beantwoord

Essentiele info ontbreekt op de schermen in de trein

  • 21 April 2022
  • 31 reacties
  • 1618 Bekeken

Het is mooi, die beeldschermen in de trein,  maar sinds enige tijd is essentiele informatie daarop verdwenen: namelijk bij welk station de volgende stop is. Ik zie allerlei informatie over “Hoe verder na uw reis”, meldingen over toenemende drukte, koffiebekers, OV fietsen …

Maar belangrijke info, voor als je in de trein zit, staat er niet meer op: namelijk wat het volgende station is, en hoe laat ik daar aankom.

Als ik in de trein zit te lezen verlies ik wel een het overzicht over waar ik ben in mijn reis en of ik al mijn spullen bj elkaar moet pakken om snel te kunnen uitstappen. Bij vertraging wil ik uitzoeken welke overstap ik wel kan gaan halen.

Tot kort geleden stond die informatie wel op de schermen, nu is die verdwenen … Jammer

(rit van Amsterdam Centraal naar Almere Buiten, vertrek 6:53 uit A’dam CS, voorste treinstel 2724 1e klas)

icon

Beste antwoord door Julian 21 April 2022, 08:28

Bekijk origineel

31 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou er enorm de voorkeur aan geven wanneer NS transparant zou zijn bij storingen in het informatiesysteem in de SNG. In plaats van nietszeggende plaatjes graag de mededeling dat er door een storing geen reisinformatie getoond kan worden.

Laatst met de tram in Amsterdam geweest. Daar werd keurig gemeld dat door een storing er geen overstapinformatie getoond kon worden.

Ook in de sprinter van Weesp naar Amsterdam kan je niet meer zien waar de trein stopt. ECHT onhandig. Alle buitenlandse toeristen snappen er niets meer van… en ook ik moet vaak kijken of ik het station herken. Kom op, NS, gebruik die schermen waarvoor ze bedoeld zijn: geen reclame maar essentiële reisinformatie!!! 

Spijtig om te horen dat de reisinfo vaker niet werkt. De fix werkt gelukkig goed, maar wat ik ook al in een ander topic aangaf: het is geen wondermiddel. Bij hardwaredefecten of andere issues kan het zijn dat er nog steeds geen reisinfo zichtbaar is.

Voor specifiek dit treinstel zie ik inderdaad dat deze problemen heeft met de reisinfo door een defect. Het probleem is dus bekend en zal zsm opgelost worden.

Reputatie 5

 

Graag wat relativering. De eerste trein reed in 1839 en de eerste 175 jaar is het de reizigers ook gelukt een reisje te maken zonder infoschermen in de trein. Dat moet u ook lukken!!!!

 

Om het nog verder te relativeren:

We hebben het ook 1839 jaar zonder trein gedaan en is het de reizigers ook gelukt een reisje te maken zonder trein. Dat moet ons ook lukken!!!

En na al die ellende sinds 3 April moet het in ieder geval lukken om eens een ander bedrijf het eens te laten proberen! :p

Bedankt voor de melding! De informatie over de volgende stop dient uiteraard ook getoond te worden, daarin is er (gelukkig) niets veranderd. Dit is dus helaas waarschijnlijk een storing in de reisinformatie van deze trein geweest, waardoor deze info niet getoond kon worden.

Ik zal dit geval doorzetten naar de collega's die hierover gaan, zodat ze kunnen kijken wat er mis is gegaan en indien nodig een reparatie uit kunnen voeren.

Goedemorgen NS, in Sprinter Weesp naar Amsterdam Zuid (nb langs Schiphol) helaas nog steeds geen route-informatie op schermen, alleen maar reclame van de NS. Tenzij je het kent, weet je niet waar je eruit moet!! 

Graag wat relativering. De eerste trein reed in 1839 en de eerste 175 jaar is het de reizigers ook gelukt een reisje te maken zonder infoschermen in de trein. Dat moet u ook lukken!!!!

Als we toch over het relativeren praten, we kunnen misschien onze smartphones en computers een poosje in de kast zetten en zonder doen. Het is zinloos om zo'n argument te gebruiken omdat we vroeger met minder hebben gedaan. Het is nu een andere wereld dan 50 jaar geleden, vroeger werd er omgeroepen nu niet. Vroeger liepen er regelmatig conducteurs in de trein die je iets kunt vragen, nu niet.

Maar heb ook een beetje begrip voor medereizigers die bv een trein moet pakken die niet op tijd was waardoor je twijfelt of je in de goede trein zit en niet op de schermen kan zien of je goed zit. Ik praat nu over mezelf, het is geen fijn gevoel en ik zag ook andere reizigers vertwijfeld op het scherm kijken. Als je tijd hebt kun je snel je kop uit de trein steken om op de borden op het station te kijken wat er staat, hopen dat de deur niet dicht gaat met je kop ertussen. 

Wat dacht je ervan als je toch verkeerd bent ingestapt in het zelfde scenario, je moet uiteindelijk uitstappen uit te trein (station Diemen) en terug reizen. Je hebt een lange zware dag op het werk en je hebt spullen mee bij je van het werk wat je nodig hebt voor het thuiswerken. Station Diemen blijkt helemaal een nieuwe infrastructuur bij het station, met een hoge viaduct en trappen. Dus omlopen met je zware spullen met de viaduct en nieuwe schoenen want ik had geen toestand verwacht die ochtend, dus met blaren naar de overkant en wachten op de donkere parkeer op mijn man die zo lief was om naar Diemen te rijden om me op te halen. 

De melding over de treinschermen is van 9 maanden geleden en het is nog steeds zo (HOE?)

Dus: RELATIVEER ZELF EERST VOORDAT JE WAT ZEGT!!!!!

Dit is gisteren gebeurt dus het zit nog hoog :((

Dan is er helemaal geen verbinding met het netwerk. Heb je heel toevallig ook geen WiFi in de trein?

Badge +3

Als het eerder wel (min of meer) werkte, waar is het dan misgegaan?

In plaats van maand(en) lang wachten op een update zou je ook een downgrade kunnen overwegen (terug naar iets wat wel ‘werkte’).

Gelukkig, de schermen in mijn trein van Weesp naar Amsterdam doen weer wat ze horen te doen: het weergeven van essentiële reisinfo ipv reclame voor NS. Ook de reisinfo wordt weer omgeroepen. Dank hiervoor!! 

Reputatie 5

Is geen storing het is mij ook al meerdere malen opgevallen.

Ook gebeurd het regelmatig dat er de gehele reis alleen een foto van een trein op een spoorbrug op de schermen staat.

Of wel het volgense station,maar niet de overstapmogelijkheden.

Het is mij ook opgevallen dat deze informatie nu consistent ontbreekt. In de laatste maanden ben ik geen enkel display tegengekomen op het traject Lelystad - Amsterdam waarbij de informatie over de reis wel getoond werd.

Ik kom veel toeristen tegen op dit traject en dit zorgt voor veel verwarring.

Reputatie 7
Badge

Is geen storing het is mij ook al meerdere malen opgevallen.

Ook gebeurd het regelmatig dat er de gehele reis alleen een foto van een trein op een spoorbrug op de schermen staat.

Of wel het volgense station,maar niet de overstapmogelijkheden.

Als je enkel een foto ziet, of alleen maar de entertainment video's ziet, dan is er inderdaad sprake van een storing. 

Dat gaat helaas dus een storing in de reisinfo van het betreffende treinstel. Die situatie komt jammer genoeg vaker voor dan we zouden willen en bepaalde trajecten lijken er meer last van te hebben dan andere. De reisinformatie moet uiteraard gewoon bij elk station zichtbaar zijn.

Gelukkig wordt er momenteel een update getest waardoor deze situatie (wel infotainment, maar in z'n geheel geen reisinformatie) tijdens een rit eigenlijk niet meer voor zou mogen komen en de reisinformatie dus gewoon zichtbaar zou moeten zijn. Het zal dus niet van vandaag op morgen opgelost zijn, maar als deze update uitgerold wordt in de nabije toekomst hoop ik dat er een grote verbetering zichtbaar is. 

Goedemorgen NS, in Sprinter Weesp naar Amsterdam Zuid (nb langs Schiphol) helaas nog steeds geen route-informatie op schermen, alleen maar reclame van de NS. Tenzij je het kent, weet je niet waar je eruit moet!! 

Het is nog niet opgelost. Conductrice is vriendelijk en behulpzaam, probeert het goed te krijgen vanuit de cabine. Lukt niet. Het schijnt wel te werken in het achterste treinstel maar niet in het voorste …

Het heeft helaas weinig zin om het elke week hier te gaan melden. Wat ik hierboven ook al zei: deze vervelende situatie is bekend, er wordt een update getest, maar het zal helaas niet van vandaag op morgen zijn opgelost. Deze updates zitten diep in de computersystemen van de trein en moeten daardoor uitgebreid getest en goedgekeurd worden voordat ze uitgerold mogen worden over alle treinstellen.

Of er is een grote storing, of de fix is weer tenietgedaan, want op het traject Weesp - Utrecht (zelfde traject dat hierboven vaak genoemd wordt) is er weer zeer regelmatig geen reisinfo te vinden op de schermen. Ik reis dagelijks, momenteel zit ik in treinstel 2781. 

Goedemorgen NS, in Sprinter Weesp naar Amsterdam Zuid (nb langs Schiphol) helaas nog steeds geen route-informatie op schermen, alleen maar reclame van de NS. Tenzij je het kent, weet je niet waar je eruit moet!! 

Graag wat relativering. De eerste trein reed in 1839 en de eerste 175 jaar is het de reizigers ook gelukt een reisje te maken zonder infoschermen in de trein. Dat moet u ook lukken!!!!

Ruim een maand na mijn 1e berichtje dat er essentiële reisinfo op de borden in de sprinter naar Weesp naar Amsterdam mist, is er helaas nog niets veranderd. Iedereen bevraagt iedereen welk station dit is terwijl de borden in de trein alleen maar non-essentiële reclame laten zien… 

Ruim een maand na mijn 1e berichtje dat er essentiële reisinfo op de borden in de sprinter naar Weesp naar Amsterdam mist, is er helaas nog niets veranderd. Iedereen bevraagt iedereen welk station dit is terwijl de borden in de trein alleen maar non-essentiële reclame laten zien… 

Ik kan me moeilijk voorstellen dat niemand weet op welk station de trein is. Meer dan 150 jaar waren er geen schermen in de trein en toch stapten reizigers op het juiste station uit. Het zou leuk zijn als de schermen die informatie weergaven maar het blijft zoals gezegd leuk maar niet essentieel.

Spijtig dat het niet is opgelost. Het probleem is in ieder geval bekend en we proberen het op te lossen. Bedankt voor het signaal, Hans de Wolf!

Ruim een maand na mijn 1e berichtje dat er essentiële reisinfo op de borden in de sprinter naar Weesp naar Amsterdam mist, is er helaas nog niets veranderd. Iedereen bevraagt iedereen welk station dit is terwijl de borden in de trein alleen maar non-essentiële reclame laten zien… 

Ik kan me moeilijk voorstellen dat niemand weet op welk station de trein is. Meer dan 150 jaar waren er geen schermen in de trein en toch stapten reizigers op het juiste station uit. Het zou leuk zijn als de schermen die informatie weergaven maar het blijft zoals gezegd leuk maar niet essentieel.

Weleens van omroepberichten gehoord? Dat was vroeger standaard. 

Reputatie 7
Badge

Gelukkig wordt er momenteel een update getest waardoor deze situatie (wel infotainment, maar in z'n geheel geen reisinformatie) tijdens een rit eigenlijk niet meer voor zou mogen komen en de reisinformatie dus gewoon zichtbaar zou moeten zijn.

Ik zit nu in een trein die niet alleen geen (reis)info(rmatie), maar ook geen (enter)tainment wordt getoond. Slechts een foto van een trein met een NS logo in de hoek. Is dit hetzelfde probleem? Of is dit een andere situatie? Wordt dit dan ook binnenkort opgelost?

@Jan Haverkamp

Pas in de jaren 60 kreeg PlanT/V als eerste een omroepinstallatie, dat was 130 jaar nadat de eerste trein reed. Mat54 kreeg het later alsnog ingebouwd bij de midlife revisie rond 1970 maar bijv. Mat'46 en Plan E reden nog tot midden jaren 80 zonder.

Ruim een maand na mijn 1e berichtje dat er essentiële reisinfo op de borden in de sprinter naar Weesp naar Amsterdam mist, is er helaas nog niets veranderd. Iedereen bevraagt iedereen welk station dit is terwijl de borden in de trein alleen maar non-essentiële reclame laten zien… 

Ik heb in ieder geval goed nieuws: de update wordt momenteel uitgerold, dus er zou binnenkort in ieder geval een verbetering zichtbaar moeten zijn.

Om overigens wel meteen de verwachtingen te temperen dat het vanaf dan 100% goed gaat: dat zal niet het geval zijn. Ook bijvoorbeeld hardwaredefecten kunnen tot eenzelfde beeld leiden en met de huidige lange levertijden van onderdelen staan defecten helaas langer open dan we zouden willen.

Reageer