Ervaring treinabonnement voor werk

  • 26 September 2023
  • 5 reacties
  • 214 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Beste,

Ik heb sinds mijn nieuwe baan besloten om gebruik te maken van het OV om naar het kantoor te reizen. De overheid en de treinvervoerders raden dit aan, omdat het voordelig is en beter voor het milieu. Tevens heb ik op dit moment niet de middelen om een auto aan te schaffen dus dacht ik; ik ga met de trein.

Nog nooit heb ik zo veel spijt gehad van een beslissing als deze. De eerste week ging het, op een keer treinuitval na, prima. Echter was dit middenin de zomervakantie. Sinds de scholen weer zijn begonnen is het echt schandalig. Ronduit schandalig. Om het half uur vallen er treinen uit, waardoor ik later op werk kom/weer later thuis kom. Vervolgens zijn de volgende treinen zo immens vol dat ik continu moet staan en er vaak ook nog geen plek is om mij aan vast te houden. Zelfs de treinen die niet uitvallen, zijn vaak ongekend vol.

Zo was gisteren de druppel; ik neem bijzonder verlof op voor een fysiotherapie afspraak in mijn woonplaats, ik reis naar het station en kijk op de reisplanner app. De treinreis staat er op en ik wacht een kwartier, waarna ik het omgeroepen bericht moet aanhoren... de trein rijdt niet, alweer. Hierdoor dus voor niets bijzonder verlof verspild, een fysiotherapie afspraak niet kunnen bezoeken wat mij 50-60 euro kost en de afspraak kan pas over 1.5 week herpland worden.

En voor dit alles, betaal ik 145 euro per maand. Dat is ongelofelijk absurd. Voor die 145 euro mag ik toch verwachten dat ik op zijn minst een hoog percentage van de keren op tijd kan komen, de treinen gewoon rijden en er genoeg zitplaatsen zijn op het traject......

Ik loop inmiddels tijdschade op, financiële schade op en raak dag in dag uit ontzettend geïrriteerd en gestresst. Het kan in mijn optiek niet zo zijn, dat het Nederlandse OV op deze manier gewaarborgd wordt. En dan praten de vervoerders over prijsverhoging (humor). 

 

Ik herinner mij uit mijn studenten tijd dat dit al wel zo was, maar niet zo erg als nu. Daarnaast geef je er als student minder om omdat je “gratis” reist.

 

Vreselijk, echt vreselijk.


5 reacties

Reputatie 4

Je kan geld terug vragen bij vertraging. Doe dit ook vooral. Dit kan ook bij abonnementen.

 

Treinuitval ligt niet altijd bij de NS. Seinstoringen, bovenleidingen ed is voor Prorail. 

De te korte treinen zijn helaas schering en inslag momenteel. Mede veroorzaakt door personeelstekort op technisch gebied. Die treinstellen moeten ook worden onderhouden. 

Je kan geld terug vragen bij vertraging. Doe dit ook vooral. Dit kan ook bij abonnementen.

 

Treinuitval ligt niet altijd bij de NS. Seinstoringen, bovenleidingen ed is voor Prorail. 

De te korte treinen zijn helaas schering en inslag momenteel. Mede veroorzaakt door personeelstekort op technisch gebied. Die treinstellen moeten ook worden onderhouden. 

Geldt dit voor alle vervoerders? En geldt een uitgevallen trein als vertraging? Ik ga er zeker even naar kijken, dank je wel.

 

Dat begrijp ik ook, dat dat zo is. Echter neemt dit niet weg dat er betaald wordt voor een vreselijke ervaring.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt ook bij andere vervoerders geld terugvragen bij vertraging. Het lastige is dat je alleen geld terugkrijgt bij vertraging (bijvoorbeeld door treinuitval) van de vervoerder zelf. Er wordt dus niet gekeken naar de gehele reis maar naar deeltrajecten.

Voorbeeld.
Door een vertraging van 5 minuten bij NS mis je je aansluiting op een trein van een andere vervoerder die iedere 30 minuten rijdt. Je krijgt geen vergoeding voor de 5 minuten en ook geen vertraging voor de vertraging van 30 minuten op je bestemming. Vanwege allerlei bepalingen hebben vervoerders geen inzage in de reisgegevens bij andere vervoerders. Met een mooi woord kan er dus geen attributie plaatsvinden van de vertragingsveroorzaker. 

Reputatie 7
Badge

Ik zou ook niet met OV naar mijn werk gaan al je zelf eigen vervoer hebt. Alleen maar ergernis.

Ik zou ook niet met OV naar mijn werk gaan al je zelf eigen vervoer hebt. Alleen maar ergernis.

Heb helaas op dit moment niet de middelen voor een auto, maar wie weet kijk ik wel naar een leasebakkie…..

Reageer