Essentiele info ontbreekt op de schermen in de trein | NS Community
beantwoord

Essentiele info ontbreekt op de schermen in de trein

  • 21 April 2022
  • 31 reacties
  • 1613 Bekeken

Het is mooi, die beeldschermen in de trein,  maar sinds enige tijd is essentiele informatie daarop verdwenen: namelijk bij welk station de volgende stop is. Ik zie allerlei informatie over “Hoe verder na uw reis”, meldingen over toenemende drukte, koffiebekers, OV fietsen …

Maar belangrijke info, voor als je in de trein zit, staat er niet meer op: namelijk wat het volgende station is, en hoe laat ik daar aankom.

Als ik in de trein zit te lezen verlies ik wel een het overzicht over waar ik ben in mijn reis en of ik al mijn spullen bj elkaar moet pakken om snel te kunnen uitstappen. Bij vertraging wil ik uitzoeken welke overstap ik wel kan gaan halen.

Tot kort geleden stond die informatie wel op de schermen, nu is die verdwenen … Jammer

(rit van Amsterdam Centraal naar Almere Buiten, vertrek 6:53 uit A’dam CS, voorste treinstel 2724 1e klas)

icon

Beste antwoord door Julian 21 April 2022, 08:28

Bekijk origineel

31 reacties

Bedankt voor de melding! De informatie over de volgende stop dient uiteraard ook getoond te worden, daarin is er (gelukkig) niets veranderd. Dit is dus helaas waarschijnlijk een storing in de reisinformatie van deze trein geweest, waardoor deze info niet getoond kon worden.

Ik zal dit geval doorzetten naar de collega's die hierover gaan, zodat ze kunnen kijken wat er mis is gegaan en indien nodig een reparatie uit kunnen voeren.

Reputatie 5

Is geen storing het is mij ook al meerdere malen opgevallen.

Ook gebeurd het regelmatig dat er de gehele reis alleen een foto van een trein op een spoorbrug op de schermen staat.

Of wel het volgense station,maar niet de overstapmogelijkheden.

Reputatie 7
Badge

Is geen storing het is mij ook al meerdere malen opgevallen.

Ook gebeurd het regelmatig dat er de gehele reis alleen een foto van een trein op een spoorbrug op de schermen staat.

Of wel het volgense station,maar niet de overstapmogelijkheden.

Als je enkel een foto ziet, of alleen maar de entertainment video's ziet, dan is er inderdaad sprake van een storing. 

Het is nog niet opgelost. Conductrice is vriendelijk en behulpzaam, probeert het goed te krijgen vanuit de cabine. Lukt niet. Het schijnt wel te werken in het achterste treinstel maar niet in het voorste …

Spijtig dat het niet is opgelost. Het probleem is in ieder geval bekend en we proberen het op te lossen. Bedankt voor het signaal, Hans de Wolf!

Ook in de sprinter van Weesp naar Amsterdam kan je niet meer zien waar de trein stopt. ECHT onhandig. Alle buitenlandse toeristen snappen er niets meer van… en ook ik moet vaak kijken of ik het station herken. Kom op, NS, gebruik die schermen waarvoor ze bedoeld zijn: geen reclame maar essentiële reisinformatie!!! 

Het is mij ook opgevallen dat deze informatie nu consistent ontbreekt. In de laatste maanden ben ik geen enkel display tegengekomen op het traject Lelystad - Amsterdam waarbij de informatie over de reis wel getoond werd.

Ik kom veel toeristen tegen op dit traject en dit zorgt voor veel verwarring.

Dat gaat helaas dus een storing in de reisinfo van het betreffende treinstel. Die situatie komt jammer genoeg vaker voor dan we zouden willen en bepaalde trajecten lijken er meer last van te hebben dan andere. De reisinformatie moet uiteraard gewoon bij elk station zichtbaar zijn.

Gelukkig wordt er momenteel een update getest waardoor deze situatie (wel infotainment, maar in z'n geheel geen reisinformatie) tijdens een rit eigenlijk niet meer voor zou mogen komen en de reisinformatie dus gewoon zichtbaar zou moeten zijn. Het zal dus niet van vandaag op morgen opgelost zijn, maar als deze update uitgerold wordt in de nabije toekomst hoop ik dat er een grote verbetering zichtbaar is. 

Reputatie 7
Badge

Gelukkig wordt er momenteel een update getest waardoor deze situatie (wel infotainment, maar in z'n geheel geen reisinformatie) tijdens een rit eigenlijk niet meer voor zou mogen komen en de reisinformatie dus gewoon zichtbaar zou moeten zijn.

Ik zit nu in een trein die niet alleen geen (reis)info(rmatie), maar ook geen (enter)tainment wordt getoond. Slechts een foto van een trein met een NS logo in de hoek. Is dit hetzelfde probleem? Of is dit een andere situatie? Wordt dit dan ook binnenkort opgelost?

Dan is er helemaal geen verbinding met het netwerk. Heb je heel toevallig ook geen WiFi in de trein?

Goedemorgen NS, in Sprinter Weesp naar Amsterdam Zuid (nb langs Schiphol) helaas nog steeds geen route-informatie op schermen, alleen maar reclame van de NS. Tenzij je het kent, weet je niet waar je eruit moet!! 

Het heeft helaas weinig zin om het elke week hier te gaan melden. Wat ik hierboven ook al zei: deze vervelende situatie is bekend, er wordt een update getest, maar het zal helaas niet van vandaag op morgen zijn opgelost. Deze updates zitten diep in de computersystemen van de trein en moeten daardoor uitgebreid getest en goedgekeurd worden voordat ze uitgerold mogen worden over alle treinstellen.

Goedemorgen NS, in Sprinter Weesp naar Amsterdam Zuid (nb langs Schiphol) helaas nog steeds geen route-informatie op schermen, alleen maar reclame van de NS. Tenzij je het kent, weet je niet waar je eruit moet!! 

Graag wat relativering. De eerste trein reed in 1839 en de eerste 175 jaar is het de reizigers ook gelukt een reisje te maken zonder infoschermen in de trein. Dat moet u ook lukken!!!!

Reputatie 5

 

Graag wat relativering. De eerste trein reed in 1839 en de eerste 175 jaar is het de reizigers ook gelukt een reisje te maken zonder infoschermen in de trein. Dat moet u ook lukken!!!!

 

Om het nog verder te relativeren:

We hebben het ook 1839 jaar zonder trein gedaan en is het de reizigers ook gelukt een reisje te maken zonder trein. Dat moet ons ook lukken!!!

En na al die ellende sinds 3 April moet het in ieder geval lukken om eens een ander bedrijf het eens te laten proberen! :p

Ruim een maand na mijn 1e berichtje dat er essentiële reisinfo op de borden in de sprinter naar Weesp naar Amsterdam mist, is er helaas nog niets veranderd. Iedereen bevraagt iedereen welk station dit is terwijl de borden in de trein alleen maar non-essentiële reclame laten zien… 

Ruim een maand na mijn 1e berichtje dat er essentiële reisinfo op de borden in de sprinter naar Weesp naar Amsterdam mist, is er helaas nog niets veranderd. Iedereen bevraagt iedereen welk station dit is terwijl de borden in de trein alleen maar non-essentiële reclame laten zien… 

Ik kan me moeilijk voorstellen dat niemand weet op welk station de trein is. Meer dan 150 jaar waren er geen schermen in de trein en toch stapten reizigers op het juiste station uit. Het zou leuk zijn als de schermen die informatie weergaven maar het blijft zoals gezegd leuk maar niet essentieel.

Ruim een maand na mijn 1e berichtje dat er essentiële reisinfo op de borden in de sprinter naar Weesp naar Amsterdam mist, is er helaas nog niets veranderd. Iedereen bevraagt iedereen welk station dit is terwijl de borden in de trein alleen maar non-essentiële reclame laten zien… 

Ik kan me moeilijk voorstellen dat niemand weet op welk station de trein is. Meer dan 150 jaar waren er geen schermen in de trein en toch stapten reizigers op het juiste station uit. Het zou leuk zijn als de schermen die informatie weergaven maar het blijft zoals gezegd leuk maar niet essentieel.

Weleens van omroepberichten gehoord? Dat was vroeger standaard. 

@Jan Haverkamp

Pas in de jaren 60 kreeg PlanT/V als eerste een omroepinstallatie, dat was 130 jaar nadat de eerste trein reed. Mat54 kreeg het later alsnog ingebouwd bij de midlife revisie rond 1970 maar bijv. Mat'46 en Plan E reden nog tot midden jaren 80 zonder.

Ruim een maand na mijn 1e berichtje dat er essentiële reisinfo op de borden in de sprinter naar Weesp naar Amsterdam mist, is er helaas nog niets veranderd. Iedereen bevraagt iedereen welk station dit is terwijl de borden in de trein alleen maar non-essentiële reclame laten zien… 

Ik heb in ieder geval goed nieuws: de update wordt momenteel uitgerold, dus er zou binnenkort in ieder geval een verbetering zichtbaar moeten zijn.

Om overigens wel meteen de verwachtingen te temperen dat het vanaf dan 100% goed gaat: dat zal niet het geval zijn. Ook bijvoorbeeld hardwaredefecten kunnen tot eenzelfde beeld leiden en met de huidige lange levertijden van onderdelen staan defecten helaas langer open dan we zouden willen.

Badge +3

Als het eerder wel (min of meer) werkte, waar is het dan misgegaan?

In plaats van maand(en) lang wachten op een update zou je ook een downgrade kunnen overwegen (terug naar iets wat wel ‘werkte’).

Ik heb verder geen inzicht in de afwegingen die gemaakt zijn, maar een update als deze is helaas niet zo eenvoudig omdat het systeem dat de reisinformatie voedt een essentieel onderdeel is van de treinsystemen. Het kan goed zijn dat de update waar deze bug in zat een verbetering gaf in de algehele beschikbaarheid van de trein, maar het dus wel een verminderde beschikbaarheid van de reisinformatie betekende. Dan is de reisinformatie, hoe vervelend ook, ondergeschikt aan de algehele performance van de trein.

Een andere mogelijkheid die ik kan bedenken is dat de bug er altijd al in heeft gezeten, maar pas zichtbaar werd na een wijziging in een van de systemen. Maar nogmaals, ik weet het niet, dus dit zijn puur speculatieve mogelijkheden van mijn kant.

Ach, het doet terugdenken aan de tijd dat men nogal last had van “aging”, dat ging ook niet over één nacht ijs 🥲

@Jan Haverkamp

Pas in de jaren 60 kreeg PlanT/V als eerste een omroepinstallatie, dat was 130 jaar nadat de eerste trein reed. Mat54 kreeg het later alsnog ingebouwd bij de midlife revisie rond 1970 maar bijv. Mat'46 en Plan E reden nog tot midden jaren 80 zonder.

Ik schreef niet over omroepinstallaties, maar over omroepen. Dat kan vroeger ook op een andere manier zijn gedaan. In ieder geval schreef schrijfster Clare Lennart al in 1951 in een vergelijkbare situatie

Toen stopte het treintje in Warnse en ze sprongen alle vier verschrikt overeind, grepen naar de koffer en de verdere bagage. Tot het jongetje, dat een ruit had schoongeveegd, met een gedecideerd en helder stemmetje zei: ‘Nee Mam, het is hier niet. Hier staat W-a-r-n-s-e-. En even later galmde de sonore stem van de conducteur het uit: ‘Warn-se’ 

Gelukkig, de schermen in mijn trein van Weesp naar Amsterdam doen weer wat ze horen te doen: het weergeven van essentiële reisinfo ipv reclame voor NS. Ook de reisinfo wordt weer omgeroepen. Dank hiervoor!! 

Fijn om te horen dat de update heeft geholpen!

Reageer