Ik zou er enorm de voorkeur aan geven wanneer NS transparant zou zijn bij storingen in het informatiesysteem in de SNG. In plaats van nietszeggende plaatjes graag de mededeling dat er door een storing geen reisinformatie getoond kan worden.
Laatst met de tram in Amsterdam geweest. Daar werd keurig gemeld dat door een storing er geen overstapinformatie getoond kon worden.
Spijtig om te horen dat de reisinfo vaker niet werkt. De fix werkt gelukkig goed, maar wat ik ook al in een ander topic aangaf: het is geen wondermiddel. Bij hardwaredefecten of andere issues kan het zijn dat er nog steeds geen reisinfo zichtbaar is.
Voor specifiek dit treinstel zie ik inderdaad dat deze problemen heeft met de reisinfo door een defect. Het probleem is dus bekend en zal zsm opgelost worden.
Ook in de sprinter van Weesp naar Amsterdam kan je niet meer zien waar de trein stopt. ECHT onhandig. Alle buitenlandse toeristen snappen er niets meer van… en ook ik moet vaak kijken of ik het station herken. Kom op, NS, gebruik die schermen waarvoor ze bedoeld zijn: geen reclame maar essentiële reisinformatie!!!
Bedankt voor de melding! De informatie over de volgende stop dient uiteraard ook getoond te worden, daarin is er (gelukkig) niets veranderd. Dit is dus helaas waarschijnlijk een storing in de reisinformatie van deze trein geweest, waardoor deze info niet getoond kon worden.
Ik zal dit geval doorzetten naar de collega's die hierover gaan, zodat ze kunnen kijken wat er mis is gegaan en indien nodig een reparatie uit kunnen voeren.
Graag wat relativering. De eerste trein reed in 1839 en de eerste 175 jaar is het de reizigers ook gelukt een reisje te maken zonder infoschermen in de trein. Dat moet u ook lukken!!!!
Om het nog verder te relativeren:
We hebben het ook 1839 jaar zonder trein gedaan en is het de reizigers ook gelukt een reisje te maken zonder trein. Dat moet ons ook lukken!!!
En na al die ellende sinds 3 April moet het in ieder geval lukken om eens een ander bedrijf het eens te laten proberen! :p
Is geen storing het is mij ook al meerdere malen opgevallen.
Ook gebeurd het regelmatig dat er de gehele reis alleen een foto van een trein op een spoorbrug op de schermen staat.
Of wel het volgense station,maar niet de overstapmogelijkheden.
Goedemorgen NS, in Sprinter Weesp naar Amsterdam Zuid (nb langs Schiphol) helaas nog steeds geen route-informatie op schermen, alleen maar reclame van de NS. Tenzij je het kent, weet je niet waar je eruit moet!!
Graag wat relativering. De eerste trein reed in 1839 en de eerste 175 jaar is het de reizigers ook gelukt een reisje te maken zonder infoschermen in de trein. Dat moet u ook lukken!!!!
Als we toch over het relativeren praten, we kunnen misschien onze smartphones en computers een poosje in de kast zetten en zonder doen. Het is zinloos om zo'n argument te gebruiken omdat we vroeger met minder hebben gedaan. Het is nu een andere wereld dan 50 jaar geleden, vroeger werd er omgeroepen nu niet. Vroeger liepen er regelmatig conducteurs in de trein die je iets kunt vragen, nu niet.
Maar heb ook een beetje begrip voor medereizigers die bv een trein moet pakken die niet op tijd was waardoor je twijfelt of je in de goede trein zit en niet op de schermen kan zien of je goed zit. Ik praat nu over mezelf, het is geen fijn gevoel en ik zag ook andere reizigers vertwijfeld op het scherm kijken. Als je tijd hebt kun je snel je kop uit de trein steken om op de borden op het station te kijken wat er staat, hopen dat de deur niet dicht gaat met je kop ertussen.
Wat dacht je ervan als je toch verkeerd bent ingestapt in het zelfde scenario, je moet uiteindelijk uitstappen uit te trein (station Diemen) en terug reizen. Je hebt een lange zware dag op het werk en je hebt spullen mee bij je van het werk wat je nodig hebt voor het thuiswerken. Station Diemen blijkt helemaal een nieuwe infrastructuur bij het station, met een hoge viaduct en trappen. Dus omlopen met je zware spullen met de viaduct en nieuwe schoenen want ik had geen toestand verwacht die ochtend, dus met blaren naar de overkant en wachten op de donkere parkeer op mijn man die zo lief was om naar Diemen te rijden om me op te halen.
De melding over de treinschermen is van 9 maanden geleden en het is nog steeds zo (HOE?)
Dus: RELATIVEER ZELF EERST VOORDAT JE WAT ZEGT!!!!!
Dit is gisteren gebeurt dus het zit nog hoog :((
Gelukkig, de schermen in mijn trein van Weesp naar Amsterdam doen weer wat ze horen te doen: het weergeven van essentiële reisinfo ipv reclame voor NS. Ook de reisinfo wordt weer omgeroepen. Dank hiervoor!!
Als het eerder wel (min of meer) werkte, waar is het dan misgegaan?
In plaats van maand(en) lang wachten op een update zou je ook een downgrade kunnen overwegen (terug naar iets wat wel ‘werkte’).
Dan is er helemaal geen verbinding met het netwerk. Heb je heel toevallig ook geen WiFi in de trein?
Ik heb verder geen inzicht in de afwegingen die gemaakt zijn, maar een update als deze is helaas niet zo eenvoudig omdat het systeem dat de reisinformatie voedt een essentieel onderdeel is van de treinsystemen. Het kan goed zijn dat de update waar deze bug in zat een verbetering gaf in de algehele beschikbaarheid van de trein, maar het dus wel een verminderde beschikbaarheid van de reisinformatie betekende. Dan is de reisinformatie, hoe vervelend ook, ondergeschikt aan de algehele performance van de trein.
Een andere mogelijkheid die ik kan bedenken is dat de bug er altijd al in heeft gezeten, maar pas zichtbaar werd na een wijziging in een van de systemen. Maar nogmaals, ik weet het niet, dus dit zijn puur speculatieve mogelijkheden van mijn kant.
Is geen storing het is mij ook al meerdere malen opgevallen.
Ook gebeurd het regelmatig dat er de gehele reis alleen een foto van een trein op een spoorbrug op de schermen staat.
Of wel het volgense station,maar niet de overstapmogelijkheden.
Als je enkel een foto ziet, of alleen maar de entertainment video's ziet, dan is er inderdaad sprake van een storing.
Het is nog niet opgelost. Conductrice is vriendelijk en behulpzaam, probeert het goed te krijgen vanuit de cabine. Lukt niet. Het schijnt wel te werken in het achterste treinstel maar niet in het voorste …
Is geen storing het is mij ook al meerdere malen opgevallen.
Ook gebeurd het regelmatig dat er de gehele reis alleen een foto van een trein op een spoorbrug op de schermen staat.
Of wel het volgense station,maar niet de overstapmogelijkheden.
Dit heb ik ook is meestal in de SNG's en dan doet het omroep systeem het ook niet
Ik ben blij te horen dat het de oorspronkelijke intentie is dat de schermen gewoon reisinformatie geven. Ik was in het begin bang dat het een nieuwe policy was om er alleen nog maar reclame op te tonen, maar die angst is dus ongegrond :)
Spijtig dat het niet is opgelost. Het probleem is in ieder geval bekend en we proberen het op te lossen. Bedankt voor het signaal, Hans de Wolf!
Of er is een grote storing, of de fix is weer tenietgedaan, want op het traject Weesp - Utrecht (zelfde traject dat hierboven vaak genoemd wordt) is er weer zeer regelmatig geen reisinfo te vinden op de schermen. Ik reis dagelijks, momenteel zit ik in treinstel 2781.
Fijn om te horen dat de update heeft geholpen!
Het is mij ook opgevallen dat deze informatie nu consistent ontbreekt. In de laatste maanden ben ik geen enkel display tegengekomen op het traject Lelystad - Amsterdam waarbij de informatie over de reis wel getoond werd.
Ik kom veel toeristen tegen op dit traject en dit zorgt voor veel verwarring.
@Jan Haverkamp
Pas in de jaren 60 kreeg PlanT/V als eerste een omroepinstallatie, dat was 130 jaar nadat de eerste trein reed. Mat54 kreeg het later alsnog ingebouwd bij de midlife revisie rond 1970 maar bijv. Mat'46 en Plan E reden nog tot midden jaren 80 zonder.
Ik schreef niet over omroepinstallaties, maar over omroepen. Dat kan vroeger ook op een andere manier zijn gedaan. In ieder geval schreef schrijfster Clare Lennart al in 1951 in een vergelijkbare situatie
Toen stopte het treintje in Warnse en ze sprongen alle vier verschrikt overeind, grepen naar de koffer en de verdere bagage. Tot het jongetje, dat een ruit had schoongeveegd, met een gedecideerd en helder stemmetje zei: ‘Nee Mam, het is hier niet. Hier staat W-a-r-n-s-e-. En even later galmde de sonore stem van de conducteur het uit: ‘Warn-se’
Ach, het doet terugdenken aan de tijd dat men nogal last had van “aging”, dat ging ook niet over één nacht ijs 🥲
Dat gaat helaas dus een storing in de reisinfo van het betreffende treinstel. Die situatie komt jammer genoeg vaker voor dan we zouden willen en bepaalde trajecten lijken er meer last van te hebben dan andere. De reisinformatie moet uiteraard gewoon bij elk station zichtbaar zijn.
Gelukkig wordt er momenteel een update getest waardoor deze situatie (wel infotainment, maar in z'n geheel geen reisinformatie) tijdens een rit eigenlijk niet meer voor zou mogen komen en de reisinformatie dus gewoon zichtbaar zou moeten zijn. Het zal dus niet van vandaag op morgen opgelost zijn, maar als deze update uitgerold wordt in de nabije toekomst hoop ik dat er een grote verbetering zichtbaar is.
Ruim een maand na mijn 1e berichtje dat er essentiële reisinfo op de borden in de sprinter naar Weesp naar Amsterdam mist, is er helaas nog niets veranderd. Iedereen bevraagt iedereen welk station dit is terwijl de borden in de trein alleen maar non-essentiële reclame laten zien…
Ik heb in ieder geval goed nieuws: de update wordt momenteel uitgerold, dus er zou binnenkort in ieder geval een verbetering zichtbaar moeten zijn.
Om overigens wel meteen de verwachtingen te temperen dat het vanaf dan 100% goed gaat: dat zal niet het geval zijn. Ook bijvoorbeeld hardwaredefecten kunnen tot eenzelfde beeld leiden en met de huidige lange levertijden van onderdelen staan defecten helaas langer open dan we zouden willen.
@Jan Haverkamp
Pas in de jaren 60 kreeg PlanT/V als eerste een omroepinstallatie, dat was 130 jaar nadat de eerste trein reed. Mat54 kreeg het later alsnog ingebouwd bij de midlife revisie rond 1970 maar bijv. Mat'46 en Plan E reden nog tot midden jaren 80 zonder.
Ruim een maand na mijn 1e berichtje dat er essentiële reisinfo op de borden in de sprinter naar Weesp naar Amsterdam mist, is er helaas nog niets veranderd. Iedereen bevraagt iedereen welk station dit is terwijl de borden in de trein alleen maar non-essentiële reclame laten zien…
Ik kan me moeilijk voorstellen dat niemand weet op welk station de trein is. Meer dan 150 jaar waren er geen schermen in de trein en toch stapten reizigers op het juiste station uit. Het zou leuk zijn als de schermen die informatie weergaven maar het blijft zoals gezegd leuk maar niet essentieel.
Weleens van omroepberichten gehoord? Dat was vroeger standaard.