2.5 W, als je een stopcontact gaat aanleggen heb je niet zoveel aan 2.5 W, dan zul je minstens 50 W moet aanbieden. Dat betekent een flinke investering in de infrastructuur, wat geld kost en waar weinig mensen voordeel bij hebben.

Het was wel fijn geweest als ze meteen USB-PD hadden geimplementeerd, zodat je met iets meer dan 2.5 W zou kunnen laden, laten we zeggen dat 10 W al heel mooi zou zijn geweest. Maar ik vreet m’n spreekwoordelijke schoen op als dat zo is...

Reputatie 7
Badge +1

Vooropgesteld, ik vind stroomvoorziening in de trein ook niet nodig. Ik heb het zelf in de afgelopen jaren nog nooit door iemand gebruikt zien worden, dus kennelijk is de vraag niet enorm. Zelfde voor internet, als je zelf een 4G/5G abbootje hebt kun je dat prima zelf regelen en gaat het waarschijnlijk nog een stuk sneller ook.

Feit is natuurlijk wel dat vooral sprinters nu voorzien zijn van stopcontacten. Daar zie ik zo nu en dan dat er gebruik van wordt maakt. Wellicht dat het in de intercity´s en op de langere afstanden meer gebruikt zal worden. Zoals in de ICNG straks.

Of het persé nodig is? Misschien niet. Handig is het wel. Zeker als er ook gewoon 230v aanwezig is, en laptops kunnen worden opgeladen. Maar goed, als er amper vraag naar is…

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb maar 1 keer gezien dat in een sprinter iemand gebruik maakte van een stopcontact. Maar goed, ik reis al zo'n 2½ jaar niet meer met de trein en daarvoor maar 7 a 8 maanden deels in een SNG en deels in treinen zonder stopcontact in de 2e klas of uberhaupt geen stopcontact en altijd in de spits, waarbij het overgrote deel van de reizigers forenzen waren en geen dagjes mensen die langere reizen maakten waarbij een mobiel wel eens leeg kon raken. Die ene keer dat ik het wel zag betrof het een groepje studenten die (zo meende ik op te maken uit de conversatie) wel een hele dag op stap waren geweest, de mobiel van één van hen was bijna leeg en hij merkte opeens op dat er stopcontacten onderaan de stoelen waren. Totaal verbaasd (kan ik begrijpen, SNG reed toen nog pas een paar maanden) en dankbaar maakte hij er gebruik van. Maakte misschien nog iets goed van het feit dat de trein bommetje vol zat omdat de IC die ze eigenlijk wilden hebben was komen te vervallen en het sowieso al stampesdruk was vanwege de werkzaakheden toen bij Leiden. 

Reageer